ramazan
ramazan

مهدکودک خوب چه خصوصیاتی دارد

مهدکودک خوب چه خصوصیاتی دارد

همه والدین عزیز باید بدانند یک مهد کودک خوب چه خصوصیات و ویژگی هایی باید داشته باشد.

 

اثربخشی مثبت یا منفی مهدکودک بر فرایند رشد کودک، متاثر از ویژگی­های مهدکودک است. پژوهش­ها همواره نشان می دهند که نوباوگان و کودکان خردسالی که به مهدکودک با کیفیت بد می روند، صرف نظر از اینکه از خانواده­های دارای جایگاه اجتماعی-اقتصادی متوسط یا پایین باشند، در آزمونهای که مهارت­های شناختی و اجتماعی را ارزیابی می­کنند، نمره پایینی می­گیرند.

 

در مقابل، مهدکودک خوب می­تواند تاثیر منفی زندگی خانوادگی تحت استرس و فقرزده را کاهش دهد و مزایای بزرگ شدن در خانواده­ای که از لحاظ مالی مرفه است را حفظ کند. در واقع وارد شدن به مهدکودک خوب در دوره نوباوگی و نوپایی با قابلیت شناختی، هیجانی و اجتماعی در اواسط کودکی و نوجوانی ارتباط دارد.

 

والدین همواره باید شرایط و امکانات مهدکودکی که می خواهند کودک دلبند خود را در آن بگذارند، مدنظر داشته باشند. شرایط مهد کودکی که از لحاظ رشد برای نوباوگان و کودکان نوپا مناسب است، عبارتند از:

 

1. محیط فیزیکی مطلوب: در یک مهدکودک مناسب، محیط داخلی تمیز و در وضعیت خوب است. خوب نورپردازی شده و خوب تهویه می­شود. محل بازی حصارکشی شده در بیرون وجود دارد. وقتی همه بچه­ها حضور دارند محیط شلوغ به نظر نمی رسد.

 

2.اسباب بازی و تجهیزات کافی: در مهدکودک موردنظر ما، اسباب بازی برای کودکان و نوباوگان مناسب هستند و در قفسه­هایی که به راحتی در دسترس بچه قرار دارند چیده شده­اند. تخت بچه، نیمکت بچه و میزها و صندلی­های مخصوص کودک وجود دارد. تجهیزات بیرونی، اسباب بازی­های سواری کوچک، تاب و محوطه ماسه بازی را شامل می شوند.

 

3. نسبت مراقبت کننده-کودک رعایت شده است: در مهد کودک­ها استاندارد، نسبت مراقبت کننده-کودک برای نوباوگان از 1 به 3 و برای کودکان نوپا از 1 به 6 بیشتر نیست. اندازه گروه(تعداد بچه­ها در یک اتاق) از 6 نوباوه با 2 مراقبت کننده و 12 کودک نوپا با 2 مراقبت کننده بیشتر نیست.

 

4. فعالیت­های روزمره مفید: در یک مهدکودک مطلوب، برنامه روزانه اوقاتی را برای بازی فعال، بازی آرام، چرت زدن، غذای سبک و وعده­های غذا شامل می­شود.این برنامه برای اینکه نیازهای فردی کودکان را تامین کند، انعطاف پذیر است نه خشک. جو صمیمانه و حمایت کننده است و کودکان هرگز بدون نظارت رها نمی­شوند.

 

5.  تعامل بین بزرگسالان و کودکان وجود دارد: مراقبت کنندگان بی درنگ به نارحتی نوباوگان و کودکان نوپا پاسخ می­دهند، آنها را بغل می­کنند، برای آنها آواز می­خوانند، با آنها صحبت می­کنند و برای آنها کتاب می­خوانند.

 

6. صلاحیت­های مراقبت کننده تایید شده است: در واقع مراقبت کنندگان در زمینه رشد کودک، کمک های اولیه و ایمنی آموزش دیده­اند. همچنین مربیان این مراکز، دائماً آموزش­های جدید و لازم را می­بینند و با آخرین اطلاعات و یافته­ها در زمینه رشد کودک آشنا هستند

 

7.روابط با والدین وجود دارد: در یک مهدکودک مناسب، در هر زمان از والدین استقبال می­شود. مراقبت کنندگان مرتب با والدین درباره رفتار و رشد کودک صحبت می کنند.

 

8. گواهی کار و مجوز دارند: در واقع مهد کودک ها باید گواهی کار و مجوز داشته باشند. این مورد برای یک مهدکودک استاندارد، بدیهی به نظر می­رسد.

 

دوستان عزیز از مطالب جذاب نیز دیدن کنید :

جنجال آموزش مسائل جنسی درمهدکودک ها +عکس

فاجعه ی غربی که در مهد کودک های تهران رخ می دهد (عکس)

استخر مختلط در مهد کودک تهران (عکس)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان