ramazan
ramazan

بیوگرافی هنگامه اخوان بهترین خواننده زن ایران

بیوگرافی هنگامه اخوان بهترین خواننده زن ایران

مروری بر شرح زندگی و بیو گرافی بهترین خواننده زن ایران خانم هنگامه اخوان

 

هنگامه اخوان در سال 1334 در فومن دیده به جهان گشود. صدای خوش در خانواده هنگامه اخوان موروثی بود اما هنگامه تنها کسی بود که آموختن آواز را به طور جدی و حرفه ای دنبال کرد. هنگامه اخوان خواندن را از 10 سالگی با آموختن آواز دشتی نزد پدرش آغاز کرد. اولین بار پدر با او در مورد قمرالملوک وزیری صحبت کرد. هنگامه اخوان شخصیت قمر را نه به عنوان یک خواننده بلکه به عنوان انسانی خیر و نیکوکار می ستود.

 

هنگامه اخوان پس از اتمام تحصیلات ابتدایی برای دیدن خواهرش به تهران رفت. هنگام اقامت در تهران خواهر و برادرش هنگامه را تشویق به ماندن و تکمیل تحصیلات موسیقی کردند. هنگامه اخوان در آزمون رادیو برای خوانندگی شرکت کرد. هنگامه اخوان در کاستی که از صدای خود ضبط و ارائه کرده بود یکی از آثار استاد تجویدی و تعدادی از ملودی هایی که پدرش به او آموخته بود اجرا شده بود. هیئت داوران متشکل از پنج نفر بود: علی تجویدی، مرتضی حنانه، حبیب ا… بدیعی، جواد معروفی و فلاح که همه از موسیقی دانان مطرح زمان بودند. سه نفر از داوران او را پذیرفته ولی دو نفر از او خواستند در آزمون دیگری شرکت کند. در آزمون دوم هنگامه اخوان به دلیل ندانستن ردیف پذیرفته نشد.

 

هنگامه اخوان در کلاس های ردیف رادیو ثبت نام کرد و پس از تکمیل آموخته های خود در آزمون پذیرفته شد. هنگامه اخوان با تشویق مرحوم تجویدی اخوان نزد استاد ادیب خوانساری به آموختن ردیف و تکنیک های آوازی پرداخت. ابراهیم سرخوش (نوازنده ی مشهور تار) اغلب کلاس را به منظور کمک و همنوازی با هنرآموزان همراهی می کرد. هنگامه اخوان مدت ده سال نزد استاد خوانساری تلمذ کرد. کلاس ها ابتدا در رادیو و سپس در منزل استاد تشکیل می شد.

 

 

بیوگرافی هنگامه اخوان بهترین خواننده زن ایران

 

 

هنگامه اخوان و کار در رادیو

از سال 1354 هنگامه اخوان شروع به خواندن در رادیو کرد و کار خود را با بازخوانی آثار قمرالملوک وزیری آغاز کرد. همچنین با گروه های عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان و گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی همکاری داشت. هنگامه اخوان کنسرت های زیادی در ایران و اروپا برگزار کرده است.

 

 

برنامه گل های تازه

هنگامه اخوان روزگاری ۱۸ سال بیشتر نداشت که تصنیف مرغ سحر او در برنامه گلهای تازه شماره ۲۰۱ رادیو پخش شد و بعد‌تر هم آواز افشاری او با آهنگسازی و نوزاندگی محمدرضا لطفی منتشر شد و این بار تصنیف «بازآمدم» بود که در دهان‌ها می‌چرخید و حتی زنده یاد پرویز مشکانیان نیز برای هنگامه که در آواز هنگامه‏ ای به پا کرده بود و تحریرهای دراوج زیبایی دوچندانی را داشت قطعه‏ ای در دشتی ساخته بود که این ترانه های هنگامه اخوان در آلبوم‏های موسسه چاووش منتشر شدند و بعد از مدتی که مساله ممنوعیت پیش آمد از بازار جمع‏ آوری گردید.

 

 

آثار هنگامه اخوان

هنگامه اخوان از سال 1355 با گروه شيدا, سماعی و عارف آغاز به کار کرد و فعاليتش را با بازسازی آثار قمرالملوک وزيری شروع کرد. تصنيف دشتی “موسم گل” با شعر وحيد دستگردی، آهنگ موسی خان.  تصنيف “عاشقی محنت بسيار کشيد” با شعر ايرج ميرزا در دستگاه همايون و آهنگ مرتضی نی داوود و آواز شور، آواز و تصنيف “مرغ سحر ناله سر کن”, “گل های 201” در دستگاه ماهور با شعر ملک الشعرای بهار و آواز بيات، رد “گل های 200” در دستگاه شور با شعر سعدی، آواز افشارِ “باز آمدم” با شعر مولانا و آهنگ محمدرضا لطفی با گروه شيدا به سرپرستی محمدرضا لطفی، تصنيف “فروردين” در دستگاه ماهور با شعر ملک الشعرا بهار و آهنگ زرين پنجه با گروه سماعی آواز و تصنيف دشتی با گروه عارف به سرپرستی پرويز مشکاتيان از زبده آثار هنگام اخوان است.

 

 

بیوگرافی هنگامه اخوان بهترین خواننده زن ایران

 

هنگامه اخوان از بهترین خوانندگان زن ایران

استاد نصرالله ناصح‌پور در مورد وی گفته‌است: هنگامه اخوان یکی از بهترین خوانندگان زن ایرانی و صدای او یادآور صدای آسمانی قمر است. با این‌ حال لازم به ذکر است که عمده آثار به‌جای‌مانده از هنگامه اخوان منحصر به بازخوانی‌های تصنیف‌ها و آوازهای زنده‌یادان قمرالملوک وزیری و روح‌انگیز است. لذا هنگامه اخوان همانند بیشتر هم‌دوره‌هایش (پریسا، سوسن مطلوبی و…) را نمی‌توان صاحب‌سبک دانست ولو اینکه گستره و جذابیت صدا و تکنیک او از دو نفر نامبرده دیگر بسیار افزون‌تر بود.

 

 

هنگامه اخوان در چهارمین مجمع عمومی کانون خوانندگان خانه موسیقی به عنوان رئیس این کانون انتخاب شد. از شاگردان ایشان می‌توان تارا تیبا و پرواز همای سرپرست و خواننده گروه مستان را نام برد.

 

 

بیوگرافی هنگامه اخوان بهترین خواننده زن ایران

 

ادامه ی فعالیت هنری هنگامه اخوان پس از انقلاب

هنگامه اخوان پس از مدت ها خاموشی سال 1363 از سوی آرشیو صدا وسیما دعوت به همکاری شد و به عنوان کارشناس آرشيو در انجمن حفظ و اشاعه ی موسيقی ايرانی, سرگرم به کار شد. هنگامه اخوان در خلال سال های 1366 تا 1370 هم در سمت مربی آواز در آن انجمن به فعاليت پرداخت ولی به دليل مشکلاتی که پيش آمد از ادامه ی کار منصرف شد و در کلاس های خصوصی به تعليم آواز بانوان سرگرم شد. هنگامه اخوان از سال 1370 با سرپرستی گروه موسیقی «بهار» چند کنسرت برای بانوان اجرا کرده است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان