ramazan
ramazan

مقاله روز ملی فناوری فضایی + تصاویر

مجموعه : مقاله و تحقیق
مقاله روز ملی فناوری فضایی + تصاویر

مقاله روز فناوری فضایی + تصاویر

 

روز ملی فناوری فضایی چیست؟

 

چهاردهم بهمن ماه روز ملی فناوری فضایی، سالروز بهره برداری موفق از ماهواره امید در سال 1387 است که با این اقدام جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره قرار گرفت .

به گزارش نازوب، در سال 1388 و همزمان با روز ملی فناوری فضایی پرتاب موفقیت‌آمیز راکت «کاوشگر3» حامل محموله‌ای زیستی شامل لاک پشت، کرم، موش و نمونه‌های سلولی اعلام شد.

 

 

رونمایی از ماهواره «طلوع»، نمونه مهندسی ماهواره «مصباح دو»، نمونه مهندسی ماهواره دانشجویی «نوید علم و صنعت»، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ و موتور ماهواره‌بر آن و افتتاح نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه سه بعدی مجازی ماهواره‌ای، از دیگر دستاوردهای فضایی کشور در این روز بود.

 

همچنین در سال 1389 در چنین روزی نمونه‌های مهندسی چهار ماهواره ظفر، رصد، فجر، دانشجویی امیرکبیر و همچنین نمونه مهندسی موتور ماهواره بر سفیر B1 و کپسول زیستی کاوشگر 4 رونمایی شد.

 

 

در سال 1390 و در روز ملی فناوری فضایی ماهواره نوید با موفقیت در مدار قرار گرفت و در روز ملی فناوری فضایی در سال 1391 مدل مهندسی ماهواره ناهید و مدل توسعه‌ای ماهواره زهره رونمایی شد و آفتاب، نخستین میمون پرتاب شده به فضا با کاوشگر پیشگام که زنده به زمین بازگشت، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

 

همزمان با روز ملی فناوری فضایی در دهه مبارک فجر سال 1392 نیز از 22 ماهواره فضایی تدبیر و خلیج فارس رونمایی شد و در مهرماه همان سال و در هفته جهانی فضا، دومین میمون فضانورد ایرانی با نام «فرگام» با کاوشگر پژوهش و با گاز مایع به فضا پرتاب شد که این محموله زیستی سالم به زمین بازگشت.

 

در روز فناوری فضایی در سال 1393 ماهواره ملی «فجر» با ماهواره بر سفیر با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت.

پارسال نیز مراسم روز ملی فناوری فضایی دو هفته پس از پرتاب ماهواره فجر با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و در آن روز، نمایشگاهی از دستاوردهای چند سال اخیر ایران در عرصه فناوری فضایی پرپا شد و ماک آپ فضاپیمای سرنشین دار ایرانی به نمایش درآمد.

 

برگزاری مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی با حضور مقامات دولتی

مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی امروز (چهارشنبه) با حضور حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی»، رئیس جمهوری، «محمود واعظی» وزیر ارتباطات، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، «محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهوری، در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

 

رئیس جمهوری ابتدا از نمایشگاه دستاوردهای فضایی ایران در دولت تدبیر و امید بازدید کرد و سپس با حضور وی از ماهواره ناهید یک و ماهواره مکعب دانشجویی رونمایی شد.

 

برگزاری روز ملی فناوری فضایی در سالن اجلاس سران

 

 

مقاله روز ملی فناوری فضایی + تصاویر

 

در مراسم روز فناوری فضایی، ماهواره مخابراتی «ناهید1» که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، با حضور رئیس جمهوری رونمایی شد.

 

ماهواره مخابراتی ناهید1 در پژوهشکده سامانه های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران، طراحی و ساخته شده است.

 

ماموریت‌های این ماهواره مخابراتی در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است.

 

ماهواره ناهید1 راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است و فناوری‌های به کار گرفته شده در آن، پایه‌ اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.

مهم ترین ماموریت‌های ماهواره‌ ناهید1 در زمینه های باز کردن صفحات خورشیدی در مدار، ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار، تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی تعریف شده است.

 

 

افزون بر این، فراهم کردن تجهیزات آزمون مکانیزم‌های فضایی، تجهیزات مخابراتی فرکانس بالا و طراحی بخش‌های آن، تعیین و کنترل وضعیت سه محوره، ارتباط مخابراتی دائم در باند S، تصویربرداری ضمن عملیات و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی به کمک آن، از اهداف ثانویه پروژه ناهید است.

 

ناهید ماهواره‌ای مکعب مستطیلی است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده بر روی بدنه آن، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می‌برد.

این ماهواره دارای 50 کیلوگرم وزن و طول و عرض و ارتفاع 50 در 50 در 60 سانتی متر و نوع مدار آن بیضوی 250 در 375 کیلومتر با طول عمر 40 روز است.

 

 

سازه ماهواره ناهید1 از جنس آلومینیم سری 7000 بوده که فضای مناسب برای اجزای زیرسیستم‌های مختلف را فراهم می‌کند و از قطعات ماهواره در مقابل بارهای پرتابگر پشتیبانی سازه‌ای به عمل می‌آورد.

زیرسیستم توان ماهواره ناهید، انرژی الکتریکی تمامی بخش‌های ماهواره را در طول عمر عملیاتی، در شرایط سایه و نورگیری، تامین می‌ کند و این زیرسیستم بدون نیاز به نشانه روی خورشید و حتی در شرایط باز نشدن صفحات بازشونده، ماموریت فوق را به طور کامل اجرا خواهد کرد.

 

 

رونمایی از سامانه انتقال مداری

در مراسم روز فناوری فضایی، همچنین از سامانه انتقال مداری که برای انتقال ماهواره ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد، نیز رونمایی شد.

سامانه انتقال مداری برای اولین بار در کشور به همت محققان پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، طراحی و ساخته شده است.

 

مقاله روز ملی فناوری فضایی + تصاویر

 

یکی از روش های ارسال ماهواره به مدار زمین، به خصوص مدارهای با ارتفاع بالا، استفاده از سامانه های انتقال مداری است.

ماموریت اولین سامانه انتقال مداری، انتقال یک ماهواره 100 کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع 400 کیلومتری به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج 700 کیلومتر و حضیض 400 کیلومتری تعیین شده است.

 

 

با توجه به مستقل بودن سیستم انتقال مداری از حامل، امکان انجام ماموریت های مختلف با مدار مبداء و مقصد مختلف برای این سیستم وجود دارد.

 

مقاله روز ملی فناوری فضایی + تصاویر

 

پروژه سامان1، اولین تجربه جدی کشور در حوزه انتقال مداری و تغییر شیب مداری به شمار می آید.

در این فرآیند، نیاز به افزایش سطح دانش فناوری زیرسیستم هایی مانند پیشرانش، کنترل وضعیت، کامپیوتر پرواز و سیستم های کنترلی و مخابرات و در عین حال، افزایش دانش سیستمی کار در حوزه سطوح مشترک زیرسیستم ها و عملیات مختلفی است که باید در ماموریت انجام شود.

 

مطالب پیشنهادی

 

دردسرهای عجیب دستشویی در فضا!

5 فناوری که در سال جدید جهان را متحول می کند

راه اندازی شبکه ماهواره ای برای زنان نقاب دار

نمونه هایی از تبلیغات زرد ماهواره ای!!

اولین کسی که قرآن را به فضا برد (عکس)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان