بدترین غذاها و خوراکی ها برای سرما خوردگی

مجموعه : تغذیه مناسب
بدترین غذاها و خوراکی ها برای سرما خوردگی

سرماخوردگی یکی از بدترین بیمارهای ویروسی است که فرد مبتلا به آن دوره سختی را باید پشت سر بگذارد تا درمان کامل شود که نوع حاد سرماخوردگی در بین مردم به آنفولانزا معروف است. در ادامه به لیست بدترین و بهترین خوراکی ها در هنگام سرماخوردگی اشاره می کنیم با ما همراه باشید.

سرماخوردگی common cold که با نام‌های نازوفارنژیت (nasopharyngitis)، رینوفارنژیت (rhinopharyngitis) و زکام حاد (acute coryza) نیز شناخته می‌شود، بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد.

 

بدترین غذاها و خوراکی ها برای سرما خوردگی

 

بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس‌ها (که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته‌شده هستند) متداول‌ترین عامل این بیماری هستند.

ویروس‌های عامل بیماری می‌توانند تا مدت زمانی طولانی (برای راینو ویروس تا بیش از 18 ساعت) در محیط زنده بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است.

 

بدترین و بدترین خوراکی ها در دوره سرماخوردگی:

 

شکر: شکر باعث التهاب بدن می شود. التهاب خود عامل تضعیف گلبول های سفید خون است. این گلبول ها برای مبارزه با عفونت ضروری هستند.

 

بدترین غذاها و خوراکی ها برای سرما خوردگی

 

کربوهیدرات های ساده: این نوع کربوهیدرات ها به سرعت قند خون بدن را بالا می برند و مانند شکر، همان اثرات التهابی را در بدن دارند. سعی کنید به جای کربوهیدرات های ساده مانند آرد سفید، پاستا، برنج سفید و … نوع پیچیده آنها مانند گندم کامل، دانه ها، برنج قهوه ای و … را به رژیم تان اضافه کنید.

 

غذاهای چرب: این غذاها باعث التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می شوند. این غذاها همچنین فرایند هضم کربوهیدرات ها و پروتئین را کند کرده و باعث ناراحتی های گوارشی می شوند.

 

لبنیات: در بعضی افراد مصرف لبنیات باعث می شود خلط موجود در گلو ضخیم تر و غیر قابل تحمل شود. اگر احساس می کنید که با مصرف لبنیات خلط بیشتری تولید می شود از مصرف آن بپرهیزید. اما اگر غیر از این است، لبنیات را که منبع عالی پروتئین و ویتامین دی است و به بدن برای مقابله با عفونت کمک می کند، حتما مصرف کنید.

 

بدترین غذاها و خوراکی ها برای سرما خوردگی

 

نوشیدنی های کافئین دار: از آنجا که در سرماخوردگی مقدار زیادی از آب و املاح بدن با تب و آبریزش بینی از دست می رود، بنابراین نوشیدن نوشیدنی های مدر نظیر قهوه با دفع بیش از اندازه آب از بدن و ابتلا به کم آبی همراه خواهد شد.

 

ادویه ها: معمولا مخاط های بینی، دهان و حلق افرادی که سرما می خورند، ملتهب می شوند. التهاب نوعی واکنش ایمونولوژیک سیستم ایمنی بدن به ویروس متجاوز است. به همین دلیل مصرف تمام غذاهای بودار، سرخ کرده، چرب، تند یا پرادویه می تواند باعث التهاب بیشتر این بافت های ملتهب در مخاط های بینی، دهان و حلق افراد سرماخورده باشد. در این حالت، آسیب پذیری مخاط ها در برابر ویروس سرماخوردگی شدیدتر و وضعیت بیمار بدتر می شود.

 

 

بهترین خوراکی ها برای سرما خوردگی:

 

بدترین غذاها و خوراکی ها برای سرما خوردگی

 

مصرف مایعات گرم

مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند،

همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدنتان کمک کند.

لذا مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه های موثری در تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند.

 

زنجبیل: زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوآنزا و سرماخوردگی، موثر باشند.

همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند غذاهای مناسب سرماخوردگی.

 

فلفل قرمز: فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها موثر باشند. ماده ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می‌گردد

ممکن است به بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی شده و به بهبود بیماری کمک نماید.

همچنین تندی و تیزی همراه با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی کمک نماید.

 

بدترین غذاها و خوراکی ها برای سرما خوردگی

 

سیر: سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است که از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردارند.

غذاهای مناسب سرماخوردگی این مواد ممکن است توانایی بدنتان برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را افزایش دهند.  سیر همچنین ممکن است جریان خونتان را بهبود بخشد و به سیستم گردش خونتان جهت تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن، و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک نماید.

 

مصرف مواد مغذی تازه و طبیعی:

سبزیجات و میوه های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها مفید می‌باشند شام مناسب سرماخوردگی.

سوپ مرغ: آیا این تصور قدیمی‌ها که سوپ مرغ را برای سرماخوردگی مناسب می‌دانستند،

واقعاً صحیح است؟ بله مصرف سوپ مرغ می‌تواند برای تخفیف غذاهای مناسب سرماخوردگی موثر باشد.

 

در حقیقت در یک مطالعه که در ژورنال Chest به چاپ رسیده است؛ شام مناسب سرماخوردگی محققان تایید نمودند

که سوپ مرغ دارای برخی اثرات ضد التهابی ملایم بود و در تخفیف علایم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی موثر واقع گشت. البته بهتر است که در تهیه سوپ مرغ از انواع سبزیجات تازه نیز استفاده شود.

 

روی: مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد.

مواد غذایی غنی از روی عبارتند از: حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

 

بدترین غذاها و خوراکی ها برای سرما خوردگی

Worst foods and foods for colds

 

طرز تهیه 14 شربت فوق العاده با عسل برای رفع 14 بیماری

بهترین لیست غذایی برای سرماخوردگی

بهترین غذاها و تنقلات در هوای سرد

راحت ترین کارها برای درمان گلو درد


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان