ramazan
ramazan

جنجال نامه ضد ایرانی به شواری امنیت سازمان ملل

جنجال نامه ضد ایرانی به شواری امنیت سازمان ملل

متن جنجالی نامه ضد ایرانی به شورای امنیت سازمان ملل

 

 

چهارکشور غربی: آزماش های‌موشکی ایران نقض قطعنامه 22312 است

 

 رویترز می گوید، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش مناسب به آزمایش های موشکی ایران شده و گفته اند این آزمایش‌ها نقض قطعنامه شورای امنیت است.

 

در نامه این کشورها خطاب به سفیر اسپانیا، رییس دوره ای شورای امنیت و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، ادعا شده است: آزمایش‌های موشکی ایران که در آنها موشکی هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شلیک شده، «نقض»و «سرپیچی» از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

 

در نامه این چهار کشور غربی که رویترز می گوید یک نسخه از آن را رویت کرده، با اشاره به این که موشکی هایی که ایران در آزمایش‌های اخیر خود استفاده کرد «قادر به حمل کلاهک هسته ای» هستند، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده است که مساله «پاسخ مناسب» به سرپیچی ایران از اجرای تعهداتش در چاچوب قطعنامه ۲۲۳۱ را مورد بحث قرار دهد.

 

این  کشورها همچنین از بان کی مون خواسته اند که اعلام کند، آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده است.

 

این در حالی است که مقامات کشورمان می‌گویند که موشک‌های بالستیک ایران ماهیت دفاعی داشته و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند لذا پرتاب آزمایشی آنها نقض قطعنامه یاد شده نیستند.

 

به گزارش بخش خبری سایت نازوب خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت که آمریکا و سه متحد آن خواستار نشست شورای امنیت شده اند، چرا که آزمایش های موشکی ایران را “بی ثبات کننده و تحریک آمیز” خوانده اند.

 

بنابه این گزارش این کشورها می گویند که موشک بالستیک میان‌برد شهاب-۳ و موشک کوتاه‌برد قیم-۱ توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارند.

 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) آزمایش موشکی ایران را بررسی کرد اما روسیه گفت که اینها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران صادر شده، نیست و با تحریم های تازه مخالفت کرد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان