ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

برای دست و پخت عالی و خوشمزه باید علاوه بر جمع آوری اطلاعات ظرافت نیز داشته باشید تنها رعایت میزان و مواد مورد نیاز برای طرز تهیه غذا کافی نیست کمی بی دقتی غذای خانگی یا رسمی شما را تند، شور یا تلخ می کند که با دردسرهای کم و زیاد باید آن را رفع کنید. در ادامه این بخش بسیار مهم سعی کرده ایم ترفندهای ساده ای را برای رفع این 3 چاشنی زیاد غذا به شما ارائه دهیم.

 

پس با 5 دقیقه زمان گذاشتن غذاهای خوشمزه تهیه کنید و اسراف و دور ریختن آنها جلوگیری کنید. با وبسایت ناز وب و بخش نکات مهم آشپزی مثل همیشه همراه باشید.

 

 

1- اگر غذا زیادی ترش شد چه کنیم؟

برای رفع ترش شدن غذا شما می‌توانید؛ به خورشت خود یک تیکه نبات یا شکر و کمی زعفران با توجه به میزان خورشت خود اضافه کنید. برای ترش شدن قرمه سبزی تنها از شکر استفاده کنید.

توجه: برای اضافه کردن شکر به خورشت کم کم اینکار را انجام دهید. اجازه دهید شکری که به خورشت اضافه کردید خوب در خورشت حل شود آن را بچشید اگر بازهم نیاز بود شکر اضافه کنید.

 

ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

 

2- چاره شور شدن غذا چیست؟

برای از بین بردن شوری غذا با توجه به نوع غذای خود یکی را راه حل زیر را انتخاب کنید.

۱- یک قاشق نوشابه داخل غذا بریزید.

۲- یا برای رفع شوری غذا از سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی را پوست بکنید به چند تیکه بزرگ برش بزنید و داخل خورشت بندازید و بعد از حدود نیم ساعت آنها را از خورشت خارج کنید.

۳- همچنین می‌توانید مقداری خمیر با آرد گندم درست کنید. آن را به شکل گلوله‌هایی به اندازه گردو درآورید و داخل خورشت خود بیندازید. و بعد از نیم ساعت که داخل خورشت جوشیدند آن‌ها را از خورشت خارج کنید.

۴- برای برنج هم اگر بعد از دم کش کردن متوجه شوری آن شدید خورشتتان را بدون نمک درست کنید. اگر هنوز آن را دم کش نکردید؛ روی آن آب بگیرید تا شوری آن برود.

۵- راه دیگری که می توانید برای اکثر غذاهایی که شور شده استفاده کنید این است که: غذا را دوباره درست کنید، اما به آن نمک نزنید و غذای شور شده را با آن قاطی کنید .اینجوری دیگر غذاها اصراف نمی‌شود و شوری غذا از بین می رود. زیادی غذا را می توانید در یخچال قرار دهید و در وعده های دیگر استفاده کنید. اگر غذای آبکی هست می توان کمی از آب آن را بریزید و دوباره آب و ادویه اضافه کنید.

۶- اضافه کردن کمی آبلیمو یا سرکه برای رفع شور شدن غذا نیز مؤثر است.

۷- برای گرفتن شوری ترشی آب آن را بریزید و بجای آن آب جوشیده سرد به ترشی اضافه کنید. همچنین کلم و هویچ، ذرت به ترشی شوری آن را کم می کند.

۸- برای گرفتن شوری خیار شور آب آن را بریزد و به آن آب جوشیده سرد اضافه کنید. یا موقع مصرف آن حدود نیم ساعت آن را در آب قرار دهید تا شوری آن برود.

 

3- ترفند رفع تند شدن غذا

 

ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

 

ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

 

برای رفع تندی غذا کافی است: با توجه به میزان غذا و تندی غذای خود، کمی آبلیمو ترش یا سرکه را به غذا اضافه کنید. بهتر است کم کم اینکار را انجام دهید تا غذا ترش نشود. اجازه دهید آبلیمو یا سرکه‌ای که اضافه کردید یک دقیقه داخل خورشت بجوشد؛ بعد خورشت را بچشید. اگر بازهم نیاز بود دوباره آبلیمو اضافه کنید. با این روش خیلی سریع تندی غذا از بین می رود.

 

4- ترفند رفع تلخ شدن غذا

در برخی موارد بهترین راه برای برطرف کردن تلخی غذا حذف یا به حداقل رساندن عامل تلخ کننده است. مثلا اگر لیموی عمانی زیاد در خورشت بماند، باعث تلخ شدن مزه آن می‌شود.

برخی غذاها هم باید تازه مصرف شود. ماندن در یخچال باعث تغییر ساختار برخی غذاها می شود و مزه تلخی در آن ایجاد می‎کند.

همان طور که گفته شد یکی از کلی‌ترین راه‎ها، حذف عامل تلخ کننده است، مثلا اگر خورشتی درست می‌کنید که در آن از لیمو عمانی استفاده می‌شود، پوست و دانه آن را قبل از ریختن داخل خورشت جدا کنید و با خیس کردن لیمو عمانی قبل از طبخ و سپس خارج کردن آن مدتی پس از پخت، از تولید مزه تلخ آن جلوگیری کنید.

یکی دیگر از عواملی که باعث جذب نشدن مواد تلخ روی زبان می‌شود، نمک است. مثلا مزه تلخ قهوه یا مزه تند کیوی را می توان با ریختن مقداری نمک در درون قهوه یا سرو کیوی به همراه مقداری نمک روی آن برطرف کرد.

 

دیگر عامل مهمی که باعث تلخی غذاها می‌شود، سوخت سطحی آن است؛ مثلا پیاز داغ اگر زیاد سرخ شود و سطح آن بسوزد، مزه تلخی در آن احساس می‌شود.

از آب لیمو هم می‌توانید برای از بین بردن مزه تلخ بسیاری از غذاها استفاده کنید. حتما شما هم در زمینه خوردن سبزی هایی که مزه تلخی دارد، تجربه دارید . ریختن آب لیمو روی این سبزی ها مزه تلخ آن ها را برطرف می‌کند.

 

برای رفع تلخی غذا می‌توانید؛ سیب زمینی رنده شده بسیار ریز به خورشت بزنید. یا مقداری زعفران همراه شکر یا قند دم کنید و به خورشت خود اضافه کنید.

 

در ادامه: همانطور که در بالا گفتیم برای رفع شوری، ترشی، تندی و تلخی غذاهایی که آبدار هستند، مثل انواع خورشت ها راه‌های ساده‌‌ای وجود دارد. که به بعضی از این روش ها اشاره کردیم.

اما اگر غذاهای بدون آب بدمزه شدند، خیلی سخت یا حتی غیرممکن است که بتوانید مزه آنها را تغییر دهید. می توانید از سر آن غذا بدون ادویه دوباره درست کنید و آنها را باهم قاطی کنید، تا غذایی که درست کردید اصراف نشود و مجبور نباشید آن را دور بریزید.

 

ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

 

اگر برای رفع شوری ، ترشی ، تلخی و تندی غذا راهی می شناسید که در اینجا نوشته نشده می توانید برای کمک به مخاطبین و کاربران وبسایت ناز وب اطلاعات خود را به ایمیل: naz.web1@gmail.com یا کانال تلگرام @nazwebir ارسال کنید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.

 

اکنون اصولی ترین نکات و ترفندهای آشپزی حرفه ای را به خاطر بسپارید.

هر کدبانویی اگر قبل از شروع پخت و پز به نکات ریز و مهم آشپزی توجه کند دیگر نیازی به رفع تلخی، شوری و تندی غذاها و دردسرهای آن ندارد. کمی دقت با چاشنی عشق برای پخت غذا بهترین کیفیت را به شما می دهد پس هنگام آشپزی علاوه بر دقت و ظرافت مراحل پخت غذا را با عشق به همسر، خانواده یا مهمان انجام دهید با بهترین غذای رستورانی را بتوانید سرو کنید!

 

10 اشتباهی که هنگام پخت غذا بسیاری از خانم ها انجام می دهند…

1 – قبل از شروع آشپزی، کل دستور پخت غذا را نمی خوانید

حتی بهترین دستورها هم ممکن است همه اطلاعات را اول دستور ننوشته باشند. آشپز عاقل اول کل دستور را می خواند و همه مواد لازم را آماده می کند و بعد شعله اجاق را روشن می کند.این یکی از نکات مهم آشپزی میباشد.

 

2 – می جوشانید در حالیکه باید نیم جوش کنید

این یکی از رایج ترین اشتباهات در آشپزی است. مثلاً وقتی قرار است که گوشت را چند ساعت روی شعله کم نیمجوش کنید، در عرض یک ساعت می گذارید روی شعله بالا بجوشد و بپزد. بدین ترتیب گوشت سفت و خشک می شود.

 

3 – در اندازه گیری و پیمانه ها چشمی عمل می کنید

در نتیجه کیک شما خشک و سفت می شود یا غذای شما مزه خوبی ندارد. یادتان باشد که پیمانه ها را درست انتخاب کنید. به خصوص در کیک پزی، اندازه ها اهمیت زیادی دارند.

 

ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

 

4 ماهیتابه را پر می کنید

غذا وقتی می پزد، رطوبت پخش می کند، پس باید برای خارج شدن بخار جا بگذارید. وقتی ماهیتابه را پر می کنید و عجله دارید، همه جای مواد خوب نمی پزد و نتیجه خوبی نمی گیرید.

 

5 – زود به زود غذا را بر می گردانید

وقتی این کار را می کنید، غذا خشک می شود، تکه تکه می شود یا پوشش آن کنده می شود. به خصوص برای غذاهای سوخاری نباید این کار را کرد.

 

6 – قبل از اضافه کردن غذا، ماهیتابه را به اندازه کافی داغ نمی کنید

یکی از نکات مهم آشپزی اینکه آشپزهای تازه وارد قبل از اضافه کردن روغن و ریختن پیاز برای سرخ کردن، آن را خوب داغ نمی کنند. برای تفت دادن سبزیجات باید ماهیتابه داغ باشد.

 

7 – بعد از پختن گوشت باید بگذارید استراحت کند

وقتی گوشت را کبابی، گریل یا تفت می دهید، باید بگذارید تا مدتی بعد از برداشتن از روی حرارت، در دمای اتاق بماند. این زمان سرد شدن باعث می شود که آب گوشت به مغز و جاهای دیگر آن بطور یکنواخت پخش شود.

 

8 – از دماسنج گوشت استفاده نمی کنید

در نتیجه گوشت را زیادی می پزید یا اصلاً مغز گوشت شما نپخته است. دماسنج گوشت قیمت زیادی ندارد، ولی خیلی بکار می آید.

 

9 – گوشت را در جهت رشته های آن می برید

یکی از نکات مهم آشپزی این که گوشت را باید در جهت عمود بر رشته های آن برش زد. برای گوشت های استیک و غیره همیشه جهت رشته ها را پیدا کنید و مخالف آن برش بزنید.

 

10 – سبزیجات را بعد از رسیدن به پخت دلخواه، شوکه نمی کنید

لوبیاسبز، بروکلی یا مارچوبه را 3 تا 7 دقیقه در آب جوش می اندازید و به بافت و پخت دلخواه شما می رسند، ولی بعد از پخت آنها را با قاشق درنمی آورید و در آب یخ نمی اندازید.

انداختن سبزیجات در آب یخ یا آبکشی آنها با آب سرد باعث می شود که روند پخت آنها متوقف شود و بیشتر از آن نرم نشوند.

 

ترفندهای رفع تندی شوری ترشی و تلخی غذا + اصول آشپزی

Trucs de pain d’épices, cornichons et aliments Amertume + principes de cuisson

 

روشهای از بین بردن بوی بد غذای سوخته

بهترین ساعت غذا خوردن برای کاهش وزن

تو را از غذا خوردنت می شناسیم!

5 غذای خارجی که شما را می کشد (عکس)

راه های رفع شوری غذا


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان