ramazan
ramazan

حکم قمه زنی و تیغ زنی در صبح عاشورا چیست | فلسفه قمه زنی با تصاویر

حکم قمه زنی و تیغ زنی در صبح عاشورا چیست | فلسفه قمه زنی با تصاویر

احکام کامل قمه زنی و تیغ زنی اقدامی که توسط برخی شیعیان برای عزاداری امام حسین انجام می شود؟!

موضوع قمه زنی و تیغ زنی چیست ؟ تاریخ آن به چه وقت بر می گردد؟ ریشه در کجا دارد؟ و آیا مورد نظر امام زمان (علیه السلام) هست یا خیر ؟ ما چه باید بکنیم ؟ از لحاظ طبی اشکال ندارد؟

در ایران در واشنگتن، لندن و بسیاری از شیعیان در مراسم قمه زنی شرکت کردند ما باید موافق باشیم یا مخالف ؟ خانمها هم در آمریکا و در لندن قمه می زنندآیا از نظر شرعی گناه می کنند یا خیر؟

آیا قمه زنی سن معینی دارد؟ آیا خون ریختن و خود زنی در روز عاشورا کار انسانی و درستی است؟ در ادامه این بخش از سایت نازوب به تمامی این سوالات پاسخ داده شده و هم چنین نظر مراجع تقلید را نیز می خوانید با ما همراه باشید.

 

پاسخ

قمه زنی از مراسمی است که توسط برخی از عزاداران امام حسین(ع) اجرا می شود و در تأسی به مجروح و شهید شدن

حضرت ابا عبدالله(ع) و شهیدان کربلا و به عنوان اظهار آمادگی برای خون دادن و سر باختن در راه امام حسین(ع) انجام می دهند

صبح روز عاشورا، با پوشیدن لباس سفید و بلندی هم چون کفن، به صورت دسته جمعی قمه بر سر می زنند و خون از سر بر صورت و لباس سفید جاری می شود.

بعضی برای قمه زنی نذر می کنند و بعضی هم این نذر را برای کودکان انجام می دهند و بر سر آنان تیغ می زنند، در حدی که از محل آن خون جاری می شود.

 

حکم قمه زنی و تیغ زنی در صبح عاشورا چیست | فلسفه قمه زنی با تصاویر

 

این کار از نظر شرعی پایه و مبنای دینی ندارد و صرفاً از روی علاقه شیعیان به حضرت سیدالشهداء(ع) انجام می گیرد البته این احساسات و عواطف دینی باید در مسیر صحیح هدایت شود

به نحوی که انگیزه و شور جهاد و شهادت بیافریند، به علاوه آنان که حاضرند به خاطر امام حسین(ع) خون بدهند بهتر است که خون خویش را به درمانگاهها و مراکز انتقال خون اهدا کنند

 

یا با تأسیس بانک خون از فداکاران و ایثارگران داوطلب در روز عاشورا خون گرفته شود تا از این طریق جان انسانهای نیازمند نجات یابد گرچه این کار شاید مثل قمه زنی بر طرف کننده حس عاطفی فرد نباشد

ولی قطعاً رضایت خداوند و حضرت سید الشهداء(ع) و آقا امام زمان(عج) را بیشتر در پی خواهد داشت فقهاء نیز آن را در صورتی که ضرری نداشته باشد مجاز می دانند.

 

اکثر فقهاء معاصر نیز به خاطر تأثیر نامطلوب آن بر افکار دیگران و موجب وهن مذهب، آن را ممنوع دانسته اند، البته شرایط زمانی نیز در این مسأله بی تأثیر نیست.

 

 

نظر مراجع عظام در مورد قمه زنی

امام خمینی:

اگر ضرر نداشته باشد، مانع ندارد؛ ولی در این زمان انجام نشود.

آیت الله خامنه ای:

هر کاری که برای انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب شود، حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند.

قمه زنی علاوه بر اینکه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمی‌شود و در زمان ائمه (ع) و پس از آن نیز سابقه ندارد و تأییدی از ائمه معصومین (ع) نیز در مورد آن – نه به شکل عام و نه به شکل خاص – نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده می‌شود و جایز نیست.

قمه زنی ماه محرم از نظر مراجع تقلید چه حکمی دارد

آیت الله فاضل لنکرانی:.

چون ازنظر مخالفین هیچ توجیهی ندارد، بلکه نتیجه منفی هم دارد؛ لذا لازم است شیعیان علاقه‌مند به مکتب حضرت امام حسین (ع) از آن خودداری کنند.

با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده و ایران اسلامی به عنوان امّ القرای جهان اسلام شناخته می‌شود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است

لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به گونه‌ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقه مندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد.

پیداست در این شرایط قمه زدن چنین نقشی ندارد و دشمنان اهل بیت (ع) از آن سوء استفاده می‌نمایند و آن را علیه مذهب به کار می‌برند؛

لذا مناسب است شیعیان علاقه‌مند به مکتب امام حسین (ع) از آن خودداری نمایند و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

آیت الله نوری همدانی:

اشکال دارد.

آیت الله مکارم شیرازی:

بر مسلمانان واجب است از چیز‌هایی که سبب وهن مذهب است، خودداری کنند.

آیت الله تبریزی:

باید طوری باشد که باعث وهن شیعه نباشد.
قمه زنی در حد نفسه مانعی ندارد و لکن سزاوار است برای مؤمنین که در مقام حزن و اندوه بر سیدالشهداء (ع) مظهر مناسب تری را اختیار کند و آن مظهر مختلف به اختلاف کشور‌ها و شهرها، والله العالم.

آیت الله صانعی:

برپایی مجالس و اقامه عزاداری خامس آل عبا (ع) از قبیل:

روضه خوانی و وعظ و سینه زنی و عزاداری سنتی از افضل اعمال است و موجب اجر و مزد اخروی فراوان است، لیکن باید توجه داشت که دشمن، همه اعمال ما را مستقیماً با مقارن قرار دادن با اعمال دیگران، مورد حمله قرار می‌دهد

و غرضش حمله به مذهب یا اسلام است و با عقبگرد ما از مواضع عملی اسلامی، ما را رها نکرده، بلکه حمله را زیادتر و زیادتر نموده تا آنکه ما را از همه اعمال و فرایض و شعایر و تبلیغاتمان باز دارد.

به حول و قوه الهی و با بیداری امثال شما مسلمانان و بهانه به دست دشمن ندادن و حفظ عزت و عظمت اسلامی هر روز بر شکست آنان اضافه خواهد شد و تبلیغات آن‌ها به جایی نخواهد رسید، که: «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه شیء».

آیت الله مظاهری:

لطمه زدن به خود به صورت‌های متفاوت چه حکمی دارد؟ (روی کندن و سینه زدن به صورتی که زخم یا کبود شود) پ
این گونه اعمال با تنزه عزاداری ها، سازگاری ندارد و امید است با تذکر و تنبه به طور کامل متروک شود.

آیت الله بهجت:

اگر ضرر و مفسده‌ای نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد.

آیت الله خوئی:

اگر قمه زنی و زنجیر زنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمخسر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

شیخ محمداسحاق فیاض کابلی:

زنجیر زدن و قمه زدن مانعی ندارد در صورتی که ضرر (زیاد) معتنابه نداشته باشد.

قمه زنی ماه محرم از نظر مراجع تقلید چه حکمی دارد

آیا قمه زنی به صورت مخفی جایز است؟ و چه حکمی دارد؟

آیت الله خامنه ای:.

چون در زمان حاضر موجب وهن و بدنامی مذهب می‌شود، بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی:

قمه زدن پنهانی اشکال ندارد لکن در ملاء عام در شرایط فعلی بهتر است از آن اجتناب شود، زیرا رسانه‌های استکباری مترصد فرصت اند تا علیه تشیع تبلیغات سوء کنند و چهره شیعه را در دنیا مُشَّوَهْ جلوه دهند.

آیت الله مکارم شیرازی:

عزاداری نباید باعث آسیب به بدن شود.

 

حکم قمه زنی و تیغ زنی در صبح عاشورا چیست | فلسفه قمه زنی با تصاویر

 

حکم مرگ بر اثر قمه زنی

اگر قمه زدن در عزاداری ائمه (ع) موجب مرگ شخص شود، آیا این عمل خودکشی محسوب می‌شود؟

آیت الله خامنه ای:

اگر این عمل عادتاً منجر به فوت نمی‌شود، حکم خودکشی ندارد؛ ولی اگر از همان ابتدا خوف خطر جانی برای او وجود داشته و در عین حال این کار را انجام داده و منجر به فوت وی شده است، حکم خودکشی را دارد.

 

حکم خون، لطمه زنی

آیا خونی که بر اثر کوبیدن شدید سر به دیوار در عزای حضرت امام حسین (ع) از سر انسان جاری و به سر و صورت شرکت کنندگان در مراسم عزاداری پاشیده می‌شود، پاک است یا خیر؟

آیات عظام خامنه ای، مکارم شیرازی و امام خمینی:

خون انسان در هر صورت نجس است.

 

 

حکم نذر قمه زنی

قمه زدن و تیغ زدن عزاداران امام حسین (ع) در روز عاشورا به عنوان ادای نذر یا کسب اجر اخروی چه حکمی دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی:

عزاداری سیدالشهدا (ع) از افضل قربات است؛ ولی باید از انجام اعمالی که موجب ضرر به بدن یا وهن مذهب می‌شود اجتناب کنید؛ و چنین نذری لازم الوفا نیست.

پدر و مادری نذر می‌کنند که اگر خدا به آنان فرزند پسر بدهد روز عاشورا بر سر او تیغ بزنند. آیا با توجه به اینکه انجام این گونه اعمال باعث وهن شیعه و عزاداری سیدالشهدا (ع) و موجب سوء استفاده دشمنان اسلام می‌گردد عمل به این نذر واجب است؟

آیت الله مکارم شیرازی:

این نذر صحیح نیست؛ چون در نذر، رجحان عمل شرط است و این عمل با توجه به اینکه بهانه‌ای به دست دشمنان اسلام برای زیر سؤال بردن کل مسائل سوگواری خامس آل عبا (ع) که از افضل قربات است می‌دهد، خالی از اشکال نیست و بر فرض رجحان این عمل، نذر درباره دیگری کردن صحیح نیست.

 

حکم قمه زنی و تیغ زنی در صبح عاشورا چیست | فلسفه قمه زنی با تصاویر

 

توصیه به قمه زنی در قدیم

اخیراً دو عدد سی دی به دستم رسیده که در آن از قول تعدادی از مجتهدین به قمه زنی توصیه شده است. نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟

آیت الله مکارم شیرازی:

هرگاه بزرگان پیشین که چنین فتوایی داده اند، شرایط این زمان را می‌دیدند که مسئله قمه زنی مانع پیشرفت تشیع در دنیا شده است، حتماً فتوا به منع آن می‌دادند؛ زیرا شرایط فتوا در زمان‌ها مختلف است و متأسفانه بعضی از نسبت‌ها اخیراً خلاف واقع از آب در می‌آید.

 

 

حکم تبرک با خون قمه زنی
آیا خونی که از بدن سینه زنان و عزاداران، به سبب قمه زدن و غیره، بیرون می‌آید، باعث تبرک و شفای مریض‌ها و زن‌های عقیم و مانند آن می‌شود؟

آیت الله مکارم شیرازی:

این سخنان پایه و اساسی ندارد و سزاوار است عزاداری به صورتی باشد که باعث هتک دین و مقدسات نشود.



برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان