فیلتر تلگرام و نتیجه احتمالی از فیلترینگ شبکه های اجتماعی

فیلتر تلگرام و نتیجه احتمالی از فیلترینگ شبکه های اجتماعی

فیلتر تلگرام و نتیجه احتمالی از فیلترینگ شبکه های اجتماعی

 

محتویات این بخش خبری از فیلتر تلگرام

 

1- بیانیه روحانی در خصوص فیلتر تلگرام / فیلتر تلگرام به دست دولت اجرا نشده!

2- موفقیت فیلترینگ تلگرام قطعی و دائمی نیست

3- تلگرام فیلتر نمی شود/ به شایعات توجه نکنید/ وزیر ارتباطات

 

 

1- بیانیه روحانی در خصوص فیلتر تلگرام

 

فیلتر تلگرام و نتیجه احتمالی از فیلترینگ شبکه های اجتماعی

 

به گزارش جماران؛ متن منتشر شده بدین شرح است:

«سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی. و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان “توسط این دولت” مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.

 

‌برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ ۹۷/۲/۱۰ حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آن‌ها رأساً اقدام به اختلال در ارتباط نمایند. (مشابه این اقدام نیز سال گذشته و در دوران انتخابات ریاست جمهوری، برای امکان تماس صوتی تلگرام انجام شده بود.)

 

‌عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه و قضاییه صورت بگیرد، در تعارض با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی قرار دارد.

اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.»

 

 

2- موفقیت فیلترینگ تلگرام قطعی و دائمی نیست

 

فیلتر تلگرام و نتیجه احتمالی از فیلترینگ شبکه های اجتماعی

 

به گزارش نازوب، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در مطلبی با عنوان «ملاحظاتی در مورد فیلترینگ بدون لحاظ ابعاد اجتماعی» در کانال تلگرامی خود نوشت:

«موفقیت فیلترینگ از لحاظ فنی قطعی و دائمی نیست. بار اجتماعی و عکس العمل کوتاه مدت و میان مدت کاربران فعلی ارزیابی نشده است ولی فیلترینگ از نظر ابعاد سیاسی داخلی و حقوق بشری بین المللی تبعات قابل پیش بینی جدی دارد.

فیلترینگ به تنهایی منجر به حذف تلگرام، رشد پیام‌رسان‌های داخلی یا صیانت از داده های بزرگ ملی نمی شود. احتمال فراگیری بدافزارها یا جاسوس افزارها برای مقابله با فیلترینگ وجود دارد. فیلترینگ در مواجهه با فناوری بلاک چین و اینترنت آزاد کاربرد ندارد.

 

 

نتیجه احتمالی:

فیلترینگ تلگرام بدون آماده شدن زمینه اجتماعی و توانمند سازی دولت و شرکت‌ها به احتمال زیاد منجر به آماده شدن بازار برای ظهور پیام‌رسان‌های انحصارگر خارجی دیگر و فراگیری فیلترشکن‌ها، بدافزارها و تبعات اجتماعی، سیاسی و ببن المللی خواهد شد.»

 

 

3- تلگرام فیلتر نمی شود/ به شایعات توجه نکنید/ وزیر ارتباطات

شبکه‌های پیامرسان موبایلی مانند وایبر، واتزاپ، تلگرام و … در ایران از محبوبیت فوق‌العاده‌ای بین کاربران برخوردارند. اخیرا در پی محدودیت‌هایی که برای نرم‌افزار وایبر ایجاد شده بود بسیاری از کاربران به نرم‌افزار تلگرام مهاجرت کردند اما اختلالاتی که طی چند روز اخیر برای این نرم‌افزار نیز به وجود آمده است این شایعه را بین کاربران به راه انداخته است که تلگرام نیز به زودی محدود یا مسدود خواهد شد.

به گزارش ایستنا (به نقل از تسنیم) در حالیکه شایعه‌پراکنی‌های فیلترینگ تلگرام امروز به اوج خودش رسید و به نقل از وزارت ارتباطات گفته شد که تلگرام از امشب فیلتر می‌شود اما سخنگوی وزارت ارتباطات رسما این موضوع را تکذیب کرد.

از صبح امروز موج پیامکی جدیدی در شبکه اجتماعی تلگرام مبنی بر فیلترینگ این شبکه از بامداد امشب راه افتاده که احساس نگرانی را برای کابران این شبکه ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه از گذشته به نوعی دیدگاه‌های سلبی در ارتباط با برخی شبکه‌های اجتماعی وجود داشته، هر از چند گاهی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با امیالی خاص اقدام به انتشار شایعاتی بی پایه و اساس می‌کنند که تنها منجر به ایجاد موجی از نگرانی در بدنه جامعه می‌شود.

 

با این حال پیامی که امروز در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا تلگرام به چرخش در آمد و برخی کاربران در طول روز چندین مرتبه آن را دریافت کردند، به شرح زیر است:

 

” خداحافظ تلگرام…
بالاخره رییس ارتباطات نامه فیلتر تلگرام رو تائید کرد
امشب ساعت ١٢ موج فیلتر از تهران آغاز بعد شهرهاى اطراف تا اینجا
همه آى‌پی‌ها بسته میشه
دوستای گلم فیلتر شدن تلگرام رو تسلیت عرض میکنم
امشب بنا بر فرموده‌های وزارت ارتباطات راس ساعت 12 شب آی‌پی‌های سرور ایران هک میشه
وتا ساعت 8 صبح فردا تلگرام و واتس آپ فیلترمیشه
اولین شهری که آی پی هاش مصدود میشه
پایتخت ایرانه
سپس اصفهان
و به ترتیب کل ایران
این خبر رو منتشر کنید.”

اگر کمی اهل فن باشید، متوجه می‌شوید که این پیام سرشار از تعارض است و به راحتی می‌توان به غلط‌های نگارشی و مفهومی آن پی برد.

باز هم برای اطمینان خاطر کاربران این شبکه اجتماعی، گفت‌وگویی با محمدرضا فرنقی زاد مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات داشتیم که وی هم موضوع را از اساس تکذیب کرد و گفت هیچ نامه‌ای برای فیلترینگ تلگرام به دست ما نرسیده است.

سخنگوی وزارت ارتباطات خطاب به کاربران شبکه‌های اجتماعی گفت: کاربران به شایعاتی که در گروه‌های اجتماعی مطرح می‌شود توجه نکنند برای اینکه این سخنان واقعیت ندارد.

وی همچنین عنوان کرد: از سویی اگر قوه قضاییه تصمیم به فیلترینگ شبکه‌ای داشته باشد می‌تواند به صورت مستقیم اقدام به فیلترینگ کند بدون اینکه وزارت ارتباطات در جریان باشد.

فرنقی زاد عنوان کرد: درباره شبکه‌های اجتماعی بیشترین حمایت را وزارت ارتباطات داشته و در گذشته نیز این مشهود بوده است؛ با این حال قبلا هم اخباری مبنی بر فیلترینگ برخی شبکه‌ها منتشر می‌شد اما این اتفاق نمی‌افتاد و مشخص می‌شد که دروغ است.

حال باید صبر کرد و دید آیا واقعا مسدودسازی (یا محدودسازی غیررسمی بدون اعلام رسمی فیلترینگ که اخیرا به سیاست مرسوم در ایران تبدیل شده است!) شایعه است یا این بار نیز مانند بسیاری از سرویس‌ها که رسما فیلتر نیستند اما به صورت غیر رسمی (و شاید تحت لوای عنوان فیلترینگ هوشمند!) کاربران با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد و عطای استفاده از تلگرام را به لقایش خواهند بخشید یا نه!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان