ramazan
ramazan

خوراکی هایی که پوست شما را نابود و پیر می کند

مجموعه : تغذیه مناسب
خوراکی هایی که پوست شما را نابود و پیر می کند

خوراکی هایی که پوست شما را نابود و پیر می کند

 

اگر صورتتان جوش زده و یا لکه دار شده و یا خشک و پر از چین و چروک می شود به غذایی که می خورید ارتباط دارد پس مراقب تغذیه تان باشید.

 

محققان می‌گویند شمایی که نیمی از هفته را با غذاهای آماده می‌گذرانید یا حسابی سنتی و پرچرب و شیرین غذا می‌خورید، نباید انتظار داشتن پوستی صاف و شفاف را داشته باشید. از نظر آنها از صبحانه گرفته تا نوشیدنی‌هایی که در میانه روز مصرف می‌کنید همه می‌توانند برای سلامت پوست‌تان گران تمام شوند و چهره‌ای خسته و پیر را به شما هدیه کنند.

 

از اینها صرفنظر کنید

 

نان لواش با پنیر خامه‌ای و چای شیرین
 برای ما ایرانی‌ها صرفنظر کردن از چای آرزوی محالی است. اما محققان می‌گویند این نوشیدنی می‌تواند پوستی پیر و کم‌آب را به شما هدیه کند. شاید کافئین موجود در چای از قهوه کمتر باشد و این نوشیدنی به‌دلیل کافئینی که در خود دارد چندان به پوست شما آسیب نزند، اما چای مدر است و می‌تواند آب بدن‌تان را دفع کند و حتما می‌دانید که چه بلاهایی در کمین پوست‌های کم آب نشسته‌اند.

 

گذشته از این، در لقمه‌ای که برای خود گرفته‌اید، میزان زیادی کربوهیدرات ساده گنجانده‌اید که می‌تواند پوست‌تان را ملتهب کند و با پنیرخامه‌ای هم حجت بیمار شدن پوست را تمام کرده‌ و جوش‌ها را به صورت‌تان دعوت کرده‌اید. اگر بخواهیم از شکر موجود در چای‌تان هم بگوییم، حرفی تکراری زده‌ایم؛ پس نکته‌های گفته شده درمورد تاثیر قندها– چه طبیعی و چه مصنوعی- روی پوست‌تان را بار دیگر بخوانید.

 

این لقمه را امتحان کنید:

نان لواش را کنار بگذارید و نان سنگک پرسبوس را جایگزین کنید. به جای پنیرخامه‌ای هم سراغ پنیرهای کم‌چرب‌تری بروید که جوش‌ساز نیستند. حالا می‌ماند نوشیدنی صبحانه! پیشنهاد می‌کنیم یک لیوان شیر کم‌چرب را کنار دست‌تان بگذارید و اگر دوست دارید در ابتدای صبح گلوی‌تان تازه شود، آن را چند دقیقه‌ای گرم کنید. قانونی که گفتیم را در تمام روز رعایت کنید و به جای گذاشتن فلاکس چای کنار دست‌تان، یک کلمن آب خنک روی میز کارتان بگذارید.
بستنی میوه‌ای

 

رنگ‌های شیمیایی که به دلیل زیباتر شدن خوراکی‌ها به آنها می‌زنند، می‌توانند پوستی تحریک‌پذیر، ملتهب و بیمار را برای‌تان به ارمغان بیاورند. حالا بستنی‌های نیمه‌شیری نیمه‌میوه‌ای که این روزها در هر سوپر مارکتی پیدا می‌شود را درنظر بگیرید. هم شیر پرچرب دارند، هم رنگ فراوان و هم تا دل‌تان بخواهد شکر.

 

حاصلش چه می‌شود؟ ملتهب شدن پوست، پیدا شدن جوش‌ها روی صورت‌تان و پیری زودرسی که به‌دلیل افزودنی‌های شیمیایی که در شکم‌تان انبار می‌کنید، اتفاق می‌افتد. اگر اهل بستنی خوردن نیستید اما به‌دلیل خوش‌رنگ شدن دسرهای‌تان به آنها رنگ مجاز اضافه می‌کنید، باید بگوییم که فریب کلمه «مجاز» را نخورید! رنگ‌های افزودنی حتی اگر مهر استاندارد هم روی‌شان باشد، باز هم ترکیباتی شیمیایی و فرآوری شده هستند که به پوست شما آسیب می‌زنند. درست مثل سوسیس و کالباس‌ها که استاندارد دارند، اما قاتل پوست‌تان هستند.

 

این لقمه را امتحان کنید:
همین امروز به یکی از مغازه‌هایی که ابزار شیرینی‌پزی می‌فروشند، بروید و یک قالب خانگی بستنی بخرید. بعد هم شربت آبلیموی کم شیرین اما پر از پاله را تهیه کنید و چند ساعتی در آن قالب در فریزر بگذارید. حالا چه دارید؟ یک بستنی خانگی که میزان شکرش را خودتان تعیین کرده‌اید، عصاره جوانی یعنی آبلیموی طبیعی را در آن ریخته‌اید و خبری از رنگ‌های صنعتی هم در آن نیست.

 

اگر به چیپس و پنیرتان ژامبون هم اضافه کرده‌اید، بدانید که کار سلامت پوست‌تان تمام است. متخصصان می‌گویند افزودنی‌های موجود در کالباس، سوسیس و چیپس به کبد آسیب زده و باعث بروز جوش و کرک روی پوست شده و آن را ملتهب می‌کند. پس لااقل اگر هوس چیپس و پنیر کرده‌اید، آن را بدون ژامبون و با کمی راسته گوساله سرو کنید.

 

چیپس و پنیر
مصرف هر روزه چیپس تنها خطر ابتلا به سرطان را بالا نمی‌برد و ذرت بوداده تنها شما را در معرض برونشیت ریه قرار نمی‌دهد. محققان می‌گویند اغلب برند‌های این هله‌هوله‌های دوست داشتنی، حاوی سدیم هستند که امکان تجمع آب در ناحیه‌ای از بدن را فراهم می‌کنند. اگر پوست صورت‌تان پف کرده و گود زیر چشم‌تان حسابی متورم شده، به هیچ عنوان سراغ چیپس و پنیر نروید. چنین لقمه‌ای نه تنها پف زیر چشم‌تان را بیشتر می‌کند، بلکه به‌دلیل مواد نگه‌دارنده‌ای که در ژامبون آن وجود دارد، شادابی پوست‌تان را هم از بین می‌برد.

 

این لقمه را امتحان کنید:
املت با سبزی تازه و نان سبوس‌دار یک جایگزین خوشمزه برای این خوراکی است که به‌راحتی هم آماده می‌شود. گوجه‌فرنگی موجود در آن می‌تواند جوش و آکنه را برطرف کند و علاوه‌بر کم‌کردن اثرات آفتاب‌سوختگی، پوستی براق را هم برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

 

ازسوی دیگر برای برطرف کردن التهاب پوستچاره‌ای جز مصرف سبزیجات برگ‌دار و بدون برگ ندارید. پس کنار املت‌تان سبزی تازه و چند ورق فلفل دلمه‌ای سبز بگذارید و از خوردن این غذای پوست‌ساز لذت ببرید.

 

شیربرنج
برای ما ایرانی‌ها گذشتن از دسر خوشمزه‌ای مثل شیربرنج آسان نیست اما اگر پوست‌تان محل خوبی برای تولد آکنه است، بهتر است از این دسر صرفنظر کنید. محققان می‌گویند کسانی که پوست پر آکنه دارند، با خوردن شیر جوش‌های‌شان بیشتر هم می‌شود. حالا تصور کنید که شیربرنج را با چاشنی شکر بخورید؛ شک نکنید که تا صبح فردا سر و کله‌جوش‌های ریز و درشت روی صورت‌تان پیدا خواهد شد. با خوردن چنین لقمه‌ای شما هم سراغ شکر پوست خراب‌کن رفته‌اید و هم شیر آکنه‌ساز را میل کرده‌اید. پس انتظار داشتن پوستی صاف را هم نباید داشته باشید.

 

این لقمه را امتحان کنید:
ماست میوه‌ای اگر در خانه تهیه شود و میزان شکری که به آن اضافه می‌شود کم باشد،  می‌تواند جایگزین مناسبی برای این دسر باشد. شما با مصرف ماست میوه‌ای هم دوز لبنیات‌تان را دریافت کرده‌اید و هم از ماست که شانس کمی به آکنه‌ها برای بروز می‌دهد استفاده کرده‌اید. اما اگر هنوز به شیربرنج خوردن اصرار دارید، دسرتان را با شیرکم‌چرب درست کنید و به جای شکر چاشنی نمک را به آن اضافه کنید.

 

اسنک ذرت و سیب‌زمینی
 آمدن ساندویچ‌سازها به بازار، خیلی‌ها را از گرسنگی میان‌روز نجات داد اما این ابزار آشپزخانه می‌تواند گاهی به زیان پوست شما کار کند. اگر عادت دارید اسنک سیب‌زمینی و ذرت را به‌عنوان میان‌وعده نوش جان کنید، مراقب باشید! محققان می‌گویند مواد غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات‌های ساده مثل نان و ماکارونی و… سطح انسولین خون را به شدت کاهش می‌دهند و این اتفاق به ایجاد التهاب در پوست و دیگر اندام‌های بدن منجر می‌شود. پوستی که از کربوهیدرات‌های ساده تغذیه می‌شود و عمده‌ترین خوراکش مواد نشاسته‌ای است، هیچ‌وقت نمی‌تواند زیبا و شاداب به نظر برسد.

 

این لقمه را امتحان کنید:
اگر نگران ملتهب شدن پوست‌تان هستید بهتر است برای درست کردن چنین میان‌وعده‌ای، از نان سبوس‌دار و مخلوط گوشت و قارچ ساندویچ بسازید. با این ترکیب درکنار کربوهیدرات، پروتئین‌های گیاهی و حیوانی را هم به بدن‌تان راه داده‌اید و هم به سلامت جسم‌تان کمک کرده‌اید، هم توانایی‌تان در انجام کارهای روزانه را بالا برده‌اید و هم جلوی ملتهب شدن پوست‌تان را گرفته‌اید.

 

مرغ سوخاری
وقتی روغن در دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد، روغن و چربی‌ها اکسیده می‌شوند و ما این چربی‌های اکسیده شده را به بدن‌مان راه می‌دهیم. لازم به ذکر نیست که بدن ما به جای چنین موادی، به آنتی‌اکسیدان‌ها نیاز دارد و پوست‌مان هم بدون کمک آنتی‌اکسیدان‌ها طراوت و شادابی‌اش را از دست می‌دهد.

 

کمبود آنتی‌اکسیدان‌ها و ورود چربی‌های اکسیده شده به بدن، چرخه گردش خون در بدن را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و وقتی خون به خوبی زیر پوست جریان ندارد، اکسیژن کمتری هم به پوست می‌رسد و این اتفاق بر روند کلاژن‌سازی پوست تاثیر منفی می‌گذارد و جوانی و درخشندگی پوست را هم می‌گیرد.

 

از سوی دیگر، با روش‌های صنعتی پرورش مرغ، به جای صرف زمان بیشتر برای رشد مرغ‌ها به آنها استروئید، هورمون‌های رشد و آنتی بیوتیک فراوان تزریق می‌شود تا زود بزرگ شوند و خطر کمتری زندگی‌شان را تهدید کند. حالا تصور کنید که با خوردن گوشت مرغ، همه این مواد تزریق شده به بدن او را هم میل می‌کنید و این ترکیبات با برهم زدن چرخه طبیعی بدن و نظم هورمونی شما، زمینه بروز آکنه و ملتهب شدن پوست‌تان را فراهم می‌کنند.

 

این لقمه را امتحان کنید:
سالاد جوانه و حبوبات یک سالاد سبک نیست. با خوردن این معجون حسابی سیر خواهید شد و آسیب‌های ناشی از خوردن مرغ سوخاری را هم به بدن‌تان وارد نخواهید کرد. کافی است لوبیا، عدس و نخود را خیس و بعد آبپز کرده و با کمی روغن زیتون و لیموی تازه مزه‌دار کنید. جوانه گندم موجود در این سالاد هم به پوست‌تان طراوت می‌دهد و هم اجازه چروک شدن زودرس به آن را نمی‌دهد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان