نحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویر

مجموعه : زنان و زایمان
نحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویر

نحوه زایمان طبیعی با تصاویر و تمام آنچه که مادران باید درباره زایمان طبیعی بدانند تا هول و اضطراب های نا بجا را از خود دور کنند و به راحتی و سادگی به سراغ سزارین نروند!

 

برخی از مادران به دلیل ترس از زایمان طبیعی به زایمان سزارین روی می آورند بی آنکه بدانند که زایمان طبیعی چه مزایایی دارد. قبل از اینکه برای زایمان آماده شوید بهتر است که با کسب اطلاعات لازم در این زمینه آگاهی خود را بالا ببرید تا بتوانید انتخابی صحیح داشته باشید و زایمانی موفقیت آمیزی را پشت سر بگذارید.

 

نحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویر

مزایای زایمان طبیعی

یکی از مهم ترین مزایای زایمان طبیعی حالت روحی نوزاد است. زیرا زمانی که نوزاد از طریق رحم مادر به دنیا می آید بلافاصله در آغوش مادر قرار خواهد گرفت و مادر به او شیر می دهد. این خود باعث می شود که نوزاد راحت تر شیر بخورد و همین امر سبب ایجاد رابطه ی عاطفی فوق العاده بین نوزاد و مادر است. همچنین مدت زمان بستری شدن بعد از زایمان طبیعی کمتر از زایمان سزارین است.

 

اقدامات قبل از زایمان طبیعی

قبل از زایمان طبیعی اولین نکته انتخاب محل زایمان است. همچنین باید برای تولد نوزاد تان برنامه ریزی لازم را انجام دهید. باید در انتخاب متخصص زنان و زایمان دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید بهترین جراح زنان را انتخاب نمایید و زایمانی موفقیت آمیز را تجربه نمایید. بعد از اینکه پزشک خود را انتخاب نمودید لازم است که از وی آموزش های لازم مقابله با استرس را دریافت کنید و با آمادگی کافی به اتاق عمل بروید.

 

مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

مهم ترین و خطرناک ترین زمان بعد از زایمان طبیعی 6 ساعت اول است . در این بازه زمانی باید علائم حیاتی مادر مانند فشار خون، دمای بدن، تنفس و نبض وی و همچنین میزان خونریزی او مورد کنترل قرار گیرد تا مشکلی برای مادر پیش نیاید.

 

مادران بعد از گذشته شش هفته به حالت طبیعی خود باز می گردنند به طور معمول تا چهل روزخونریزی دیده می شود و ممکن است بسته به نحوه زایمان و شرایط مادر این مدت متغییر باشد و در بعضی از زنان کوتاه تر و در زنان با شرایط بهتر بسیار کوتاه باشد.

 

برای اینکه مادران تحت مراقبت متخصص زنان و زایمان باشند باید  بعد از گذشت ده روز  با متخصص زنان در ارتباط باشند و توسط وی معاینه شوند  و تمامی علائم و نشانه هایی که بعد از زایمان طبیعی برای شما رخ داده است را با متخصص  در میان بگذارید.
 

یکی از بهترین ورز شهایی که بعد از زایمان طبیعی می تواند به روند دوران بهبودی کمک کند پیاده روی سبک است.پیاده روی به مدت چهار تا ده دقیقه در روز کافی است و کمک می کند تا بدن زودتر به حالت طبیعی بازگردد.

 

به دلیل کم تحرکی مادران احتمال مبتلا شدن به یبوست بالا می رود پس برای جلوگیری از یبوست میزان مصرف میوه ها،غلات  و مواد غذایی فیبر دار را افزایش بدهید تا دفع مدفوع راحتتر شکل بگیرد، همچنین مصرف مایعات برای پیشگیری از از یبوست نقش بسیاری مهمی دارد.

 

پیشنهاد می شود برای دفع ادرار و اجابت مزاج از توالت فرنگی استفاده کنید به زخم ها فشاری وارد نشود.

اگر با علائمی مانند درد قفسه سینه ،قرمزی و تب مواجه شدید فورا پزشک خود را در جریان بگذارید.

استحمام بعد از زایمان طبیعی

محل بخیه های عمل باید همیشه تمیز و خشک باشد پس به طور روزانه به حمام بروید شما حتی میتوانید در فصل هایی مانند تابستان روزی دو یا سه بار دو ش بگیرید زیرا آب گرم باعث می شود دردهای حاصل از بخیه ها و درد پهلو و بواسیر کاهش پیدا کند.

 

برای شست و شوی زخم ها تا بیست روز از لیف استفاده نکرده و  شامپوی بچه و کف صابون  را  به آرامی به قسمت های مورد نظر بمالید.بعد از حمام با حرارت ملایم سشوار محل بخیه را خشک کنید و  اگر از محل برش ترشحات صورتی رنگی خارج شد طبیعی است و مادران نباید نگران این امرطبیعی باشند.

 

نحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویر

 

علائم خطر بعد از زایمان

در برخی مواقع بعد از زایمان ممکن است خطراتی مادر را تهدید کند که علائم آن را در اینجا به شما یاد آور می شویم. در صورت بروز این علائم حتما به پزشک خود مراجعه نموده و مسئله را با وی در میان بگذارید.

 

البته این خطرات شدت چندانی ندارد و با مراجعه به پزشک برطرف خواهد شد و جای هیچ نگرانی نیست.

– تب و لرز

– خونریزی قبل از قاعدگی

– احساس درد و تورم در ناحیه ی بخیه ها

– قرمز و متورم شدن نوک پستان

– درد در ساق پا

– احساس درد در زیر دل

– ترشح از مهبل

– سرگیجه

رنگ پریدگی

 

نحوه زایمان طبیعی

در این روش مادر باید با استفاده از طبیعت خود فرزند خود را به دنیا آورد و کمترین تکنولوژی ایی در این روش استفاده خواهد شدو هیچ دارویی مانند داروهای اپیدورال برای درد ها استفاده نمی شود.

 

نحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویر

زمانی که درد زایمان شروع می شود رحم مادر منقبض خواهد شد و این انقباضات کمی دردناک است. اما بهتر است بدانید که انقباضات رحم مادر باعث تحرک جنین می شود و موجب می شود که جنین در لگن مادر وارد شود و رحم مادر باز شود. به دنبال آن جنین می تواند به راحتی بچرخد و سر کودک به سمت پایین قرار گیرد. همین امر باعث می شود که نوزاد به راحتی به دنیا آید.

 

هیچ گونه دخالت های مصنوعی توسط پزشک انجام  نخواهد شد و به طور کلی دخالت پزشک بسیار کم است و بیشتر کنترل روند زایمان را به عهده دارد و با ایجاد کردن شکافی در واژن به بیرون آوردن راحت نوزاد  کمک می کند. پزشکان باید مادران را از لحاظ روحی آماده کنند و آنها را از طریقه زایمان خود در جریان بگذارند تا مادر نیز به روند زایمان کمک کند و خود نیز بتواند آن را کنترل کند.مادران برای این روش ترس و اضطرابی زیادی ر دارند پس بهتر است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنند تا  آگاهی لازم را برای انجام زایمان طبیعی داشته باشند.

 

نحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویر

نحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویرنحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویر

 

 علائم مادران چند روز قبل از زایمان طبیعی

– دردهایی همانند دردهای دوران قاعدگی  در ناحیه شکم، در چپ و راست زیر شکم  و کمر که  کم کم زمان درد افزایش پیدا می کند  و  در فواصل زمانی کوتاه تر رخ می دهد.

– ترشحات مایع  نسبت به قبل بیشتر شده وممکن است این ترشحات  از واژن خونی باشند.

– پریشانی و استرس که احتمال دارد  حس تهوع را  ایجاد کند.

 

دردهای اولیه زایمان طبیعی

انقباضات رحمی در مادرانی که نخستین تجربه بارداری را دارند بین دوازده تا چهارده ساعت و دیگر مادران پنج تا شش ساعت قبل از زایمان صورت می گیرد. از زمانی که انقباضات آغاز شده تا زمانی که دهانه رحم به اندازه چهار سانتی متر باز می شود زمان دردهای اولیه زایمان طبیعی می گوییم .در بیشتر اوقات رسیدن به طول چهار سانتی متر مدت شش ساعت زمان می برد.

 

توجه داشته باشید که در حین  انقباض رحم جنین کم کم میچرخد و سر جنین به طرف دهانه رحم حرکت می کند.بهتر است بدانید که هر بار  که رحم منقبض می شود فرکانس هایی به سمت مغز رفته و اکسی توسین آزاد میشود.( هورمون اکسی توسین به صورت طبیعی در هیپوفیز خلفی ذخیره می‌شود و نقش اساسی در ارتباط عاشقانه، تولیدمثل جنسی و قبل و بعد از زایمان دارد.)این هورمون باعث افزایش شدت انقباض ها خواهد شد.

 

دردهای فعال زایمان طبیعی

زمانی که دهانه رحم از چهار سانتی متر بیشتر باز شده و تا هفت سانتی متر برسد انقباضات رحم بیشتر شده و با فواصل زمانی کمتر اتفاق میفتد به این صورت که یک انقباض یک دقیقه ایی  در هر 2دقیقه اتفاق  بیفتد.

 

مادر در این مراحل ممکن است با احساس گرگرفتگی، کوفتگی، درد کمرو  خشکی دهان رو به رو شود.برای درد کمر مادر می تواند ازحوله گرم استفاده کرده و در ناحیه کمر خود بگذارد تا احساس آرامش پیدا کند.توصیه می شود که مادر حالت خود را تغییر داده و حدالامکان به کمر دراز نکشد و هر یک ساعت یک بار به خالی کردن مثانه خود بپردازد.

 

مرحله انتقال زایمان طبیعی

در این مرحله دهانه از هفت سانتی متر عبورکرده و به ده سانتی متر می رسد سر جنین به دهانه ورودی رحم نزدیک شده است و چون  راست روده مادر تحت فشار است حالت دفع مدفوع را در خود احساس می کند و این نشان از این دارد که زایمان به زمان خود رسیده است این مرحله حدودا بیست دقیقه تا  بیشتر از یک ساعت به طول می انجامد.خونریزی از واژن،تعریق ،لرز ممکن است در این مرحله برای مادر بروز دهد.ماساژ می تواند در این مرحله آرامش لازم را برای مادر ایجاد کند.برای تنفس می توان از کپسول اکسیژن نیز استفاده کرد.

  زمان زایمان فرا رسیده است

حال که دهانه رحم به ده سانتی متر رسیده است لگن مادر فشار زیادی را متحمل می شود و باید زور به سمت پایین را آغاز کند. توصیه می شود که فشار آوردن مادر به سمت پایین با یک بازدم آرام آغاز شود و  بهتر است که نفس بیشتر از پنج یا شش ثانیه در سینه نگه داشته نشود.

 

عضلات خارجی رحم با نام پرینه با سر جنین مماس می شود و باعث درد و سوزش در این ناحیه می شود و پس از مدتی بی حسی به طور طبیعی در این ناحیه ایجاد می شود. این مرحله تا بیرون آمدن تمامی جنین حدودا نود دقیقه ممکن است زمان ببرد. اگر به تشخیص ماما پرنیه برداشته شود این مرحله در مدت زمان کمتری انجام می شود و فشار کمتری به عضلات و همچنین سر جنین وارد خواهد شد.  در کسانی که جز شکم اولی ها هستند اپیزیاتومی یعنی ترمیم با بخیه انجام می شود.

 

اگر نوزاد با پا متولد شود به آن بریچ گفته می شود که معمولا زمان زایمان بیشتر از حالت سر خواهد شد و مادر باید درد بیشتری را تحمل کرده و همچنین کا پزشکن نیز با این حال به مراتب سخت تر خواهد شد.به طور طبیعی ابتداسر ،شانه و سمت دیگر شانه و بدن به بیرون رانده خواهد شد.

 

پس از زایمان طبیعی

بعد از تولد کودک دستگاه تناسلی مادر با پارچه استریل و  مواد ضدعفونی کننده شسته خواهد شد.بینی نوزاد و صورت نوزاد تمیز می شود و صدای نوزاد برای بار اول شنیده می شود. نوازد به مادر به  وسیله بند ناف وصل است پس از به اتمام رسیدن جریان و ضربان بند ناف، ماما  آن را با پنس از اول و آخر جدا می کند و گیره در نزدیکی شکم نوزاد به بند ناف متصل می شود. مادر بعد از به دنیا آوردن نوزاد خود هیچ گونه دردی را احساس نمیکند و آرامش با دیدن فرزند نیز افزایش پیدا می کند.

 

جفت به وسیله بند ناف به دیواره رحم وصل است  و رساندن اکسیژن به جنین از طریق آن صورت می گیرد .با انقباضات وارد شده جفت از دیواره رحم رها می شود و به سمت بیرون کیشده می شود.

 

وضعیت خونریزی رحم برای چند  ساعت  پس از زایمان طبیعی مدام بررسی می شود و اگر مشکلی دیده نشد مادر و نوزاد به بخش فرستاده خواهند شد و سلامتی کودک نیز انجام خواهد گرفت.

 

عوارض زایمان طبیعی

منظم نبودن ضربان جنین

به وجود آمدن انقباضات زیاد رحم

خونریزی

افتادگی مثانه

دستگاه تناسلی مادر دچا تغییر فرم می شود

جهت درمان عوارض زایمان طبیعی باید تحت نظر پزشک و زیر نظر او به مراقبت های لازم از خود بپردازید.

 

نحوه زایمان طبیعی همراه با تصاویر


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان