ramazan
ramazan

موفقیت در امتحانات با راهکارهای عالی

موفقیت در امتحانات با راهکارهای عالی

دانستن و آگاهی برای انجام امور هر کاری در پیشرفت و موفقیت فرد در انجام کارهایش بسیار موثر می باشد در این بخش اصولی ترین راه های موفقیت در امتحانات را با هم مرور می کنیم.

 

 

تقویت مهارت ها می تواند مسیر دستیابی به موفقیت در تحصیل و کار را هموار کند. این مهارت ها به دانش آموزان کمک می کند تا در تمام دوران زندگی حتی برای امتحان های کوچیکی که زندگی از آنها می گیرد، آماده شوند.

 

نازوب، اواخر اردیبهشت و اوایل تا اواسط خرداد برای دانش آموزان یادآور امتحانات پایان سال و نتیجه یک سال تحصیل است. بسیاری از والدین که کسب نمرات بالا را تنها نشانه موفقیت فرزندان می دانند در این روزها با محدود کردن بسیاری از تفریحات و برنامه های خانوادگی توجه شان را به امتحانات فرزند معطوف کرده و با محدود کردن او تصور می کنند همه شرایط را برای کسب بهترین نمره و موفقیت او فراهم کرده اند. اما با اعلام نتایج امتحانات  کاخ آرزوهای والدین خراب می شود.

 

مهارت هایی را که در زیر به آن اشاره می کنیم می تواند باعث تقویت موفقیت های بزرگ در امتحانهای تحصیلی و زندگی شود، این نکات عبارتند از:

 

*مدیریت هوشمندانه زمان
به دنبال هر 30 تا 50 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت پیشنهاد می شود. اگرچه این زمان بندی الزاما نباید با همین ظرافت دنبال شود اما بهتر است برای طول مدت مطالعه و استراحت خود یک محدودیت زمانی تعیین کنید. از این زمان های استراحت برای ورزش یا تغذیه استفاده کنید. توصیه می شود در خلال این زمان های استراحت از انجام فعالیت هایی نظیر انجام بازی های ویدئویی و تماشای تلویزیون یا فیلم که نیاز به سوخت و ساز مغزی دارند، بپرهیزید چرا که این مسئله باعث می شود مطالبی را که می خوانید به خوبی جذب ذهن نشوند.

 

*محدود کردن موضوعاتی که موجب حواس پرتی می شوند
جایی را برای درس خواندن انتخاب کنید که بتوانید بهتر روی جزوه ها و درس ها متمرکز شوید و هنگام درس خواندن در محیطی باشید که در افزایش تمرکز   بیشتر به شما کمک کند. به عنوان مثال مکانی که در آنجا وسایل تفریحی زیادی وجود دارد ممکن است تمرکزتان را مختل کرده وضع به مراتب بدتر خواهد شد.

 

*عجله ممنوع
یادگیری باشتاب و تندخوانی یکی از کم اثرترین شیوه های یادگیری است اما با این شیوه بسیاری از افراد تنها بخش آغازی و پایانی یک فصل طولانی را یاد می گیرند در حالی که بسیاری از مباحث در این میان از دست می روند. وقتی شش ساعت پشت سرهم و با شتاب درس می خوانید و به جلسه امتحان می روید احتمال اینکه بیشتر چیزهایی را که خوانده اید به خاطر نیاورید، بیشتر است.

 

*خواب کافی
انستیتو ملی قلب، ریه و عروق آمریکا اعلام کرده است جوانان بالغ روزانه به 9 الی 10 ساعت خواب نیاز دارند. مطالعات نشان می دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه  شما بهتر عمل می کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می بیند زیرا خواب زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می کند. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه موثر برای این مسئله است.

 

یادگیری باشتاب و تندخوانی یکی از کم اثرترین شیوه های یادگیری است

*نظم و سازماندهی
بسیاری از مهارت ها بدون زمان بندی و نظم تقویت نمی شوند. مهارت زمان بندی و نظم کمک می کند تا به طور موثر تمام برنامه های تحصیلی خود را منظم و اجرا کنید. با زمان بندی مناسب می توان به خوبی فعالیت های تحقیقی را گردآوری و اجرا کرد. از آنجا که دوره دانشجویی یک مرحله آماده سازی جدی برای آینده حرفه ای دانشجویان محسوب می شود، تقویت این مهارت های ساده و ابتدایی برای آینده شغلی آنها نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود.

 

*کارِ گروهی
مهارت انجام کارِ گروهی به شما این امکان را می دهد تا بتوانید با افرادی که در انتخاب آنها نقشی نداشته اید به راحتی کار کنید.این مهارت های ساده نقش بسیار مهمی دارند زیرا می توانند به شما کمک کنند تا خود را با شرایط مختلف تطبیق دهید و در امر تحصیل خود به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کنید. آنها همچنین به شما می آموزند چگونه با دیگران رفتار انعطاف پذیر داشته باشید.

 

*آمادگی اعضای خانه برای یک امتحان
در ایام پایانی سال تحصیلی و نزدیک شدن به روزهای امتحان، والدین به عنوان افرادی که تأثیر زیادی در آرامش فرزندان و کاهش خستگی آن ها و حضور با آمادگی کامل در جلسات امتحان داشته باشند باید نکات روانشناسی مهمی را مد نظر بگیرند. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که آن ها نقشی اساسی در موفقیت فرزند در فصل امتحانات دارند. باید با کاهش دفعات مهمانی از کسانی که می خواهند برای مهمانی به خانه آن ها بیایند خواهش کنند تا آن را به زمان دیگری موکول کنند. در این ایام باید با فرزندان را همراهی کنید و به تغذیه و خواب او نیز توجه ویژه ای داشت. همچنین والدین باید ارتباط سازنده ای با مدرسه داشته باشند و از برنامه امتحانات او آگاهی پیدا کنند و نیز با آگاهی از برنامه امتحانی برنامه ریزی مناسبی برای او انجام دهند.

 

*مراقب خودتان باشید
مهمانی های شبانه زمانی که کلی مطلب برای مطالعه دارید نه تنها وقت با ارزش تان را تلف می کند، بلکه باعث خستگی جسم تان می شود. کمبود خواب شما را مستعد بیماری و کند ذهنی می کند. میوه، سبزی ها و پروتئین مصرف کنید. اگر می توانید هفته های پایانی ترم ورزش کنید. بین ساعت هایی که درس می خوانید به خودتان کمی استراحت داده و بیرون از خانه رفته و نیم ساعتی هوای تازه تنفس کنید.

 

*هرچه بوده، گذشته به امروز نگاه کنید
وقتی هرچه می خوانید احساس می کنید چندان نتیجه بخش نیست خیلی خودتان را آزار ندهید، زیرا کار از کار گذشته است و با این احساس فقط اضطراب تان را بالا می برید و بدتر از آنچه که هستید، عمل می کنید. زمانی که امتحان تان هم فرامی رسد و خوب امتحان نداده اید هرچه که بوده از ذهن خارج کنید و روی امتحان بعدی متمرکز شوید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان