ramazan
ramazan

پان و انواع آدامس های مخدر در ایران + علائم و هشدار

مجموعه : دانستنی ها
پان و انواع آدامس های مخدر در ایران + علائم و هشدار

آدامس های جویدنی آغشته به مواد مخدر، خوشبو کننده های دهان که متاسفانه راهی است برای به تباهی کشیدن نوجوانان و جوانان در دنیا. به ویژه توزیع آن در ایران که با توجه به اهمیت موضوع این خبر را برای دیگر دوستان ارسال کنید.

 

پان پراگ یا جدیدترین مخدر جویدنی و خوشبو کننده دهان چیست؟

پان چیست پان پراگ ماده ای است که به عنوان خوشبوکننده دهان و با اسامی مختلف مثل تایتانیک, آدامسی, جی ال, بی تی, پان پراک, بزاق, نسوار, مست کننده, راجا, ناس بهداشتی یا خارجی, پان عربی, راجا عربی, پان پتی, والاخطرناک, بمب, دپی, کوپرهندوستان, ناس افغانی, دندان سفت کن, ملوان زبل, پان اسفناج, پان چایی, سرحال کننده, سیگارچرس, ناس کابلی, ویتامین وغیره عرضه می شود در این مقاله به این سوالات که پان چیست و چه عوارضی دارد پاسخ داده شده است.

 

پان و انواع آدامس های مخدر در ایران + علائم و هشدار

 

پامپراک یا ناس ( نسوار ) ماده ای اعتیادآور است که امروز شاهد شیوع مصرف ناس به خصوص در میان قشر جوان هستیم.

 

پان چیست؟

پان ماده ای سبزرنگ است که در ظاهر گیاهی به نظر می رسد، اما افزودنی های خطرناک زیاد دیگری نیز دارد.

این ماده از برگ تنباکوی خشک شده تهیه می شود و فروشندگان پس از کوبیدن، آن را با آهک مخلوط کرده و پخش می کنند.

همچنین باهدف ترغیب و وسوسه افراد، از طعم دهنده هایی، برای خوشبو کردن مواد استفاده می کنند.

افراد در هنگام مصرف، این ماده را در قسمت جلوی دهان و میان لب و دندان می گذارند تا با بزاق دهان ترکیب شده و شیره ای از آن خارج شود.

 

پان و انواع آدامس های مخدر در ایران + علائم و هشدار

 

عوارض کوتاه مدت مصرف پان چیست؟

سرگیجه، سردرد، تهوع، از دست دادن تعادل حرکتی و رفتاری، ایجاد حرکات غیرطبیعی در چشم، دندان قروچه، اختلال در خواب، وابستگی روحی روانی، لرزش، تغییرات فشارخون و ضربان قلب تنها بخشی از عوارض کوتاه مدت این ماده ی مخدر است.

افراد به دلیل ناآگاهی از عوارض بلندمدت مصرف پان به این ماده روی آورده و سلامت خود را درخطر می اندازند.

 

مصرف پان

پامپراک یا پان ماده ای اعتیادآور و سبزرنگ است که در ظاهر گیاهی به نظر می رسد.

 

عوارض بلندمدت مصرف پان چیست؟

عوارض بلندمدت این ماده شامل بی خوابی، عدم تعادل رفتاری، زودرنجی، اختلالات تمرکز، اختلالات رفتاری، تأثیر در مخچه، بیماری های دهانی، سرطان حنجره، اختلالات و سرطان روده ی بزرگ و نارسایی های کلیوی و همچنین سرطان لثه می شود.

تنباکو خود به تنهایی سرطان زاست. حال وقتی این ماده با آهک نیز مخلوط می شود، اثرات مخرب شدیدتری را بر سلامت مصرف کننده می گذارد.

دستگاه گوارش و کلیه های ما برای جذب و دفع آهک ساخته نشده و این ماده باید از طریق کلیه دفع شود و این باعث می شود نارسایی های جبران ناپذیر کلیوی در فرد ایجادشده و در آینده مجبور به دیالیز شود.

وابستگی روحی و روانی در پان و حشیش خیلی بالاتر از وابستگی جسمی بوده و شبیه به وابستگی به سیگار است.

همچنین فروشندگان مواد مخدر باهدف رقابت و افزایش فروش خود، روزبه روز مواد افزودنی و مخدر غیرمجاز را در پان اضافه کرده و ضربه های مهلکی را به افراد وارد می کنند.

 

علت توجه و نگرانی در مورد پان چیست؟

مردم ما باید مواد مخدر و علی الخصوص پان را آن قدر بد بدانند که علاقه ای به دانستن در مورد آن نداشته باشند.

همان طور که افراد خود را در آن حد نمی دانند که خاک و نفت و علف بخورند، باید خود را بالاتر از آن بدانند که پان مصرف کنند.

 

پان و انواع آدامس های مخدر در ایران + علائم و هشدار

 

با مصرف پان وجهه ی اجتماعی افراد شدیداً تنزل پیداکرده و اختلالات روحی روان شدیدی نیز در آن ها پیدا می شود.

معمولاً مراجعه کنندگان ما از اقرار به مصرف این ماده فرار کرده و مصرف مواد دیگر را به راحتی بیان می کنند.

این فرار یا به این دلیل است که افراد پان را مخدر نمی دانند و بااینکه پان وجهه خوبی نداشته و افراد از بیان آن خجالت می کشند.

 

وابستگی به این ماده وجهه افراد را پایین آورده و استقلال را از آن ها می گیرد.

مصرف این ماده ی سبزرنگ که بیشتر در بین مردم افغانستان و پاکستان رواج داشته است، باعث کاهش اعتمادبه نفس فرد شده و به تدریج او را از اجتماع دور می کند.

 

مصرف پان را چگونه ترک کنیم؟

در گام اول، ترک روحی و فکری خیلی مهم تر از ترک جسمی است. مردم ما باید خود را خیلی بالاتر آن بدانند که این ماده را مصرف کنند؛ زیرا این ماده را مردمی که در جایگاه اجتماعی پایینی هستند مصرف می کنند و حتی گاهی دیده شده است که افراد، عنوان مصرف کننده ی پان را برای خود توهین تلقی کرده اند.

هر ماده ی مخدر برای گروه خاصی ساخته شده است و دلیلی ندارد افراد برای نشئه شدن دست به هر ماده ای بزنند.

مرور این جمله که این ماده ی مخدر در حد شخصیت من نیست و من باید بجنگم و این ماده را از خود جدا کنم” می تواند پشتیبان مصرف کننده برای روی آوردن به ترک باشد.

 

پان و انواع آدامس های مخدر در ایران + علائم و هشدار

 

با توجه به اینکه ترک پان عوارضی چون بی قراری، استخوان درد، دردهای عضلانی و کلافگی را دارد، گام دوم این است که افراد پس از تصمیم به ترک، به پزشکان مراجعه کرده و مشکلاتشان را با آن ها در میان گذاشته و برای طی کردن دوران درمان، از پزشکان، روانشپانان و روان پزشکان کمک بگیرند؛ زیرا آن ها می توانند باکم کردن علائم عدم مصرف، به وسیله ی دارو ترک را برای آن ها آسان کنند.

گام سوم این است که مصرف کننده، پس از ترک باید از رفاقت و رفت وآمد باکسانی که او را به مصرف این مواد تشویق و ترغیب می کنند، خودداری کرده و با افرادی مراوده کند که این ماده را بد می دانند. رعایت این نکته خود انگیزه و انرژی فرد را برای ادامه ی راه افزایش می دهد.

 

در آخر اشاره به این نکته لازم است که برای تسهیل در ترک، افراد باید برای خود سرگرمی مفیدی ایجاد کرده و در قبال ترک این ماده، از جایگزین های مفیدی چون کشک، آدامس و شکلات استفاده کنند تا کمتر به مصرف این ماده تحریک شوند.

همچنین ورزش و پیاده روی باعث افزایش حس مطلوب به خود و اعتمادبه نفس شده و به افراد کمک می کند تا هرچه سریع تر از وادی مصرف ماده ی خطرناکی چون پان، فاصله بگیرند.

 

پان پراگ اها متاسفانه در بسته بندی های مختلف در بازار توزیع شده است که در اینچا بیش از هر چیز توجه والدین را نسبت به فرزندانشان می طلبد.
پان پراگ (بی‌تی BT) یکی از موادمخدری است که در بسته‌های سبزرنگ و به قیمتی ارزان در برخی سوپرمارکت‌ها و میان نوجوانان و جوانان توزیع می‌شود.

 

به همین خاطر خانواده‌ها باید در این‌باره مراقب این محصول بسیار خطرناک در میان فرزندان و عزیزانشان باشند. این ماده مخدر محصول کشور هندوستان است که مخدرهای مشابه آن در پاکستان و افغانستان تولید می‌شوند. این ماده افیونی همانند مخدر ناس است.

 

مصرف‌کنندگان این ماده را که شبیه قرص است در دهان می‌گذارند تا آب آن جذب دهان شود.
بزرگترین فاجعه این مخدر ویرانگر این است که در بسته‌بندی‌های بسیار شیک و با طعم انواع میوه‌ها وجود دارد که همین عامل باعث تمایل نوجوانان و جوانان به استفاده از بی‌تی می‌شود که به عنوان ماده خوشبوکننده در دهان به فروش می‌رسد.

مواد اولیه این محصول خطرناک آهک، خاکستر، تنباکو، ادویه‌های معطر و ساخارین که ماده‌ای سرطان‌زاست.
احساس سرخوشی، گیجی، هیجانات غیرطبیعی، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز ازجمله عوارض روانی این ماده مخدر اعتیادآور است که باعث بروز سرطان لثه، دهان و حنجره می‌شود.

 

پان و انواع آدامس های مخدر در ایران + علائم و هشدار

 

کارشناسان و متخصصان درباره این مخدر کمتر شناخته شده بر این باورند که این ماده افیونی علاوه بر ایجاد وابستگی و اعتیاد روحی و روانی به سلول‌های مغزی، دستگاه تنفسی و قلب و عروق آسیب‌های جدی فراوانی می‌رساند و موجب افت تحصیلی، گیجی و از دست دادن تعادل روحی – رفتاری و حرکتی می‌شود.

 

همچنین بروز حرکات غیرطبیعی در چشم‌ها، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، نارسایی کلیوی، اختلالات رفتاری همراه با پرخاشگری و افزایش فشار خون از دیگر عوارض این ماده خطرناک به‌شمار می‌روند.

 

و خط پایانی و مهم ترین بخش این خبر ناهنجار

این ماده خطرناک و ناشناخته گاهی از سوی افراد ناآگاه مصرف می‌شود که هیچ اطلاعی از عوارض ناشی از آن ندارند. این ماده خطرناک با اسم‌های دیگری چون باب اسفنجی، ملوان زبل، راجا، تایتانیک، جاآیا و… در بسته‌بندی‌های زیبا، شکیل و جذاب با عکس هنرپیشه‌های هندی و پاکستانی به صورت آدامس، پاستیل، پودرهایی با طعم نعنا، پرتقال، لیمو و… تحت عنوان‌هایی به‌نام خوشبوکننده دهان وارد کشور می‌شود که قیمت ارزان و بسته‌بندی متنوع آن موجب گسترش مصرف این ماده، ناشناخته در بین دانش‌آموزان خردسال و نوجوانان شده است.
این ماده زنگ خطری است برای کودکان و نوجوانان بویژه دانش‌آموزان که خانواده‌ها باید با هشیاری و دقت در این‌باره اطلاع داشته و به مبارزه با این ماده مخدر جذاب بپردازند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان