ramazan
ramazan

غذا و خوراکی هایی که کلسیم دارند

غذا و خوراکی هایی که کلسیم دارند

مواد غذایی کلسیم دار

 

وب سایت ناز وب در بخش خواص خوراکی ها به معرفی مواد غذایی کلسیم دار مناسب برای همه به ویژه کودکان را در این بخش گردآروی کرده است با شناخت مواد غذایی کلسیم دار سلامتی خود را تضمین کنید.

 

 

 

کلسیم از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در بدن است که به‌طـور طبیـعی می‌توان آن را از انـواع مختـلف غذاها، نوشیدنی‌ها و… دریافت کرد.

 

 

مشخص شده در بچه‌های ۱۲ ساله، تنها یک دختر از هر ۱۰ تا و یک پسر از هر سه تا مقدار کافی ‏کلسیم روزانه را دریافت می‌کنند.‏

 

 

منابع اصلی کلسیم عبارتند از:

شیر، ماست، پنیر و… اما لبنیات نباید تنها منبع دریافت مواد مغذی باشد که با آنها چاله‌های رژیم غذایی روزانه‌مان را پر می‌کنیم.

 

به عبارت دیگر با مصرف این مواد نباید خود را از خوردن مواد مغذی دیگر منع کنیم؛ زیرا منابع دیگری از غذاها و نوشیدنی‌ها نیز وجود دارند که حاوی مقدار زیادی از کلسیم و

 

 

 

همچنین غنی از مواد معدنی هستند

که سبزیجات، غذاهای دریایی، حبوبات و میوه‌ها از سردسته‌های اصلی حاوی این موادهستند. هر کدام از پیشنهادهای زیر می‌تواند نیاز روزانه ما را به کلسیم تامین کند.

 

 

در اینجا برخی مواد غذایی که جایگزین شیر معرفی شده‌اند که با مصرف آن‌ها می‌توان از ‏دریافت کلسیم کافی در بچه‌ها مطمئن شد.‏

 

 

شیرسویا
هر فنجان شیرسویا حاوی ۱۰ میلی گرم کلسیم است. هر چند که جذب این کلسیم کمی برای بدن مشکل است، ‏اما به هر حال سویا و محصولات غذایی که از آن تهیه می‌شوند، پس از شیر و مشتقات آن، از بهترین منابع کلسیم ‏برای ما به حساب می‌آیند.‏

 

 

ماهی ساردین:
نکته مهمی که در رابطه با ماهی سـاردین وجود دارد اینکه این ماهی یکی از سالـم‌ترین انواع ماهی‌هاست که علاوه بر کلسیم فراوان، دارای میزان بسیار زیادی از امگا۳ و ویتامین D است. پیشـنهاد ما به شما این است که این ماهی را به سـالاد یونانی اضافه کرده یا آن را به تنهایی و بدون هیچ افزودنی‌ای میل کنید و از طعم خوشایند آن لذت ببرید.

 

 

مکمل‌های کلسیم در آبمیوه‌ها
افزودن یک مکمل می‌تواند به یک فنجان آبمیوه تا ۵۰۰ میلی گرم کلسیم بی‌افزاید.‏

 

 

کلم پیچ:
این گیاه فوق‌العاده، غنی از کلسیم و آنتی‌اکسیدان است و به عنوان پایه‌ای برای هر سالاد، یک مکمل بی‌نظیر است. می‌توان آن را به صورت نوارهای باریک خرد کرده و با قطعاتی از زردآلو و آوکادو مخلوط کنید تا کودکتان از خوردن این سالاد خوش‌طعم و رنگ در فصل تابستان لذت ببرد.

 

 

کلم پیچ، غنی از کلسیم و آنتی‌اکسیدان است

 

 

بادام:
اگر تا به حال از میان آجیل‌ها هیچ‌وقت سراغ بادام نمی‌رفتید و مشت‌تان را با این دانه مفید پر نمی‌کردید، از این لحظه بدانید که آنها از مغذی‌ترین دانه‌های آجیل هستند که به غیر از کلسیم، حاوی پتاسیم، ویتامین E و آهن نیز هستند. می‌توانید آن را آسیاب کنید و به کودکتان بدهید و یا به صورت خلالی روی سالاد بریزید.

 

 

شلغم :
این گیاه، شامل یک پیاز در زیر زمین و برگ‌های سبزی است که از زیر خاک بیرون آمده و از همین بابت معدنی از کلسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و فولات‌ها به شمار می‌آید. خوردن آن در بهبود خلق و خو هم تاثیر بسزایی دارد. شما می‌توانید آن را هم به صورت آبپز و هم به روش تنوری طبخ کرده و در کنار بشقاب غذای کودکتان بگذارید .

 

 

حبوبات
مصرف یک پیاله از یک کنسرو لوبیا، حدود ۱۹۰ میلی‌گرم کلسیم به بدن می‌رساند. مصرف غذاهایی مانند لوبیاگرم، ‏عدسی و خوردنی‌های حاوی حبوبات، می‌تواند به تأمین کلسیم بدن بچه‌ها کمک کند.‏

 

 

نخودسبز
این ماده غذایی علاوه بر تأمین کلسیم بدن به تأمین ویتامین کا نیز کمک می‌کند.‏

 

 

کنجد :
این دانه‌های بسیار کوچک و بی‌ادعا، حتی بیشتر از یک ساندویچ همبرگر بزرگ خاصیت دارند! کنجد به تنهایی می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش التهابات مختلف در بدن کمک کند و حتی گاهی سدی برابر سرطان‌های خاص باشد! این دانه‌های ریز و خوشمزه را درون سالاد کودکتان بریزید تا هنگام خوردن از صدای خردشدن آنها در زیر دندان‌هایشان لذت ببرند.

 

 

یک پیشنهاد ویژه: کنجد را روی اسفناج سرخ کرده بریزید و طعم ویژه آن را امتحان کنید

 

 

منبع: نازوب – www.nazweb.ir

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان