ramazan
ramazan

سندرم استکهلم در سینما !؟ + عکس

سندرم استکهلم در سینما !؟ + عکس

آنچه که باید درباره سندرم استکهلم  و وجود آن در سینما بدانید …

 

 

سندرم استکهلم چیست؟
سندرم استکهلم پدیده ایست روانی که در آن گروگان دچار احساس همدردی و یکدلی به گروگان گیر می شود. در مواقعی این حس وفاداری تا حدی پیش می رود که از کسی که جان و آزادیش را تهدید می‌کند، دفاع کرده و به صورت اختیاری و با علاقه خود را تسلیم او می‌کند. در اصل این سندرم، پاسخ فیزیولوژیک گروگان های ربوده شده است. این سندرم در موارد دیگری مثل همسرآزاری، تجاوز یا سوء استفاده از اطفال هم ممکن است دیده شود.

 

علت نام گذاری این اختلال به سندرم استکهلم
در سال ۱۹۷۳ و از ۲۳ تا ۲۸ آگوست گروگانگیری در کردیت بانک شهر استکهلم سوئد روی داد و چند نفر از کارمندان بانک به گروگان گرفته شدند. اما بر خلاف سایر گروگان گیری ها این واقعه شهرت جهانی پیدا کرد. برخلاف انتظار، گروگان ها از نظر احساسی جذب دزدها شدند و حتی بعد از آزادی، از آنها دفاع کردند و حاضر نشدند علیه آنها، شهادت بدهند.

 

اصطلاح «سندرم استکهلم» اولین بار به وسیله روانپزشکی به نام نیلز بجروت، که در سال 1973 در جریان مذاکرات گروگان گیری استکهلم در زمینه اعمال قانون مشاوره می داد به کار رفت. در آن زمان مردم و رسانه ها از احساسات همدلانه و تدافعی گروگان ها نسبت به گروگان گیرانشان گیج شده بودند.

 

 

سندرم استکهلم در سینما !؟ + عکس

علت بوجود آمدن سندرم استکهلم
سندرم استکهلم که به عنوان پیوند تروما و یا پیوند ترور نیز شناخته می شود، از حس غریزی افراد به اسارت گرفته شده یا گروگان ها برای حفاظت از خود منشأ می گیرد. به این ترتیب که ادامه حیات آنها به وسیله به اسارت گیرندگانشان تعیین می شود بنابراین افراد اسیر شده به جای نفرت از به اسارت گیرندگانشان، به طور ناخودآگاه پیوندی با آنها ایجاد می کنند تا زنده بمانند.

 

سندرم استکهلم در سینما
در سینما نیز در برخی از فیلم ها به این سندرم اشاره شده و از جذابیت و عجیب بودن رفتار گروگان گرفته شده و حرکت او به سمت برقراری رابطه عاشقانه و وجود حس همدردی و یکدلی با کسی که مال و جان و آزادیش را در معرض خطر گذاشته است، در راستای ایجاد جذابیت  فیلم استفاده شده است.

 

سندرم استکهلم در سینما !؟ + عکس

سندرم استکهلم چیست و در سینما چه تعریفی دارد؟

فیلم Highway – نمونه ای از گروگانی که دچار سندرم استکهلم می شود
نمونه های دیگر اشاره به سندرم استکهلم در سینما
در سينما فيلم جيمزباندي هرگز نگو نه؛ بابازي شان كانري ساخته ايروين كرشنر و يا  جان‌سخت محصول 1988 با بازي بروس ويليس ساخته جان مك‌تيرنان يكي از كالت‌هاي اين نوع ساخته‌هاست. كينگ كنگ محصول2005 ساخته پيتر جكسون نيز يكي از ساخته‌هاي جديدتر در اين مورد است.

 

    (Heist (2015 که در آن جفری دین مورگان که در نقش راننده اتوبوس و دستیار گروگان گیر است، به گروگان کمک می کند تا از مهلکه نجات یابد.

 

    (Black Ice (2014 دختری که بر روی یک رشته کوه یخی به گروگان گرفته شده است، با یکی از ربایندگان، وارد رابطه عاشقانه می شود.

 

    (Highway (2014  در آن زنی که توسط مردی ربوده شده در انتها عاشق او می شود. هر دوی این افراد با وجود رشد در شرایط اقتصادی متفاوت، دارای دوران کودکی سخت و دشواری بودند.

 

    (Catchfire (1990
    (Beauty and the Beast (1991
    (The Chase (1994
    (Excess Baggage (1997
    (Out of Sight (1998
    (Buffalo ’66 (1998
    (The World Is Not Enough (1999


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان