طرز تهیه قهوه فرانسه

طرز تهیه قهوه فرانسه

طرز تهیه قهوه فرانسه

 

قهوه ها انواع مختلفی دارند که در ادامه معرفی انواع قهوه، خواص قهوه، مضرات قهوه و دستور تهیه آنها در وبسایت نازوب، اینک به دستور تهیه قهوه فرانسه می پردازیم.

حتما بخوانید: معرفی انواع قهوه اسپرسو و ویژگی آن

حتما تا به حال یک فنجان قهوه فرانسه نوشیده‌اید و از طعم بی‌نظیر آن آگاه هستید. برای کسانی که علاقه‌ی بیشتری به عطر و بوی قهوه دارند و طعم ملایم‌تر را می‌پسندند قهوه فرانسه انتخاب بسیار مناسبی است. آیا شما نیز علاقه دارید این قهوه را خودتان در منزل تهیه کرده و آن را با لذت نوش جان کنید؟

قهوه فرانسه چیست؟

 

طرز تهیه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه یک قهوه ملایم و رقیق است که همه‌ی خواص قهوه را در خود جای داده است. این قهوه چون با آب و بصورت آهسته دم می‌کشد دارای خواص متفاوتی نسبت به اسپرسو و در برخی موارد بهتر از اسپرسو نیز می‌باشد.

در این روش به علت غوطه‌ور شدن پودر قهوه در آب جوش تمام روغن های مفید قهوه مثل کافئین در یک دقیقه اول از قهوه جدا شده و در آب حل می‌شود همین باعث می‌شود قهوه فرانسه بسیار پرخاصیت باشد.

در مقایسه با اسپرسو بطور خلاصه می‌توان گفت عطر قهوه فرانسه بسیار بیشتر از اسپرسو است، طعم آن ملایم‌تر و کافئین آن نیز بیشتر است. اما برای کسانی که قهوه غلیظ و تلخ دوست دارند اسپرسو انتخاب مناسبی است.

 

طرز تهیه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه را به دو روش می‌توان تهیه کرد :

1 ) با استفاده از قهوه ساز فیلتری

در این روش شما می‌توانید با خرید یک قهوه‌ساز فیلتری قهوه فرانسه خود را به سادگی دم کنید و از آن لذت ببرید. کافیست 1 قاشق غذاخوری قهوه (برای هر نفر ) را درون قهوه‌ساز خود داخل صافی که از جنس کاغذ یا پلاستیک یا فلز است ریخته و داخل مخزن آب دستگاه به مقدار لازم ( برای هر نفر یک فنجان بزرگ ) آب سرد بریزید.

سپس دکمه شروع به کار دستگاه را فشار دهید تا قهوه‌ی شما آماده شود. در این روش دستگاه آب جوش را روی قهوه ریخته و عصاره‌ی قهوه با گذشتن از صافی وارد ظرفی که در زیر آن قرار دارد می شود. این قهوه کمی رقیق است و طعمی ملایم و بسیار دلنشین دارد.

 

طرز تهیه قهوه فرانسه

 

 

از مزایای تهیه‌ی قهوه با این دستگاه می‌توان به سرعت بسیار بالا و راحتی کار اشاره کرد. طعم نهایی قهوه نیز بسیار دلپذیر می‌باشد. همچنین شما می‌توانید جهت بدست آوردن طعمی ملایم‌تر و رقیق‌تر از فیلترهای کاغذی در برخی از دستگا‌ه‌های فیلتری استفاده کنید.

 

2 ) با استفاده از فرنچ پرس

شما با تهیه یک فرنچ پرس می‌توانید در هر مکانی به سادگی و بدون نیاز به برق قهوه خود را آماده کنید. ابتدا برای هر نفر 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه را درون فرنچ پرس بریزید ، سپس آب جوش را ( برای هر نفر 1 فنجان ) درون فرنچ پرس ریخته و آن را خوب هم بزنید.

اهرم و درب فرنچ پرس را گذاشته و بعد از 3 تا 4 دقیقه اهرم را به آرامی به سمت پایین فشار دهید تا تفاله قهوه در کف دستگاه فشرده شود، حالا قهوه شما آماده است. قهوه‌ی خود را سرو کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. دقت کنید که بعد از آماده کردن قهوه فرانسه دستگاه فرنچ پرس را تمیز کنید.

 

طرز تهیه قهوه فرانسه

 

در پایان باید گفت که جدا از خواص متفاوتی که قهوه فرانسه و اسپرسو دارند انتخاب و نوشیدن نوع قهوه کاملا سلیقه‌ای است.

 

دستور تهیه و روش دم کردن قهوه فرانسه با فرنچ پرس

روشهای بسیاری برای تهیه‌ی یک قهوه خوب در منزل وجود دارد . یکی از آسان ترین آنها تهیه‌ی قهوه با استفاده از دستگاه ” فرنچ پرس ” می‌باشد . French Press یک قهوه ساز استوانه‌ای است که در سه نوع شیشه‌ای ، پلاستیکی و استیل موجود است و اغلب شکل پلاستیکی و استیل آن رایج تر می‌باشد . این قهوه ساز دارای یک پیستون همراه با فیلتر چسبیده به آن می‌باشد که به دلیل ورود و خروج مایعات از آن ، طراحی شده است . در ادامه طرز تهیه‌ی یک قهوه باکیفیت با استفاده از French Press در منزل را به شما آموزش خواهیم داد . با قهوه ایلیا همراه باشید .

 

مواد و تجهیزات لازم :

دانه یا پودر قهوه
آب
کتری
ماگ یا فنجان
آسیاب قهوه ( توصیه می‌شود )
ترازوی دیجیتال ( توصیه می‌شود )
ساعت دیجیتال ( توصیه می‌شود )

 

نسبت مناسب ترکیب قهوه و آب در فرنچ پرس ( French Press ) :

برای تهیه‌ی هر فنجان قهوه ، شما به یک فنجان متوسط آب جوش ( ۱۱۰ گرم آب جوش ) و یک قاشق غذاخوری پودر قهوه نیاز دارید .

ظرفیت ۳ فنجان = ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری قهوه

ظرفیت ۴ فنجان = ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری قهوه

ظرفیت ۸ فنجان = ۹ تا۱۰ قاشق غذاخوری قهوه

ظرفیت ۱۲ فنجان = ۱۳ تا ۱۵ قاشق غذاخوری قهوه

نکته : همواره مقداری بیشتر از آبی که برای قهوه خود نیاز دارید ، آب جوش تهیه کنید ، این آب جوش در ابتدای کار و برای گرم کردن محفظه فرنچ پرس استفاده می‌شود ( مرحله دوم ) .

 

 

روش تهیه قهوه با استفاده از فرنچ پرس ( French Press ) :

مرحله اول ( 1 ) : به مقدار مناسب آب در کتری خود بریزید و آن را روی منبع حرارتی قرار دهید . پس از جوش آمدن آب ، حدود 30 ثانیه صبر کنید تا دمای آب تقریبا به 96 درجه سانتیگراد برسد .

مرحله دوم ( 2 ) : حدود یک چهارم محفظه قهوه ساز را آب جوش بریزید ، درب آن را گذاشته و برای چند لحظه آب را درون دستگاه بچرخانید و آن را خالی کنید . ( این کار باعث می‌شود بدنه‌ی دستگاه شما اندکی گرم شده و کاملا تمیز شود ) .

مرحله سوم ( 3 ) : دانه قهوه مورد نیاز خود را ( با توجه به دستورالعمل ابتدای آموزش ) وزن کنید و توسط دستگاه آسیاب قهوه ، آسیاب کنید . درجه آسیاب پودر قهوه مناسب قهوه ساز فرنچ پرس ، باید زبر باشد . ( اگر از پودر قهوه استفاده می‌کنید ، این مرحله را نادیده بگیرید ) .

مرحله چهارم ( 4 ) : قهوه آسیاب شده را درون محفظه دستگاه ریخته و آن را کمی تکان دهید تا بصورت منظم در کف ظرف قرار بگیرد .

مرحله پنجم ( 5 ) : نیمی از آب جوش را روی قهوه آسیاب شده بریزید و حدود 30 ثانیه صبر کنید . در این مرحله آب داغ باعث می‎‌شود گازهای محبوس شده مانند کربن دی اکسید در پودر قهوه آزاد شوند و عطری بینظیر بوجود بیاید .

مرحله ششم ( 6 ) : توسط قاشق یا همزن دستی برای چند لحظه به آرامی قهوه را هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله هفتم ( 7 ) : نصف آب جوش را که از قبل باقی مانده روی قهوه بریزید . کلاهک فرنچ پرس را به نحوی که پیستون آن بالا باشد ، روی محفظه قرار دهید . اجازه دهید قهوه به مدت 4 تا 6 دقیقه خیس بخورد .

مرحله هشتم ( 8 ) : پیستون را به آرامی به سمت پایین فشار دهید ، تا جایی که توسط فیلتر ، تفاله قهوه و قهوه از هم جدا شوند . قهوه را فورا درون فنجان بریزید .

حال قهوه شما آماده است ، از نوشیدن آن لذت ببرید !

 

مطالب خواندنی و پیشنهادی

بهترین روش های دم کردن قهوه

قهوه ترک و صحیح ترین روش درست کردن

کاپوچینو و فیلم دستور تهیه یک فنجان کاپوچینو

روش جدید تهیه قهوه فرانسوی

طرز تهیه قهوه موکا

آموزش و آداب تهیه و نوشیدن قهوه ترک


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان