ramazan
ramazan

عوارض کم خوابی/ اثرات کم خوابی بر بدن

عوارض کم خوابی/ اثرات کم خوابی بر بدن

عوارض کم خوابی/ اثرات کم خوابی بر بدن

 

خواب  لذت بخش ترین کارهایی است که انجام میدهیم اما بسیاری از افراد هستند که از یک خواب لذت بخش محروم هستند که کم خوابی و بدخوابی بدترین خطرات را بر سلامتی جسم و روح و روان دارد با آگاهی از عوارض کم خوابی در پی درمان و علت بی خوابی هایتان باشید.

 

بر اساس یافته‌های محققان، احتمال مرگ کسانی که خواب خوبی ندارند و یا تا دیر وقت بیدار می‌مانند در مقایسه با دیگران ۱۰ درصد بالاتر است. به گزارش نازوب، این مطالعه اولین پژوهشی است که رابطه‌ای بین مرگ‌ومیر و عادات خواب کشف کرده است.

در این مطالعه 500 هزار نفر در بازه سنی 38 تا 73 سال برای تقریباً هفت سال زیر نظر قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که احتمال مرگ شب‌زنده‌داران در مقایسه با دیگران بیشتر است.

ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی در عادات خواب ما تأثیرگذار هستند. ممکن است ساعت بیولوژیکی در افراد شب زنده دار با محیط خارجی انطباق نداشته باشد. شاید عواملی همچون استرس روانی، مصرف غذا در ساعات غیر مناسب، ورزش ناکافی، مواد مخدر یا الکل نیز در این موضوع نقش داشته باشند.

 

البته روش‌هایی برای تغییر عادات خواب وجود دارد. برای مثال، در اوایل صبح خود را در معرض نور قرار دهید؛ جدول زمانی منظمی برای خواب خود در نظر بگیرید؛ از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید و وظایف روزمره خود را در طول روز انجام دهید.

کم‌خواب‌ها زودتر می‌میرند

در صورتی که مشخص شود عادات خواب شب‌زنده‌داران ناشی از عوامل ژنتیکی است، می‌توان با اعمال تغییراتی در ساعات کاری به آن‌ها کمک کرد. نباید آن‌ها را مجبور کنیم که ساعت هشت صبح بیدار شوند.

شاید برخی افراد عملکرد بهتری در شیفت‌های شب ارائه می‌کنند، محققان در آینده به دنبال پیاده‌سازی یک مداخله درمانی برای این افراد هستند تا مشاهده شود آیا می‌توانیم تغییری در ساعت بیولوژیکی بدن آن‌ها اعمال کنند.

 

مطالب مرتبط

 

مفید و لذت بخش ترین خواب در چه زمانی است

لذت بخش ترین قسمت های بدن زن و مرد در رابطه جنسی 18+

بهترین روش خوابیدن

کم خوابی و پرخوابی، کدام خطرناک تر است

دانه ای خوش طعم برای بی خوابی

خوراکی هایی که شما را بی خواب می کند

راه های مقابله با بی خوابی


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان