ramazan
ramazan

مرجع تقلیدی که لاک روی ناخن را مانع وضو نمی داند

مرجع تقلیدی که لاک روی ناخن را مانع وضو نمی داند

مرجع تقلیدی که لاک روی ناخن را مانع وضو نمی داند

 

 

وب سایت نازوب، بحث و گفتمان در حکم ناخن لاک زده و وضو بسیار داغ و مهم شده . با نظریه ی این که ناخن عضو مرده ی بدن است و از زیر پوست رشد می کند

 

و وقتی از زیر پوست و قسمت ریشه بیرون می آید عضو سخت و مرده ای است پس لاک روی آن برای وضو اشکالی ندارد که در این بخش نظریه مراجع تقلید را در این زمینه دنبال می کنیم .

 

شنیده ام یکی از مراجع تقلید فرموده اند: با لاک ناخن نماز خواندن مانعی ندارد اگر امکان دارد نام مرجع مورد نظر و حکم ایشان را به طور کامل بیان می فرمایید؟

 

پاسخ اجمالی

تمام مراجع معظم تقلید در شرایط وضو فرموده اند:

 

یکی از شرایط صحیح بودن وضو این است که مانعی از رسیدن آب بر عضوی که باید در وضو شسته یا مسح شود نباشد. بنا براین قبل از وضو باید هر چیزی که مانع رسیدن آب به اعضاء وضو است برطرف شود و از آن رو که لاک ناخن و رنگهایی که دارای جرم هستند مانع رسیدن آب می شوند باید از اعضاء وضو  بر طرف شوند و الا وضو باطل است.

 

ولی اگر بعد از وضو گرفتن از این رنگ ها استفاده کند در نماز اشکالی ندارد. هم چنین اگر لاک روی ناخن انگشتان پا باشد بر طرف کردن لاک یک انگشت از هر پا برای وضو کافی است و لازم نیست لاک همه انگشتان پا برطرف شود.

 

آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟

 

پرسش
احکام کاشت ناخن برای غسل و وضو چیست؟ بنده احساس نیاز به کاشت ناخن مصنوعی می کنم چون مقید به نماز و روزه و واجبات شرعی هستم. بفرمایید چگونه می توانم این کار را انجام دهم در حالی که نماز و وضو و غسلم درست باشد؟

 

در حالی که بسیار مشتاق هستم…چرا یک خانم مسلمان و مقید نمی تواند از متد های جدید زیبایی استفاده کند؟ با تشکر.

 

پاسخ اجمالی

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

اگر ناخن کاشته شده قابل برداشتن نبوده یا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقّت باشد و با وجود ناخن ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست دست نباشد، مسح بر روى همین ناخن‌ها کافى ‌است و غسل نیز همین حکم را دارد.

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):

مانع غسل و وضو است.

 

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):

باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.

 

حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):

اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.

 

یک انسان متشرع باید خواسته های خود را در چارچوب شرع قرار دهد و قطعا توفیق الهی بیش از آنچه داده است را عرضه خواهد کرد.

 

منبع: نازوب – www.nazweb.ir

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان