ramazan
ramazan

10 راه درمان سینوس در خانه را بدانید

مجموعه : بیماری ها
10 راه درمان سینوس در خانه را بدانید

شایع ترین بیماری در میان ایرانی ها مبتلا شدن به سینوس است که دراین بخش با 10 راه کار اساسی می توانید سینوس خود را در خانه درمان کنید.

 

 

اکثر افراد در برهه‌ای از زندگی خود درد و فشار سینوس را تجربه کرده‌اند و عمدتا بدون هیچ داروی تجویزی بهبودیافته‌اند.

 

 

اما با استفاده از درمان‌های طبیعی خاصی می‌توان درد سینوس را تسکین داد، حال این علائم مرتبط با درد سینوس به دلیل سرماخوردگی، آلرژی‌ها یا یک عفونت سینوسی باشند.

 

10 درمان طبیعی تسکین‌دهنده درد سینوس

 
1. شست‌وشوی مجاری بینی برای تسکین درد سینوس

استفاده از اسپری نمکی و ابزار شست‌وشوی بینی مانند ظرف نتی (Neti Pot)، حداکثر برای یک تا سه هفته، یک روش درمانی طبیعی مناسب است. یک ماده شست‌وشوی نمکی ترشحات مخاطی را رقیق می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها به‌راحتی از مجاری بینی خارج شوند.

 

اگر مبتلابه مشکلات سینوس هستید، بهتر است که هر روز با استفاده از ظرف نتی و یک محلول نمکی، مجاری بینی خود را شست‌وشو دهید تا سینوس‌ها را مرطوب نگه‌دارید و از درد سینوس بکاهید.

 

 

2. بروملین را برای تسکین درد سینوس امتحان کنید

بروملین پروتئینی است که در ساقه‌های آناناس یافت می‌شود. برای سال‌های بسیار زیادی مشت‌زن‌ها از این ماده برای کاهش ورم ناشی از مشت‌زنی استفاده می‌کردند.

 

ظاهرا بروملین می‌تواند در تسکین درد سینوس مفید باشد و هم به کاهش ورم مجاری بینی کمک کند. اما پیش از مصرف بروملین با پزشک خود صحبت کنید، چون بروملین می‌تواند با دیگر داروهای مصرفی تاثیر متقابل داشته باشد.

 

 
3. بخار گرفتن برای تسکین درد سینوس

بخارآب داغ می‌تواند به مرطوب کردن سینوس‌ها کمک کند. در هنگام دوش گرفتن چند قطره اکالیپتوس یا منتول درون آب بریزید تا حمام خود را پر از بخار کنید. یک دوش یا حمام داغ یا پر از بخارآب می‌تواند به نرم کردن مخاط کمک کند.

 

 
4. نوشیدن مایعات برای تسکین درد سینوس

تامین آب بدن می‌تواند از بسیاری جهات به بدن شما کمک کند که یکی از این کمک‌ها مرطوب نگه‌داشتن سینوس‌ها است. در طول روز آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنید، چون باعث کاهش آب بدن می‌شود.

 

 
5. خوردن غذاهای ادویه‌دار برای تسکین درد سینوس

غذاهای ادویه‌داری همچون خردل، فلفل‌های تند، کاری و ترب کوهی می‌توانند به تسکین درد سینوس‌ها کمک کنند. اگر غذاهای ادویه‌دار را دوست دارید، می‌توانید با اضافه کردن آن‌ها به وعده‌های غذایی خود مجاری بینی خود را باز کنید.

 

 
6. خانه خود را برای تسکین درد سینوس ضد آلرژی کنید

آلرژی‌ها می‌توانند درد سینوس را بدتر کنند. برای جلوگیری از آلرژی‌های بینی، گرد و خاک را از خانه خود بزدایید، سیستم تهویه هوا نصب کنید و حیوانات خانگی را دور از اتاق‌خواب خود نگه‌دارید.

 

 

7. از یک مرطوب‌کننده برای تسکین درد سینوس استفاده کنید

دستگاه‌های مرطوب‌کننده (بخور سرد) می‌تواند هوا را مرطوب نگه دارد، اما این اطمینان را در خود حاصل کنید که دستگاه مرطوب‌کننده شما همواره تمیز است،

 

مخصوصا اگر به قارچ‌ها آلرژی دارید. یک مرطوب‌کننده کثیف می‌تواند به تولیدمثل کپک کمک کند و باید از مرطوب کننده‌ها در ماه‌های خشک و نه در زمان‌های مرطوب استفاده کنید.

 

علاوه بر این همواره متوجه میزان رطوبت اتاق خود باشید. رطوبت 35 تا 50 درصدی مطلوب است و اگر پنجره‌های شما شروع به بخار گرفتن کردند بدانید که سطح رطوبت اتاق شما بسیار بالا است.

 

 
8. از کمپرس‌های گرم برای تسکین درد سینوس استفاده کنید

می‌توانید از کمپرس گرم برای مرطوب نگه‌داشتن بافت‌های بینی خود استفاده کنید، یا می‌توانید ظرفی را پر از آب گرم بخار دار کنید و صورت خود را نزدیک این ظرف کنید و روی خود حوله‌ای قرار دهید و این بخار را استشمام کنید.

 

مراقب باشید که صورت خود را نسوزانید. علاوه بر این، می‌توانید پس از استفاده از یک کمپرس گرم از یک کمپرس سرد نیز استفاده کنید که می‌تواند به تسکین درد سینوس کمک کند.

 

 

9.برای تسکین درد سینوس فورا به سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها نروید

استفاده کورکورانه از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی و رشد میکروب‌ها شود. همچنین ممکن است تاثیری در درمان اکثر موارد سینوزیتی نداشته باشد.

 

کمتر از 2 درصد این عفونت‌ها باکتریایی هستند. اکثر عفونت‌های سینوسی ویروسی هستند و باید آن‌ها را بدون آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد. اصولا پزشکان در هنگام مواجهه با مشکل عفونت سینوسی به بیمار خود توصیه می‌کنند تا هفت روز را بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک سپری کند تا ببینند حال آن‌ها به‌خودی‌خود خوب می‌شود یا خیر.

 

در حقیقت، در سال 2012 در ژورنال JAMA تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن مصرف سه‌روزه آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیر اندکی در کاهش علائم سینوزیت حاد داشت و تنها در روز هفتم این آنتی‌بیوتیک‌ها مزیت‌های ناچیزی از خود نشان دادند.

 

 
10. بدانید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر درد سینوس شما با داروهای بدون نسخه بهبود نیافت، پزشک شما می‌تواند انجام سی‌تی‌اسکن از بینی و سینوس‌ها را به شما پیشنهاد کند تا در صورت نیاز جراحی انجام دهید.

 

اگر درد سینوس شما به مدت یک هفته طول کشید و مبتلابه تب شدید، باید به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید، چون ممکن است که به درمانی فراتر از درمان طبیعی نیاز داشته باشید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان