سوره زلزله تعبیر آن نزدیک است

سوره زلزله تعبیر آن نزدیک است

سوره زلزله تعبیر آن نزدیک است

 

 

همانا خداوند می فرماید هر آنچه که ما در قرآن کریم قرار دادیم روزی به حقیقت می رسد و این هشداری است برای کافران و نا اهلان زمین . با توجه به این جمله و تعبیر سوره زلزله آیا رویدادهای تفسیر سوره زلزله نزدیک است؟

 

خداوند در سوره زلزله قرآن کریم زمین را به یک وضع حمل بزرگ دچار می کند و وقوع این اتفاق حتمی است.اما چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟شاید بزرگترین وضع حمل دنیا که همه کافران را متحیر می‌کند، در همین روزهای نزدیک اتفاق بیفتد.

 

روزی خواهد آمد که زمین وضع حمل می‌کند و هر آنچه که از زمان پیدایش بشر به خود دیده است، به زبان جاری می‌سازد و به شدت می‌لرزد. کفار اهل قیامت را متعجب و حیران می‌شوند که چه به روز زمین آمده است، همه به شتاب به سوی صحرای محشر در حرکتند. گروهی که نور چهره‌شان بر طرف راست می‌افتد

 

و آنان را به سمت دادگاه عدل الهی رهسپار می‌کند و گروهی هم که به دلیل تاریکی دلشان، چهره‌شان بی‌نور است و با التماس از پرهیزکاران می‌خواهند تا آنان را نیز با خود ببرند که در تاریکی صحرای محشر تنها نمانند و گرفتار نشوند!

 

روزی که شاید با این هیاهوی شهر و دیار دنیویمان کمی به فراموشی سپرده شده، در همین نزدیکی است و مشخص نیست چند لحظه دیگر تا برپایی محشر موعود باقی مانده است.

 

نازوب، خداوند متعال در سوره مبارکه زلزله از زمین لرزه بزرگی خبر می‌دهد که با لرزش پی در پی، زمین همه آنچه که در خود پنهان داشته را نهان می‌کند .گویی زمین همچون زن بارداری هر کار خوب و بدی که انسان ها کرده‌اند را از درونش بیرون می‌ریزد و آن را آشکار می‌سازد.

 

چرا در این آیه زمین به زن باردار تشبیه شده است؟ در متن عربی آیه دوم سوره مبارکه آورده شده است «و اخرجت الارض اثقالها» و از آنجایی که در عربی برای صیغه مفرد مونث (که برای زنان به کار می رود) ضمیر «ها» به کار می‌رود، بنابراین نتیجه می‌گیریم خداوند زمین را به زنی باردار تشبیه می‌کند که در روز قیامت هر چیزی را نمایان می‌کند.

 

شهادت زمین در روز قیامت
آیه پنج سوره مبارکه زلزله درباره شهادت زمین در روز قیامت می‌فرماید «آرى پروردگار تو به وى وحى كرده كه به زبان آيد و اسرار را بگويد» بعد از خدا ، زمین هم در کنار دو فرشته رقیب و عتید، اعضای بدن و دیگر شاهدان بشری و غیر بشری از گواهان انسان در روز قیامت هستند.

 

آری، زمین مادر دنیا در قیامت از شاهدان دادگاه علنی در صحرای مالامال از جمعیت محشر است. چه سعادتمند و عاقبت بخیر است انسانی که می‌بخشد بی‌آن که بداند طرف مقابلش کیست،‌ چشم می‌پوشد از خطای برادر و خواهر دینی خود، پر هیز می‌کند از آنچه گفته‌اند انجام نده و سبقت می‌گیرد

 

در انجام خیر و برکت و کمک به همنوعانش .چه سعادتمند است کسی که هر ذره از اعمالی که انجام داده است در صحرای قیامت توسط زمین در دادگاه علنی فریاد زده می‌شود.اعمال به قدر ذره ای هم باشد، اندازه گیری می شود. ذره به ذرات معلق غبار گفته می‌شود که در آفتاب نمایان می‌شود. یعنی اگر انسانی به اندازه سنگینی آن ذره کاری را انجام دهد نتیجه اش را می‌بیند!

 

آری زمین همه اتفاقات پیرامون خود را می‌بیند و می‌شنود. حال خدای آفریننده زمین چگونه توانایی دیدن کوچکترین کارهای بندگانش را نخواهد داشت؟ چشم عقلمان را باز کنیم و عاشقانه در انجام کارها تصمیم بگیریم.

 

معنی سوره زلزله در متن ذیل آورده شده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
وقتى كه زمين آن زلزله مخصوصش را آغاز مى كند (1) و زمين آنچه از مردگان (و يا معادن ) كه در شكم دارد بيرون مى ريزد (2) و انسانها از در تعجب مى پرسند: زمين را چه شده است (3) در آن روز زمين اخبار و اسرار خود را شرح مى دهد (4) آرى پروردگار تو به وى وحى كرده كه به زبان آيد و اسرار را بگويد (5)

 

در آن روز مردم يك جور محشور نمى شوند بلكه طايفه هايى مختلفند تا اعمال هر طايفه اى را به آنان نشان دهند (6) پس هر كس به سنگينى يك ذره عمل خيرى كرده باشد، آن را مى بيند (7) و هر كس به سنگينى يك ذره عمل شری كرده باشد نیز آن را مى بيند (8).


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان