ramazan
ramazan

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

مجموعه : علم و فناوری
کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

کشف حیرت انگیز جرم کیهانی در دورترین نقطه هستی به شکل آدم برفی حیرت دانشمندان را برانگیخت. به گزارش ناز وب

اکنون دانشمندان تصاوی واضح‌تری از این جرم کیهانی را منتشر کرده‌اند که در آن “اولتیما تیول”(Ultima Thule) همانند یک آدم برفی است.

 

La découverte étonnante de la masse cosmique au point le plus éloigné de l’univers a provoqué la surprise des scientifiques en tant que bonhomme de neige. Selon le rapport Web mignon

 

بنابراین تصاویر، می‌توان دریافت که “اولتیما تیول” قرمز است و شامل دو شی است که با قرار گرفتن بر روی هم، مانند آدم برفی شده‌اند.

کاوشگر فضایی “نیوهورایزنز” روز گذشته در ساعت 12:33منطقه زمانی شرقی به فاصله ۱۷ هزار مایلی(۲۷ هزار کیلومتری) “اولتیما تیول” رسید.

 

ناسا این تصاویر را طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بعدازظهر چهارشنبه منتشر کرد.

 

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

 

فضاپیمای رباتیک “نیوهورایزنز”(New Horizons) ناسا نخستین تصویر این جسم فرانپتونی را با آغاز سال نو میلادی منتشر کرد. جسم فرانپتونی یاد شده ۴ میلیارد مایل(حدود ۶.۵ میلیارد کیلومتر) از زمین فاصله دارد.

نخستین تصاویر اصلی دارای اندازه پیکسل ۶ مایل(۱۰ کیلومتر) بودند. اندازه واقعی این جرم فرانپتونی ۲۰ مایل(۳۰ کیلومتر) تخمین زده می‌شود. با این حال، دانشمندان با “روش‌های واضح کردن تصویر”(image-sharpening techniques) و ترکیب چندین عکسی که ثبت شده بود موفق به ایجاد یک تصویر ناواضح شدند.

جرم فرانپتونی”Ultima Thule” چهار میلیارد مایل از زمین فاصله دارد و در لبه تاریک منظومه شمسی قرار دارد. خورشید از این مکان بسیار دور است و به همین دلیل می‌توان دریافت که این ناحیه نمی‌تواند درخشان‌تر از یک ستاره باشد.

نیوهورایزنز در سال 2015بهترین نما را از پلوتو به ارمغان آورد و از آن زمان، رهسپار “کمربند کویپر”(Kuiper Belt) و یک جرم کیهانی در آن موسوم به “اولتیما تیول”(Ultima Thule) شد.

 

از آنجا که اولتیما خیلی از خورشید دور است، بسیار سرد است و دمایی در حدود ۳۵ درجه کلوین یعنی ۳۵ درجه بیش از صفر مطلق دارد، در حالی که در چنین دمای پایینی، به احتمال زیاد اولتیما در طول زمان تغییر چندانی نکرده است.

کمربند کویپر یک حلقه نازک متشکل از اجرام یخی است و همین موضوع آن را به یکی از اسرارآمیزترین و جالب‌ترین مناطق اطراف خورشید تبدیل کرده است.

این کمربند میلیاردها سال پیش از شکل‌گیری سیارات منظومه شمسی تشکیل شده است. یک بار از نزدیک مشاهده کردن این کمربند، رویای چندین دهه پژوهشگران است.

 

کمربند کویپر، نخستین‌بار توسط اخترشناس هلندی تبار، “جرارد کویپر” عنوان شد؛ وی بر پایه مدار برخی از دنباله‌دارهای شناخته‌ شده و وجود اجرامی مانند سیاره کوتوله پلوتون باور داشت که کمربندی از اجرام دنباله‌دار مانند، در ورای مدار نپتون وجود دارند. ۲۰ سال پس از مرگ او نخستین جرم کمربند کویپر در فاصله ۴۲ واحد نجومی از خورشید شناخته شد. این جرم به قطر ۲۴۰ کیلومتر “۱۹۹۲QB۱” نامگذاری شد.

از آن زمان تاکنون بیش از ۸۰۰ جرم دیگر در کمربند کویپر یافته شده‌ است. گمان می‌رود حداقل ۳۵۰۰۰ جهان یخ زده با قطری بیش از ۱۰۰ کیلومتر در این منطقه وجود داشته باشند و شاید دهها بار بیش از این، اجرام کوچک‌تری در کمربند کویپر پنهان از دید ما باشند. کل جرم موجود در کمربند کویپر باید چند صد برابر جرم موجود در کمربند سیارک‌ها که در میان مدار مریخ و مشتری است باشد. از جمله اجرامی که در این کمربند هستند می‌توان سیارک “اریس”(Eris) و سیاره کوتوله “پلوتون”(Pluton) را نام برد.

 

اکنون پس از سال‌ها پژوهشگران می‌توانند به رویای دیرینه خود جامه تحقق بپوشانند زیرا در ۱ ژانویه، فضاپیما نیوهورایزنز ایالات متحده آمریکا که از 13 سال پیش به سمت کمربند کویپر حرکت کرده است با استفاده از دوربین، ردیاب و اسکنرهای خود به بررسی جرم فرانپتونی “Ultima Thule” می‌پردازد و اطلاعات زیادی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

نیوهورایزنز فضاپیمای رباتیک ناسا و بخشی از برنامه‌های فضایی “مرزهای نو” است که در ۱۹ فوریه 2006 میلادی به‌سوی کمربند کویپر حرکت کرد. این کاوشگر فضایی که آن را کاوشگر بین‌سیاره‌ای یا “سیاره‌پیما” هم خوانده‌اند، نخستین فضاپیمایی است که به‌سوی پلوتو پرواز کرد و به مطالعه درباره این سیاره کوتوله و پنج قمر آن که تاکنون شناخته‌ شده، به‌ویژه” شارون”(Charon)، پرداخت. این کاوشگر فضایی ۱۴ ژوئیهٔ 2015 پس از گذر از کنار پلوتو به سراغ کمربند کویپر رفت تا دستکم با یکی از اجرام این کمربند نیز دیدار کند.

 

در ادامه این خبر علمی جالب نیز نگاهی داریم به چاپ سه بعدی شیشه!! که روند این تکنولوژی جدید را در ادامه همین بخش می خوانید.

ام‌آی‌تی، دنیای چاپ سه بعدی روز به روز در حال گسترش است و اکنون به لطف محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، چاپ سه‌بعدی به جهان شیشه‌ای قدم می‌گذارد.

باور کنید یا نه، شیشه مذاب آخرین بخش از چاپ سه‌بعدی است که محققان MIT معتقدند جهان را متحول خواهد کرد.

“چیکارا اینامورا”، “مایکل استرن”، “دانیل لیزاردو”، “پیتر هوک” و “نری اوکسمن” محققانی هستند که این روش را توسعه داده و ابداع کرده‌اند و نتایج خود را در مجله 3D Printing and Additive Manufacturing منتشر کرده‌اند.

 

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

 

سیستم ایجاد شده توسط این محققان نه تنها کنترل مواد داغ شیشه را فراهم می‌کند، بلکه یک محصول نهایی بی‌نقص نیز تولید می‌کند.

ترکیب روش “تولید افزودنی” با شیشه‌های مذاب، یک مسیر بالقوه را برای تولید هندسه‌های بسیار پیچیده و اشیای سفارشی‌ طراحی‌ شده ایجاد می‌کند، در حالی که شفافیت نوری و پایداری شیمیایی که در فرآیندهای تولید سنتی امکان‌پذیر است حفظ می‌کند.

 

Les scientifiques ont maintenant fait des images plus claires de ce crime cosmique dans lequel Ultima Thule est comme un bonhomme de neige

 

 

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

 

محققان این چاپگر جدید را “G۳DP۲” نام گذاشته‌اند.

اما این چاپگر چه کاری انجام می‌دهد؟

چاپگر “G۳DP۲” یک پلتفرم جدید برای شیشه‌های مذاب است که سیستم کنترل حرارتی دیجیتال را با سیستم کنترل حرکت چهار محوره، همراه با معرفی قابلیت‌های تولید در مقیاس صنعتی با افزایش میزان تولید و ارائه محصول قابل اطمینان ترکیب می‌کند.

 

 

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

 

اساسا این چاپگر یک ابرچاپگر سه‌بعدی است که غیرقابل تصور است.

محققان MIT معتقدند که این چاپگر سه‌بعدی برای اولین بار شفافیت مطلوبی را برای ایجاد چاپ شیشه با کیفیت بالا ارائه می‌دهد.

آنها می‌گویند ذرات سیلیکات شیشه در رزین به حالت تعلیق درمی‌آیند و این اجازه می‌دهد تا آن را پس از حذف رزین به اشکال هندسی پیچیده دربیاورد.

 

 

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

 

به گفته محققان، این روش برای ساخت قطعات کوچک و بسیار دقیق مانند ریزسیال‌ها و قطعات نوری مناسب است، زیرا که دقت بالا و شفافیت نوری را در اختیار قرار می‌دهد.

این پروژه دارای دو هدف است: ۱) ایجاد یک چاپگر سه‌بعدی در مقیاس صنعتی و ۲) ساخت یک ساختار شیشه‌ای مناسب برای چاپگر سه‌بعدی که قادر به برآورده کردن انتظارات سیستم جدید در تولید صنعتی باشد.

چاپگر G۳DP۲ با استفاده از یک جعبه بسته و گرم برای نگه داشتن شیشه ذوب شده و یک کنترل حرارتی برای چاپ کار می‌کند. سپس درست مثل یک چاپگر سه‌بعدی معمولی، یک صفحه به سمت پایین حرکت می‌کند تا چاپ انجام شود.

 

 

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

 

محققان معتقدند که این نوآوری می‌تواند برای ساخت دکوراسیون و یا ساخت و ساز ساختمان استفاده شود. در نهایت، این چاپگر سه‌بعدی می‌تواند تجاری شود و به مردم کمک کند تا چیزهای بیشتری نسبت به همیشه بسازند.

 

کشف حیرت انگیز دورترین جرم هستی شبیه آدم برفی

La découverte étonnante est le crime le plus éloigné comme un bonhomme de neige

 

کشف حیرت انگیز جنبنده عجیب شبیه به جوراب (عکس)

عکس های حیرت انگیز معبدی باستانی در مریخ !

کشف حیرت انگیز اثر ماه کامل بر بدن انسان !!

کشف کشتی نوح وداستان های حیرت آور آن + تصاویر


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان