ramazan
ramazan

عکس و مشخصات بزرگترین هواپیمای ترابری جهان

مجموعه : دانستنی ها
عکس و مشخصات بزرگترین هواپیمای ترابری جهان

نگاهی به بزرگترین هواپیمای ترابری در جهان و مروری بر ویژگی و مشخصات این هوایپمای غول پیکر

 

 

دانستنی های نازوب، آنتونوف ۲۲۵ مریا ( Antonov An-225 Mriya) یک هواپیمای باری-ترابری طراحی شده توسط آنتونوف شوروی سابق است که پس ازفروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تولید آن در اوکراین دنبال شده و  بزرگ‌ترین هواپیمای بال‌ثابت جهان به حساب می‌آید.مساحت بالهای این هواپیمای غول‌پیکر دو برابر بوئینگ 747 است و در ماموریت جدید خود یک ژنراتور برق 117 تنی را برای یک شرکت معدنی به غرب استرالیا می‌برد. حتی مقام‌های فرودگاهی استرالیا هم از رسیدن این هواپیما هیجان زده هستند و برنامه خاصی برای استقبال مردم در موقع فرود این هواپیما در نظر گرفته شده است.

 

 

عکس و مشخصات بزرگترین هواپیمای ترابری جهان

عکس و مشخصات بزرگترین هواپیمای ترابری جهان

این هواپیما را می‌توان نسخه بزرگ شده هواپیمای آنتونوف-۱۲۴ دانست. هدف از طراحی این هواپیما، حمل و نقل بوران فضایی شوروی بود (بوران سفینه فضایی شوروی است که تنها یک بار در سال 1988 به فضا سفر کرد) . نام مریا در انتهای آنتونوف225 به معنای رویا در زبان اکراینی است. اولین نمونه آنتونوف225 در سال 1988 تکمیل شد. ابتدا قرار بود دو نمونه از این هواپیما وارد ناوگان هوایی شود اما اکنون تنها از یک فروند آن بهره برداری می شود که دارای شماره شناسه 82060-URاست. این هواپیما توانایی حمل و نگهداری بارهای بسیار سنگین و بسیار بزرگ را دارد.

 

 

عکس و مشخصات بزرگترین هواپیمای ترابری جهان

عکس و مشخصات بزرگترین هواپیمای ترابری جهان

 

آنتونف ۲۲۵ که ۱۷ خدمه پروازی دارد دارای ۶ موتور قدرتمند ساخت شرکت آنتونف اوکراین است این موتورها می‌توانند معادل ۱٫۵ میلیون نیوتن (۱۲۵۰۰۰ کیلوگرم) نیروی رانش ایجاد کنند آنتونف ۲۲۵ قابلیت حمل ۱۵۰۰ نفر نیرو را دارا می‌باشد که این در نوع خود بی نظیر می‌باشد. مخازن سوخت این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان ۲۸۰ تن را دارا می‌باشد و در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کند و با بار قابلیت پرواز به میزان ۱۲ ساعت را دارا می‌باشد یکی از معایب این هواپیما ارتفاع خلبان با زمین در هنگام فرود یا پرواز است که تقریباً ۱۰ متر می‌باشد در خصوص وزن آن همین نکته کافیست که آنتونف ۲۲۵ وزنی معادل ۸ فروند بوینگ ۷۳۷ دارد. طول این هواپیمای غول پیکر ۸۴ متر می‌باشد که با این طول می‌تواند بدنه یک بوینگ ۷۳۷ را در خود جای دهد.

 

قابلیت دیگر این هواپیما حمل بار بصورت خارجی می‌باشد یعنی می‌توان با قراردادن قسمتی در روی بدنه هواپیما بارهای حجیم را نیز حمل نمود همانطور که در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی بوران را حمل نمود. از بارگیری‌های مهم این هواپیما بعد از بازسازی می‌توان به بارگیری یک واگن قطار همراه با ریل به وزن ۱۰۹ تن، بارگیری ژنراتور و مولدهای برق و حمل ماشینها و وسایل و خدمه یک شرکت اتومیبل رانی را برای شرکت در مسابقات نام برد. در پایان قابل ذکر است این هواپیما قابلیت حمل بار تا ۲۵۰ تن را دارا است.

 

عکس و مشخصات بزرگترین هواپیمای ترابری جهان

 

 

آنتونوف 225 پهن‌تر از هواپیمای ایرباس آ380 است همچنین از هواپیماهای چون آنتونوف124، بویینگ 747 باری و Galaxy 5-Lockheed C که نزدیک ترین هواپیماهای هم رده هستند بزرگ تر است.

 

عکس و مشخصات بزرگترین هواپیمای ترابری جهان

 

مشخصات هواپیما:

بیشنه وزن هنگام برخاست: ششصد هزار کیلو گرم
بشینه وزن بار: دویست و پنجاه هزار کیلو گرم
طول: ۸۴ متر
دهانه بال: ۸۸٫۴۰ متر
ارتفاع: ۱۸٫۱۰ متر
خدمه: ۲ خلبان و ۴ خدمه پرواز
پیشرانه: شش موتور توربوفن Lotarev D-۱۸T
سرعت کروز: ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد: ۱۵۴۰۰ کیلومتر

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان