ramazan
ramazan

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

معرفی بکر و زیباترین تالاب های گردشگری سرزمین پهناور ایران

 

 

یکی از تورهای طبیعت گردی پرهوادار در فصل زمستان، تورهایی است که شما را برای تماشای پرندگان مهاجر به حاشیه تالاب های ایران می برند. این تورهای طبیعت گردی بیشتر اوقات ارزان قیمت هستند و البته حضور در آنها به دلیل سرمای هوا کمی سخت است، اما اگر شما هم همت کرده و یکی از آنها را تجربه کنید احتمالا بی قرار رسیدن زمستان سال آینده و حضور در یکی از تورهای مشابه خواهید بود.

 

شبه جزیره مازندران، میانکاله

 

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر و در 12 کیلومتر شمال بهشهر قرار دارد

 

این شبه جزیره در استان مازندران 46 سالی می شود که تحت حفاظ سازمان حفاظت محیط زیست است. میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر و در 12 کیلومتر شمال بهشهر قرار دارد و اگر زمستان به آن سر بزنید، حتی شانس این را دارید که در تالاب آن فلامینگو هم ببینید. البته برای تماشای فلامینگوها در میانکاله نیازی نیست خیلی خوش شانس باشید چرا که بیش از 5 هزار فلامینگو که بین مردم محلی به مرغ آتش شهرت دارند،  در میانکاله زندگی می کنند. البته در سال های گذشته چند مرکز گردشگری هم در زاغمرز در نزدیکی میانکاله ساخته شده تا گردشگران برای اقامت شبانه در حوالی این تالاب زیبا مشکلی نداشته باشند.

 

تالاب فریدون کنار، خانه امید

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

تالاب فریدون کنار، در جاده ساحلی بین بابلسر و فریدون کنار قرار دارد.

 
در مسیری که در جاده ساحلی بین بابلسر و فریدون کنار دیده می شود، شما می توانید یکی از زیباترین کلونی های پرندگان را در حاشیه دریای خزر ببینید. یکی از معروف ترین پرنده های این تالاب درنایی به نام «امید نادیوژنی» است. این درنای سیبری چند سالی است که در فصل سرما به تنهایی از سیبری تا مازندران ایران پرواز می کند تا از انقراض نجات پیدا کند.

 

 البته این تالاب در سال های گذشته به یکی از صیدگاه های استان هم تبدیل شده که کثرت پرندگان شکار شده در آن را در بازارهای روز بابلسر و فریدون کنار می بینید. با وجود این سازمان حفاظت از محیط زیست وعده داده با شکارچیان غیرقانونی پرنده در این تالاب برخورد قانونی خواهد کرد.

 

 

تالاب پایتخت، بندعلی خان

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

تالاب بندعلی خان، در 35 کیلومتری جنوب شهرستان ورامین قرار دارد.

 

 
در 35 کیلومتری جنوب شهرستان ورامین، تالاب بندعلی خان واقع شده است. متاسفانه در سال های گذشته با ورود فاضلاب و پساب های شهرک صنعتی چرمشیر این تالاب وضعیت خوبی ندارد اما هنوز هم در زمستان بندعلی خان میزبان خوبی برای پرندگانی است که به سوی جنوب ایران در پرواز هستند. البته غیر از تالاب بندعلی خان، تالاب عشق آباد هم یکی از مراکز خوب پرنده نگری در حاشیه تهران است. تا به حال 144 گونه پرنده در این تالاب دیده شده.

 

این تالاب مربع شکل است و طول آن در زمستان ها به 700 متر هم می رسد. دسترسی به این تالاب از راه تهران هم چندان سخت نیست. کمربندی شهر ری، جاده ورامین، بعد از فیروزآباد، خروجی تپه میل است. بعد از کمی رانندگی تالاب را پیش روی خود می بینید.

 

تالاب قوریگل، برای جوجه آوری

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

 

تالاب قوریگل ، در آذربایجان شرقی قرار دارد

این تالاب در آذربایجان شرقی قرار دارد. تالابی بین المللی در جاده ترانزیت تبریز- بستان آباد، که 45 کیلومتری با تبریز فاصله دارد. قوریگل علاوه بر اینکه در زمستان ها، مکان امنی برای پرندگان مهاجر محسوب می شود، زیستگاه مهمی هم برای جوجه آوری پرندگان است. اردک سرسفید که از پرندگان رو به انقراض دنیاست، هر سال در این تالاب جوجه آوری می کند. یک مهمانسرا در حومه تالاب برای پذیرایی از گردشگران ساخته شده تا طبیعت گردان برای اقامت در تالاب قوریگل هیچ مشکلی نداشته باشد.

 

تالاب میقان، استراحتگاه امن درناها

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

 

 تالاب کویری میقان در استان مرکزی واقع شده است

تالاب کویری میقان در استان مرکزی واقع شده است. اینجا به تازگی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به منطقه ممنوع شکار تبدیل شده و حالا دیگر سالیانه پذیرای هزاران پرنده مهاجر است که از شمال روسیه به سوی آن می آیند. تالاب میقان در 15 کیلومتری اراک و در حاشیه روستای داوودآباد قرار گرفته. در سال های اخیر با بارندگی مناسب، میقان آب قابل توجهی دارد و به همین دلیل در زمستان ها میزبان بیش از 120 هزار درنایی می شود که آنجا را برای اقامت انتخاب می کنند.

 

دریاچه زریوار، در قلب جنگل

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

 

زریوار، دریاچه ای در استان کردستان که در زمستان مامن هزاران پرنده ای است که به آن پناه می برند

 
زریوار پدیده نادری در جغرافیای ایران است. دریاچه ای در استان کردستان که در زمستان مامن هزاران پرنده ای است که به آن پناه می برند. مشارکت مردم محلی برای آرامش منطقه در فصل مهاجرت زمستان پرندگان باعث شده این تالاب در سال های اخیر محل جذابی برای سفرهای زمستانی گردشگران باشد. از پرندگان این تالاب می توان به اردک سرسبز، خوتکا، فیلوش، ارده ای، نوک پهن، گیلار و حواصیل اشاره کرد.

تالاب شادگان، در مسیر خلیج فارس

معرفی زیبا و بکرترین تالاب های ایران (عکس)

 تالاب شادگان، بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار گرفته است

 

 تالاب شادگان در پایین دست حوضه رودخانه جراحی، بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار گرفته و در سمت پایین دست به خلیج فارس می پیوندد. شادگان بزرگ ترین تالاب ایران شناخته می شود و شما می توانید با قایق روی آن بروید و شاهد صحنه های بی نظیری از حضور انواع پرندگان و آبزیان در آن باشید. این تالاب محل دائمی حضور اردک مرمری است که از گونه های رو به انقراض دنیاست.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان