ramazan
ramazan

نابغه 15 ساله ایرانی دنیا را مات و مبهوت کرد (عکس)

مجموعه : اخبار ورزشی
نابغه 15 ساله ایرانی دنیا را مات و مبهوت کرد (عکس)

معرفی نابغه های شطرنج که به زودی عنوان جوان ترین استاد بزرگ ایران را به عنوان شطرنج باز ثبت می کنند.

 

این روزها در عالَم ورزش و به ویژه دنیای شطرنج سخن از شطرنج بازی می باشد که پله های ترقی را به سرعت طی کرده و در عنوان نوجوانی به بالاترین درجه تعالی در رشته ورزشی خود رسیده است.

 

«پرهام مقصودلو» نوجوان ۱۵ ساله گلستانی که بیش از عدد سن خود برای استان و کشور افتخارآفرینی کرده اکنون مزد زحمات و تلاش های بی وقفه خود و خانواده اش را گرفته و به درجه عالی «استادبزرگ» در شطرنج رسیده تا نام خود را در تاریخ این رشته ورزشی به عنوان «جوان ترین استاد بزرگ ایران» ثبت بکند.

 

«احسان قائم مقامی» در ۱۷ سالگی استادبزرگ شطرنج کشور شده است و با این حساب پرهام رکورددار ایران می باشد. ضمن اینکه او اولین شطرنج باز گلستانی می باشد که به درجه عالی استادبزرگ رسیده است.

 

این موفقیت از آنجا جلوه بیشتری پیدا می کند که مقصودلو سلسله مراتب رسیدن به این جایگاه را طی نکرده و با جهشی خیره کننده به بالاترین سطح ممکن رسیده است. اتفاق نادری که در جهان عده معدودی آن را در این رده سنی تجربه کرده اند و پرهام یکی از آن نوادر می باشد.

 

 

نابغه 15 ساله ایرانی دنیا را مات و مبهوت کرد (عکس)

مقصودلو که سه هفته پیش در مسابقات ستارگان ایران و جهان شرکت کرده و نایب قهرمان شده است، به تازگی به همراه تیم ملی زیر ۱۶ سال در مسابقات جهانی به مقام قهرمانی رسیده تا یک ماه رویایی را سپری کرده باشد.

نابغه شطرنج ایران که دو رویداد بزرگ و دشوار را با موفقیت پشت سر گذاشته درباره چگونگی رسیدن به درجه استادبزرگ به خبرنگار ما گفته است: در مسابقات ستارگان ایران و جهان که با شرکت ۱۰ شطرنجباز برتر ایران و ۱۰ شطرنجباز برتر جهان در بندر انزلی برگزار شد در هر دو بخش فکری و سریع با کسب هشت امتیاز از ۱۰ بازی در مکان نخست قرار گرفتم.

پرهام مقصودلو ادامه می دهد: در آن مسابقات ریتینگ خود را افزایش دادم و حدنصاب لازم برای رسیدن به درجه استادبزرگی را کسب کردم. بازیکنانی که با آنها رقابت کردم دارای ریتینگ بالای ۲۶۵۰ بودند یعنی جزو ۱۰۰ شطرنجباز برتر جهان قرار داشتند و از من مسن تر بودند.

 

 

نابغه 15 ساله ایرانی دنیا را مات و مبهوت کرد (عکس)

وی که درخشش به حدی بوده که از بهترین شطرنج باز دنیا هم سبقت گرفته است ادامه می دهد: 3729970 که در این رقابت ها به ثبت رسانده ام حدود ۱۰ امتیاز بالاتر از «گری کاسپاروف» بود.

مقصودلو از کسب دومین موفقیت خود این بار به همراه تیم ملی سخن می گوید و بیان می کند: پس از بازی های ستارگان، در مسابقات المپیاد شطرنج تیمی زیر ۱۶ سال جهان که با حضور ۵۲ تیم از ۴۰ کشور در اسلواکی برگزار شد تیم ایران به عنوان مدافع عنوان قهرمانی موفق به تکرار قهرمانی شد.

نداشتن حریف تمرینی همسطح خود در ایران یکی از دغدغه های استادبزرگ جوان ایرانی است. وی در همین رابطه توضیح می دهد: از نظر رنکینگ جهانی در ایران نفر اول هستم و برای تمرین از اینترنت و سایت های معتبر شطرنج جهان استفاده می کنم. به علت آنکه روی صفحه شطرنج بازی نمی شود تا حدودی اثرگذار است اما تمرین طبیعی تاثیر بیشتری دارد.

پرهام انتظاراتش از مسئولان ورزش و فدراسیون را اینگونه بیان می کند: مدیرکل ورزش و هیئت شطرنج استان هزینه مربی را پرداخت می کند و انتظار دارم بخشی از هزینه های مسابقات داخلی و خارجی را هم مسئولان تقبل کنند.
توضیحاتی را هم درباره حمایت استان از این پدیده گلستانی شطرنج جویا شدیم. مدیرکل ورزش و جوانان گلستان درباره این اتفاق منحصر به فرد ورزش در استان می گوید: این افتخار بزرگ را به جامعه ورزش گلستان تبریک می گویم و امیدوارم در آینده ای نه چندان دور شاهد باشیم ورزشکار جوان گلستانی با مدال های خوشرنگ جهانی به استان بازگردند و ما به وجود آنها افتخار کنیم.

بهمن طیبی درباره میزان حمایت های دستگاه ورزش استان از استادبزرگ شطرنج ایران بیان می کند: با جلساتی که با رئیس هیئت شطرنج گلستان داشته ایم به این نتیجه رسیدیم که باتوجه به افزایش سطح فنی مقصودلو و اینکه مربیان داخلی دیگر جوابگوی نیاز وی نیستند ماهیانه مبلغی را به حساب هیئت واریز کنیم تا پرهام بتواند از مربی خارجی استفاده کند.

افزایش دوبرابری کمک هزینه مربی خارجی پاداشی است که متولی ورزش استان برای پرهام درنظر گرفته است. طیبی توضیح می دهد: برای امسال این مبلغ را دو برابر کردیم که پرهام هر ماه حداقل دو تا سه جلسه با مربیان برتر دنیا تمرین کند و در آینده نتیجه آن به خود او و جامعه ورزش بازگردد.

به سراغ سرپرست فعلی هیئت شطرنج گلستان رفتیم تا نظر او را هم جویا شویم.  سید محمدعلی سادات منصوری معتقد است که فرصت کشف استعداد زودهنگام پرهام از دست رفته و او کمی دیر شطرنج را شروع کرده است. وی می گوید: پرهام از ۱۱ سالگی شطرنج را جدی گرفت و حسرت می خورم که چرا از سنین پایین تر با او کار نکردیم زیرا ۷، ۸ سالگی بهترین زمان برای یادگیری شطرنج است.

منصوری آغاز موفقیت پرهام را به مسابقه ای که چهار سال قبل در آن شرکت کرده مرتبط می داند و می گوید: مقصودلو چهار سال پیش با هزینه شخصی پدرش به اسلوونی سفر کرد و آنجا هشتم جهان شد و همان موقع رئیس فدراسیون وقت از پیشرفت وی خبر داد.

وی که معتقد است نقش حمایت خانواده عامل مهم پیشرفت استادبزرگ شطرنج ایران بوده است، اضافه کرده است: علاوه بر جدیت در کار، پرهام رفتار و اخلاق بسیار خوبی هم دارد و یکی از شانس های وی این بوده که خانواده اش از او به خوبی حمایت می کند.

 

سفرهای پیاپی تجریه جدیدی برای استادبزرگ مقصودلو است. منصوری در همین رابطه می گوید: از زمانی که به درجه استادبزرگی رسیده باید دائماً در سفر باشد و جمعه این هفته برای شرکت در مسابقات جهانی زیر ۲۰ سال عازم هندوستان می شود و پس از بازگشت بلافاصله به مدت ۱۰ روز در روسیه خواهد بود و سپس باید در المپیاد جهانی در آذربایجان شرکت کند.

سادات منصوری همچنین از الگوپذیری بازیکنان کوچکتر از پرهام از وی خبر داده و می گوید: پرهام به الگویی برای شطرنجبازان نونهال ما تبدیل شده و من مطمئن هستم خود پرهام آنها را راهنمایی و کمی کند.

موفقیت و پیشرفت راهی است که خط پایان ندارد و انسان تا رسیدن به مرز کمال مسیری نامتناهی را طی می کند. از این رو ضمن افتخار و شادمانی بابت کسب این موفقیت بزرگ پرهام، نباید کار او را پایان یافته تلقی کنیم زیرا تا رسیدن به اوج قله راه درازی در پیش است.

یقیناً با تلاش و پشتکار و البته سن پایین پرهام مقصودلو، بازهم نابغه گلستانی شطرنج را بر سکوهای افتخار خواهیم دید.

 

نابغه 15 ساله ایرانی دنیا را مات و مبهوت کرد (عکس)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان