ramazan
ramazan

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

معرفی دیدنی و زیباترین دریاچه های کشور ایران

 

دریاچه ها یکی از پرطرفدار ترین مکان های گردشگری ایران هستند. باید بدانید که دریاچه های زیبایی در کشورمان وجود دارد که ما از وجود آنها بی خبریم. بهتر است هرچه زودتر با آنها آشنا شوید. پس با ما همراه شوید.

 

دریاچه خزر
1. موقعیت: استان های گیلان، مازندران، گلستان
«دریاچه خزر» بزرگ ترین دریاچه دنیاست که به همین دلیل آن را دریا می نامند. از نظر زمین شناسی، پوسته زمین زیر دریای خزر پوسته اقیانوسی محسوب می شود، بنابراین می توان گفت خزر، اقیانوسی محصور در میان خشکی هاست. این دریاچه دارای تنوع زیستی متمایزی است و حدود 100 گونه ماهی در آن زندگی می کنند که ماهیان خاویاری مهم ترین آنها هستند.

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

 «دریاچه خزر» بزرگ ترین دریاچه دنیاست

    

 

2. دریاچه ارومیه
موقعیت: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی
«دریاچه ارومیه» بزرگ ترین و شورترین دریاچه دائمی ایران و یکی از دریاچه های فوق اشباع از نمک در دنیاست. میزان نمک محلول در آب دریاچه دو برابر اقیانوس هاست. این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و امروز در خطر خشک شدن کامل قرار دارد.  

 

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

«دریاچه ارومیه» بزرگ ترین و شورترین دریاچه دائمی ایران است

 

 

3. دریاچه گهر
موقعیت: لرستان
«دریاچه گهر» دریاچه ای کوهستانی است که در منطقه حفاظت شده اشتران کوه قرار دارد. این دریاچه در اصل دو دریاچه مجزا به نام گهر بالا و گهر پایین است که حدود 100 متر از هم فاصله دارند. سواحل شرقی و غربی دریاچه، ماسه ای و مناسب شنا هستند. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است.   

 

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

«دریاچه گهر» دریاچه ای کوهستانی است که در منطقه حفاظت شده اشتران کوه قرار دارد

 

 
4. دریاچه زریوار
موقعیت: استان کردستان

دریاچه آب شیرین «زریوار» در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد. درباره این دریاچه افسانه های متعددی وجود دارد که مشهورترین آنها حکایت از وجود شهری مدفون زیر آب های دریاچه دارد. در این دریاچه ماهی هایی چون سیاه ماهی خالدار و عروس ماهی و همچنین 31 گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می کنند.    

 

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

 دریاچه آب شیرین «زریوار» در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان قرار دارد

 

 

5. دریاچه جازموریان
موقعیت: استان سیستان و بلوچستان

دریاچه جازموریان در 150 کیلومتری شرق ایرانشهر قرار دارد. وسعت این دریاچه در فصل های پرباران 3300 کیلومتر مربع است و به دلیل شرایط اقلیم ویژه در بیشتر مواقع سال بخش اعظم آن به کفه های نمکی و کفه های رسی تبدیل می شود. رود «بمپور» و «هلیل رود» مهم ترین رودهایی هستند که به این دریاچه می ریزند.    

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

 

 دریاچه جازموریان در 150 کیلومتری شرق ایرانشهر قرار دارد

 

 

6. دریاچه هامون
موقعیت: استان سیستان و بلوچستان

«دریاچه هامون» سومین دریاچه بزرگ در ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. دریاچه هامون با حدود 1800 کیلومتر مربع وسعت، از سه حوضچه اصلی «یوزک»، «صابری» و «هیرمند» تشکیل شده است. این حوضچه ها در فصل های کم باران و در زمان بادهای 120 روزه از هم جدا و در زمان های پرباران، دریاچه واحدی را تشکیل می دهند.    

 

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

«دریاچه هامون» سومین دریاچه بزرگ در ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است

 

 

    
7. دریاچه اوان
موقعیت: استان قزوین

دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی «الموت» و در دامنه کوه «خشچال» قرار دارد. این دریاچه عمدتا از آب چشمه های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه و تنها بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می شود. در تابستان این دریاچه محل ماهیگیری و قایقرانی و در پاییز مأمن پرندگان مهاجر است و در زمستان هم با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکیت بازی است.      

 

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

 دریاچه زیبای اوان در نیمه شمالی «الموت» و در دامنه کوه «خشچال» قرار دارد

   

 

8. دریاچه حوض سلطان
موقعیت: استان قم

دریاچه «حوض سلطان» در 40 کیلومتری شمال قم و به مساحت تقریبی 240 کیلومتر مربع است. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصل های مختلف سال متفاوت است. این دریاچه از دو چاله جدا از هم به نام های «حوض سلطان» (چاله غربی) و «حوض مره» (چاله شرقی) تشکیل شده است که به وسیله یک آبراهه به هم وصل می شوند.     

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

 

 دریاچه «حوض سلطان» در 40 کیلومتری شمال قم و به مساحت تقریبی 240 کیلومتر مربع است.

 

 

   
9. دریاچه وانشت
موقعیت: استان مازندران

دریاچه کوهستانی «وانشت» در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت قرار دارد که آب شیرین آن محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم کرده است. وجود انواع گونه های گیاهی و جانوری کلاردشت هم از دیگر ویژگی های آن هستند. حضور گردشگران بدون نظارت طی سال های گذشته، وضعیت این منطقه را آسیب پذیر و اکوسیستم طبیعی آن را دگرگون کرده است.       

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

 

 دریاچه کوهستانی «وانشت» در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت قرار دارد

 

 

 
10. دریاچه پریشان
موقعیت: استان فارس

«دریاچه پریشان» یا «فامور» در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار دارد. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین ایران است که دور تا دور آن را کوه فرا گرفته است. هر سال با آغاز فصل پاییز پرندگان زیادی از سیبری و کشورهای اسکاندیناوی به زیستگاه ها و دریاچه استان فارس مانند دریاچه پریشان کوچ می کنند و مناظر زیبایی را به وجود می آورند.   

 

دیدنی ترین دریاچه های ایران + عکس

 «دریاچه پریشان» یا «فامور» در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کازرون قرار دارد


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان