ramazan
ramazan

علت جوش زدن قبل از پریود و درمان آن

مجموعه : زنان و زایمان
علت جوش زدن قبل از پریود و درمان آن

علت جوش زدن قبل از پریود و درمان آن

 

بسیاری از خانم ها به ویژه دخترها قبل از پریود شدن و با نزدیک شدن به زمان قاعدگی دچار جوش های زیادی روی صورت و گاها در بدن می شوند این جوش ها قبل از پریود شدن چه علتی دارد و آیا درمان میشود یا نه؟

 

با این بخش از زنان و زایمان نازوب با ما همراه باشید.

 

 

علت جوش زدن نزدیک قاعدگی

 

جوش معمولا برجستگی های زرد یا قرمز رنگ است که روی پوست یا به صورت زیر پوستی دیده می شود و گاهی اوقات جوش های قرمز قبل از پریود ایجاد می شود.

در این مطلب درباره علت جوش زدن قبل از قاعدگی می پردازیم.

 

عامل بروز جوش ها ممکن است به دلیل عفونت های ساده تا بیماری های پیچیده ایمنی باشد. ممکن است ظاهر جوش ها کاملا به هم مشابه باشند اما در واقع باید گفت که انواع جوش و آکنه با هم متفاوت بوده و برای درمان جوش پریودی بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

 

علت جوش زدن قبل از پریود و درمان آن

 

برخی از علل بروز جوش در دوران پریودی عبارتند از

 

عفونت شایع ترین علت جوش است. واکنش های آلرژیک، واکنش های دارویی و شرایط پیچیده ایمنی هم ممکن است باعث بروز جوش شود.

 

این جوش ها ممکن است به صورت گذرا و از زمانی به زمان دیگر قابل بازگشت باشد. برخی از جوش ها ممکن است بر اثر مصرف مواد غذایی خاص و یا مواد آلرژی زا ایجاد شود.

بعضی از جوش ها به صورت فصلی بوده و مجددا ظاهر می شوند. برخی جوش های عفونی در دوران پریودی ایجاد شده و باعث آسیب پوستی می شود. ممکن است در دوران پریود، جوش ها بیشتر شده و رشد و تکثیر کنند.

 

آنها بسیار عروقی هستند و ممکن است خونریزی کنند. این خونریزی در داخل یک لایه نازک قرار گرفته و به شکل جوش در می آید. در این دوران، جوش ها ممکن است پارگی داشته باشد.

متخصص پوست می تواند این جوش ها را تشخیص داده و با معاینه مناسب، روش درمان را ارائه دهد. معمولا برای حذف جوش ها، می توان از درمان خانگی استفاده کرده و یا آن ها را با لیزر سوزاند.

 

 

جوش های قرمز قبل از پریود

 

برخی از زنان قبل از پریودی و با نزدیک شدن به این دوره جوش های قرمز پوستی دارند. دلیل بروز این جوش ها، این است که معمولا پیش از شروع دوران پریودی، هورمون های استروژن و پروژسترون کم می شوند.

دوران پریودی از طریق غده هیپوتالاموس کنترل و تنظیم می شود. زمانی که این غده فعالیت می کند، غده هیپوفیز در مغز هورمونی را برای تولید استروژن تحریک می کند.

 

 

غده هیپوتالاموس ممکن است بر اثر عواملی مانند تغییرات آب و هوایی، استرس و کاهش وزن، باعث بروز اختلالات دوران قاعدگی شود.

 

به این ترتیب باید گفت که معمولا چند روز قبل از پریودی، سطح هورمون پروژسترون کاهش پیدا کرده و بروز جوش در صورت و بدن عادی است.

علت بروز جوش های قرمز قبل از پریودی معمولا به دلیل کاهش هورمون ها و گاهی هم دلایل ژنتیکی است که برخی از زنان نسبت به این تغییرات واکنش نشان می دهند.

دلیل جوش زدن قبل از قاعدگی,علت جوش زدن قبل از قاعدگی,علل جوش زدن قبل از پریود شدنبرای بیشتر خانم‌ها جوش‌ها یک هفته تا ده روز قبل از قاعدگی شروع می‌شوند.

 

 

علت پریود نشدن و جوش صورت

 

گاهی اوقات با تاخیر زمان پریودی جوش هایی روی پوست بدن و صورت ظاهر می شود. علت بروز این جوش ها در واقع عقب افتادن دوران پریودی است که معمولا به دلیل نوسانات هورمونی است. همراه با تغییرات هورمونی، این جوش ها ظاهر می شوند.

 

 

جوش پریود در بارداری

 

برخی از زنان در دوران بارداری دچار جوش هایی می شوند که کاملا مانند جوش های پریودی است. این جوش ها عمدتا به دلیل افزایش سطح هورمون ها در اوایل بارداری است.

 

در حقیقت می توان گفت که افزایش هورمون ها می تواند باعث تجمع چربی در سطح پوست و بروز آکنه شود. البته ممکن است این جوش ها تا اواخر بارداری روی سطح پوست باقی بماند.

 

در برخی از موارد، استفاده از داروها در دوران بارداری می تواند سبب بروز جوش و آکنه شود. بهتر است تمام انواع جوش ها در دوران بارداری به سرعت درمان شود.

به طور کلی ممکن است جوش در دوران بارداری سبب تحریک بیشتر و همچنین ایجاد ظاهری ناخوشایند شود. بر طبق تحقیقات می توان گفت که برای درمان این نوع جوش ها در دوران بارداری می توان از داروهای موضعی استفاده کرد.

 

توصیه می شود برای درمان جوش های پریودی در دوران بارداری حتما با پزشک متخصص مشورت شود. برخی از داروها ممکن است برای سلامت جنین خطرناک بوده و مشکلاتی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

 

 

چه کار کنیم قبل از پریودی جوش نزنیم

 

برای خلاص شدن از جوش های پریودی می توانید پیش از آغاز دوران پریودی، از بروز آن ها جلوگیری کنید. با مراجعه به پزشک متخصص پوست می توانید از داروهای خوراکی و یا پماد های مخصوص استفاده کنید.

 

برخی از این داروها شامل رتینوئید ها و اسید سالیسیلیک است. برخی از انواع پماد ها هم برای درمان موضعی جوش ها موثر است. همچنین با یک رژیم غذایی مناسب می توانید از بروز این جوش ها قبل از پریودی جلوگیری کنید.

 

 

درمان جوش های زمان پریودی

 

در صورتی که در دوران پریودی دچار جوش می شوید می توانید در درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. شما می توانید با مراجعه به متخصص پوست این جوش ها را برطرف کنید.

 

در این گونه موارد، معمولا قبل از دوران قاعدگی داروی آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین تجویز می شود. شما می توانید 5 روز پیش از دوران قاعدگی از این انتی بیوتیک مصرف کرده و بهتر است با آب فراوان آن را مصرف کنید.

 

البته نوع آنتی بیوتیک را پزشک متخصص تعیین کرده و باید از مصرف هر نوع انتی بیوتیک خودداری کنید تا مشکل خاصی ایجاد نشود.

 

در درجه اول بهتر است از درمان های خانگی برای درمان جوش های پریودی استفاده کنید زیرا دارای عوارض کمتری هستند و نتیجه مطلوبی دارند.

 

 

مطالب مرتبط

 

علت سوزش و درد واژن هنگام رابطه جنسی

علت نامنظم بودن عادت ماهیانه چیست

علت دوبار قاعدگی در یک ماه چیست

علت لکه بینی در دوره قاعدگی چیست


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان