ramazan
ramazan

انرژی چیست؟ دانستنی ها

مجموعه : دانستنی ها
انرژی چیست؟ دانستنی ها

جهان از ماده و انرژی ساخته شده است. درک و فهم ماده –ماده عبارت است از هر چیزی که دارای جرم و حجم باشد- بسیار ساده و آسان است، اما تعریف انرژی اندکی انتزاعی تر است.

 

در فیزیک، انرژی توانایی به حرکت در آوردن و یا ایجاد تغییر در ماده تعریف می شود

 

در فیزیک، انرژی به صورت توانایی انجام کار، یا توانایی به حرکت در آوردن و یا ایجاد تغییر در ماده تعریف می شود. در واقع، مقدار انرژی هر چیز، اشاره به ظرفیت آن برای انجام کاری دارد. انرژی دارای چند ویژگی مهم است؛ نخست، انرژی همیشه “حفظ” می شود به این معنی که نه ایجاد می شود و نه از بین می رود. با این حال، بین اشیاء یا سیستمها، توسط فعل و انفعالات نیروها، منتقل می شود. به عنوان مثال، انرژی در سبزیجات به افرادی که آن را هضم میکنند منتقل می شود. ویژگی دیگر انرژی این است که در اشکال گوناگون وجود دارد و می تواند از شکلی به شکل دیگر منتقل شود. دو شکل رایج تر و عمومی تر آن، انرژی جنبشی و انرژی پتانسیل است.

 

انرژی جنبشی، انرژی حرکتی است. هنگامی که توپی در هوا حرکت می کند دارای انرژی جنبشی است و همچنین توانایی انجام کار دارد- می تواند در صورت برخورد با اشیاء دیگر روی آنها کار انجام دهد-. انرژی پتانسیل نوعی انرژی ذخیره شده است که اشیاء به دلیل موقعیت یا شکلشان دارا هستند. یک فنجان بر روی میز دارای انرژی پتانسیل است؛ اگر فنجان را در لبه میز قرار دهید، جاذبه به فنجان شتاب داده و انرژی پتانسیل آن به انرژی جنبشی تبدیل می شود. یک کمان کشیده شده نیز دارای انرژی پتانسیل است.

 

انرژی انواع گوناگون دارد، از جمله الکتریکی، شیمیایی، حرارتی، الکترومغناطیس و هسته ای. در اوایل قرن بیستم، دانشمندان استدلال کردند که جرم و انرژی عمیقاً با یکدیگر در ارتباط هستند. آلبرت اینشتین اصطلاح تعادل جرم و انرژی را با معادله معروف خود، E = MC^2، که در آن “E” مخفف “انرژی”، “M” نشان دهنده “جرم” و “C” سرعت نور است، توصیف کرد.

 

• البته علاوه بر اینکه جهان از ماده و انرژی تشکیل شده، از ماده تاریک و انرژی تاریک نیز تشکیل شده که منشا آنها تاکنون ناشناخته باقی مانده و تلاش برای رازگشایی آنها ادامه دارد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان