ramazan
ramazan

آموزش بالا بردن IQ و باهوش شدن

مجموعه : دانستنی ها
آموزش بالا بردن IQ و باهوش شدن

نازوب، باهوش بودن عالی است، اما نشان دادن هوش، کار سختی است. در بسیاری از موارد، اینکه دیگران چقدر شما را باهوش می‌دانند، از اینکه چقدر واقعا باهوش هستید، بسیار مهم‌تر است. مشخص شده است که هوش شما، تنها 20 درصد اهمیت دارد و 80 درصد دیگر به هوش هیجانی (EQ) برمی‌گردد. EQ آنقدر اهمیت دارد که 90 درصد از بهترین کارمندان از EQ بسیار بالایی برخوردارند و سالانه 28هزار دلار بیشتر از کسانی که EQ پایینی دارند، درآمد دارند.

 

مهم ترین جنبه هوش عاطفی، خودآگاهی است؛ نه تنها باید بدانید که چه وضعیتی دارید، بلکه از دید دیگران نسبت به خود آگاه باشید. افرادی که هوش عاطفی بالایی دارند استادانه دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که چگونه رفتار خود را تغییر دهند تا بهترین نتیجه را از هر وضعیتی به دست آورند.
نازوب، شاید شما در ژنتیک خود نقشی نداشته باشید، اما راه‌هایی هست که بتوانید باهوش‌تر به نظر برسید و به اصطلاح آیکیو خود را بالا ببرید.

 

1. از حرف میانی در اسم خود استفاده کنید

جان اف. کندی، فرانکلین دی. روزولت، دلیلی دارد که افراد شاخص در تاریخ، در اسم خود یک حرف میانی داشته‌اند. نه تنها داشتن حرف میانی وضعیت اجتماعی شما را بهتر نشان می‌دهد بلکه سطح توقعات از هوش و عملکرد شما را افزایش می‌دهد.

 

 در یک تحقیق، از شرکت کنندگان خواسته شد تا مقاله‌ی انیشتین درباره نظریه نسبیت را که در اینجا از نام‌های دیوید کلارک، دیوید اف. کلارک، دیوید اف. پی. کلارک و دیوید اف. پی. آر. کلارک به عنوان نویسنده استفاده شده بود، خوانده و درباره آن نظر دهند.

 

نازوب، نه تنها مقاله منتسب به دیوید اف. کلارک از مقاله دیوید کلارک امتیاز بیشتری گرفت، بلکه مقاله منتسب به دیوید اف. پی. آر. کلارک از دیگران بسیار بهتر عمل کرد. در یک تحقیق دیگر از شرکت کنندگان خواسته شد تا برای یک رقابت آکادمیک، اعضای تیم خود را انتخاب کنند. کسانی که در اسم خود حرف میانی داشتند، سریع‌تر انتخاب می‌شدند. (این شرایط برای رقابت‌های ورزشی صادق نیست.) پس اگر می‌خواهید که باهوش‌تر به نظر برسید، از حرف میانی در اسم خود استفاده کنید.

 

2. نمودار و دیاگرام بسازید

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کرنل (Cornell) نشان داده که افراد به منابعی که دارای نمودار یا شکل هستند، بیشتر اعتماد می‌کنند. در یکی از این تحقیقات، از شرکت کنندگان خواسته شد تا مطالبی را درباره تأثیر یک داروی ضدسرماخوردگی جدید بخوانند. تنها تفاوت در مطالب ارائه شده این بود یکی از این مطالب دارای شکل و دیگری فاقد شکل بود. 96 درصد کسانی که مطلب حاوی شکل و نمودار را خوانده بودند، ادعاهای این مطلب را باورد کردند که این مقدار برای مطلب فاقد نمودار، 67 درصد بود. پس اگر تصمیم به تألیف یک گزارش دارید، از گراف‌ها استفاده کنید، این گراف‌ها لازم نیست پیچیده باشند، بلکه باید دقیق باشند.

 

3. از نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید

مطالعات مشترکی که توسط دو دانشگاه میشیگان و پنسیلوانیا انجام شد نشان داد که حتی اگر فردی در حال نگه داشتن یک لیوان نوشیدنی دیده شود کافی است تا کم‌هوش‌تر به نظر برسد. ما فرض نمی‌کنیم که افراد کم‌هوش تمایل بیشتری به نوشیدن دارند، بلکه دلیل این امر این است که رابطه مشاهده شده میان نوشیدن و اختلال در یادگیری چنان قوی است که ما ناخودآگاه فرض می‌کنیم که فرد مورد نظر دچار اختلال است حتی اگر چنین نباشد.

 

4. به خود باور داشته باشید

هیچ چیز مانند اعتماد به نفس، نشان از هوش نمی‌دهد. اعتماد به نفس در شما، خود را نشان می‌دهد و تحقیقات نشان داده‌اند که خودباوری ، عملکرد شما را در کارهای ادراکی بهبود می‌بخشد. نازوب، اما خود تردیدی در عملکرد شما اختلال ایجاد می‌کند. مشکل بدتر این است که دیگران این تردید را در شما می‌بینند و در نتیجه کم‌هوش‌تر به نظر می‌رسید. اگر می‌خواهید دیگرا به شما باور داشته باشند، پس اول به خود ایمان داشته باشید.

 

5. ساده بنویسید

اگر واقعا باهوش هستید، پس احتیاجی به کلمات قلمبه سلمبه برای ابراز هوش خود ندارید. هوش واقعی خود را نشان می‌دهد پس مجبور نیستید آن را از طریق کلمات دهان پر کن نشان دهید. علاوه بر این، شانس اشتباه بودن شما بیشتر می‌شود. استفاده از یک کلمه سخت به شکل اشتباه، شما را کم‌هوش نشان می‌دهد. پس اگر می‌خواهید باهوش‌تر به نظر برسید دست از خواندن فرهنگ لغات بردارید و فقط روی ارتباط مؤثر تمرکز کنید.

 

6. سخنان خود را احساسانه و حالت‌دار بیان کنید

لنرد ملودینو (Leonard Mlodinow)، متخصص سخن‌وری می‌گوید که اگر دو نفر یک مطلب مشابه را عینا بگویند، کسی که حرف‌های خود را با حالت و احساس بیشتر بیان کرده، باهوش‌تر به نظر می‌رسد. ملودینو می‌گوید: «اگر دو سخن‌ور عینا کلمات مشابه را بیان کنند ولی یک فرد سریع‌تر و بلندتر و با مکث کمتر و صدای متغیرتر سخن بگوید، به عنوان فرد پرانرژی‌تر، آگاه‌تر و باهوش‌تر شناخته می‌شود.» اگر می‌خواهید باهوش‌تر به نظر برسید، با تغییر زیری و بمی، مقدار، سرعت و انرژی صدای خود، سخنرانی خود را کنترل کنید.

 

7. به چشمان مخاطب نگاه کنید

نگاه کردن به چشمان مخاطب در هنگام صحبت باعث می شود شما باهوش تر به نظر برسید. تحقیقاتی که در دانشگاه لویولا (Loyola) انجام شده نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگانی که ارتباط چشمی برقرار کردند، باهوش‌تر به نظر رسیدند.

 

8. عینک بزنید

آیا پیش آمده که مادر شما بگوید که با بچه‌های درسخوان بهتر رفتار کنید، زیرا ممکن است روزی برای آن‌ها کار کنید .تحقیقات نشان داده است که افرادی که از عینک استفاده می‌کنند (مخصوصا کسانی که عینک با قاب کامل و ضخیم به چشم می‌زنند.)، باهوش‌تر شمرده می‌شوند. پس اگر می‌خواهید باهوش‌تر به نظر برسید (برای مثال، هنگام ارائه یک مطلب) لنز‌های خود را کنار بگذارید و عینک بزنید.

 

9. با سرعت گروه، هماهنگ باشید

این مورد را عینا رعایت کنید. شاید کمی مسخره به نظر برسد، اما تحقیقات دانشگاه بوستن، صحت این امر را ثابت کرده است. این عامل «غرض‌ورزی زمانبندی شده» نام دارد و به تمایل ما به باهوش‌تر دانستن (بر اساس ویژگی‌های روانی مانند هشیاری، آگاهی و تمایلات کلی) افرادی است که کارهای خود را به سرعت افراد اطراف خود انجام می‌دهند، اشاره دارد. اگر می‌خواهید باهوش به نظر برسید، دست از وقت تلف کردن بردارید اما نباید مانند یک ربات دیوانه مدام در حال حرکت باشید.

 

10. برای موفقیت لباس بپوشید

این مورد جای تعجب ندارد. تحقیقات جامع نشان داده‌اند که نحوه لباس پوشیدن شما در تصویر شما در دید دیگران تأثیر دارد. خوب لباس پوشیدن شما را باهوش‌تر نشان می‌دهد و هرچه بیشتر از بدن شما معلوم باشد، کم‌هوش‌تر به نظر می‌رسید زیرا توجه مخاطبان شما از ذهن شما به بدن شما معطوف می‌شود. اما این که چگونه لباس بپوشید در عملکرد شما هم تأثیر دارد. تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه نورثوسترن (Northwestern) انجام شده، نشان می‌دهد که وادار کردن افراد به پوشیدن لباس آزمایشگاه، عملکرد آنها را در انجام کارهایی که به هوش و تمرکز نیاز دارند، بهبود می‌بخشد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان