ramazan
ramazan

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

سایت ناز وب در این بخش راهنمای کامل مدل مانتو مناسب اندام شما، خانم های لاغر و قد بلند، خانم ها شکم بزرگ و تپل، خانم هایی با سینه های بزرگ، خانم هایی با سینه های کوچک، خانم های درشت اندام، خانم های کوتاه قد و دیگر اندام های متفاوت را برای شما به همراه مدل مانتوهای همیشه مد، شیک و لاکچری با الگو و توضیحات کامل را آماده کرده ایم.

خانم های عزیزی که خیاطی و دوخت انجام می دهند بسیار آسان می توانند از مدل های زیر الگو بگیرند و با کمی خلاقیت در ترکیب رنگ بندی شیک و لاکچری ترین مدل مانتو را داشته باشند. با ما مثل همیشه همراه باشید.

 

مدل مانتو مناسب خانم های قد بلند:

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

لباسی که از بالا تا پایین تکرنگ باشد به دلیل اینکه خطی یکدست ایجاد می کند، شما را بلندتر نشان خواهد داد. انتخاب رنگی متفاوت برای مانتو و شلوارتان، باعث می شود که قد شما به چند قسمت مختلف تقسیم و تفکیک بشود و در نتیجه کوتاهتر و متناسب تر دیده بشوید.

پس به خاطر داشته باشید هرگز مانتو و شلوار یک رنگ نپوشید و سعی کنید مانتو و شلوار و حتی کفشتان در چند رنگ متفاوت اما در یک هارمونی انتخاب شود. مانتوهای خیلی کوتاه نیز پاها را بلندتر از آنچه هست نشان می دهد پس از پوشیدن چنین مدل هایی خودداری کنید.

هر مانتوی که خیلی گشاد و باد کرده باشد شما را بزرگتر از آنچه که هستید نشان می دهد. مانتوهای زنانه کمردار تنگ شما را خوش اندام و زیبا نشان می دهد. مانتوی که به انحناها و برجستگی های بدن تاکید بیشتری بکند، توجه را از قد بلند دور می کند و اندام شما را متناسب تر نشان می دهد.

 

خانم های ریزه اندام و کوتاه قد:

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

مانتوهای ساده ای که تنگ و قالب تن هستند، انتخاب کنید. از پوشیدن مانتوهایی با دامن های خیلی گشاد و کلوش خودداری کنید. مانتو، بارانی یا پالتویی انتخاب کنید که سایز کوچک و اندازه شما باشد.

اگر در انتخاب سایز خود دقت نکنید، مجبورید شانه های بزرگ و آستین های بلند مانتویتان را به خیاط بسپرید تا آن را اصلاح کند. مانتوهای خیلی بلند موجب می شود که کوتاهتر دیده شوید. یک مدل کوتاه تا روی زانو برای شما بسیار مناسب است.

مانتویی که راه های عمودی باریکی دارد، باعث ایجاد خطوط عمودی بیشتری روی لباس می شود و درنتیجه شما را بلندتر نشان می دهد، همچنین این مانتوها رسمی و کلاسیک است. دقت کنید که دامن مانتوی شما تا روی زانو باشد که به بلندتر دیده شدن شما کمک می کند.

از پوشیدن هر مانتویی که جعبه مانند یا خیلی گشاد باشد(که شما را چاق و تپل نشان می دهد) یا مدل های چروک خودداری کنید.

 

خانم هایی با سینه بزرگ:

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

مانتوهایی با بالاتنه گشاد بپوشید تا سینه هایتان را کوچکتر نشان بدهید. مانتو های تنگ، در اطراف سینه کشیده می شود و موجب می شود تا افراد به این ناحیه نگاه کنند.

مانتوهایی که در دو طرف دگمه دارند، سینه های شما را بزرگتر نشان خواهد داد. از لوازم جانبی استفاده کنید که توجه را از سینه های شما دور می کند. با استفاده از روسری های رنگی زیبا و فریبنده و جذاب یا کفش های زیبا، افراد بیشتر به آنها نگاه می کنند تا سینه های بزرگ شما. مانتوهایی با بالاتنه ساده و گشاد استفاده کنید.

جیب باعث جلب توجه به سینه های شما می شود. مانتوهای پلیسه دار و چین دار، تنها باعث می شود که شکل سینه شما بزرگتر نشان داده شود مانتوهایی با دامن چین دار یا پلیسه دار، توجه را از سینه های شما دور می کند و شما متناسب دیده خواهدی شد.

 

خانم های چاق و درشت اندام:

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

سایز را فراموش کنید و به دوخت مانتو توجه کنید. هیچ کس نمی داند شما دقیقا چه سایز مانتویی باید بپوشید، بنابراین تلاش کنید تا خود را در لباسی خیلی تنگ، در لباسی که کاملا متناسب اندام شما نیست، در فشار قرار ندهید.

درعوض مانتو هایی را انتخاب کنید که اندازه شما دوخته شده باشد و دوختش مناسب اندام شما باشد. مانتو های کشی و استرچ و کمرهای کشی معمولا برای زنان درشت اندام مناسب نیست. سعی کنید خطوط افقی در مانتو یتان نباشد، راه راه پارچه ها، نوارها و خطوط افقی شما را چاق تر و عریض تر نشان می دهد.

مانتو هایی را بپوشید که خطوط و راه های عمودی دارند یا اصلا راه و خطی ندارند. از پوشیدن مانتوهایی که جیب های بغل از رو دارد، خودداری کنید مانتوهای خیلی کوتاه انتخاب نکنید و به دنبال مدل هایی باشید که شکاف های پهلو و جانبی دارند، زیرا این مدل ها علاوه بر افزایش شیکی و مد بودن، به راحتی شما در هنگام حرکت کمک کند. مانتوهایی با دامن کلوش بپوشید.

 

خانم هایی با شکم بزرگ:

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

از پوشیدن مانتوهای کمردار جدا خودداری کنید. کمر باعث ایجاد جمع شدگی و چین در قسمت شکم می شود و دور شکم را بزرگتر از آنچه که هست، نشان می دهد.

البته مانتوهای مدلWrap (مدلی که یک طرف لباس روی طرف دیگر پیچیده می شود) را می توانید بپوشید. این مدل بالاتنه باعث می شود که سینه شما به دو قسمت تفکیک بشود و کمر مشخص تری ایجاد کند، در نتیجه شکم شما کوچکتر به نظر می رسد.

به دنبال مانتو های قالب تن راسته باشید که یک فرم یکدست مستقیم از شانه تا پایین پای شما ایجاد می کند. به طور کلی جیب، پلیسه و چین در ناحیه پشت، جلو و پهلوی شکم باعث می شود که به قسمت میانی بدن شما بیشتر توجه بشود و شکم شما بزرگتر به نظر برسد.

 

خانم هایی با سینه کوچک:

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

مانتوهای طرح دار بپوشید. زنانی که سینه های کوچکی دارند، معمولا اندام گلابی شکلی دارند، در این صورت نیمه پایین بدن آنها از نیم تنه بالایی آنها بزرگتر و سنگینتر است.

برای ایجاد تعادل، مانتوهای طرح دار و رنگ روشن با شلوارهای تکرنگ و ساده بپوشید. اما طرح های خیلی بزرگ را برای مانتوی خود انتخاب نکنید. درعوض مانتو هایی که طرح های متوسطی دارد و نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ است، انتخاب کنید. مانتوهایی بپوشید که در قسمت سینه خود تزئینات دارد. هرچیزی در ناحیه سینه موجب می شود

که سینه های شما بزرگتر به نظر برسد. مدل هایی که درست زیر سینه جمع می شود، خودبه خود سینه را بزرگتر نشان می دهد. پارچه های بافت دار یا براق در قسمت سینه نیز همین تاثیر را دارد.

دگمه، تزئینات ، قلابدوزی و گلدوزی روش بسیار خوبی برای افزایش اندازهسینه شما است. پس از مانتوهایی که تزئینات زیادی در بالاتنه آن به کار گرفته شده است انتخاب کنید.

 

اینک شروع می کنیم آموزش دوخت انواع مدل مانتوهای مرسوم، همیشه مد و زیبا را…

 

آموزش خیاطی-دوخت مانتو با اوازمانهای اریب

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

دوخت مانتو با اوازمانهای اریب نیاز به تجربه و مهارت کافی داره و مانتویی بسیار زبا و مجلسی هست با این آموزش با ما باشید.

الگوی اولیه بالاتنه رو رسم میکنیم
اگه میخواید مانتو تون اندامی بشه و خیلی گشاد نباشه یک دوم دور سینه رو +۵ کنید نه ۷
*اگه یادتون باشه قبلا گفته بودم برای مانتو +۷ میشه
ولی به هر حال باید هم به اندام خودتو نگاه کنید و هم در نظر بگیرین که زیر مانتوتون چقدر لباس میپوشین؟
الگوی جلو رو کامل میکشید

 یه قانون مهم و کلی برای انواع مانتو و کت هست برای اینکه قسمت سینه خیلی قالبی نشه ،باید ساسون سرشانه رو نصف کنیم.

یعنی اگه تو سایز شما ساسون سرشانه 8 میشه باید 4 در نظر بگیرین!
یقه رو از گودی گردن 2 سانت، از گودی پشت 0٫5 تا 1 سانت و از سرشانه پشت و جلو 1 سانت گشاد کنید
ساسون سرشانه رو انتقال میدیم به یک سوم ابتدای یقه و بعد از بستن پنس،فضای اون به این نقطه منتقل میشه
همونطور که میبینید این مانتو هیچ ساسون دیگه در جلو نداره!شما فقط از پشت و پهلوها ساسون میگیرید زمان دوختن
خط زیر سینه رو مشخص میکنیم.

اینجا 4 تا اوازمان دو طرفه اریب داریم که روی لباس تبدیل به پیله شده
از زیر سینه 5-6 سانت پایین میایم و علامت میزنیم (نقطه آ).اینجا میشه اولین نقطه ی اولین اوازمان .از سمت مقابل الگو هم حدود 4-5 سانت از خط کمر پایین میایم (نقطه ب) و این دو نقطه رو بهم وصل میکنیم
از خط کمر حدود 8 سانت پایین میایم و علامت میزنیم. (نقطه ج) و از سمت مقابل هم 4 سانت از خط باسن بزرگ پایین میایم (نقطه د) و این دو نقطه رو بهم وصل میکنیم
*** اگه بعد از رسم این خطوط احساس کردین فاصله ها کمتر یا بیشتر از اونیه که تو تصویر به نظرتون میاد تغییرش بدین
بین این دو خطی که رسم کردین 2خط دیگه در نظر میگیرین طوری که فاصله ی خطوط سمت راست حدود 2  تا 2 ٫5سانت باشه و فاصله ی خطوط سمت چپ  4تا 4 ٫5سانت

الگو رو از این 4 خط قیچی کرده و زیرش اوازمان میدین
میتونید اوازمانها رو 2 یا 4 سانتی در نظر بگیرین ولی در این صورت یه مشکلی پیش میاد! هم از پشت لباس سایه میندازه و هم ممکنه با نشستن بینشون به راحتی باز بشه.پس پیشنهاد من اینه که اوازمانهاتونو به اندازه ی فاصله ی بین خطوط در نظر بگیرید.به طوری که از سمت راست که شروع میشه 4 سانت و به سمت چپ که خط میشه 8 سانت بشه
* اوازمانها بعد از تا زدن نصف میشن
بعد از تموم شدن الگوتون حالا الگو رو از خط وسط جلو جدا کنید.
2 سانت رویهمگرد در نظر بگیرین و لقی مربوط به کتها و مانتو در وسط جلو فراموش نشه (مراجعه کنید به برچسب مانتو)
سجاف و 4-6 سانت طراحی کنید و تمام!

 

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

حالا میرسیم به رسم الگوی آستین

الگوی اولیه آستین و میکشیم.برای اینکه کاپ آستین ایستاده تر و مثل تصویر باشه باید کاپ آستین ۲-۳سانت بالاتر ببریم و آستین هم مقداری از حلقه آستین بزرگتر در نظر بگیریم و زمان دوخت ۲-۳سانت حدودا خرد میدیم قسمت کاپ و اطرافشو تا آستین به این شکل ایستاده بشه ولی دقت کنین که چین ایجاد نشه!

خط وسط آستین و رسم میکنیم
خط کف حلقه رو رسم میکنیم (زیر بغلهای آستین و بهم وصل میکنیم با خطی صاف)
از خط وسط دو طرف آستین و از هم جدا میکنیم
از خط وسط کاپ با فواصل ۲تا ۲٫۵ سانتی ۳ خط موازی رسم میکنیم در دو طرف که آخرین خط به خط کف حلقه یا حدودش ختم میشه (اگه کمی بالا یا پایین شد ایرادی نداره)
حالا بین خطوط و برش زده و ۴سانت اوازمان بین هر دو خط ایجاد کنید.دقت کنید که اوازمانها دو طرفه هستن

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

برای دوخت مانتو باید خیلی دقت کنید

اول از همه جهت بستن پیله هاتونو دقت کنید.اولین پیله ها از خط گردن تا نوک سینه هستن که برای باز نشدن باید یک دوخت تمیز از روی کار داشته باشین و انتهای خطوط اوازمان و تا نوک سینه بهم چرخ کنید.

بعد از اون پیله های جلو هست که جهتشون رو به پایینه.یعنی شما باید پیله هارو بالا ببرید تا روی کار پیله ها رو به پایین دیده بشن.اینجا خیلی دقت کنید که وقتی دو طرف مانتو رو رویهم میارین خطوط دقیقا باید در امتداد هم قرار بگیرن.

پس زمانی که الگو از وسط جدا شد و رویهمگرد رسم کردین باید خطوط و تا انتهای رویهمگردها ادامه بدین پیله های آستین هم رو به بالا هستن برای پشت میتونید از برش راسته یا ساسون استفاده کنید

 

***

آموزش دوخت مانتو تریکوی اسپرت

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

نحوه برش پارچه مانتویی

تکه های الگو را از نقشه کپی کنید.الگو ها را با توجه به خط راه آنها روی پارچه پهن نمایید.

توجه:تکه های e-f را از بیراه پارچه ببرید.۱٫۵ سانتی متر برای درزها و لبه ها اضافه درز بگیرید.خطوط و علائم الگو را به پارچه منتقل نمایید.

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

مراحل دوخت:

ابتدا خط علامت گذاری شده برای دوخت زیپ را در تکه های جلو با کوک زدن به سمت روی پارچه منتقل کنید.با صابون خیاطی به فاصله نیم سانتی متر در دو طرف این خط و لبه های بالای آن علامت بزنید

تا یک مستطیل دور این خط کشیده شود.از انتهای خط به سمت گوشه های مستطیل دو خط کوتاه چرت بزنید.لبه های بریده شده را به سمت داخل برگردانید.

زیپ را در زیر این لبه ها بگذارید و با سوزن ته گرد نگه دارید به طوری که عرض زیپ به اندازه ۱ سانتی متر از سمت روی پارچه دیده شود.از داخل هریک از نوارها زیپ را به لبه های بریده شده بدوزید.کیسه های جیب را نیز از داخل به این لبه ها بدوزید.تکه های کیسه جیب را روی هم گذاشته و دور تا دور آنها را به هم بدوزید.

اضافه درزها را با هم پاکدوزی کنید.

نوارهای مغزی را از وسط در راستای طول تا کنید طوری که پشت آن به سمت داخل باشد.نوار را اتو کنید و آن را به لبه ی بالای تکه جلو (لبه ای که به آستین دوخت می شود)بدوزید طوری که لبه تا شده نوار به اندازه ۷ میلی متر پایین تر از خط دوخت قرار بگیرد.

تکه های جلو و پشت را از درزهای سرشانه به هم بدوزید.سپس آستین را به تکه های جلو وپشت بدوزید.اضافه درزها را با هم پاکدوزی کنید.

درزهای زیر آستین و پهلو را به دنبال هم به طور یکسره بدوزید.تکه های پایین لباس(a-c-d) را به هم بدوزید. اضافه درزها را باز کرده و اتو کنید.روی تکه های چهار خانه به فاصله ۶ میلی متر از درزها را رو دوزی کنید.

سپس تکه های پایین پشت را از وسط در راستای طول تا کنید طوری که پشت پارچه ها به سمت داخل باشد.سپس لبه های بلند این تکه ها را با هم به لبه پایین لباس بدوزید.اضافه درز را پاکدوزی کنید و به سمت بالا اتو کنید.

 

روی لباس به فاصله ۷میلی متر از درز رو دوزی کنید طوری که اضافه درز در دوخت برود.دو نیمه زیپ را از هم جدا کنید.یک تکه نوار اریب به طول زیپ ببرید وآن را به نوار زیپ بدوزید.سپس زیپ و نوار اریب را با هم به طور برعکس روی اضافه درز لبه جلو در هریک از تکه های جلو بگذارید.طوری که روی زیپ به سمت روی پارچه باشد.

 

سپس با پایه مخصوص زیپ به فاصله ۰٫۵ سانتی متر از دندانه های زیپ بدوزید.زیپ را به سمت داخل برگردانید.لبه نوار اریب رابه سمت داخل تا کنید و با سوزن ته گرد نگه دارید.از روی لباس به فاصله ۷ میلی متر از لبه های جلو رودوزی کنید طوری که لبه داخلی نوار اریب در دوخت برود.

 

تکه های کلاه را از درزهای مرکزی به هم بدوزید.روی نقاط علامت گذاری شده در لبه های جلوی کلاه محل وارد کردن بند کلاه را پرچ کنید.اضافه درزها را پاکدوزی کنید .

لبه جلوی کلاه را از خط تای علامت گذاری شده به سمت داخل اتو کنید و به فاصله ۲٫۵ سانتی متر از لبه تا شده دو ردیف به فاصله ۷ میلی متر از یکدیگر بدوزید.کلاه را به لبه یقه لباس بدوزید طوری که روی پارچه ها به سمت هم باشد.

اضافه درز را به سمت پایین اتو کنید و از روی لباس به فاصله ۷ میلی متر از درز کلاه رو دوزی کنید طوری که اضافه درز زیری در دوخت برود.

بند کلاه را از وسط در راستای طول تا کنید به فاصله ۱ سانتی متر از لبه تا شده بدوزید .بند را به رو برگردانید و اتو کنید.بند را از داخل لبه های جلوی کلاه عبور دهید.لبه های انتهایی بند را گره بزنید

لبه های انتهایی تکه های مچ را به هم بدوزید طوری که روی آنها به سمت هم باشد.مچ را از وسط در راستای طول تا کنید.سپس لبه های باز آنرا با هم به لبه پایین آستین بدوزید.لبه پایین آستین را هنگام دوختن بکشید تا اندازه شود.اضافه درز را با هم پاکدوزی کنید.

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

***

 

آموزش دوخت مانتو پیله ای یقه آرشال (جدید)

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

الگوی اولیه ساسوندار رو میکشیم
برش عصایی رو طراحی میکنیم و پنس سرشونه رو به این برش منتقل میکنیم
رویهمگرد رو دوبل میکنیم
میزان دوبل کردن در این مدل به خط برش نمیرسه
میتونید از وسط جلو تا برش رو نصف کنید و از این خط یکی دو سانت به سمت برش برید و رویهمگرد دوبل رو همون مقدار در نظر بگیرید
چون یقه آرشال سرخود هستش بهتره خیلی زیادی نگیرید رویهمگرد دوبل رو که یقه ها زیادی روی هم قرار نگیرند چون از زیر سایه میندازن

ابتدا آموزش تنه بعد یقه

همونطور تو عکس هم میبینید از خط کمر بالاتنه و دامن مانتو از هم جدا شدن
بعد قسمت کمر کلا جداگانه است و برش میخوره رو با پهنای دلخواه باید برش بزنیم
اینجا به نظر میاد حدود ۵-۶سانت باشه
برای افرادی که چاق هستن یا کمر پهنی دارن نباید این قسمت رو خیلی پهن کرد و هرچه باریکتر باشه بهتره.مثلا حدود۴سانت
قبل از اینکه برش عصایی رو به آخر برسونید باید طراحی کمر رو انجام بدین چون روی کر برش ایجاد نمیشه

البته تو این مدل سمت چپ که ساده است و کمری بدون برش هستش ولی سمت راست از کمر دوتا برش تا پایین مانتو اومده
برای اینکار اول از خط رویهمگرد حدود۷سانت داخل شده و علامت میزنیم و کمری به همین نقطه ختم میشه و کمری رو برش میزنیم
برای اون دوتا برش که به نظر میاد پیله دوطرفه باشن، اول ۳سانت از خط رویهمگرد داخل میشیم و جدا میکنیم و خطی تا پایین میکشیم

انتهای اون ۷سانتی هم که قبلا گفتم جدا میکنیم رو به پای دامن میرسونیم
این دو قسمت از الگو از قسمت کمر که قیچی شدن، از روی خطوط ۳سانت و ۷سانت هم تا پایین قیچی میزنیم و اوازمانهایی به پهنای ۴سانت بین هر کدوم از بالا تا پایین میدیم
بعد روی الگو این قسمت رو با در نظر گرفتن فاصله ی پهنای کمر، به دامن میچسبونیم

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

آموزش برش و طرح یقه:

یک یقه آرشال پهن با توجه به الگوی یقه آرشال سرخود طراحی میکنیم
برای اندازه زدن میزان پهنای یقه توجه کنید که یقه در قسمتی که به ساسون یا همون برش عصاییمون نزدیک شده چقدر فاصله داره؟ شما هم روی الگوتون به همون اندازه فاصله میذارید.

یک طرف یقه کاملا ساده است اما طرف دیگه رو از درز پشت میتونید به همین شکل طراحی کنید
یا حتی میتونید تا وسط پشت یقه نرید و جایی که یقه به سرشونه میرسه رو برش بدین (فقط برای یقه ی رو) و این طراحی رو روش اجرا کنید
تعداد پیله ها رو بشمارید
اگه فرض کنیم فقط از سرشونه پیله داره میشه ۶تا

همین قسمت یقه رو تا سرشونه برش میدید و اول از روش یکی کپی میکنید بعد این قسمت از یقه رو به ۶قسمت مسای تقسیم میکنید
فقط قسمت نوک یقه که به دگمه ختم میشه باید فاصلش بیشتر باشه تا دگمه و آخرین پیله هم که یکی دو سانت پایین تر از سرشانه باید باشه

بعد از تقسیم خط های صافی از این طرف تا اون طرف یقه میکشید
برای اینکه اندازه ی هر پیله در نهایت ۱٫۵سانت بشه باید بین هر برشی ۳سانت اوازمان بدیم
بعد دوباره خط بیرونی یقه رو اصلاح میکنیم
برای اصلاح زمانی که اوازمان به قسمتی از الگو میدیم هیچ وقت چیزی کم نمیکنیم از خطوط اصلی بلکه کمی هم اضافه تر در نظر میگیریم با توجه به خطوط جدید
برای آستین هم اول از مچ آستین ۸سانت (یا به دلخواه بیشتر یا کمتر ) جدا میکنیم و ۴تا اوازمان مثل یقه روش طراحی میکنیم

 

الگوی یقه:

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

در الگوی بالا سمت راست یقه قسمتی هست که زیر لباس میره و دیده نمیشه و سمت چپ هم یقه ی بیرونی هست که دیده میشه

 

آموزش دوخت:

اول برشهای بالاتنه رو میدوزیم و بعد میرسیم به دامن
سمت چپ که ساده است و فقط ادامه ی برش عصایی هست که تا پایین اومده و میدوزیمش
سمت راست دوتا پیله داریم در جهات مخالف هم
پیله ی اولی رو به سمت رویهمگرد بسته میشه و پیله ی دیگه هم رو به سمت پهلو
این دوتا پیله رو اول یا کوک میزنیم یا با سوزن ته گرد فیکس میکنیم و وقتی مطمئن شدیم که صاف هستن اطو میزنیم و بعد از اتو روشون چند تا سوزن میذاریم یا کوک میزنیم که جا به جا نشن بعد از این مرحله کمری رو که برش زدیم رو اول به دامن میدوزیم

توجه کنید که قسمت کمری دولا هست و یک لا رو دوخته میشه و لای بعدی زیر کار قرار میگیره تا هم دوختای کمر رو بپوشونه و هم محکم تر بایسته.و باید یک لاش حتما لایه کوبی بشه

بعد از دوخت این دو قسمت به هم، باید وصلش کنیم به بالاتنه

 

 

قبل از دوخت کمری بالاتنه اول کمری رو وصل میکنیم به اون قسمت پیله که ازش توی الگو جدا شده
برای این کار پیله رو به همون جهتی که گفتم (رو به پهلو ) میخوابونیم و قسمت سر کمری رو زیر پیله قرار میدیم
با سوزن یا با کوک زدن فیکسش میکنیم و این پیله رو از بالای بالا شروع میکنیم چرخ کردن با فاصله ی تقریبا ۰٫۵سانت به لبه ی پیله تا حدود ۳۰ الی ۳۵ سانت
اون پیله ی دیگه رو هم که روش به سمت مخالفه رو هم به همین شکل میدوزیم

 

حالا پایین تنه و کمر به هم وصل شدن و باید وصلشون کنیم به بالاتنه
به این صورت که اول لایه ی رویی کمری رو به مقدار ۱سانت به داخل تو میدیم و اتو میزنیم و فیکسش میکنیم به بالاتنه و بعد هم از زیر همینکارو میکنیم و زمان چرخ کردن از روی کار با فاصله ی نیم سانت به لبه ی کمری از رو چرخ میکنیم
قسمت پایین کمری رو هم به همین صورت از رو چرخ میکنیم اما روی پیله ها رو چرخ نمیکنیم
اون قسمت از یقه رو که براش پیله طراحی کردیم رو پیله هاشو رو به بالا میبندیم و اطو میزنیم

 

بعد از اون از قسمت داخلی یقه (که داخل لباس هست و دیده نمیشه)از نزدیک لبه ی پیله ها چرخ نیش میکنیم همه ی پیله ها رو تا حدود دو سوم از پیله هایی که رو هستن و دیده میشن باقی بمونن
بعد پیله ها رو رو به پایین بر میگردونیم و اطو رو خیلی آروزم فقط میذاریم و بر میداریم.تا جایی که رد اطوی قبلی از بین نره و پیله ها هم به سمت پایین بخوابن

 

بعد پیله ها رو در جای خودشون با سوزن یا کوک فیکس میکنیم و یک بار لبه ی یقه رو به تنهایی چرخ میکنیم
بعد از سرشانه یقه رو به قسمت سرشانه ی پشت چرخ میکنیم و این قسمت باید زیر پیله بره و دوخته بشه تا درزش حتی الامکان دیده نشه و بعد از اون مابقی مراحل دوخت معمولی ادامه داره
دقت کنید که سجاف جلو از پشت یکسره دوخته بشه نه اینکه سجاف بالاتنه جدا و پایین دامن هم جدا!
برای سر آستین ها هم همین کارو میکنیم

آستین ها هم دولا هستن
این مانتو ۳دگمه داره اما بهتره که شما بعد از کمری هم با حفظ فاصله ی مناسب یک دگمه قرار بدین
البته بیشتر هم میشه یا اینکه فاصله ی دگمه ها رو بیشتر کنید
ولی فراموش نکنید که سمت چپ مانتو که زیر سمت راست قرار گرفته هم در بالای یقه باید با یک دگمه وصل بشه حتما

***

 

آموزش دوخت مانتو چرم شیک

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

در ادامه با چسباندن دو تکه چپ و راست شیت الگو و پیدا کردن الگو با سایز مورد نظر و جدول راهنمای علایم الگو آشنا میشوید

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

***

 

آموزش دوخت مانتو مد سال جدید، عید نوروز

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

الگوی اولیه لباسهای معمولی رو میکشیم
یقه که از نوع یقه مردونه هستش و میتونید از الگوی شمیزیه استفاده کنید یا یقه شکاری
رویهمگردش برای دگمه خور ۲سانت در نظر گرفته شده و رویهمگرد جدا هم هستش
به این دلیل که اون قسمتهای چین دار رو بتونید درستش کنید باید جدا باشه
برش عصایی کار شده که یادتون نره!

روی خط کمر سایه افتاده اما برش نیست.و از بالا تا پایین قدش معمولی اضافه شده
این مدل که توی عکس کمی گشاد هستش و میبینید که توی پهلو هم چینهایی ایجاد شده.شما هم میتونید همینطور آزاد بگیرید یا اینکه اگه میخواید اندامیش کنید و فقط از بغلها یا از کمر یا از خط باسن مقداری پهلوها رو فون کنید
آموزش فون کردن مانتو هم تو پستهای قبلی هست

**یادتون نره که برای مانتو باید حلقه آستین رو ۲سانت بیایم پایین
قدش و دلخواه در نظر بگیرید ولی اگه میخواید مثل این کنارش پاگون داشته باشه و جمع بشه خیلی بلندش نکنید.حداکثر تا زانو قشنگ میشه
اینکه پاگونش رو کجا بذارید هم دلخواهه که بخواید چه اندازه پایین مانتو جمع بشه
درست کردن پاگون هم که میتونه یه مستطیل باشه یا سرش مثل فلش تیز باشه و قدش هم نهایتا ۲۰سانت.که یه مقدار زیر مانتو قرار میگیره و نصفش هم از این طرف موقع جمع شدن میاد رو

پاگون رو زیر مانتو و دقیقا روی درز پهلو قرار بدین و با نخ همرنگ پارچه تون ۲دور اونم کاملا صاف و روی هم چرخ کنید
پهنای پاگون هم بهتره بیشتر از ۲٫۵-۳ نباشه
برای آستین هم همینطوره دقیقا.

قد آستین رو بلند تا جایی که دوست دارید در نظر بگیرید و بعد تا جایی که دلتون میخواد آستین تا بخوره بره بالا ،تا بزنید و پاگون رو زیرش بدوزید

 

فاصله ی دگمه ها حدود ۵-۶سانت باشه و حتما از دگمه های ریز (مثل تصویر) استفاده کنید چون دگمه خورتون کوچیکه و دگمه نباید از دگمه خور بیرون بزنه
حالا میرسیم به قسمت مهم که چین های روی سینه هستن
خیلی ساده است.فقط ۳تا اوازمان داده شده
اوازمان وسطی صاف و بالایی و پایینی به بالا و پایین اریب شدن
خط نوک سینه رو پیدا میکنیم

 

اوازمان وسط از نوک سینه میگذره و دو اوازمان دیگه به فاصله ی ۲٫۵ تا ۳ سانت بالا و پایین و به صورت اریب رسم میشن و هر سه اوازمان هم به برش عصایی میرسن و در واقع به برش ختم میشن
برای هر کدوم از این ۳خط هم حدود ۲سانت اوازمان در نظر بگیرید
اگه این مقدار بیشتر بشه گشادی روی سینه هم بیشتر میشه و کیست می ایسته

 

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

اِوازمان به صورت پیله های یک طرفه و رو به پایین هستن که اول اونهارو اتو میزنید از پشت کار
یادتون نره قبل از جدا کردن الگو از روی پارچه حتما محل اوازمانها رو و مقدارشونو پشت پارچه علامت بزنید
بعد از بستن پیله ها یک دور چرخ کنید اون قسمت رو

 

بعد هم رویهمگرد رو بهش وصل میکنید
بهتره که رویهمگرد و سجاف به هم وصل باشن
سجاف رو میتونید همون ۲تا ۲٫۵سانت در نظر بگیرید تا از پشت کار سایه نندازه.چون به هر حال باید یک بار از روی کار قسمت درز رویهمگرد چرخ نیش بشه و این باعث میشه سجاف و رویهمگرد به هم وصل بشن

***حتما سجاف و رویهمگرد رو قبل از وصل کردن لایه کوبی کنید
برای کمربند هم ۴تا پل لازم دارید که روی خط کمر یا اگه براتون بالا باشه میتونید پایین تر هم بذارید، قرار میگیره
این پل ها هم دقت کنید روی درز برش ها دوخته میشن
اگه شلوارهای جین رو نگاه کنید متوجه میشید که چطور باید وصل بشن
منتهی قبلش حتما دو سرش رو اگه پارچه نازک هست دوبار تا بزنید و اگه نمیشه یا بسوزونید یا سردوز کنید که ریشه ریشه نشه بعدها
پهنای این پل ها هم بیشتر از یک سانت نباشه و قدش رو هم بیشتر از اندازه کمر بند بگیرید تا براحتی کمری توش حرکت کنه

***

آموزش دوخت مانتو کوتاه ورنی

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

پارچه مورد نیاز:

۱۷۰سانت پارچه به عرض ۱۵۰سانت

مراحل رسم الگو:

۶سانت دکمه خور در نظر بگیرید و بازی یقه را روی این خط مشخص کنید و خط شکست را رسم کنید

پنس لقی یقه را روی این خط رسم کنید

خظ شکست را به اندازه هلال گردن پشت ادامه داده و یقه انگلیسی را کامل کنید

دو برش با فاصله ۵ سانت روی کارور جلو رسم کنید و ۸تا ۱۰ سانت روی کارور پشت برش رسم کنید

۶سانت از خط کمر پایین آمده و برش پایین کمر را رسم کنید

تکه های تزیینی پهلو را مانند شکل ۱۲و۱۳و۱۴ آماده نمایید.

مراحل دوخت مانتو ورنی مناسب برای بهار و پاییز!

تکه شماره ۱و۲ را به هم وصل کرده و سپس به تکه شماره ۳و۴ بدوزید.

تکه شماره ۵و۶و۸و۹ را به هم دوخته و به ۷ را به آن وصل کنید

اوزمان های تکه شماره ۱۳ و ۱۴ را به شکل چین دوخته و به تکه ۱۲ وصل کنید

سپس به تکه ۱۱ بدوزید و تکه ۱۰ را به آن متصل کنید

سجاف یقه جلو را به بالاتنه دوخته و اوزمان های یقه را به شکل چین آماده نموده و بین سجاف و بالاتنه قرار دهید

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

***

آموزش دوخت مانتو مدل کت دامنی

ابتدا یه بالاتنه ساده با قددلخواه رسم میکنیم ومدل جیب را طراحی میکنیم

بلاتنه پشت کار خاصی ندره فقط هنگام طراحی و برش یقه باید به بالاتنه جلو بچسبه

طراحی بالاتنه جلو به این شکله

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

فقط باید قسمت دامن از کمر جدا بشه بعذ به همراه تکه اضافه ۱۰ سانتی به کمر دوخت بخوره

بقیه کار مغزی دوزی و تزیینات روی جیب و تزیینات با دوخته که فکر کنم نیازی به توضیح نداره

ابتدا یه بالاتنه کامل جلو بسته احتمالا با پارچه ریون دوخته شده

سپس از الگو جلو تا ۲۰ سانت پایین کر یک بار دیگر رولت کنید

الگو را به این شکل طراحی کنید

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

بقیه کار تزیینات کمره که تماما بستگی به سلیقه شما داره

و اما مدلهای دیگر از نمونه های مانتو کت دامنی

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

***

 

آموزش دوخت مانتو مجلسی زنانه

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

بخش های مختلف الگو :

-1 الگوی تکه وسط جلو ۲×
-2 الگوی تکه برش پهلوی جلو ۲×
-3 الگوی تکه وسط پشت ۱×
-4 الگوی تکه برش پهلوی پشت ۲×
-5 الگوی تکه جلوی آستین ۲×
-6 الگوی تکه پشت آستین ۲×
-7 الگوی تکه جلوی آستین کوتاه ۲×
-8 الگوی تکه پشت آستین کوتاه ۲×
-9 الگوی تکه برش کارور پشت ۱×
-10الگوی تکه یقه ۲×
-11 الگوی تکه سجاف جلو ۴×

 

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

آموزش دوخت انواع مدل مانتو متناسب با اندام های مختلف با الگو

 

ابتدا تکه های مرکز جلو و پهلوی جلو را روی همدیگر منطبق کرده و آنها را به یکدیگر بدوزید.
تکه مرکز پشت دارای پیلی می باشد قبل از شروع کار این پیلی ها را چرخ کنید تکه های مرکز پشت و برش پهلوی پشت را به همدیگر منطبق کرده و آنها را نیز به همدیگر بدوزید.

آستینهای جلو و پشت را برروی همدیگر قرار داده و خط روی آستین را چرخ کنید. آستین های کوتاه رویی را نیز از روی خط روی آستین به همدیگر وصل کرده سپس پیلیهای روی دست را جمع کرده و با یک دوخت درشت روی آن پیلی ها را ثابت کنید.
دو تکه آستین زیرین و آستین کوتاه رویی را روی همدیگر قرار داده و از روی خطوط حلقه آستین آنها را به همدیگر ثابت کرده به کمک کوک زدن.

 

 

تکه های آماده شده جلو را به حلقه آستین جلو و تکه های آماده شده پشت را نیز به حلقه آستین پشت متصل کرده و چرخ کنید.
تکه پشت در این مدل در قسمت کمرکش دوزی می شود، روی خط مخصوص که در الگو مشخص شده کش کمر را بدوزید.

قسمت جلوی این مانتو نیز در قسمت کمر مانند پشت کمربند دوخته می شود با این تفاوت که کمر پشت کش دوخته می شود ولی کمر جلو بصورت لیفه ای کمر دوخته می شود.
پس از دوخت کمرهای جلو و پشت نوبت به دوخت کش لبه آستین اصلی می رسد، کش را به اندازه دلخواه برش زده و آن را روی اضافه درز لبه آستین بدوزید.

 

 

خط پهلوی بالاتنه و خط زیرین آستین را به صورت یکسره با همدیگر چرخ کنید.
تکه یقه را پس از برش زدن لایی چسبانده و روی همدیگر قرار داده و بالای آن را چرخ کرده و پس از برگرداندن آن را اتو کنید.

بالای یقه در این مدل را چرخ تزیینی کرده جهت عبور بند یقه (جهت چین دادن یقه) تکه سجاف جلو را لایی چسبانده و سپس دو به دو روی همدیگر قرار داده و خط وسط جلوی آن را به همدیگر چرخ کرده و سپس آن را برگردانده واتو کنید.
تکه سجاف جلو را به قسمت خط مرکزی جلو چرخ کرده به این صورت که این تکه را از خط لبه یقه تا خط حاشیه پایین مانتو بصورت یکسره چرخ کنید.

جیب روی تکه جلو را نیز ترجیحاً قبل از لایی بچسبانید، سپس آن را چرخ کنید.

مانتوی مجلسی زیبای ما آماده شد سعی کنید قبل از اینکه مانتو را بدوزید پارچه آن را به آب بزنید تا از آب رفتگی و تنگ شدن احتمالی مانتو بعد از شستشوی پس از دوخت جلوگیری شود.

 

امیدواریم از این مجموعه آموزشی بسیار پرکاربرد لدت ببرید و نهایت استفاده را داشته باشید. با کمی دقت در مطالعه و نکات گفته شده می توانید با توجه به هزینه های بسیار بالای خرید مانتو و لباس برای خود و عزیزانتان علاوه بر بهینه کردن اقتصاد خانواده با دوخت مانتو و لباس اوقات فراغت خوبی را نیز داشته باشید.

در بخش آموزش خیاطی و بافتنی وبسایت ناز وب به دیگر نیازهای خود دسترسی داشته باشید.

 

10 مدل مانتو بهاری شیک با الگو و آموزش دوخت

آموزش دوخت مانتو اندامی و یقه ایستاده

آموزش دوخت مدل مانتو جلو باز با الگو

آموزش دوخت مانتو تابستانی مجلسی

آموزش دوخت رویه شیک بهاری برای لباس



برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان