ramazan
ramazan

درمان شوره سر

درمان شوره سر

با مطالعه این بخش به سادگی از شر شوره های سر راحت شوید.

 

 

 پژوهشگران چینی نشان داده‌اند که برای درمان شوره سر به جای روش‌های مرسوم تجویز شامپو باید به ماست پروبیوتیک روی آورد. مطالعه‌ای در مورد پوست سر نشان داده است که با تقویت باکتری‌های موسوم به پروپیونیباکتریوم (Propionibacterium) و از بین بردن استافیلوکوک‌ها می‌توان شوره سر را کاهش داد.

 

 
تحقیق این پژوهشگران در شهر شانگهای در چین در مورد اکوسیستم میکروب‌ها در پوست سر انسان و ارتباط آن با سلول‌های مرده پوست و ترشحات روغنی به نام سبوم بوده است.
 

 

منگهوی ژانگ سرپرست این پژوهش در دانشگاه جیائو تونگ شانگهای 59 نفر در سنین 18 تا 60 سال را به آزمایشگاه دعوت کرد و از شوره سر آن‌ها از هشت منطقه مختلف روی سرشان نمونه‌برداری کرد. همه این افراد موهای خود را دو روز قبل از مراجعه به مرکز شسته بودند.

 

 
ژانگ داوطلبان را بسته به میزان پوسته‌های مرئی رویی سر آن‌ها به دو گروه «سالم» و «شوره‌دار» تقسیم کرد. سپس باکتری و قارچ موجود در پوست سر دو گروه متفاوت را با در نظر گرفتن سن، جنس و فیزیولوژی افراد مورد بررسی قرار داد.

 

 
به گزارش بخش زیبایی سایت نازوب در پژوهش‌های قبلی، دانشمندان گروهی از قارچ ها به نام مالاسزیا را به عنوان عوامل بالقوه موجب ایجاد شوره سر شناسایی کردهاند. مخمری که مواد چرب سبوم موجود در در چربی پوست سر را می‌خورد و تولید اسید اولئیک می‌کند، موجب تحریک پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌شود. اما ژانگ و همکارانش در پژوهش تازه متوجه وجود قارچ مالاسزیا روی سر مردم بدون شوره سر شده‌اند که این امر نشان میدهد پوسته پوسته شدن پوست سر از راه‌های دیگری نیز امکان پذیر است.

 

 
ژانگ متوجه شد که باکتری‌ها در این مورد عاملی مهم‌تر از قارچ‌ها هستند. دو باکتری که بیشتر از بقیه روی پوست سر انسان‌ها پیدا می‌شود، پروپینیباکتریوم و استافیلوکوک‌ها هستند. در گروه «سالم» با شوره سر کم و یا هیچ، پروپیونیباکتریوم تا 71درصد از باکتری پوست سر را تشکیل می‌دهند و استافیلوکوک‌ها تا 26درصد می‌رسند. اما در گروه «شوره‌دار»، متوجه تفاوت چشمگیری شد. در این گروه پروپینیباکتریوم تا 50درصد می‌رسد و استافیلوکوک‌ها به 44درصد افزایش یافته است.

 

 
این کشف موجب شد که نوع خاصی از ماست پروبیوتیک را که حاوی پروپیونیباکتریوم است، به عنوان یک درمان احتمالی برای شوره سر مطرح شود و پژوهشگران این ماده را به عنوان منبع ساخت دارویی برای رفع شوره سر در آینده نظر گرفته‌اند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان