ramazan
ramazan

آموزش رشد مهارت های مالی در کودکان

آموزش رشد مهارت های مالی در کودکان

آموزش رشد مهارت های مالی در کودکان

 

مهارت های مالی خوب لزوما در مورد پول نیستند. فرقی ندارد که فرزند شما 3، 13 یا 23 ساله باشد. شما همیشه می توانید عادت های یک زندگی درست را که به مهارت های صحیح مالی تبدیل می شود، به فرزندانتان القا کنید.

 

والدین وظیفه دارند که فرزندان خود را مسئولیت پذیر، مستقل و دارای تفکر تربیت کنند.

 

راه های زیادی برای به وجود آوردن عادت های خوب وجود دارد. اما آموزش های صحیح مالی در نظر اکثر والدین اولویت بیشتری نسبت به سایر عادات دارند. در اینجا ما برای شروع چند نکته را یادآوری می کنیم:

 

 

مشورت به جای خودسری
اجازه دهید فرزندتان در جلساتی که شما و همسرتان برای تبادل نظر و تصمیم گیری در خصوص مسائل مالی خانواده دارید، شرکت و حتی اظهارنظر کنند.

 

در این صورت او خواهدآموخت که در تصمیم گیری های مهم زندگی باید با سایر اعضای ذینفع در آن موضوع مشورت کند و نظرات آنان را بشنود.

 

او باید بداند که همواره نظر بهتر و کامل تری از نظری که او دارد، ممکن است وجود داشته باشد و برای اتخاذ بهترین تصمیم باید حرف دیگران و به ویژه خانواده خود را بشنوند تا تصمیم درست تر و پخته تری بگیرد.

 

آموزش رشد مهارت های مالی در کودکان

یک بازی جالب
در ابتدای هر ماه برگه ای سفید بردارید و کل مبلغ پول توجیبی را به کودکتان می دهید، بالای این برگه یادداشت کنید. سپس این برگه را به دیوار اتاقش چسبانده و از او بخواهید هر مبلغی را که خرج کرد، در این برگه یادداشت کند تا در پایان ماه هر مبلغی که موفق شد پس انداز کند، دو برابر آن را جایزه بگیرد.

 

البته او باید بداند که هدف این بازی صرفا کم خرج کردن نیست، بلکه حذف هزینه های غیرضروری است. بدین ترتیب غیرمستقیم به او آموزش می دهیم که ضمن حفظ کیفیت زندگی بتواند از نظر مالی نیز وضعیت خود را مدیریت کند.

 

 

آموزش مهارت های مالی به بچه ها بهترین زمان برای آموزش مهارت های مالی به فرزندان، سنین خردسالی است

 

 

بچه ها همه چیز را می بینند
لازم نیست شما حتما یک متخصص مالی باشید تا بتوانید اصول مدیریت مالی را به فرزندتان آموزش دهید. سخنانی که شما در طول روز می گویید و تجربیاتی که به او انتقال می دهید، همگی حاوی پیام های مهمی برای فرزندتان هستند. چه بسا کارهای شما نسبت به حرف هایی که می زنید، به مراتب تاثیر بیشتر و قوی تری داشته باشد.

 

 

به طور مثال بحث هزینه فرصت را در نظر بگیرید. وقتی که ما همراه فرزندمان برای انجام خریدهای روزمره به فروشگاه می رویم و او از ما می خواهد که برایش خوراکی، عروسک یا هر چیز دیگری بخریم و متقابلا ما از او می خواهیم که از بین همه چیزهایی که می خواهد فقط می تواند یک مورد را انتخاب کند، در حقیقت به او این آموزش را می دهیم که در صورت انتخاب هر یک فرصت داشتن بقیه آن ها را از دست می دهد.

 

 

این اتفاق برای خود ما نیز بارها و بارها در زندگی و در مواردی بسیار مهم تر پیش می آید. فرزند ما نیز از این قاعده مستثنی نخواهدبود. پس باید او را به گونه ای تربیت کنیم که همیشه همه جوانب را در نظر بگیرد و بهترین انتخاب را داشته باشد.

 

آموزش رشد مهارت های مالی در کودکان

 

سخن آخر
وقتی حرف از آموزش مالی به میان می آید، بسیاری از صاحب نظران با آن مخالف اند و نگرانی خود را این گونه ابراز می کنند که نباید با کودکان خردسال در مورد پول صحبت کرد.

 

طبیعی است که هیچ یک از والدین دوست ندارند ذهن کودک دلبندشان با مفاهیمی صرفا مالی درگیر و مغزشان تبدیل به ماشین حساب شود. اما همه ما شاهد این هستیم که کودکان از زمانی که متوجه اهمیت و قدرت اسکناس در به دست آوردن خواسته هایشان می شوند، به آن علاقه پیدا می کنند؛ حتی اگر هنوز تعریف کامل و درستی از آن نداشته باشند.

 

پس بهترین کار این است که با آموزش غیرمستقیم آن ها را برای چنین روزی آماده کنیم. بهترین زمان برای آموزش همین سنین خردسالی است؛ وقتی که فرزند ما به سنین بزرگسالی برسد درحالی که آموزش صحیحی ندیده، دیگر تغییر عادات اشتباه سخت می شود.

 

برترین ها

 

آموزش تربیت کودکان بدون داد و دعوا

چگونگی آموزش تربیت جنسی در نوجوانی

نکته های بسیار جالب برای تربیت کودکان

نحوه تربیت کودکان 3 تا 14 سال

روش های تربیت کردن یک کودک با ادب


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان