رشته کارشناسی فرش

مجموعه : مقاله و تحقیق
رشته کارشناسی فرش

تحقیق و بررسی و دانستنی های لازم در رابطه با شغل و رشته کارشناسی فرش در ایران

 

 

دوره آموزشی رشته کارشناسی فرش یکی از دوره های آموزش عالی ست که هدف از برگزاری این دوره تربیت افراد متخصص و آشنا به مبانی عملی و نظری فرش، که مظهری از فرهنگ اسلامی و هنر ملی کشور ماست، می باشد.

 

وجود رشته کارشناسی فرش در دانشگاه به فرشی بر می‌گردد که این روزها قالب‌های صنعتی و اقتصادی وسیعی را به خود اختصاص داده است. خیلی‌ها استقلال اقتصادی و کسب در آمدهای غیر متکی به نفت را در لابلای تار و پودهای فرش جستجو می‌کنند. دهها سال است که اشتغال روستائیان و امرار معاششان به فرش وابسته بوده و هنوز هم وابسته است. قرار است کارشناسان فرش با ارزیابی و کنترل کیفیت تولید فرش جلوی سقوط رتبه جهانی فرش ایران را گرفته و فرش ایرانی را با نگاهی علمی به بازارهای جهانی معرفی نمایند.

 

داشتن ذوق هنری و علاقه به پدیده‌های هنری از جمله فرش و داشتن اطلاعات عمومی هنری، خصوصا در زمینه شناخت رنگ، و همچنین داشتن پایه قوی در درس شیمی برای گرایش رنگرزی می‌تواند دانش‌آموزی را که این رشته را انتخاب می‌کند از لحاظ موفقیت مددکار باشد.

 

اهمیت و ضرورت رشته کارشناسی فرش:

1- از دلایل اهمیت رشته کارشناسی فرش ، حفظ و تقویت فرهنگ بومی و ملی با توجه به اصالت های نقش – رنگ و بافت هر منطقه است.

 

2- حفاظت و صیانت از فرش ، این صنعت و هنر ملی با توجه به نقش اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن از دلایل اهمیت رشته کارشناسی فرش است.

 

3- از دیگر دلایل اهمیت رشته کارشناسی فرش ، شناخت فرش به عنوان یکی از مهمترین هنرهای صناعی و مواریث و ودایع معنوی ایران و شناخت سیر تحول و تطور آن در ادوار مختلف است.

 

توانایی‎های لازم  برای رشته کارشناسی فرش:
دانشجوی رشته کارشناسی فرش باید فردی خلاق، نوآور و علاقه‎مند به هنر و صنعت فرش باشد. دانشجویی که بدون هدف رشته کارشناسی فرش را انتخاب کرده باشد، پس از فارغ‎التحصیلی جـایـگاهی در صـنعت فـرش نـخواهـد داشت، در نقطه مـقابل نـیز دانشجویانی هستند که با علاقه و پشتکار بسیار به رشته کارشناسی فرش آمده‎اند و به دنبال آموزش و بهبود کیفیت هنر فرش هستند و قدم‎های موثری نیز در این زمینه برداشته‎اند.

 

همچنین کارشناس فرش باید از تاریخ هنرهای دستی و بومی، بخصوص هنر فرش بافی آگاهی داشته باشد و به یاری ذوق هنری، طرح‎هایی ارائه دهد که هم از اصالت بومی و هم از نوآوری برخوردار باشد.

 

تعداد واحد های رشته کارشناسی فرش

تعداد کل واحدهای  رشته کارشناسی فرش 140 واحد می باشد که به تفکیک عبارتند از:
– دروس تخصصی رشته کارشناسی فرش : 34 واحد

– دروس پایه رشته کارشناسی فرش: 39 واحد

– دروس اصلی در کارشناسی فرش: 38 واحد

– دروس  اختیاری رشته کارشناسی فرش: 8 واحد

– دروس عمومی رشته فرش: 21 واحد

 

درس‌های رشته کارشناسی فرش در طول تحصیل :
دروس مشترک در گرایش‌های مختلف رشته کارشناسی فرش :
شیمی عمومی، هندسه نقوش در هنرهای سنتی ایران، هنر در تمدن اسلامی، آشنایی باهنر در تاریخ، کارگاه طراحی پایه، تاریخ فرش، عکاسی، جامعه‌شناسی فرش ، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، کارگاه بافت قالی، شناخت و ارزیابی فرش دست‌بافت، اصول رنگرزی، کارگاه طراحی سنتی، آشنایی با مواد اولیه و ابزار، کارگاه مرمت و نگهداری قالی، کنترل کیفی استانداردهای فرش، پژوهش در فرش ایران، جغرافیای فرش، سیر تحول و تطور نقوش و نمادها در هنرهای سنتی، علوم الیاف، ریسندگی، زیبایی‌شناسی فرش ایران، اقتصاد فرش ایران.

 

دروس تخصصی رشته فرش، گرایش طراحی :

درس های تخصصی رشته کارشناسی فرش گرایش طراحی عبارتند از: کارگاه طراحی گلیم و سایر زیراندازها، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه طراحی قالی، کارگاه نگارگری، کارگاه رنگ و نقطه، شناخت انواع مختلف نقوش قالی‌های ایرانی.

دانشجوی رشته کارشناسی فرش باید به یاری ذوق هنری، طرح‎هایی نو و خلاقانه ارائه دهد

 

 دروس تخصصی رشته کارشناسی فرش، گرایش مرمت و تکمیل :
دروس تخصصی رشته کارشناسی فرش گرایش مرمت و تکمیل عبارتند از: آشنایی با اصول غبارگیری و شستشوی فرش، بررسی طرح‌ها و نقوش قالی ایران، کارگاه بافت گلیم، کارگاه بافت قالی، مرمت و نگهداری گلیم و سایر زیراندازها، مرمت قالی، شناخت مواد ویژه مرمت قالی، کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمیایی.

 

دروس تخصصی رشته فرش، گرایش رنگرزی:
دروس تخصصی رشته کارشناسی فرش گرایش رنگرزی عبارتند از: کارگاه رنگرزی سنتی، کارگاه رنگرزی شیمایی، شیمی تجزیه و آزمایشگاه، شیمی و تکنولوژی مواد رنگرزی و آزمایشگاه تکنولوژی رنگ، فیزیک الیاف و آزمایشگاه.

 

دروس تخصصی رشته کارشناسی فرش، گرایش سایر زیراندازها:
کارگاه بافت گلیم،‌کارگاه بافت سوماک، کارگاه بافت زیلو، کارگاه بافت گلیم‌های یک رو، کارگاه بافت گبه‌ و سایر قالی‌های ایلیاتی، کارگاه بافت طراحی گلیم و سایر زیراندازها، کارگاه مرمت و تکمیل انواع گلیم و سایر زیراندازها، جغرافیای گلیم و سایر زیراندازها، بررسی نقوش ونمادها در گلیم و سایر زیراندازهای سنتی ایران، پژوهش در نقش و رنگ گلیم و سایر زیراندازهای ایران؛ از دروس تخصصی رشته کارشناسی فرش، گرایش زیر انداز ها هستند.

صنعت و بازارکار رشته کارشناسی فرش

از موقعیت های شغلی رشته کارشناسی فرش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجرای مراحل مختلف تولید فرش، شامل مهارت در طراحی و رنگ آمیزی فرش، شناخت مواد اولیه مصرفی و آشنایی با نحوه فراهم آوردن آن (مراحل تهیه نخ و رنگرزی)، همراه با شناخت انواع بافت و رفع عیوب با بهره‌گیری از روشهای مناسب.

 

• شناخت ابزار، وسائل، تجهیزات و توانائی بهینه سازی هرچه بیشتر آنها از وظایف کارشناس فرش می باشد.

 

• شناخت هرچه بیشتر مبانی نظری و عملی هنر فرش در جهت حفظ و تقویت فرهنگ بومی با توجه به اصالتهای نقش، رنگ، و بافت بر منطقه نیز از وظایف کارشناس فرش می باشد.

 

• پژوهش مبانی عملی و نظری هنر فرش ملل مختلف بویژه ملل اسلامی.

 

• ارزیابی و ارزشیابی و کارشناسی فرش.

 

• بررسی، تحلیل و شناخت طرحها و نقوش اصیل و نسبت آنها با فرهنگ و تفکر نیز در حوزه کاری فارغ التحصیلان رشته کارشناسی فرش می باشد.

 

•  از وظایف دیگر فارغ التحصیلان رشته کارشناسی فرش، کنترل کیفی فرش در هنگام بافت و رفع معایب فرش پس از خاتمه آن است.

 

کارشناسان فرش می توانند به تدریس مبانی نظری و عملی فرش بپردازند.

 

• فارغ التحصیلان رشته کارشناسی فرش می توانند به همکاری با واحد‌های دولتی و خصوصی نظیر سازمان صنایع دستی ایران، سازمان میراث فرهنگی، شرکت ملی فرش ایران. وزارت جهاد کشاورزی، کارگاههای خصوصی و… بپردازند.

 

• کارشناس فرش می تواند به بررسی شناخت اقتصاد و بازار جهانی فرش همراه با توانائی تحلیل به منظور شناختن شرایط و بهینه سازی صادرات فرش بپردازد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان