ramazan
ramazan

تقویت حافظه با 10 ترفند علمی

مجموعه : علم و فناوری
تقویت حافظه با 10 ترفند علمی

با 10 ترفند علمی برای تقویت حافظه دراین بخش از سایت نازوب با ما همراه باشید….

 

 

هر چه جلوتر می‌رویم بیش از آن که به حافظه خود رجوع کنیم به حافظه گوشی‌های هوشمند و ابزارهای الکترونیکی همراه خود مراجعه می‌کنیم. از این رو کم کم بسیاری از چیزها را فراموش می‌کنیم. در ادامه مرور مختصری بر ترفندهای ساده برای تقویت حافظه خواهیم داشت.

 

برای تقویت حافظه خود به فعالیت‌های پیچیده نیاز ندارید و تنها با انجام کارهای ساده زیر می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید. در ادامه ۱۰ راه تقویت حافظه که از نظر علمی نیز مورد تایید قرار گرفته‌اند را با هم مرور می‌کنیم.

 

1. نقاشی کنید

مطالعات جدید نشان می‌دهند که نقاشی کردن تصاویرِ لغات کمک می‌کند تا خاطرات قوی‌تر و قابل اعتمادتری بسازید. البته مطالعات نشان داده است که کیفیت نقاشی شما چندان اهمیتی ندارد. این امر به این مفهوم است که هر کسی می‌تواند از این تکنیک سود ببرد حتی اگر استعداد زیادی در نقاشی کردن نداشته باشد.

 

2. چشمان خود را ببندید

طبق جدیدترین مطالعات صورت گرفته، بستن چشم‌ها واقعا به شما کمک می‌کند تا خاطرات را بیاد بیاورید. کسانی که شاهد عینی جرایم بوده‌اند با بستن چشم‌های خود دو برابر بیش از حالتی که چشمهایشان باز بوده جزئیات حادثه را به یاد آورده‌اند. این موضوع باعث شده تا نتایجی که این افراد برای پلیس بازگو کرده‌اند مفیدتر باشد.

 

3. تصور کنید که چطور آن موضوع به شما مربوط است

تحقیقات روانشناسی نشان داده است که تصور این که چطور موضوعات به شما مربوط می‌شوند کمک می‌کند تا یادآوری مسائل برای شما ساده‌تر شود. در این مطالعه هم افرادی که دچار مشکلات حافظه بودند و هم افرادی که چنین مشکلاتی نداشتند مورد مطالعه قرار گرفتند و در نتیجه مشخص شد که این روش برای هر دو گروه مفید بوده است.

نتایج نشان داد که چه افراد دارای مشکلات حافظه باشند و چه نباشند، تصور کردن خود و پیدا کردن رابطه خود با خاطرات بهترین استراتژی بوده است. در مقایسه با شرایط عادی، این استراتژی حتی کمک کرده تا مقدار جزئیاتی که افراد بیاد می‌آورند ۳ برابر شود.

 

 

4. ۴۰ ثانیه تمرین

طبق مطالعات انجام شده، ۴۰ ثانیه تکرار و تمرین خاطره می‌تواند کلیدی برای یادآوری دائمی خاطره باشد. وقتی شروع به گفتن و تمرین خاطره می‌کنید همان نقطه‌ای از مغز شما فعال می‌شود که پیش از این مانع از بیادآوری خاطره بود. این نقطه از مغز (قشر خاکستری پشتی) همان نقطه‌ای است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند.

 

اسکن‌های مغزی صورت گرفته نشان می‌دهند که هر چه فعالیتی که هنگام یادآوری خاطره صورت می‌گیرد با خاطره مورد نظر مرتبط‌تر باشد افراد بیشتر می‌توانند به یاد بیاورند.

 

5. پا برهنه بدوید

مطالعات جدید نشان می‌هند که پابرهنه دویدن بیشتر از با کفش دویدن باعث بهبود حافظه می‌شود. احتمالا مزایای پابرهنه دویدن در این است که در زمان پابرهنه دویدن درخواست‌های بیشتری به مغز ارسال می‌شود؛ برای مثال لازم است که شما از سنگ‌ها و هر چیز دیگری که ممکن است به پایتان آسیب بزند دوری کنید. نوعی از حافظه که در این مطالعه مورد آزمایش قرار گرفته حافظه در حال کار نامیده می‌شود. مغز از حافظه در حال کار برای یادآوری و پردازش اطلاعات استفاده می‌کند.

 

6. با دستخط خود بنویسید

طبق تحقیقات جدید، نوشتن با دست حافظه را در مقایسه با استفاده از کیبوردهای واقعی یا مجازی بیشتر تقویت می‌کند. بازخورد حاصل از نوشتن در کنار حس لمس کاغذ و خودکار به یادگیری افراد کمک می‌کند. مناطقی از مغز که برای زبان حیاتی هستند از طریق فعالیت‌های فیزیکی بیشتر فعال می‌شوند.

 

7. وزنه بلند کنید

طبق مطالعات جدید، یک تمرین با وزنه می‌تواند فورا حافظه بلند مدت شما را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. با وجود این که در حال حاضر مشخص شده است که چند ماه تمرین ایروبیک می‌تواند باعث بهبود حافظه شود، این اولین تحقیقی است که تاثیرات تمرینات قدرتی کوتاه مدت را بررسی می‌کند.

 

8، 9 و 10. فعالیت‌های دوران کودکی

بالا رفتن از درخت تا ۵۰ درصد بر حافظه در حال کار تاثیر مثبت دارد. این موضوع در رابطه با سایر فعالیت‌های دوران کودکی نظیر حفظ تعادل هنگام پیاده‌روی بر روی جدول کنار خیابان و پیدا کردن مسیر در بین موانع نیز صادق است.

 

دکتر تریسی الووی- یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «بهبود حافظه در حال کار می‌تواند تاثیرات مطلوبی روی جنبه‌های مختلف زندگی ما داشته باشد و خیلی جالب است که می‌بینیم حتی تحریکات ناشی از فعالیت‌های بدنی هم در مدت زمان کوتاهی روی بهبود حافظه تاثیر دارند.»


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان