ramazan
ramazan

با این تعویض‌ها، عمر خودرو را طولانی کنید

مجموعه : دانستنی ها
با این تعویض‌ها، عمر خودرو را طولانی کنید

بهترین ماشین را هم که خریده باشید، باز هم بعد از مدتی ممکن است دچار مشکل شود. دلیلش هم ساده است، هر قطعه‌ای عمری دارد و عمر ماشین هم به تازه نفس بودن قطعاتش وابسته است. برای اینکه بتوانید عمر ماشینی را که برای خریدش کلی هزینه کرده‌اید، افزایش دهید قطعاتی را که در ادامه درباره‌شان می‌خوانید، به موقع عوض کنید.

 

با این تعویض‌ها، عمر خودرو را طولانی کنید

 

فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوا نه هزینه زیادی می‌برد و نه وقت زیادی از شما می‌گیرد؛ در عوض با یک هزینه مناسب می‌توانید عمر مفید اتومبیلتان را افزایش دهید. فیلتر هوا را اگر در جاده‌های خاکی و شنی رانندگی نمی‌کنید، بعد از هر هشت هزار تا 12 هزار کیلومتر عوض کنید.

 

روغن و فیلتر روغن

به فکر خورد و خوراک ماشینتان باشید و نگذارید به خاطر یک هزینه کوچک، شما را توی خرج بیندازد. هر پنج تا هشت هزار کیلومتر روغن و فیلتر آن را عوض کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره زمان مناسب تعویض روغن موتور اینجا کلیک کنید.

 

لنت ترمز

برای اینکه سلامت ماشینتان را تضمین کنید، لنت ترمزها را هر 18 تا 35 هزار کیلومتر عوض کنید. اگر در کلانشهرهای کشور زندگی می‌کنید، حتما با پروسه ترمزهای مداوم آشنایی کامل دارید و ممکن است لازم شود لنت ترمز را زود به زود عوض کنید.

 

لاستیک خودرو

 

با این تعویض‌ها، عمر خودرو را طولانی کنید

 

بعد از خرید تایر و لاستیک خودرو تا حدود سه الی پنج سال از تعویض لاستیک بی‌نیاز خواهید بود. اگر مدت طولانی یا در مسیرهای سخت رانندگی می‌کنید؛ ممکن است این زمان کمتر شود. بهتر است میزان خوردگی تایر را بررسی کنید یا از یک تعمیرکار کمک بگیرید تا ببینید زمان تعویض رسیده است یا نه.

 

تسمه‌های خودرو

تسمه‌های اتومبیل معمولا به دو دسته دینام و تایمینگ تقسیم می‌شود؛ البته ممکن است بعضی از ماشین‌ها تسمه تایمینگ نداشته باشند. اگر ماشینتان تسمه تایمینگ دارد حدود هر پنج سال یک بار به فکر عوض کردنش بیفتید و برای تعویض تسمه دینام، حدود شش سال صبر کنید.

 

زمان مناسب تعویض شمع ماشین

کافی است شمع ماشین دچار مشکل شود تا کل سیستم ماشین را به هم بریزد. معمولا برای تعویض شمع باید حدود دو سال دست نگه داشت. طی این دو سال ماشین حدود 25 هزار کیلومتر مسافت خواهد پیمود. اگر از ماشینتان بیشتر استفاده می‌کنید بهتر است زودتر به فکر تعویض شمع بیفتید.

 

دینام ماشین

دوام دینام از دو حالت خارج نیست، یا تا روزی که ماشینتان زنده مانده، زنده می‌ماند یا بعد پنج الی شش سال از دست می‌رود. تشخیص اینکه دینام خراب شده یا نه نیاز به بررسی خیلی دقیق مکانیک ماهر دارد. یادتان باشد قبل از تصمیم برای تعویض دینام حتما مطمئن شوید که مشکل مربوط به این قطعه است یا نه.

 

پمپ آب

اگر جدیدا متوجه می‌شوید ماشینتان زیاد داغ می‌کند، حتما پمپ آن را بررسی کنید. پمپ آب معمولا بعد از هشت سال ممکن است نشتی پیدا کند و وقت تعویضش برسد. هنگامی که این اتفاق بیفتد ماشین داغ خواهد کرد.

 

ضربه گیرها

 

با این تعویض‌ها، عمر خودرو را طولانی کنید

 

ضربه گیرهای انواع کمک فنر ماشین هم نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. ممکن است تصمیم گرفته باشید کمک فنرتان را عوض کنید و از مدل جدیدی لذت ببرید یا ممکن است ضربه گیر قدیمی‌تان به عمر حدود 80 الی 120 هزار کیلومتر نزدیک شده باشد. این عمر به معنی این است که زمان تعویض فرا رسیده است و کم‌کم باید دست به کار شوید.

 

تعویض کلاچ

عمر مفید کلاچ هم بستگی دارد به نوع رانندگی شما. اگر در کلانشهرهای پرترافیک زندگی می‌کنید یا زیاد نیم‌کلاچ می‌گیرید، احتمالا زودتر از عمر طبیعی این قطعه که حدود 160 هزار کیلومتر است، مجبور به تعویض خواهید شد.

 

سنسورهای موتور

یکی از اعصاب‌خردی‌های ماشین هم خراب شدن سنسورهای موتورش است، آدم نمی‌داند چه اتفاقی افتاده و الان در چه شرایطی قرار دارد. 240 هزار کیلومتر، عمر مفید سنسورهای موتور است.

 

عوض کردن فیوزها

فیوزها اضافه بار را کنترل می‌کنند و از این طریق عمر طولانی‌تر ماشین را تضمین خواهند کرد.  برای فیوز عمر مفیدی تعریف نشده است، بلکه با بروز مشکل نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد. گاهی هم ممکن است فیوزها تا آخر عمر ماشین پا‌به‌پایش فعالیت کنند.

 

چراغ عقب و جلو

عمر چراغ ماشین بستگی زیادی به نوع آن دارد؛ برای مثال عمر چراغ ال ای دی LED به مراتب بیشتر از لامپ‌های رشته‌ای است. اگر مرتب در شب رانندگی می‌کنید یا مسیری که آن را می‌پیمایید هموار نیست، بهتر است چراغ ال ای دی برای ماشینتان تهیه کنید؛ چون عمر چراغ‌های رشته‌ای در دست اندازها کم می‌شود. اگر مسیرتان معمولی است و خیلی هم سراغ رانندگی در شب نمی‌روید، ممکن است هر پنج الی هفت سال یک بار نیاز به تعویض لامپ ماشین پیدا کنید.

 

تعویض باتری

زمان مناسب برای تعویض باتری ماشین به دمای منطقه‌ای که در آن رانندگی می‌کنید، بستگی دارد. ساکنان بخش‌های جنوبی کشور که هوای گرم را بیشتر تجربه می‌کنند هر سه سال یک بار باتری را تعویض کنند و بقیه ممکن است هر پنج سال یک بار به تعویض باتری ماشین نیاز پیدا کنند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان