ramazan
ramazan

علت درد پیشانی و پشت چشم ها/ علت سردردهای عصرگاهی و صبحگاهی

مجموعه : بیماری ها
علت درد پیشانی و پشت چشم ها/ علت سردردهای عصرگاهی و صبحگاهی

سردرد یکی از شایع ترین بیماری هایی است که هر کسی برای یکبار هم که شده این درد را تجربه کرده است اما طی گزارش های بدست آمده شایع ترین سردردها در قسمت پیشانی و پشت چشمها می باشد. علت شیوع این نوع دردهای طاقت فرسا چیست؟

 

Headache is one of the most commonly diagnosed diseases that everybody experienced for one time, but the most common headache headaches are in the forehead and behind the eyes.

What is the cause of the prevalence of these painful pains?

 

به طور معمول درد پیشانی و چشمها در اکثر مواقع به طور همزمان شخص را آزار می دهد در ادامه این بخش پزشکی وبسایت نازوب به علت و درمان این دردها پی ببرید و به درمان سردردهای خود توجه داشته باشید. همیشه شاد و تندرست باشید.

 

علت درد پیشانی و پشت چشم ها/ علت سردردهای عصرگاهی و صبحگاهی

 

علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟

روش درمانی که قصد معرفی آن را داریم بسیار ساده و در عین حال کم هزینه بوده و مطمئناً جوابگوی تمام افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند خواد بود.

در ابتدا اشاره ای می کنیم به راه های درمانی اعم از بخور و شستشو بینی و حلق و سپس به دستورات غذایی و گیاهی که از نظر تاثیر گذاری تاثیر فراوانی خواهند داشت اشاره خواهیم کرد این روش مختص خود بنده بوده و چندین سال است که مورد توجه قرار گرفته است .

 

بايد به خاطر داشت كه سردرد يك بيماري نيست، بلكه نشانه اي است از طيف متنوعي از بيماريها كه از يك سرماخوردگي ساده شروع و به امراض جدي مثل تومورهــــــاي بدخيم مغزي ختم مي شود.

گر چه در اغلب موارد منشأ سردرد، بيماريهاي خوش خيم مي باشد، اما اولين مسأله اي كه در برخورد با بيمار مبتلا به سردرد بايد حل شود، عبارت است از افتراق بين علل خوش خيم و علل خطرناكتر.

 

ساز و كارهاي اصلي مكانيسم ها سردرد عبارتند از:

گشاد شدن عروق داخل و خارج جمجمه
التهاب عروق داخل و خارج جمجمه
عفونت عروق داخل و خارج جمجمه
انقباض ممتد عضلات كاسه سر و گردن
تغيير فشار داخل جمجمه.

انواع اصلي سردرد

ميگرن كلاسيك

معمولاً پانزده تا سي دقيقه قبل از شروع اين نوع سردرد، علايمي مثل ظهور نقاط نوراني در جلو چشم، تاري ديد و منگي پديدار مي شود؛ آرام آرام با از بين رفتن اين علايم سردرد يك طرفه اي به صورت مبهم و در يك سمت ناحيه گيجگاهي ظاهر مي شود، به تدريج شدت درد افزايش مي يابد و سردرد حالت ضرباندار به خـــود مي گيرد،

در اين مرحله بيمار رنگ پريده و دچار تهوع و استفراغ شديدي مي شود؛ بسياري از بيماران در اين مرحله ترس از نور پيـــدا مي كنند و ترجيح مي دهند در اتاق تاريك استراحت كنند و پاره اي ديگر تعريق شديد و تكرر ادرار پيدا مي كنند.

 

درد بين چند ساعت تا يك روز طول مي كشد و بالاخره بيمار به خواب فرو مي رود. پس از اينكه بيمار از خواب بيدار شد، سردرد تسكين مي يابد. اين نوع سردرد در زنان بيشتر ديده مي شود و استعداد ارثي به بروز حملات در بين افراد وجود دارد.

 

علت درد پیشانی و پشت چشم ها/ علت سردردهای عصرگاهی و صبحگاهی

 

سردرد عصبي

تقريباً 90 درصد از بيماران مبتلا به سردرد دچار اين نوع سردرد هستند. علت پيدايش اين نوع سردرد، انقباض عضلات كاسه سر، گردن، شانه و صورت بوده و مهمترين دليل پيدايش اين انقباض ها، هيجانات عصبي است.

درد معمولاً از ناحيه پيشـــــاني، گردن يا شانه شروع مي شود و به تــدريج تمام كاسه سر را فرا مي گيرد. اين درد ماهيت فشاري داشته ولي خاصيت ضرباني ندارد. بيمار از اينكه سرش سنگين است شكايت دارد، ممكن است تهوع پيدا كند اما به استفراغ دچار نمي شود.

 

سردرد به علت عفونت مننژ (پرده هاي مغزي)

درد در اين بيماران به صورت فشرده بوده و تمام سر را فرا مي گيرد، با استراحت كاهش مي يابد و با حركت تشديد مي شود. وجود علايمي چون تب و سفتي گردن به تشخيص كمك مي كند.

 

سردرد به علت تومورهاي مغزي

اين نوع سردرد ها معمولاً متناوب بوده و در اوايل صبح شديدتر است، بيشتر ماهيت حمله اي دارد، با حركت سر، بلند كردن بار، عطسه و به خصوص سرفه تشديد مي شود. معمولاً سردرد همراه با اختلالات خواب همراه است و گاه بيمار به علت سردرد از خواب بيــــــدار مي شود.

 

سردرد به علت فشار خون بالا

سردرد در اين بيماران، معمولاً‌ زماني ظاهر مي شود كه فشارخون حداكثر به حدود 200 و فشارخون حداقل به حدود 120 ميلي متر جيوه رسيده باشد؛ اين نوع سردرد غالباً در ناحيه پس سر متمركز بوده، و با درمان فشارخون در اكثر موارد از بين مي رود.

 

سردرد ناشي از بيماريهاي چشم

عيوب انكساري چشم ، سبب پيدايش سردردهاي مكرر در ناحيه پيشاني بخصوص به هنگام مطالعه يا تماشاي تلويزيون مي شود ، اما سردرد ناشي از آب سياه با چشم درد شديد همراه بوده و معمولاً در ناحيــه پيشاني متمركز مي شود و اغلب با تهوع و استفراغ همراه است.

 

سردرد ناشي از بيماريهاي سينوس

سردردهاي ناشي از التهاب و عفونت سينوسها اغلب در ناحيه پيشانــــي متمركز مي شود؛ اين دردها با حركت سر و دراز كشيدن تشديد مي شود و پس از بيدار شدن از خــواب به حداكثر شدت خود مي رسد؛ اين سردردها با درمان التهاب يا عفونت سينوس ها مرتفع مي شوند.

 

سـردرد ناشي از عفونت هاي دنداني‌

اين نوع سردرد ها غالباً از ناحيه صورت شروع و بتدريج به تمام كره سر منتشر مي شود و با درمان عفونت دنداني، درد از بين مي رود.

سردردهاي آلرژيك

اين نوع سردردها متعاقب تماس فرد بيمار با ماده حساسيت زا ايجــــاد مي شود؛ معمولاً همراه با اين نوع سردرد ساير علايم حساسيت مثل احتقان بيني، آبريزش از بيني ، سرفه، عطسه و گاهي اسهال ديده مي شود وكنترل حساسيت معمولاً به كنترل سردرد منجر مي شود.

 

معاينه بيماران مبتلا به سردرد

معاينه گردن از نظر وجود يا عدم وجود سفتي گردن، اندازه گيري فشارخون، تعداد تنفس، درجه حرارت و تعداد نبض بيمار و نيز معاينه چشم بيمار از نظر سرخي مي باشد.

علائم سینوزیت

فرد مبتلا به سینوزیت علاوه بر درد پیشانی درد در ناحیه پشت چشم ها را نیز حس می کند.

عطسه و آبریزش بینی
بسته شدن یک و یا هر دو بینی ، کاهش بویایی
گرفتگی صدا
درد در ناحیه ی پیشانی یا بین چشم ها
درد در ناحیه ی دندان های فوقانی
احساس فشار ، درد و سنگینی در صورت و گرفتگی بینی
احساس خلط و چرکی بودن حلق و بینی
سرفه های همراه با خلط به مدت طولانی
بوی بد دهان
تب های مداوم و از دست دادن اشتها
بهبود نیافتن سرماخوردگی بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز و تشدید سرماخرودگی در زمان های کوتاه

 

چه عواملی باعث سینوزیت می شود

حمام ، شستشوی سر و قرار گرفتن در مجاورت هوای سرد و همچنین تنفس هوای سرد
سرماخوردگی و رسیدگی نکردن به آن
موتور و دوچرخه سواری در زمستان بدون استفاده از کلاه و وسائل گرم کننده
استفاده مدوام نوشیدنی های بسیار سرد در گرمای تابستان و استراحت در مجاورت کولر
تغذیه غلط و استفاده از موادی که باعث غلظت خون شده و بدن را آماده دریافت هر نوع عفونت و ویروس می کنند از اصلی ترین دلائل سینوزیت است.

 

راه های درمان سینوزیت

۱- بخور دو طرف صورت

در ابتدا باید دو طرف صورت غیر از پیشانی را بخور داده به اینصورت که پیشانی را با یک روسری ببندید . مقداری بابونه را مانند چای دم کرده مقداری جوهر پونه زمانی که برای بخور آماده بودید به دم کرده بابونه اضافه کنید و دو طرف صورت را بخور داده و در بخار بابونه و جوهر پونه تنفس کنید.

 

۲- تحریک بینی و ایجاد عطسه و آبریزش بینی زیاد

این مورد از اهمیت ویژه ای برخورداره چرا که هدف ما تخلیه عفونت هاست . پس از اینکه بخور تمام شد مقداری کندوش و یا هر نوع ادویه ای که در منزل در دسترس دارید مثل فلفل بینی را تحریک کرده تا تعداد زیادی عطسه بزنید تا باعث آبریزش بینی شود.

 

۳- شستشو بینی

پس از تحریک بینی و عطسه و آبریزش نوبت به شستشو بینی می رسد که این مرحله هم از اهمیت ویژه ای برخورداره . مقدار ۱ لیتر آب جوشیده خنک یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کرده و با دستگاه شستشو بینی که باید از داروخانه تهیه کنید آب نمک را بالا بکشید یعنی یکی از سوراخهای بینی را با دست گرفته و محلولی را که آماده کرده اید را بالا بکشید این محلول با بالا رفتن به همراه عفونت وارد حلق شده و با حالت تهوعی که ایجاد می کند به حالت استفراغ خارج می شود.

 

علت درد پیشانی و پشت چشم ها/ علت سردردهای عصرگاهی و صبحگاهی

 

مراحل گفته شده را در زمان استراحت انجام دهید

۴- درمان با رعایت غذایی

هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب میل کنید .

به یاد داشته باشید که هیچگاه آب را بین و بلافاصله بعد از غذا میل نکنید

کم کردن مصرف نمک در وعده غذایی تا حد امکان استفاده کردن از غذاهای بی نمک می تواند باعث بیشتر شدن سرعت بهبودی شود زیرا نمک زیاد باعث جمع شدن آب در بافت ها و دفع کلسیم می شود

مصرف گوشت های قرمز را به حداقل برسانید

از غذاهایی که به صورت بخارپز و با سبزیجات و حبوبات تهیه شده بیشتر استقبال کنید

مقداری گوشت شترمرغ یا بوقلمون را به صورت کباب کرده حتی به عنوان صبحانه میل کنید.

 

۵- درمان گیاهی و سنتی

۵ گرم ختمی سفید و ۱۰ گرم اسطوخودوس را مانند چای دم کرده و بعد از ولرم شدن با عسل شیرین کنید و روزانه دو بار میل کنید.

 

درد پشت چشم چه علت هایی دارد

درد چشم به شکل های مختلف و در قسمت های مختلف چشم بروز می کند و هر کدام علت خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی همه آنها پرداخته می شود

درد چشم و اطراف چشم علت های زیادی می تواند داشته باشد، از جمله آسیب دیدن چشم که در این شرایط علت درد واضح است، اما گاهی تشخیص علت درد چشم کار آسانی نیست.

چشم درد احساسات و علائم مختلفی به همراه دارد که به چشم پزشک کمک می کند علت بروز ناراحتی را مشخص کند. این علائم عبارتند از احساس درد شدید، سوزن سوزن شدن، احساس سوزش، یک درد مبهم و احساس کردن چیزی در داخل چشم. به علاوه درد چشم معمولا با تاری دید، قرمزی و حساسیت به نور همراه است.

در ادامه به علت های رایج درد چشم بر اساس محل بروز درد و ناراحتی اشاره می شود.

 

علت درد پیشانی و پشت چشم ها/ علت سردردهای عصرگاهی و صبحگاهی

 

درد پشت چشم

از رایج ترین علل درد پشت چشم عبارتند از سردردهای میگرنی و عفونت های سینوسی. در مورد سردرد میگرنی، درد تقریبا همیشه پشت یک چشم بروز می کند و اغلب با درد در جایی دیگر در همان طرف سر همراه است.

درد پشت چشم ناشی از عفونت سینوسی معمولا شدت کمتری نسبت به درد ناشی از میگرن دارد و هر دو چشم تحت تاثیر قرار می گیرند.

گرچه درد پشت چشم ناشی از موارد بیان شده معمولا اورژانسی نیستند، اما اگر دچار درد مزمن یا عود کننده از این نوع می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد داخل چشم

اغلب درد چشم که با احساس وجود جسم خارجی در چشم همراه است، بر اثر تحریک یا التهاب بر روی سطح چشم، به ویژه قرنیه، بروز می کند. علت های رایج درد ناگهانی سطح بیرونی چشم یا درد داخل چشم عبارتند از:

جسم خارجی روی قرنیه

گاهی واقعا جسم خارجی وارد چشم می شود و باعث بروز ناراحتی و درد چشم می شود. اجسامی که ممکن است وارد چشم شوند و به قرنیه آسیب برسانند عبارتند از: ذرات فلزات، ذراتی مانند شن و ماسه و ذرات سنگ، خاک اره و سایر مواد آلی.

خشکی چشم

یکی دیگر از مهم ترین علل احساس ناراحتی در چشم خشکی چشم است. معمولا ناراحتی مربوط به خشکی چشم به تدریج و در مقایسه با ناراحتی ناشی از جسم خارجی یا ساییدگی قرنیه با سرعت کمتری بروز می کند. گاهی خشکی چشم منجر به بروز ساییدگی قرنیه می شود چرا که اشک کافی روی سطح قرنیه وجود ندارد تا رطوبت و لغزندگی سطح قرنیه را حفظ کند.

اگر استفاده از قطره های نرم کننده چشمی بتواند به بهبود شرایط کمک کند، خشکی چشم نیاز به توجه فوری پزشک ندارد.

 

دیگر علل درد قسمت قدامی یا داخل چشم که رواج کمتری دارند، عبارتند از:

التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم یا کنژنکتیویت Conjunctivitis

عفونت های چشمی از جمله عفونت های قارچی چشم و کراتیت آکانتاموبایی Acanthamoeba keratitis

ناراحتی ناشی از استفاده از لنز

یک مسئله خیلی جدی که باعث بروز درد در چشم می شود، اندوفتالمیت endophthalmitis نامیده می شود ک نوعی التهاب داخلی چشم است و بیشتر به علت عفونت باکتریایی بروز می کند، به علاوه یکی از پیامدهای جراحی آب مروارید است که به ندرت رخ می دهد.

اندوفتالمیت علاوه بر اینکه باعث درد چشم می شود، منجر به بروز قرمزی و التهاب پلک ها و کاهش بینایی نیز می شود. اگر پس از جراحی آب مروارید یا سایر جراحی های چشمی این علائم را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

سردردهای صبحگاهی و عصر نشانه ی چیست؟

 

 

علت درد پیشانی و پشت چشم ها/ علت سردردهای عصرگاهی و صبحگاهی

 

سردرد صبحگاهی در اثر التهاب مجاری بینی
سردرد صبحگاهی در اثر آپنه خواب
سردرد صبحگاهی به دلیل بدخوابی
سردرد صبحگاهی ناشی از کشیدگی عضلانی
سردرد صبحگاهی در اثر مصرف زیاد دارو
سردرد صبحگاهی ناشی از کم آبی بدن
سردرد صبحگاهی ناشی از دندان قروچه
سردرد صبحگاهی ناشی از وضعیت خوابیدن
سردرد صبحگاهی ناشی از فشار خون بالا و دیابت

 

شایع ترین علل سردردهای عصرگاهی

سردرد عصرگاهی ناشی از خستگی و تنش های عصبی

سردرد عصرگاهی ناشی از کاهش افت فشار خون

سردرد عصرگاهی ناشی از کم خونی

سردرد عصرگاهی ناشی از خستگی ناشی از فعالیت روزانه

 
علت درد پیشانی و پشت چشم ها/ علت سردردهای عصرگاهی و صبحگاهی
 
Causes of head and back pain / cause of morning and evening headaches
 

آشنایی با انواع سردرد و درمان آن

سردرد صبحگاهی چه علتی دارد

تاثیر سردرد بر روابط جنسی

رابطه زناشویی و علل سردرد آن!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان