ramazan
ramazan

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

افسردگی بیماری روحی و روانی است که متاسفانه سن و سال نمی شناسد حتی کودکان بالای 3 سال نیز مبتلا به افسردگی می شوند.

Depression is a mental illness that unfortunately does not recognize the age of the child, even children over the age of 3 are also depressed.

طی تحقیقات به عمل آمده و به گزارش گروه نازوب زنان در این گروه بیشترین افرادی هستند که مبتلا به افسردگی می شوند در این بخش علت این که چرا زنان به افسردگی بیشتر دچار می شوند را بررسی می کنیم

سپس تفاوت مهم افسردگی بین زن و مرد را  مرور می کنیم هدف از قرار دادن این مقاله پزشکی آگاهی از علائم افسردگی و این که با دانستن تفاوت این بیماری بین زن و مرد بهترین رفتار را داشته باشید.

 

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

 

زنان در مقایسه با مردان دو برابر بیشتر احتمال دارد در طول عمر خود اختلال‌ افسردگی حاد را تجربه کنند.

هرچند دلیل شیوع بیشتر اختلال افسردگی در بین زنان هنوز مشخص نیست اما ترکیبی از عوامل اجتماعی، روانی، ژنتیکی، هورمونی و زیست‌شناسی می‌توانند در این امر دخیل باشند.

«جیل گلداستین» از بیمارستان زنان در بوستون گفت: به طور قطع زنان در مقابل افسردگی آسیب‌پذیرتر هستند و به دلیل عوامل زیست‌شناختی از بیماری‌ها بیشتر آسیب می‌بینند.

 

این متخصص همچنین افزود: اگرچه زنان به طور کلی با تغییرات احساسی خود بهتر آشنا هستند و اغلب بهتر می‌توانند علائم افسردگی‌شان را به دیگران توضیح دهند و بیشتر به دنبال درمان نیز باشند

اما با این وجود هنوز نمی‌توان به طور کامل شرح داد که چرا زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستند و از این اختلال بیشتر آسیب می‌بینند.

 

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

 

لایوسانیس در گزارشی به شش دلیل بارز که می‌توانند توجیه کنند چرا زنان بیش از مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند اشاره کرده که به شرح زیر است:

آسیب‌پذیری ژنتیکی

وراثت و سابقه خانوادگی خطر ابتلا به افسردگی را در زنان و مردان افزایش می‌دهد اما با این حال آسیب‌پذیری ژنتیکی همراه با حوادث استرس‌زا در زندگی ممکن است به بروز شدیدتر افسردگی در زنان منجر شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که زنان در واکنش به حوادث استرس‌زا، علائم شدیدتر افسردگی را تجربه کنند.

 

رشد جنینی

در مدت زمان رشد جنین در رحم تفاوت‌های جنسی در مغز اتفاق می‌افتد که به برخی نقاط مغز اجازه می‌دهد که موجب بروز رفتارهای متفاوت در زنان شود و همین امر می‌تواند در تشدید علائم این اختلال در زنان موثر باشد.

علاوه بر این، هورمون‌ها و ژن‌هایی که در طول دوره رشد جنینی دچار اختلال می‌شوند نیز زمینه را فراهم می‌سازند تا برخی افراد در برابر اختلال‌های روانی همچون افسردگی آسیب پذیرتر شوند.

همچنین ممکن است افسردگی در مراحل حساس از زندگی زنان بروز کند. تمام این مراحل، زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون‌ها در مغز و بدن زنان سرریز می‌شوند.

این هورمون‌ها به طور مستقیم بر ترکیبات شیمیایی مغز تاثیر می‌گذارند. در طول این مراحل زنان باید خود را کنترل کرده و به تغییرات موجود در رفتار، انرژی، تمرکز و عادات خواب و غذای خود توجه داشته باشند.

 

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

 

 

نوجوانی و بلوغ

تا پیش از بلوغ تفاوت‌های جنسی کمتری در افسردگی وجود دارد و این اختلال به طور برابر در دختران و پسران بروز می‌کند.

این تفاوت جنسی پس از سن بلوغ و بین 16 تا 20 سالگی در نوجوانان مشاهده و موجب می‌شود که دختران دو برابر بیشتر افسرده شوند.

 

 

بارداری

بارداری می‌تواند یک کاتالیزوری برای افسردگی در زنان باشد. تغییرات هورمونی در طول بارداری و بعد از آن به افزایش این خطر کمک می‌کند.

مشکل در لقاح، بارداری ناخواسته یا سقط جنین می‌تواند در تشدید افسردگی در زنان نقش به سزایی داشته باشد. پس از بارداری نیز ضرورت‌های مراقبت از نوزاد می‌توان احساس بی‌تعادلی رفتاری و خُلقی را در مادر بوجود آورد.

 

رسیدن به یائسگی

افزایش و کاهش تدریجی هورمون‌های تولید مثل در سال‌های منتهی به یائسگی و در طول این دوره به افسردگی کمک می‌کند.

این دوره که یک مرحله طبیعی در زندگی زنان است باعث می‌شود که تغییرات روانی و جسمی در آنها ظاهر شود که بر رفتار و خلق و خو تاثیر چشمگیر دارند.

 

عوامل محیطی

تاثیرات محیطی با شیوه تربیت زنان و نقشی که در جامعه دارند می‌تواند در احتمال ابتلای آنان به افسردگی تاثیر بگذارد.

نقش زن به عنوان مادر یا همسر با فشار ناشی از وظایف خانه و محل کار در افزایش استرس موثر است و این استرس در برخی زنان به افسردگی منجر می‌شود.

زنان و مردان افسردگی را به صورت‌های متفاوتی تجربه می‌کنند. حتی گاهی اوقات نشانه‌های همانندی هم دارند.

محققان بر این اعتقادند که فهم بهتر این تفاوت‌ها ممکن است به درمان افسردگی آنان کمک کند. با ما در وداس همراه شوید تا به بررسی تفاوت‌های موجود میان افسردگی بین مردان و زنان بپردازیم.

 

جیل گلدشتاین، رییس هیئت پژوهش در بیمارستان زنان بوستون و مرکز بیولوژی جنسی و سلامتی بانوان در بریگهام می‌گوید: ما اطلاعات زیادی درباره‌ی تفاوت افسردگی زنان و مردان برای پی بردن به نوع دقیق بیماری آن‌ها، کسب کرده‌ایم.

 

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

 

در یکی از تفاوت‌های مربوط به جنس‌های مختلف، خطر ایجاد بیماری افسردگی در زنان دوبرابر مردان است. هورمون‌ها و ژن‌های متفاوت درزمان رشد جنینی زنان و مردان باعث این موضوع می‌شود.

این تغییرات بیولوژیکی در زمان رشد جنین باعث آسیب‌پذیری بیشتر در برابر اختلالات روحی و ذهنی مثل افسردگی می‌شوند.

 

به اضافه، خانم‌ها بیشتر بر سر احساس خود می‌مانند و همین‌طور در زمان افسردگی بهتر می‌توانند آن را توصیف کنند. مردان حتی ممکن است که تشخیص ندهند که به افسردگی مبتلا شده‌اند و عدم خوشحالی‌شان را پنهان کنند بنابراین احتمالاً تا افسرگی مردان خیلی شدید نشده است کسی از این ماجرا خبردار نمی‌شود.

 

حالا به ۷ موردی که افسردگی در مردان و زنان را متفاوت نشان می‌دهد می‌پردازیم.

 

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

 

علائم افسردگی

1- زنان در هنگام افسردگی بیشتر درباره‌ی موضوعی که باعث افسردگی‌شان شده است فکر می‌کنند.

تکرار مکررات مخصوصاً احساسات منفی در زنان در مقایسه با مردانی که به این بیماری دچارند شایع‌تراست. این رفتار ممکن است شامل حرف منفی زدن با خود، گریه‌های بی‌دلیل و سرزنش کردن خود نیز باشد.

این کارها به افراد کمکی نمی‌کند. برعکس زنان، مردان معمولاً وقتی احساس سرخوردگی دارند حواس خود را پرت می‌کنند که این موضوع به بهتر شدن افسردگی کمک می‌کنند.

مردان همچنین علاقه‌ی زیادی به پوشاندن افسردگی خود با پناه‌بردن به سایر موارد مثل تماشای تلویزیون، ورزش، کار بیش از حد و رفتارهای پرخطر همانند سیگارکشیدن، سکس ناامن، قمار و رانندگی بی‌دقت دارند. افسردگی هم‌چنین ممکن است به صورت عصبانیت و کج‌خلقی در مردان و پسران نوجوان بروز کند.

 

2-مردان افسرده بیشتر به سمت الکل و مواد مخدر کشیده می‌شوند.

مردان ممکن است در زمان افسردگی الکلی شوند یا به داروهای اعتیادآور گرایش پیدا کنند. این موضوع همچنین تقریباً درباره‌ی پسران نوجوان نیز صحت دارد. معمولاً زنان در فازهای بالاتر به اعتیاد و مصرف زیاد الکل گرایش پیدا می‌کنند.

 

 

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

 

3- زنان ممکن است عکس‌العمل شدیدتری نسبت به حوادث استرس‌زای زندگی نشان دهند.

زنان در هنگام استرس بیشتر از مردان مستعد افسردگی هستند. برخی شواهد حاکی از آن است که زنان پس از تجربه‌ی استرس شدید ناگهانی در زندگی مثل از دست دادن عزیزان در خانواده، از دست دادن شغل یا یک رابطه‌ی آزاردهنده و سخت، بیشتر از مردان استعداد بروز این عواطف به صورت افسردگی را دارند. این مورد به احتمال قوی به دلیل واکنش هورمون‌های زنان است.

 

4- علایم بیماری افسردگی در مردان برای درک سایرین سخت‌تر است.

با این‌که زنان به دلیل بیولوژی‌شان به صورت شدیدتری دچار افسردگی می‌شوند اما این مورد در مردان خیلی اوقات تشخیص داده نمی‌شود.

متخصصان و حتی اعضای خانواده هم ممکن است نشانه‌های افسردگی در مردان را متوجه نشوند پس ممکن است حتی قبل از این‌که این بیماری تشخیص داده شود به درجه‌ی حاد افسردگی برسیم.

 

7 تفاوت افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

 

5- زنان بیشتر از مردان مستعد اختلال در خوردن هنگام افسردگی هستند.

افسردگی و اختلال در خوردن همیشه با هم اتفاق میافتند. همین‌طور احتمال وقوع و همزمانی افسردگی با وسواس فکری نیز وجود دارد.

6- زنان و مردان عکس‌العمل متفاوتی نسبت به داروهای ضدافسردگی نشان می‌دهند.

این موضوع جدیدی از پژوهش است و روی آن خیلی کار نشده است. گلدشتاین می‌گوید: نرخ جذب داروهای ضدافسردگی در زنان و مردان متفاوت است.

 

7- احتمال خودکشی در مردان بیشتر است.

به دلیل این‌که علائم افسردگی در مردان دیرتر نشان داده می‌شود ممکن است شرایط به مشکلات شدیدتر ذهنی تبدیل شوند. هم‌چنین احتمال موفقیت در خودکشی برای مردان به مراتب بیشتر از زنان است.

 

تفاوت های افسردگی در زنان و مردان + نشانه های افسردگی

Differences in depression in men and women Signs of depression


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان