عوارض و خطرات مصرف زیاد آجیل

عوارض و خطرات مصرف زیاد آجیل

عوارض مصرف زیاد آجیل

 

آجیل چیست؟

آجیل‌ها یکی از سالم‌ترین مواد غذایی هستند که سلامت قلب را تقویت می‌کنند،با سرطان مقابله می‌کنند، ریسک آلزایمر را کاهش می‌دهند و حتی باعث کاهش وزن می‌شوند.

گاهی بسیاری از ما به خوردن این مواد غذایی معتاد می‌شویم و این مصرف اعتیادگونه می‌تواندخطراتی برای سلامت ما به همراه داشته باشد. با سه مورد از بدترین تاثیرات منفی و عوارض مصرف آجیل‌ آشنا می‌شویم:

 

افزایش وزن سریع:

با وجود آن‌که تحقیقات متعددی نشان می‌دهند آجیل‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما یک هشدار بزرگ را نباید دراین زمینه نادیده گرفت. نتایج تمام این مطالعات فقطمصرف متعادل آجیل را شامل می‌شود و خوردن بیشتر از اندازه می‌تواند کاملا نتیجه معکوس داشته باشدو باعث افزایش وزن شود.

 

افزایش وزن ناشی از مصرف زیاد آجیل‌ها بسیار سریع‌تر از افزایش وزن ناشی از زیاده‌رویدر مصرف دیگر مواد غذایی روی می‌دهد. دلیلش این استکه آجیل‌ها کالری اضافی زیادی دارند. انرژی موجود در هر اونس از این مواد غذایی بیشتر از انرژی موجوددر بسیاری دیگر از مواد غذایی است.

 

به عنوان مثال یک اونس یا حدود ۲۹ گرم بادام،حاوی ۱۶۳کالری است درحالی که همین میزان پاستای پخته فقط ۳۷ کالری انرژی دارد.

 

عوارض مصرف آجیل‌ و تاثیرات منفی آن بر بدن

مهم ترین عوارض مصرف آجیل‌

مشکلات گوارشی:

احساس نفخ یکی از مشکلات معمولی است که پس از خوردن آجیل‌هابروز می‌کند و عامل آن ترکیباتی به نام فیتات‌ها و تانین‌هاست که در آجیل وجود دارند و هضم آنها را دشوار می‌کنند.

مصرف زیاد این مواد غذایی باعث می‌شود این هضم دشوار به بروز نفخو گاز منجر ‌شود. افزون بر این، چربی‌هایی که به وفور در دانه‌های آجیل وجود دارند در صورت مصرفزیاد می‌توانند عامل بروز ذ باشند.

برای جلوگیری از این عوارض،مصرف متعادلی داشته باشید یا آنها را قبل از مصرف در آب یا آب نمک بخیسانید.

 

 

ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، بدبو شدن دهان و درد مفاصل و ماهیچه‌ها:همه این موارد از علائم مسمومیت با سلنیوم است که یک بیماری نادر اما جدی استو می‌تواند در پی خوردن بیش از اندازه بادام برزیلی بروز کند (سایر انواع آجیل‌ها عامل ایجاد این مشکل نیستند).

هشت دانه کامل از این بادام، حاوی ده برابر مقدار سلنیومی (۵۵ میکروگرم) استکه برای مصرف روزانه توصیه می‌شود. میزان سلنیوم در بادام برزیلی آن‌قدر زیاد است که بعضیاز کارشناسان توصیه می‌کنند بیش از چهار دانه از این بادام در روز مصرف نشود و حتی این تعداد مصرف نیز به صورت هرروزه نباشد.

 

 

درمورد نکته هایی در مورد آجیل بیشتر بدانید

۱ آجیل چرب است اما چربی موجود در انواع آجیل از نوع اشباع نشده استکه کلسترول خون را پایین می آورد و خطر بیماری های قلبی و عروقی را کم می کند.

اغلب مغزهایموجود در آجیل شامل ۹۰درصد اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.

 

 

۲ آجیل منبع پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. ویتامین (E)و پروتئین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ های خونی، کاهش فشار خون و پیشگیری از حملات قلبیکمک می کند.

خوردن غذاهای حاوی ویتامین E، از جمله آجیل، باعث کم شدنخطر ابتلا به سرطان می شود. آنتی اکسیدان های موجود در این ماده غذایی از اکسید شدن و تخریب سلول هاو بروز بیماری هایی مانند دیابت هم جلوگیری می کند.

 

 

۳ آجیل سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی، هم به تسهیل اجابت مزاج کمک می کنندو هم نوعی احساس سیری در شخص ایجاد می کنند و به این ترتیب مانع پرخوری می شوند.فیبرهای غذایی در پیشگیری از بدخیمی های روده بزرگ هم بسیار مفیدند.

 

 

۴ ثابت شده که مغزهای گردو، فندق، بادام، پسته، بادام زمینی و انواع تخمه، دستگاه دفاعی بدن را تقویت می کند.

 

 

۵ مغزها علاوه بر کاهش کلسترول خون و کاهش میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی،در پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری های دوران پیری نیز تاثیر بسزایی دارند.

 

 

اما چرا باید از مصرف زیاد آجیل بترسیم؟آجیل ها پرکالری هستند و هر گرم آنها پنج کالری انرژی تولید می کند. از نظر ارزش تغذیه ای،یک نعلبکی آجیل دارای تقریبا ۶۰۰ کالری انرژی غذایی است.

می دانید ۶۰۰ کالری یعنی چه قدر؟یعنی دو بشقاب برنج! به عبارت دیگر یک نعلبکی آجیل می تواند به اندازه دو بشقاب برنجدر چاق کنندگی شما نقش داشته باشد.

 

مطالب مرتبط

 

به آجیل نه، نگویید!

آجیل 1500000 تومانی!!!

آموزش تهیه شیر از ذ


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان