ramazan
ramazan

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

مجموعه : دانستنی ها
راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

تافل و قسمت سوم راهنمای اقامت تحصیلی .راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم؛بسیاری از دانشجویان عزیز و دانش آموختگان همواره علاقه دارند از طریق بورسیه و تحصیلات کمی راحت تر بتوانند اقامت کشورهای مورد نظرشان را بگیرند.

 

TOEFL and the third part of the Study Residency Guide. Full Guide to Overseas Students’ Accommodation Part Two

 

 

بیشتر بدانید: کاملترین راهنمای اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش اول

بیشتر بدانید: راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش دوم

 

تافل در کنار آیلتس، یکی از دو آزمون معتبر زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی است که در بیش از ۱۰ هزار کالج، دانشگاه و موسسه در صد و سی کشور جهان شامل استرالیا، کانادا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا پذیرفته می‌شود.

ارائه مدرک زبان معتبر یکی از شروط اصلی پذیرش در دانشگاه‌های خارجی برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج است. در میان طیف وسیع آزمون‌های زبان تعدادی از آن‌ها در سطح بین‌المللی دارای اعتبار بوده و توسط دانشگاه‌های بزرگ جهان پذیرش می‌شوند.

 

آزمون تافل (TOEFL) آزمون استاندارد بین‌المللی برای سنجش توانایی زبان انگلیسی افراد غیر انگلیسی زبان است و طبق آمارهای جهانی، تافل پذیرفته‌‌شده‌ترین، محبوب‌ترین و مطمئن‌ترین آزمون زبان انگلیسی از دیدگاه متقاضیان محسوب می‌شود.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

تافل چیست؟

تافل (Test of English as a Foreign Language) آزمونی بین‌المللی برای سنجش دانش زبانی افراد است که توسط موسسه ETS در اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود.

در سال ۱۹۶۲ شورایی با حضور نمایندگان ۳۰ کشور جهان و موسسه‌های خصوصی برای بررسی مشکل سنجش دانش زبانی دانشجویان خارجی علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های آمریکایی تشکیل شد.

 

نتیجه این جلسه تصویب اجرای آزمون تافل برای سال تحصیلی ۱۹۶۴-۱۹۶۳ بود. به این ترتیب، نخستین آزمون تافل در مرکز زبان‌شناسی آمریکا و زیر نظر استاد کرسی زبان‌شناسی کاربردی دانشگاه استانفورد به نام پروفسور دکتر چارلز فرگوسن (Charles A. Ferguson) طراحی و در سال ۱۹۶۴ توسط انجمن ملی زبان آمریکا (Modern Language Association) برگزار شد.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

در سال ۱۹۶۵، برد تخصصی برگزاری آزمون‌‌های ورودی (Modern Language Association) و موسسه ای‌تی‌اس (ETS) مسئولیت برگزاری آزمون تافل را عهده‌‌دار شدند.

در سال ۱۹۷۳، این دو موسسه‌ای طی توافقی دو جانبه، کارشناسان مرکز برگزاری آزمون برای برگزاری آزمون در سایر کشورها اعزام شدند و موسسه ETS نیز آزمون را طبق رهنمودهای برد تخصصی تافل برگزار می‌کرد.

برگزاری آزمون تافل از سال ۱۹۶۴ تا به امروز روند صعودی داشته و طبق آمار حدود ۳۵ میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند. همچنین، مدرک تافل در ۱۰,۰۰۰ موسسه در ۱۵۰ کشور جهان مورد پذیرش است.

 

آزمون تافل به چه صورتی برگزار می‌شود؟

آزمون تافل به دو شکل کاغذی و آنلاین برگزار می‌شود، البته شیوه کاغذی تافل (TOEFL pbt)، برخلاف آیلتس که به شیوه کاغذی اجرا می‌شود،

از ژوئیه سال ۲۰۱۷ منسوخ شده و در اقصی نقاط جهان به شکل آنلاین (اینترنتی) موسوم به تافل آی‌بی‌تی (TOEFL ibt) برگزار می‌شود. البته تافل تا سال ۲۰۰۶ میلادی به صورت کامپیوتری (cbt) نیز برگزار می‌شد.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

Many dear and graduate students are always interested in scholarships and scholarships to make it easier for them to stay in their countries

تافل اینترنتی (TOEFL ibt) دارای چه بخش‌هایی است؟

تافل اینترنتی از اواخر سال ۲۰۰۵ در پنج کشور آمریکا، کانادا، آلمان و ایتالیا معرفی و از سال ۲۰۰۶ در سراسر جهان اجرایی و به تدریج جایگزین دو روش کامپیوتری و کاغذی شد.

در ابتدا به دلیل نبود امکانات اجرایی لازم داوطلبان باید تا ماه‌‌ها در لیست انتظار قرار می‌گرفتند، ولی در حال حاضر آزمون تافل در بازه زمانی یک تا چهار هفته‌ای در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. آزمون در مدت چهار ساعت برگزار می‌شود و از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌‌های زبانی داوطلب را می‌سنجد.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

مهارت نوشتاری (Writing):

برای سنجش مهارت نوشتاری داوطلبان دو سوال در این بخش مطرح می‌شود که یکی از آن‌ها به صورت اختصاصی مربوط به مهارت نوشتاری و دیگری ترکیبی از مهارت نوشتاری با مهارت‌های خواندن و شنیداری است. مدت زمان این بخش ۵۰ دقیقه است و نمره یک تا ۱۶ محدود، ۱۷ تا ۲۳ نسبتا خوب و ۲۴ تا ۳۰ خوب محسوب می‌شود.

مهارت گفتاری (Speaking):

این بخش از آزمون تافل دارای ۶ بخش است که دو سوال به صورت مستقل مرتبط به مهارت گفتاری و چهار سوال دیگر ترکیبی از مهارت گفتاری با دیگر مهارت‌های زبانی هستند.

پیش از پاسخگویی داوطلبان فرصت کوتاهی را برای آمادگی در اختیار دارند؛ همچنین، پاسخ‌ها نیز به صورت دیجیتالی ضبط و به وسیله شبکه نمره‌دهی آنلاین (Online Scoring Network) برای سه تا ۶ مصحح ارسال می‌شوند. مدت زمان این بخش ۲۰ دقیقه است و نمره ۰ تا ۹ ضعیف، ۱۰ تا ۱۷ مشروط، ۱۸ تا ۲۵ نسبتا خوب و ۲۶ تا ۳۰ خوب محسوب می‌شود.

مهارت شنیداری (listening):

بخش شنیداری آزمون تافل دارای ۶ تا ۹ متن است که هر کدام سه تا پنج دقیقه طول می‌کشد. معمولا دو مورد از سوال‌ها مربوط به مکالمه بین دو دانشجو یا استاد و دانشجو و چهار مورد دیگر نیز شامل بحث‌ها یا سخنرانی‌های آکادمیک است.

هر یک از این متن‌‌ها فقط یک بار پخش می‌شوند و داوطلبان می‌توانند به هنگام گوش دادن از نکته‌های مهم یادداشت‌برداری کنند و سپس به پنج یا ۶ سوال مربوط به آن متن پاسخ دهند. مدت زمان این بخش ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است و نمره ۰ تا ۱۳ ضعیف، ۱۴ تا ۲۱ متوسط و ۲۲ تا ۳۰ عالی محسوب می‌شود.

مهارت خواندن (Reading):

این بخش از سه یا چهار متن تشکیل شده است و هر یک از متن‌‌ها تقریبا دارای ۷۰۰ کلمه است. کلیه متن‌ها دارای موضوه آکادمیک هستند و دواطلبان باید به طیف متنوعی از سوالات شامل ایده اصلی متن، مرجع ضمیر و… پاسخ دهند. مدت زمان این بخش ۶۰ تا ۸۰ دقیقه است و نمره بین ۰ تا ۱۴ ضعیف، ۱۵ تا ۲۱ متوسط و ۲۲ تا ۳۰ عالی محسوب می‌شود.

 

منابع معتبر برای آمادگی آزمون تافل کدامند؟

منابع مختلفی برای برنامه‌ریزی و مطاله آزمون تافل وجود دارند و شاید این تنوع باعث سردرگمی داوطلبان شود؛ ولی بهترین روش مطالعه کامل یک یا دو منبع معتبر و تقویت نقاط ضعف است. در ویدیوی زیر نیز تعدادی از این منابع استاندارد معرفی شده‌اند.

امتیازدهی آزمون تافل چگونه است؟

در آزمون تافل نمره‌ای که داوطلب از هر یک از بخش‌ها کسب می‌کند، بین یک تا ۳۰ است و مجموع نمره آزمون ۱۲۰ است. در این آزمون قبولی یا مردودی وجود ندارد و مدرک آن تا دو سال دارای اعتبار است. همچنین، محدودیتی برای دفعات شرکت در آزمون وجود ندارد؛ ولی حداقل فاصله مجاز برای ثبت‌نام مجدد در آزمون ۱۲ روز است.

نکته قابل توجه اینکه نمره‌دهی آزمون خارج از مراکز برگزاری و توسط شبکه‌ای متمرکز انجام می‌شود و مصحح با ملیتی متفاوت از ملیت داوطلب انتخاب می‌شود. ضریب خطای این مصصحان بسیار پایین بوده و هویت آن‌‌ها کاملا محرمانه است.

 

نحوه ثبت‌نام آزمون تافل در ایران چگونه است؟

متقاضیان می‌توانند برای مشاهده تاریخ و شهرهای محل برگزاری آزمون تافل به وب‌سایت ETS مراجعه کنند. البته علاوه بر ثبت‌نام در وب‌سایت ETS، داوطلبان می‌توانند از طریق موسسه‌های معتبر نیز در آزمون تافل شرکت کنند. هزینه ثبت‌نام در آزمون ۲۲۵ دلار است.

 

آزمون‌های GRE و GMAT

آزمون‌های GRE و GMAT دو آزمون بین‌المللی هستند که در کنار آزمون‌های آیلتس و تافل از ملزومات دریافت پذیرش از دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند.

علاقه‌مندان به تحصیل در خارج برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارجی باید قبل از ارائه درخواست، مدارک مورد نیاز را تهیه و بنا به شرایط دانشگاه‌ مورد نظر در برخی از آزمون‌های ورودی مانند آزمون‌های زبان بین المللی (مانند آیلتس یا تافل) شرکت کنند.

البته علاوه بر آزمون زبان، برخی از دانشگاه‌ها یا موسسه‌های آموزشی در آمریکا، کانادا و… مدرک معتبر یکی از دو آزمون GRE و GMAT را نیز درخواست می‌کنند.

 

آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination است. GRE یکی از آزمون‌های استاندارد و معتبر بین‌المللی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۳۶ برگزار شد و هدف آن سنجش توانایی‌ها و معلومات متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

کسب حدنصاب لازم در این آزمون ازجمله پیش شرط‌های پذیرش در دانشگاه‌های برخی از کشورها مانند آمریکا، ترکیه و… محسوب می‌شود.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

 

آزمون GRE به چه صورت برگزار می‌شود؟

آزمون GRE در ۱۰۰۰ مرکز در بیش از ۱۶۰ کشور جهان برگزار می‌شود. در بسیاری از کشورها این آزمون برای دفعه‌های متعدد در طول سال به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود. البته در مناطقی که این امکان وجود ندارد، آزمون GRE به شکل کاغذی تا سه بار در سال اجرا می‌شود.

آزمون GRE دارای چه بخش‌هایی است؟

آزمون GRE (کامپیوتری) دارای سه قسمت درک واژگان (verbal section)، ریاضیات (quantitative section) و قسمت نوشتاری تحلیلی (analytical writing section) است.

 

هدف بخش درک واژگان سنجش توانایی داوطلب در نتیجه‌گیری و درک مطلب در سطوح مختلف است. سوالات این بخش شامل دو سری سؤال ۲۰ تایی است که سوال‌های هر بخش باید در ۳۰ دقیقه پاسخ داده شود. نمره این بخش نیز بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه می‌شود.
بخش ریاضی مربوط به دانش دواطلب در مورد مفاهیم اولیه ریاضی شامل هندسه، جبر و احتمال، آمار و… است. سؤالات مربوط به آزمون ریاضی شامل دو سری سؤال ۲۰ تایی است که در ۳۵ دقیقه باید پاسخ داده شود، نمره این بخش بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه می‌شود.

قسمت نوشتاری تحلیلی شامل نوشتن دو انشا است که هرکدام دارای ۳۰ دقیقه زمان است. نمره این بخش از صفر تا ۶ محاسبه می‌شود. هدف این بخش سنجش توانایی داوطلب در ارائه متون پیچیده و دشوار است.

 

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

آزمون GRE نوشتاری نیز دارای سه بخش درک واژگان (verbal section)، ریاضیات (quantitative section) و قسمت نوشتاری تحلیلی (analytical writing section) است.

بخش نوشتاری تحلیلی دارای دو سوال و هر سوال با مدت زمان ۳۰ دقیقه، درک واژگان ۲۵ سوال با مدت زمان ۳۵ دقیقه برای هر بخش و بخش ریاضی دارای دو بخش (هر بخش شامل ۲۵ سوال) با مدت زمان پاسخگویی ۴۰ دقیقه است.

در مجموع، مدت زمان برگزاری آزمون بین سه ساعت و ۳۰ یا ۴۵ دقیقه است و مدت ۱۰ دقیقه زمان استراحت قبل از شروع مرحله سوم (نوشتار تحلیلی) و یک دقیقه بین دیگر بخش‌های آزمون به داوطلبان داده می‌شود.

 

 

امتیازدهی آزمون GRE چگونه است؟

آزمون GRE جدید، سبک خاصی در نمره دهی دارد؛ به این ترتیب که نمره‌دهی به دواطلب در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا بخش‌های کلامی و کمی که متشکل از یک تست سازگار با کامپیوتر هستند، مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می‌گیرند.

در واقع، سوالاتی که به داوطلبان داده می‌شود تا حدی وابسته به پاسخ‌هایی هستند که داوطلب برای سوالات بخش پیشین در نظر گرفته است. تعداد سوالاتی که در هر کدام از این دو بخش به طور صحیح پاسخ داده شده‌اند، چیزی است که نمره خام نامیده می‌شود.

 

سپس نمره خام به نمره درجه‌بندی شده تبدیل می‌شود. این نمره درجه بندی شده درجات مختلف سختی در میان مدل‌های مختلف تست شده را محاسبه می‌کند. نمره درجه بندی شده برای بخش‌های کلامی و کمی از ۱۳۰ تا ۱۷۰ است. بخش نوشتاری تحلیلی توسط کامپیوتر e-rater و سپس یک ممتحن تعلیم دیده و به صورت دستی نمره داده می‌شود.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

ممتحن به پاسخ‌های بخش نوشتاری در یک مقیاس کلی از ۶ نمره خواهد داد. چنانچه نمراتی که کامپیوتر و ممتحن به این بخش می‌دهند، بیشتر از یک درجه متفاوت باشد، ممتحن سوم نمره‌دهی این بخش را انجام می‌دهد.

اگر نمره هایی که دو ممتحن اول در نظر گرفته‌اند، بیشتر از یک درجه تفاوت نداشته باشد آنگاه از هر دو نمره میانگین گرفته و به طرف نزدیکترین نمره گرد می‌شود. در نهایت، یک نمره واحد برای کل بخش گزارش می‌شود و این نمره از صفر تا ۶ خواهد بود.

 

آزمون

نحوه ثبت‌نام آزمون GRE در ایران چگونه است؟

متقاضیان شرکت در آزمون GRE می‌توانند به صورت مستقیم با ثبت‌نام در وب‌سایت ETS، سازمان سنجش آموزش کشور یا مراکز خصوصی معتبر در این آزمون شرکت کنند. هزینه شرکت در این آزمون ۲۰۵ دلار است.

 

آزمون GMAT چیست؟

آزمون GMAT مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است که برای ورود به رشته‌های مدیریت و کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمون برای نخستین بار در سال ۱۹۵۳ برگزار شد و هدف اصلی آن سنجش توانایی داوطلبان در دوره‌های مربوط به تجارت و مدیریت است.

GMAT به طور مستقل هیچ توانایی خاصی را در فرد محاسبه نمی‌کند، بلکه ترکیبی از توانایی‌ها و مهارت‌های متنوع را که برای یک دانشجوی فعال در حوزه مدیریت امور مالی، اقتصادی و اجرایی لازم است، مورد ارزیابی قرار می‌دهد. به همین دلیل دارای هیچ میزانی به عنوان نمره رد یا قبول نیست و این مراکز آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌ها هستند که هر یک به فراخور برنامه‌های آموزشی خود حداقل نمره قابل قبول را اعلام کنند.

 

آزمون GMAT به چه صورت برگزار می‌شود؟

آزمون GMAT یکی از آزمون‌هایی است که به صورت کامپیوتری در ۱۱۴ کشور جهان برگزار می‌شود و هر داوطلب می‌تواند تا پنج نوبت در سال (با رعایت فاصله حداقل ۱۶ روزه) در آن شرکت کند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

آزمون GMAT دارای چه بخش‌هایی است؟

آزمون GMAT دارای چهار بخش استو در مدت زمان سه ساعت و هفت دقیقه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این آزمون باید در مدت ۳۰ دقیقه به یک سوال در بخش نوشتار تحلیلی (Analytical writing assessment)، در ۳۰ دقیقه به ۱۲ سوال استدلال (Integrated reasoning)، در ۶۲ دقیقه به ۳۱ سوال تحلیلی (Quantitative) و در ۶۵ دقیقه به ۳۶ سوال واژگان (Verbal) پاسخ دهند.

امتیازدهی آزمون GMAT چگونه است؟

مجموع امتیازهای آزمون GMAT از ۲۰۰ تا ۸۰۰ است. همانند آزمون GRE سطح دشواری سوال‌های بعدی بر اساس پاسخ دواطلب به سوال‌های قبلی تعیین می‌شوند. دواطلب می‌تواند پس از رویت امتیاز خود (به صورت غیر رسمی) دو دقیقه فرصت دارد تا در مورد حفظ یا رد نمره خود در مرکز آزمون تصمیم بگیرد.

همچنین، دواطلب می‌تواند به صورت آنلاین تا ۷۲ ساعت پس از شروع زمان آزمون نسبت به رد نمره خود اقدام کند. نمره رد شده می‌تواند در قبال پرداخت ۵۰ دلار تا مدت زمان چهار سال و ۱۱ ماه ار روز برگزاری آزمون حفظ شود.

 

تفاوت GRE و GMAT چیست؟

آزمون GRE آزمونی مفهومی‌ است و دایره بیشتری از مهارت‌های هر فرد را پوشش می‌دهد؛ ولی، آزمون GMAT برای دانشجویانی است که قصد دارند وارد رشته‌هایی در حیطه کسب‌وکار شوند.

به عبارت دیگر، GRE آزمونی کلی و جامع است و مهارت‌های چندگانه‌ای را در فرد آشکار می‌سازد. این آزمون تفکر انتزاعی فرد را می‌سنجد و برای شرکت در آن نیاز به دانش انگلیسی بالاتری وجود دارد.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش سوم

 

همچنین، شرکت‌کنندگان در آزمون GRE می‌توانند پس از انتخاب گزینه‌ها و جواب‌ها مجددا به پرسش بازگردند و پاسخ خود را اصلاح کنند اما در آزمون GMAT چنین امکانی وجود ندارد.

با این وجود، هدف اصلی این دو آزمون بر خلاف آزمون های آیلتس و تافل این است که دانشگاه‌ها، بتوانند علاوه بر سطح زبان انگلیسی،‌ دانش مخاطبان در زمینه مسائل تخصصی مانند ریاضیات و درک مطلب عمومی، توانایی نگارش مقاله آکادمیک و نقد علمی را بسنجند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان