تولید جالب برق توسط شن و ماسه !!

مجموعه : علم و فناوری
تولید جالب برق توسط شن و ماسه !!

جزئیاتی از دست یافته جدید محققان در تولید برق با شن و ماسه !

 

ناز وب، گروهی از محققان در دبی به دنبال یافتن روش اقتصادی ذخیره گرمای خورشید در شن و ماسه بیابان هستند.
به گزارش ایسنا به نقل از ساینس دیلی، محققان موسسه علوم و تکنولوژی دانشگاه مصدر امارات پس از چند مرحله آزمایشی دریافتند که می توان با فناوری جذب و ذخیره گرمای خورشید در شن و ماسه بیابان هزینه های تولید برق را کاهش داد.

 

به گزارش نازوب، محققان این مرکز معتقدند که شن و ماسه موجود در بیابان بهترین نمونه برای جذب گرمای خورشید و تبدیل به برق با استفاده از سامانه های مبدل گرما به الکتریسیته یا TES است، چرا که شن و ماسه حتی گرمای خورشید را تا پاسی از شب حفظ کرده و عصر ایران – انرژی در دسترس و رایگانی محسوب می شوند.

 

نیکولاس کالوت، استادیار مهندسی مواد از موسسه علوم و فناوری دانشگاه مصدر عنوان کرد: در اولین مرحله آزمایشی مشخص شد که ماسه گرمای خورشید را تا دمای 1000 درجه سانتیگراد حفظ می کند. پس شن و ماسه بیابان که در طول روز به شدت گرم می شوند، عصر ایران – ی مناسب، پایدار و رایگان برای تولید برق هستند.

 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر سیستم های ذخیره انرژی گرمایی خورشید از موادی مانند روغن و نمک مذاب برای ذخیره گرما در طول روز و تولید برق در شب استفاده می کنند، اما این مواد از نظر قیمت و حفظ محیط زیست مناسب نیستند و تاثیر منفی بر اقتصاد انرژی خورشیدی دارند.

 

در حال حاضر محققان در حال آماده سازی نمونه نیمه تجاری ایستگاه تولید برق از گرمای موجود در شن و ماسه بیابان هستند. در صورت موفقیت این پروژه نمونه تجاری نیز تولید خواهد شد.

تولید جالب برق توسط شن و ماسه !!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان