مضرات و خواص نعناع را بدانید

مضرات و خواص نعناع را بدانید

مضرات و خواص نعناع را بدانید

 

بی شک همه ما باگیاهان دارویی کم و بیش آشنا هستیم به ویژه نعناع که یکی از اصلی ترین گیاه خوشبو در سبزی خوردن سفره همه ما ایرانی ها است. اما بسیاری از افراد با وجود مصرف زیاد گیاهان و سبزیجات هیچ اطلاعی از خواص و مضرات آن ندارند و طبق عادت و خوشمزه و خوشبو بودن سبزیجات را مصرف می کند.

 

حال بهتر است همه ما قبل از این که هر ماده غذایی را مصرف کنیم کمی از خواص و مضرات آن بدانیم رژیم تغذیه ای مناسب داشته باشیم و به سلامتی خود کمک کنیم.

 

 

مشخصه های گیاه نعناع

گیاهی است علفی و دارای ظاهری شبیه M. Piperata که غالباً در باغها و اطراف آن می‌روید. برگهای پهن به رنگ سبز تیره در هر دو سطح پهنک دارد که عموماً عاری از تار یا دارای تعداد بسیار کمی از آن است. از مشخصات آن که باعث تشخیص گیاه از گونه M. Piperata می‌شود، آن است که اولاً برگهایش، دمبرگ ندارند و ثانیاً سنبله‌های گل آذین آن، دارای ظاهری باریکتر ولی درازتر از گونه مذکورند به طوری که در همان نظر اول می‌توان پی به وجود این اختلاف برد این گیاه غالباً پرورش می‌یابد. یکی از واریته‌های آن که برگهائی موجدار با ظاهر مشخص دارد به Var crispa موسوم است اسانس‌گیری بعمل می‌آید .

 

مضرات و خواص نعناع را بدانید

 

طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی,خواص نعناع ,خواص دارویی نعناع ,فواید نعناع ,خاصیت نعناع ,نعناع در طب سنتی ,فواید درمانی نعناع ,مضرات نعناع ,فوائد نعناع , نعناع ,طب سنتی ,خواص سبزیجات ,خواص میوه جات , خواص نعناع در طب سنتی ,فواید نعناع در طب سنتی

 

 اندام داروئی: قسمتهای هوائی گیاه شامل برگ و سرشاخه‌های گلدار به صورت تازه و برگ خشک شده است.

 

دامنۀ انتشار: در ایران، در آذربایجان نزدیک تبریز و در بلوچستان به طور خودرو می‌روید. علاوه بر این در ارومیه، خوی، بابل، بابلسر و تنکابن می‌روید .

 

اجزاء متشکله: در گونه M. Spicata مقدار اسانس کمتر از گونۀ Piperata می‌باشد. در گزارش بررسی‌های شیمیائی دیگر اطلاعات زیر بدست آمده است:

 

nazweb: در گونه‌های M.Longifollia huds و M.Spicata L. ماده کارون وجود دارد ولی در گونه‌های M.aquatica، M.arvensis، M.piperata و M.Pulegium ماده کارون وجود ندارد. در گونه M.Spicata در اسانس آن مادۀ کارواکرول وجود ندارد. مقدار محصول اسانس در حدود 80 کیلوگرم در هکتار است که مقدار کارون آن 7/68 ـ 66 درصد است. علاوه بر این دارای لیمونن و دیپانتن و دیهیدرو کاروئول و استرها بوده است.

 

خواص درمانی: نیرودهنده، محلل و مقوی معده، ضد سرفه، ضد تشنج، قابض، محرک، مسکن و آرامبخش، خنک‌کننده، معرق و قاعده‌آور است. از نعنا برای رفع نفخ، درد شکم، اسهال، سوء هاضمه، ناتوانی‌های روده‌، قلب، سرماخوردگی ، انفولانزا،سینوزیت، ناراحتی‌های اعصاب در بچه‌ها، خونریزی از بینی و بعنوان ضد سم در مورد گزیدگی و نیش حشرات، بیماری‌هایبینی و گلو، سردرد و دردهای چهره استفاده می‌شود. در بیماریهای بانوان و احتباس دردناک بدون دفع ادرار مصرف می‌شود.

 

موارد استعمال در پزشکی گذشته: نعناع طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت نسبتاً گرم و خشک می‌باشد که در عین حال خشکی آن زیاد نیست و آثاری از رطوبت نیز در آن وجود دارد. از نظر خواص در تمام موارد از پونه قوی‌تر است. به طور کلی گیاهی است گرم‌کننده، مقوی دل، رقیق‌کنندۀ خون غلیظ و مسکن.

 

آثار فارماکولوژیکی: نعناع تنفس را سریع کرده و بدن را گرم می‌کند و ترشح مخاط را کم می‌کند و موجب نقصان ترشح می‌گردد ولی در عین حال ادرار را زیاد می‌کند و تعریق پوست را افزایش می‌دهد. به همین علت آن را در موراد اختلالات ضعفی و عصبیمعده و در هنگام شیوع وبای التور استعمال می‌کنند. اسانس نعناء با شل کردن اسفنگتر تحتانی مری و کم کردن کشش سطحی محتویات معده موجب اثر ضد نفخ می‌شود. همچنین با تحریک غدد گوارشی و افزایش ترشحات اسیدی و آنزیمی به عمل هضم کمک مؤثری می‌نماید.

آشنایی با خواص نعنا
نعنا، یک سبزی معطری با طبیعتی گرم و خشک است و علاوه بر اینکه به صورت خام، یکی از اجزای مهم سبزی خوردن و حتی برخی از سالادهاست؛ به صورت خشک شده هم، ازجمله طعم دهنده های بسیاری از انواع…

 

نعنا، یک سبزی معطری با طبیعتی گرم و خشک است و علاوه بر اینکه به صورت خام، یکی از اجزای مهم سبزی خوردن و حتی برخی از سالادهاست؛

 

به صورت خشک شده هم، ازجمله طعم دهنده های بسیاری از انواع سس ها، ماست های معمولی، ماست های مخلوط مانند برانی و نوشیدنی های صنعتی مانند دوغ به شمار می آید. در ضمن تفت داده آن در روغن نیز یکی از ملزومات غذاهایی مانند انواع آش ها، بعضی خورش ها و خوراک ها مانند خورش کرفس، حلیم بادمجان، کشک بادمجان و مانند اینهاست.

 

علاوه بر اینها، از عصاره آن به عنوان طعم دهنده و خنک کننده دهان در دهان شویه ها، خمیر دندان ها، آدامس ها، آب نبات ها و حتی بعضی شکلات ها و بسیاری از مواد خوراکی و غیرخوراکی استفاده می شود.

 

● خواص درمانی
▪ مهم ترین خاصیت درمانی نعنا، اثربخشی آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل پیچه، تهوع و اسهال است. برای این منظور کافی است ۱۰ گرم از نعنا خشک شده را در یک لیتر آب دم کرده یا از عرق نعنا استفاده کنید.
▪ نعنا علاوه بر مورد فوق، اشتها برانگیز و نشاط آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، ناراحتی های روحی و عصبی، بواسیر، تپش قلب و سکسکه نیز مفید است.

 

▪ برای رفع سینه درد و سرفه، دم کرده نعنا را به صورت گرم بنوشید.
▪ با توجه به اینکه مصرف نعنا به مقدار زیاد سبب بالارفتن فشار خون می شود، خوردن مقدار زیادی از آن به افراد سالمند هرگز توصیه نمی شود.

 

▪ اگر در اثر سرماخوردگی بینی تان گرفته است، چند برگ نعنا را در آب درحال جوش بریزید و بخور دهید.
▪ علاوه بر خود نعنا، روغن آن نیز برای درمان زخم ها، سوختگی ها و به طور کلی جراحات و همچنین به عنوان مرهم و جلوگیری کننده از ایجاد عفونت مفید است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان