شخصیت شناسی جالب افراد با مزاج شناسی طب سنتی

شخصیت شناسی جالب افراد با مزاج شناسی طب سنتی

مزاج شناسی؛ مقاله ای بس جالب و بسیار کارآمد برای شناخت مزاج و طبع خودتان و اطرافیان با فیزیک و ظاهر اندام! با 4 دسته اصلی از مزاج های طب سنتی در این بخش آشنا شوید و از این علم شیرین و جالب بهره منده شوید با نازوب مثل همیشه همراه باشید.

Temperamentology is an interesting and highly effective article for understanding your temperament and your surroundings with physics and body appearance!

 

طب سنتی چیست؟

نوعی طب سنتی و گونه ای از پزشکی جایگزین است که بر اساس اخلاط چهارگانه می‌باشد. مزاج، بنیاد اساسی پزشکی سنتی ایران است.

پزشکان قدیم با ممارست و تبحری که در شناختن مزاج‌ها داشتند، دخالت وضع مزاجی را، از موی سر تا ناخن پا در هر یک از بیماری‌ها رصد کرده و معیار تشخیص و درمان کلیه بیماری‌ها را، توجه به مزاج اصلی و عارضی بیماران قرار داده بودند.

به علتِ همین تمرین مداوم، منشاء اختلالات و عوارض بدن را به سهولت درمی‌یافتند. در کتب طب قدیم، فصول و ابواب مفصل جداگانه‌ای در خصوص این علایم تحت عنوان سوء مزاج سرد و سوء مزاج گرم شرح داده شده‌است اما کلاسوء مزاج دو گونه است:

 

شخصیت شناسی جالب افراد با مزاج شناسی طب سنتی

 

1- ساده(سازج)

2- مادی 

 

Get acquainted with the 4 main categories of traditional medicine lifestyles in this section and use this sweet and interesting science with the cute web as always.

 

به جرات می‌توان گفت: به همان سهولتی که امروز پزشکی جدید بیماری پرکاری تیروئید را تشخیص می‌دهد، آنان بی‌کفایتی‌های خفیف تیروئید را تشخیص می‌دادند. علت موفقیت پزشکان قدیم در تشخیص و درمان بیماری‌ها، طبقه‌بندی امراض بر اساس مزاج، گرمی و سردی و به اصطلاح پزشکی جدید (ازدیاد و نقصان میزان سوخت‌وساز پایه) بود.

 

معیارهای مزاج شناسی بیماری

رنگ چهره، مو و عوارض آن: سفیدی رنگ پوست بدن نشانه سردی مزاج و سرخی و گندم گونی آن نشانه گرمی مزاج است. زردی نشانه گرمی، رنگ بادمجانی (تیره بی روح وغیر درخشان) نشانه سردی و خشکی، رنگ گچی و سربی نیز نشانه سردی مزاج است.

نبض بیمار
شکل جمجمه

پوست (گرمی، سردی، تری و خشکی) نرمی پوست نشانه رطوبت مزاج و زبری و سختی پوست نشانه خشکی مزاج است. (به شرطی که لمس‌کننده معتدل باشد یا در قیاس با پوست معتدل راجع به مزاج لمس شونده قضاوت کند).

تراکم موهای بدن و نوع آنها:

زیادی مو، رشد سریع و رنگ سیاه آن دلیل بر گرمی مزاج است. کمی مو و رنگ روشن آن دلیل بر سردی، مجعدبودن نشانه خشکی و موی صاف نشانه رطوبت است.

 

شخصیت شناسی جالب افراد با مزاج شناسی طب سنتی

 

جنسیت و مزاج

1● صفرا، مزاج گرم و خشک

صفراوی مزاج ها رفتارهای تند و تیزی دارند و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند. این افراد حتی در سخن گفتن هم سرعت بالایی دارند و پیوسته صحبت می کنند.

از دیگر ویژگی های روحی، روانی افراد صفراوی مزاج این است که زود تصمیم می گیرند و خیلی زود تصمیم خود را به اجرا در می آورند. گاهی افزایش صفرا باعث می شود که فرد حرکتی انجام دهد یعنی به محض افزایش صفرا تکانشی دارد و سپس آرام می گیرد.

 

در این افراد عصبانیت آنی بسیار مشاهده می شود. مشکل عمده صفراوی مزاج ها بیشتر در هوای گرم و تابستان بروز می کند و وقتی مشکلشان حادتر می شود که غذای گرم هم مصرف کرده باشند.

بنابراین توصیه می شود این قبیل اشخاص در هوای گرم تابستان و به خصوص هنگام ظهر کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند و توصیه بعدی ما این است که از مصرف خوراکی های گرم مانند خورشت فسنجان و غذاهای پرادویه پرهیز کنند

تا حرارت بدنشان افزایش نیابد زیرا افزایش حرارت بدن باعث افزایش حرارت کبد می شود و اگر فرد غذای گرم خورده باشد غذا در کبد تبدیل به صفرا می شود و افزایش صفرا به عصبانیت بیشتر فرد می انجامد،

بنابراین بهتر است از خوراکی های خنک مانند آب دوغ، خیار، گوجه، کاهو، آبغوره، آبلیمو و شربت سکنجبین استفاده کرد.

 

 

نکته مهم دیگر برخورد با افراد صفراوی مزاج در هنگام عصبانیت است، به عنوان مثال با افرادی که در هوای گرم عصبانی و کلافه هستند نباید مقابله به مثل کرد و به راحتی می توان عصبانیت آنان را کنترل کرد.

بهتر است به این افراد کمی شربت خنک یا هندوانه خنک داد تا عصبانیت آنان فروکش کند. این قبیل افراد به طور معمول زود عصبانی می شوند و خیلی زود ناراحتی شان فروکش می کند بنابراین بهتر است اطرافیان کمی مراعات کنند و شخص عصبانی صورتش را با کمی آب خنک شست و شو دهد.

 

2● دم، مزاج گرم و تر

شاید شما هم افراد زیادی را بشناسید که بسیار خوش مشرب و بذله گویند. این افراد دموی مزاج هستند، افرادی با روابط عمومی بالا طوری که خیلی زود با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند و در جمع به شوخی و بذله گویی می پردازند و به اصطلاح این افراد را به عنوان «خونگرم» می شناسیم.

دموی مزاج ها به طور معمول آرام هستند و دیر عصبانی می شوند. اما زمانی هم که عصبانی شوند ناراحتیشان شدید است و به سختی آرام می شوند، به هنگام عصبانیت به اصطلاح خون جلوی چشمشان را می گیرد.

 

ممکن است این افراد هنگام عصبانیت دست به کارهای خطرناک بزنند و حتی در یک حادثه اقدام به قتل کنند، بنابراین باید مراقب بود که از آرامش و صبوری این افراد سوءاستفاده نشود.

دموی مزاج ها استعداد شعر و موسیقی خوبی دارند و باید مراقب باشند که این علاقه و استعداد باعث گرایش های انحرافی آنان نشود.

بهترین روش برای این افراد هنگام عصبانیت، حجامت است و مصرف غذاهای خنک که پیشتر برای افراد صفراوی برشمردیم، برای دموی مزاج ها نیز مفید است.

 

3● بلغم، مزاج سرد و تر

این افراد بسیار آرام، صبور و حرکاتشان کند است. این افراد به طور معمول بسیار دیر برای انجام کارها تصمیم می گیرند به طوری که حوصله اطرافیان را سر می آورند.

حال با توجه به ویژگی های شخصیتی صفراوی مزاج ها و بلغمی مزاج ها تصور کنید اگر دو فرد با این خصوصیات در کنار هم قرار بگیرند، احتمال درگیری و کشمکش بین آنان بیشتر می شود و به طور قطع قرار گرفتن این دو شخصیت در کنار هم مشکلات فراوانی را به وجود می آورد، اما اگر ما ویژگی و مزاج خود و اطرافیانمان را بدانیم در می یابیم که این تاخیر به دلیل مزاج فرد است و چه بسا بسیاری از موارد نگرانی والدین از مقایسه فرزندانشان با یکدیگر کاسته می شود.

 

شخصیت شناسی جالب افراد با مزاج شناسی طب سنتی

 

اگر ما بدانیم که هر کدام از مزاج ها در یک زمینه خاص استعداد دارد، از همه افراد یک توقع را نخواهیم داشت و کنار آمدن با بسیاری از واکنش های اطرافیان برایمان آسان تر می شود.

اگر افراد بلغمی از حالت اعتدال خارج شوند، دچار کندی مفرط می شوند به صورتی که این کندی در یادگیری و ضعف حافظه خود را نشان می دهد. بنابراین این قبیل اشخاص باید از غذاهای سرد با رطوبت بالا به خصوص در فصل سرد سال مانند ماست، دوغ، بعضی سبزیجات، ترشی جات، کاهو، اسفناج، آش جو و … پرهیز کنند.

 

یکی از مشکلات مهمی که وجود دارد مصرف انواع میوه ها در تمام فصول سال می باشد طوری که امروزه دیگر ما میوه ها را طبق فصل آن مصرف نمی کنیم و مردم حتی در زمستان هم از کاهو استفاده می کنند.

مصرف این سبزی برای افراد بلغمی بسیار مضر است و یکی از مشکلات شایعی که مردم جامعه ما با آن رو به رو هستند فراموشی است که شکل پیشرفته آن همان «آلزایمر» است.

اگر چه فراموشی و نسیان علت های متعددی دارد اما علت عمده و شایع آن سردی و رطوبتی است که در مغز ایجاد می شود و اگر فردی دچار چنین مشکلی شد باید خوراکی هایی با طبع گرم مصرف کند که مصرف ۲۳ عدد مویز (به خصوص مویز سرخ) در روز توصیه می شود البته باید توجه داشت که دانه مویز را مصرف نکنید زیرا دانه آن طبیعت سرد دارد. همچنین خوردن کندر در این زمینه بسیار کمک کننده است.

 

4● سودا، سرد و خشک

این افراد دقیق و حساسند و به جزئیات بسیار توجه می کنند که این موضوع برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و توجه زیاد دارد، مناسب است.

اما اگر غلبه سودا زیاد شود باعث بدبینی و وسواس می شود و باید دقت کرد که این مزاج از حالت اعتدال خارج نشود. در فصل سرد ممکن است مشکلات این افراد بیشتر شود بنابراین باید در انتخاب غذا دقت کنند و از مصرف غذاهایی با طبع سرد و خشک مانند گوشت گاو، پیتزا و ساندویچ پرهیز کنند.

برای کمک به اعتدال مزاج این افراد مصرف گل گاوزبان ، غذاهایی که رطوبت بدن را متعادل نگه می دارد مانند آب هویج و خاکشیر مفید است.

 

خاکشیر علاوه بر تامین رطوبت مناسب، یبوست این افراد را نیز از بین می برد چرا که یبوست هم باعث تشدید مشکلات عصبی و روحی این افراد می شود.

بهتر است این افراد یک قاشق خاکشیر را در یک لیوان آب جوش به همراه یک قاشق عسل حل و صبح ناشتا میل کنند.

 

شخصیت شناسی جالب افراد با مزاج شناسی طب سنتی

An interesting personality of people with traditional medicine

 

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان