شرایط اقامت در آلمان

مجموعه : دانستنی ها
شرایط اقامت در آلمان

شرایط اقامت در آلمان

 

آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسایل مستقل عمل کنند.

 

آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین کشور عضو اتحادیه اروپا، موتور اقتصادیِ حوزهٔ پولیِ یورو محسوب می‌شود. شهرهای بزرگ آلمان برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت می‌باشند.

 

جمهوری فدرال آلمان یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا است.

 

برای اتباع خارجی که مایل هستند در کشور آلمان شرکت تأسیس نمایند، طبق قانون اقامت آلمان امکان صدور مجوز اقامت وجود دارد به شرط آن که اولاً نیاز اقتصادی و یا منطقه ای ویژه وجود داشته باشد، ثانیاً از این فعالیت اقتصادی، انتظار تأثیر مثبت بر اقتصاد این کشور برود و ثالثاً آن که تأمین مالی پروژه از طریق سرمایه شخصی و یا اعتبار فراهم گردد.

 

 

قوانین اقامتی در آلمان

اقامت را به دو گروه تقسیم نموده است. گروه اول اقامت غیر دائم یا موقت یا محدود یا گذرا که شامل اقامت برای تحصیل دانشگاهی، آموزش زبان آلمانی و آموزش مدرسه‌ای، اقامت غیر دائم برای آموزش حرفه‌ای و شغلی، اقامت برای کار، اقامت برای نیروهای متخصص دارای تابعیت تحمل برای کار، اقامت برای پژوهش و تحقیق، اقامت برای کار آزاد و اقامت های موقت دیگری که وجود دارند و هیچ کدام از آنها منجر به اقامت دائم نخواهد گردید، به این دلیل از توضیحات آن امتناع کردیم.

 

دسته دوم اقامت دائم یا همیشگی به افرادی تعلق می گیرد که پنج سال کامل دارای اقامت غیر دائم بوده، هزینه زندگی خود را از راه کار خود تامین ‌نموده و زبان آلمانی را تا اندازه ای بداند، کسی که تقاضای دریافت تابعیت کشور آلمان را دارد، باید این کشور را به عنوان یک کشور دموکرات آزاد بپذیرد

 

و به اصول و مبانی آن اعتقاد داشته باشد و حق ندارد فعالیتی انجام دهد که در نهایت بر ضد نهادهای قانونی یا منافع کشور آلمان تمام شود. سوابق شخص در موارد فوق از نهاد حراست از قانون اساسی استعلام می‌شوند. هر فرد برای دریافت تابعیت ‌آلمان باید تابعیت قبلی خود را واگذار نماید.

 

با توجه به قوانین مهاجرت کشور آلمان، دریافت اقامت فرد متقاضی ( مجرد و یا متاهل همراه با خانواده همسر و کلیه فرزندان مجرد زیر ۱۸ سال ) از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت تجاری امکان پذیر می باشد. 

 

قانون شرایط اقامت آلمان یک شرایط استثنایی و موقتی است و دولت آلمان مشخص نکرده است که تا چه زمان این روند اعتبار دارد.

 

در ضمن متاسفانه هر روز با توجه به حساسیتهای موجود برای متقاضیان اقامت آلمان، شرایط توجیه کردن سازمانهای ذیریط جهت موافقت اقامت سخت تر شده و بدیهی است کارشناسان حقوقی می بایست در صورت درخواست متقاضی در اسرع وقت عمل نمایند. لذا لازم است متقاضی نیز در این خصوص سریع تصمیم گیری نماید.

 

در پی کمبود نیروی کاری و نیاز اتحادیه اروپا به نیروی انسانی کار در برنامه چشم انداز اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا که شامل ۲۸ کشور اروپایی می شوند، در سال ۲۰۰۷ میلادی اتحادیه اروپا طرح و برنامه ای با ایده ای الهام گرفته از طرح گرین کارت یا کارت سبز دولت آمریکا و با استفاه از نماد پرچم اتحادیه اروپا که به رنگ آبی است.

 

 

تحت نام کارت آبی نمود که طی آن نیروهای کاری و متخصص غیراروپایی بتوانند در قالب این برنامه به تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بغیر از کشورهای انگلستان، ایرلند و دانمارک که از شرکت در این برنامه خودداری نمودند، مهاجرت کاری داشته باشند.

 

با استفاده از کارت آبی دروازه‌های اتحادیه اروپا به روی شهروندان کشورهای غیر اروپایی که شرایط مهاجرت کاری به اروپا را دارند باز می‌شود.

 

نخستین کشور از اتحادیه اروپا که تاکنون از این برنامه استقبال بیشتری نموده و حتی مقدمات اجرایی این برنامه را فراهم آورده است، بزرگترین قدرت صنعتی اروپا یعنی کشور آلمان است که شرایط و پیش نیازهای احراز کارت آبی آلمان را بطور رسمی اعلام و از اول ماه جولای سال ۲۰۱۲ میلادی به آن ضمانت اجرایی نیز داده است.

 

بنابراین، با اجرایی شدن این برنامه در کشور آلمان، نیروهای متخصص کاری غیراروپایی از این پس می توانند با دریافت این ویزای کاری، در مدت زمان کمی وارد آلمان شوند و حتی خانواده های خود را نیز به همراه بیاورند. کارت آبی شرایط، مراحل و مزایایی هم دارد که در ادامه این مطلب به همه ی آنها اشاره کامل خواهیم نمود.

 

داشتن مدرک دانشگاهی که اعتبار آن توسط سازمان ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان مورد تایید باشد و ارائه یک قرارداد کاری با درآمد سالانه حداقل ۴۴۸۰۰ یورو مهمترین شرایط اصلی احراز کارت آبی محسوب می شود.

 

 

البته، متخصصان و نیروهای کاری که در فهرست “مشاغل خاص یا موردنیاز شدید آلمان” هستند می توانند با داشتن قرارد کاری با درآمد سالانه حداقل ۳۴۹۴۴ یورو کارت آبی خود را دریافت نمایند.

 

 

پزشکان, تمامی مهندسان در رشته های مختلف، دانش آموختگان رشته های علوم طبیعی، ریاضی و کارشناسان علوم رایانه و انفورماتیک در زمره ی این مشاغل خاص و مورد نیاز آلمان قرار دارند.

 

متقاضیان متخصص و دانش آموخته ای که مدرک تحصیلی شان در آلمان به رسمیت شناخته شود  در صورت یافتن کار با درآمد مشخص شده در بالا می توانند با دریافت کارت آبی آلمان نسبت به دریافت ویزای کاری بر اساس مدت زمان قرارداد کاری مشخص شده در قراردادشان اقدام نمایند.

 

کارت آبی آلمان یک ویزای کاری قابل تمدید و قابل تغیییر به اقامت دایم آلمان است که به دارندگان آن اجازه اقامت و کار در آلمان را می دهد .

 

همچنین شرایط مهاجرت خانواده این افراد نیز به المان تحت شرایطی ممکن و قابل انجام است بر اساس قوانین کارت ابی آلمان خانواده فرد دارنده کارت آبی آلمان (همسر،فرزند )حق کار و زندگی در المان را به مدت اعتبار اجازه اقامت فرد دارنده کارت آبی خو اهد داشت .

 

 

اقامت همانطور که پیش تر گفته شد به طرق مختلف وجود دارد یکی دیگر از این راهها ازدواج می باشد

که هر شخصی که با یک تبعه آلمان ازدواج کند میتواند اقامت آلمان را اخذ کند.

 

البته در حال حاضر بهترین و سریع ترین راه ورود به آلمان از لحاظ تحصیل می باشد .پذیرش دانشجو در آلمان عموما از مقطع فوق لیسانس به بالا انجام می شود .

 

پذیرش در این کشور به دو زبان انگلیسی و یا آلمانی صورت می پذیرد .

شما می توانید برای ادامه تحصیل در رشته خود در کشور آلمان اقدام کنید ولی باید فارغ التحصیل یا دانشجو ی دانشگاههای سراسری یا آزاد باشید ومدرک  زبان آلمانی را نیز اخذ نموده باشید .

 

فارغ التحصیلان دانشگاههای آلمانی موقعیت شغلی خوبی در کشورهای اتریش،سوییس،هلند نیز دارند و این کشورها آلمانی زبان هستند و فارغ التحصیلان دانشگاههای آلمانی را می پذیرند.

 

کشور آلمان با آماده کردن بستر مناسب برای پذیرش دانشجویان خارجی برای تحصیل در آلمان مو فق شده تا پس از کشورهای آمریکا و انگلستان مرتبه سوم را در زمینه جذب دانشجویان خارجی برای کسب نماید .

 

مهمترین نکته در مورد تحصیل در آلمان این مطلب است که دانشگاههای آلمان کاملا رایگان هستند .

 

لازمه گرفتن ویزای کاری  آلمان دانستن زبان آلمانی است .

 

اقامت دایم در المان از طریق کار پس از گذراندن دو دوره ۲ ساله در آلمان امکانپذیر است و شما میتوانید پس از این مراحل (شهروند)آلمان شوید .


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان