ramazan
ramazan

خواص گیاه نازبو و روش استفاده برای لاغری

خواص گیاه نازبو و روش استفاده برای لاغری

نازبو، شاهسپرم،شاهسپرغم یا همان ریحان؛ بی شک بسیاری از افراد از این گیاه بسیار خوشبو و آرامش بخش استفاده کرده اند سبزی خوردنی که با وجود عطر نازبو سفره ای دوچندان زیبا و دلنشین را برای شما به ارمغان می آورد.

در این بخش از خواص خوراکی های وبسایت ناز وب اشاره ای داریم به خواص کامل گیاه نازبو، روش های استفاده برای داشتن پوستی زیبا و شفاف، کاهش وزن و لاغر شدن، و نحوه کاشت آن در آپارتمان.

نازبو با نام علمی “Ocimum basilicum”گیاهی یکساله و علفی از تیره نعناع است که به عنوان گیاهی دارویی، ادویه ای و همچنین به عنوان سبزی تازه استفاده می شود. دو نوع ریحان وجود که یک نوع آن برگ های سبز و نازکی دارد و نوع دیگر برگ های بنفش رنگ دارد.

 

این گیاه بومی هند است. این گیاه هیچ گونه ترشح زیان آوری ندارد و تمام بخش های آن مثل برگ ، گل و حتی ساقه آن بسیار معطر و خوشبو است. از این رو در تمام دنیا به عنوان یک طعم دهنده و عطر دهنده به غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

نام دیگر ریحان، “اسپرغم” است که معادل فارسی آن است.

 

خواص گیاه نازبو و روش استفاده برای لاغری

 

انواع ریحان

• سبز-زرد یا دارچینی که بوی شبیه ادویه شیرین دارد و دارای گل های زیبا و معطر می باشد.

• لیمویی که بویی شبیه مرکبات دارد.

• بنفش که عطر و طعم بسیار خوبی دارد و گاهی اوقات برای دکوراسیون در خانه ، از این نوع ریحان استفاده می شود.

• چندساله که هر سال بدون کاشت مجدد، رشد می کند. در حالی که گونه های دیگر یک ساله هستند.

• یونانی که رشد مشکل تری دارد ولی بوته آن قوی تر هستند و ماندگاری خوبی دارد.

 

آموزش کاشت ریحان در خانه یا آپارتمان

اگر در یک جای سرد زندگی می کنید چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما، گیاه را در یک جای گرم نشاء کنید و بعد آن ها را به زمین منتقل کنید، زیرا این گیاه برای رشد به آب و هوای گرم نیاز دارد، البته این کار برای کاشت در سطوح کوچک انجام می شود.

اگر در یک جای گرم زندگی می کنید می توانید دانه ها را مستقیما در زمین بکارید، به این صورت که بعد از آخرین سرمای منطقه دانه ها را در زمین بکارید.

خاکی که گیاه نازبو در آن کاشته می شود باید حاصلخیز باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. بذر ریحان را باید در عمق ۰/۵ سانتی متری کاشت و فاصله بوته ها باید ۱۵ سانتی متر باشد. زمانی که گیاه جوانه زد، اجازه ندهید خاک خشک شود و هر روز آبیاری انجام دهید.

 

اگر گیاه نازبو را در گلدان می کارید بعد از این که جوانه زد و چند سانتی متر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی به گونه ای که خیس نشود. هر روز صبح به ریحانها آب بدهید. گلی که در نوک گیاه رشد می کند را قطع کنید.

 

هنگامی که گل را قطع می کنید، دو برگ پایینی گل را هم قطع کنید. اگر گل قطع نشود در طعم گیاه تغییر ایجاد می کند و همچنین گیاه دراز و باریک می شود.

 

برداشت ریحان

گیاه نازبو را معمولا در اوایل تابستان برداشت می کنند و در اواخر تابستان و اواسط پاییز مجددا می توان آن را برداشت کرد. ریحان باید با فاصله چند سانتی متری (۵ تا ۷ سانتی متر) از سطح زمین چیده شود. برگ های بالایی ریحان را بچینید و برگ های پایینی را قطع نکنید، زیرا این کار باعث پرپشت شدن برگ های آن می شود.

ریحان که به نام های نازبو، شاهسپرم و شاهسپرغم هم شناخته می شود گیاهی یک‌ ساله از تیره نعناعیان است که در انواع ریحان سبز و ریحان بنفش یافت می شود.

ریحان فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص سبزی ریحان تازه و خشک، چای و گل ریحان را برای سلامتی، بارداری، لاغری، معده، دیابت و پوست و مو شرح داده ایم.

 

خواص گیاه نازبو و روش استفاده برای لاغری

 

خواص ریحان سبز و بنفش

خواص ریحان سبز و بنفش برای پوست و مو

توجه: پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. آکنه و جوش صورت

برگ های ریحان دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی قوی هستند و با از بین بردن باکتری های پوست صورت به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند.

2. جوش های سر سیاه

ریحان تازه به پیشگیری و درمان جوش های سر سیاه و لکه های پوستی کمک می کند.

 

ماسک صورت برگ ریحان برای جوش

برگ های تازه و مرطوب ریحان را له کرده و بر روی صورت بگذارید پس از 15 دقیقه برگ ها را برداشته و صورت را با آب سرد خوب بشویید.

3. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در ریحان و همچنین خواص ضد التهابی ریحان با پاک سازی پوست صورت و بهبود خاصیت کشسانی پوست به درمان چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

4. روشن کننده و درخشان کننده پوست

ریحان به پاک سازی پوست صورت از سلول های مرده کمک کرده و به روشن کردن و درخشان کردن پوست کمک می کند.

 

ماسک صورت با ریحان

1 قاشق چای خوری پودر ریحان خشک شده را با 1 قاشق چای خوری زردچوبه و آب یک لیمو ترش تازه ترکیب کیند و بر روی صورت بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

5. پیشگیری از ریزش مو

ریشه سبزی ریحان به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو به درمان ریزش موی سر کمک می کند.

6. درمان شوره سر

روغن ریحان با آب رسانی به مو ها و پوست سر، خشکی پوست و خارش را کاهش داده و شوره سر را درمان می کند.

 

خواص گیاه نازبو و روش استفاده برای لاغری

 

ماسک ریحان برای مو

2 قطره روغن ریحان را با نصف فنجان روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 1 ساعت بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

7. درمان مو های سفید و خاکستری

ریحان یکی از بهترین مواد طبیعی برای پیشگیری و درمان سفید شدن مو ها محسوب می شود.

 

ماسک ریحان برای رفع سفیدی مو

پودر آمله یا انگور فرنگی هندی و برگ های ریحان را به مدت یک شب در آب خیس کنید، سپس مقداری روغن نارگیل به آن اضافه کنید و مو های خود را با این مخلوط بشویید تا سفیدی مو ها رفع شود.

فواید دارویی و درمانی ریحان سبز و بنفش برای بدن

8. درمان ناباروری مردان

ناباروری در مردان می تواند به دلیل کمبود اسپرم یا اختلالات نعوظ ایجاد شود، نشان داده که مصرف ریحان می توانند به درمان اختلالات نعوظ و در نتیجه درمان ناباروری در مردان کمک کند.

9. لاغری و کاهش وزن

استفاده ی منظم از ریحان سبز و بنفش به دلیل فیبر موجود در آن باعث پاک سازی روده ها شده و به بهبود متابولیسم چربی در بدن کمک می کند، در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

10. معده و دستگاه گورش

در طب سنتی از ریحان برای درمان بی اشتهایی، گرفتگی و ریفلاکس معده و حتی کشتن انگل های دستگاه گوارش استفاده می شود. همچنین ریحان می تواند به بهبود هضم غذا، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

11. فشار خون و قلب

سبزی ریحان حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان بوده که می تواند باعث بهبود عملکرد رگ های خونی شده و فشار خون بالا را کاهش دهد.

خواص ضد التهابی ریحان هم برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی و عروقی، حمله ی قلبی و سکته قلبی مفید است.

12. دیابت و قند خون

تحقیقات در هند نشان داده که ریحان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای کاهش گلوکز موجود در خون بوده که می تواند به کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

علاوه بر این ریحان به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون که در افراد مبتلا به دیابت دیده می شود، کمک می کند.

13. سرطان

مطالعات بالینی نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در ریحان از جمله فنول ها و آنتوسیانین ها به طور طبیعی با افزایش تعداد گلبول های سفید خون از ابتلا به انواع سرطان های پوست، کبد، دهان و ریه و گسترش تومور های سرطانی پیشگیری می کند.

14. روماتیسم و آرتروز

ریحان حاوی مقادیر بالای اگنول، سیترونلول و لینالول است که به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و برای پیشگیری و درمان روماتیسم و آرتروز مفید می باشد.

همچنین گفته شده که بتاکاریوفیلن های موجود در ریحان برای کاهش درد آرتروز مفید هستند.

15. استرس، اضطراب و افسردگی

مطالعات نشان داده که یکی از بهترین دارو های ضد افسردگی طبیعی بوده و با افزایش میزان هورمون هایی مانند سروتونین به کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی کمک می کند.

مقادیر بالای مس موجود در ریحان یا نازبو باعث افزایش سطح انرژی شده و برای درمان خستگی و بی حالی مفید می باشد.

16. کبد چرب

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در ریحان باعث بهبود عملکرد کبد و تنظیم سطح آنزیم های کبد شده و به درمان کبد چرب کمک می کند.

17. سنگ کلیه

ریحان به عنوان یک مدر عمل می کند و با پاک سازی و سم زدایی از کلیه به درمان سنگ کلیه کمک می کند.

 

خواص گیاه نازبو و روش استفاده برای لاغری

 

درمان خانگی سنگ کلیه

به مدت 6 ماه هر روز صبح مقداری آب ریحان را با عسل ترکیب کنید و بخورید تا سنگ کلیه درمان شود.

18. آلزایمر و پارکینسون

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که مقادیر بالای منگنز و مس موجود در ریحان باعث بهبود عملکرد مغز شده و برای پیشگیری و درمان زوال عقل و بیماری های آلزایمر و پارکینسون مفید می باشد.

همچنین ریحان با افزایش میزان گلیکوزیل سرامید ها که به عنوان سپر محافظ مغز در برابر رادیکال های آزاد عمل می کنند، از ابتلا به فراموشی در سنین بالا پیشگیری می کند.

19. پوکی استخوان

مقادیر بالای ویتامین K موجود در ریحان با بهبود جذب کلسیم باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان را کاهش می دهد.

20. سندروم پیش از قاعدگی

منگنر موجود در ریحان با تنظیم تعادل هورمون ها در بدن به درمان سندروم پیش از قاعدگی که با علائمی مانند درد کمر و دل درد، افسردگی، خستگی و حساسیت پستان ها مشخص می شود، کمک می کند.

21. چشم

مقادیر بالای بتا کاروتن موجود در برگ ریحان باعث تقویت بینایی شده و به درمان بیماری های چشمی از جمله خشکی چشم کمک می کند.

22. درمان صرع

یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری صرع مقادیر پایین منگنز در بدن می باشد، ریحان غنی از منگنز بوده و می تواند برای پیشگیری و درمان صرع مفید باشد.

23. کم کاری و پرکاری تیروئید

منگنز موجود در ریحان باعث بهبود عملکرد غده و تنظیم هورمون های تیروئید شده و از ابتلا به بیماری های کم کاری و پر کاری تیروئید پیشگیری می کند.

24. درمان گلودرد و سرفه

ریحان به دلیل خواص ضد باکتری و ضد ویروسی که دارد به درمان گلودرد، سرفه و همچنین برونشیت و آسم کمک می کند.

 

درمان خانگی گلودرد و سرفه

شما می توانید 8 برگ ریحان تازه و 5 گل میخک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا عصاره ی آن در بیاید، ار این دمنوش برای درمان سرفه و گلودرد استفاده کنید.

25. خواص گل ریحان

گل ریحان که از نظر طعم و بو کاملا شبیه برگ ریحان است به رنگ سفید یا صورتی می باشد در انتهای ساقه ی گیاه ریحان ظاهر می شود و پس از مدتی دانه ریحان، تخم ریحان یا تخم شربتی را ایجاد می کند.

گل ریحان مانند برگ های ریحان دارای ترکیبات شیمیایی مفیدی بوده و به درمان سرطان، معده درد، استرس و افسردگی، درمان آرتروز و سلامت قلب کمک می کند.

فواید چای و دمنوش ریحان

 

خواص گیاه نازبو و روش استفاده برای لاغری

 

چای و دمنوش ریحان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی شود، فشار خون بالا و سردرد را کاهش دهد و چون خواص ضد باکتریایی دارد به سلامت دهان و دندان کمک کند.

طرز تهیه چای و دمنوش ریحان

یک قاشق چای خوری برگ و گل خشک شده ی ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 3 تا 5 دقیقه دم بکشد، دمنوش ریحان شما آماده است می توانید با عسل شیرین کنید و بنوشید.

فراموش نکنید زنان در دوران بارداری نباید به هیچ وجه از چای و دمنوش ریحان استفاده کنند چون می تواند سطوح هورمونی را در بدن تغییر دهد.

روغن ریحان برای چیست و چه خواصی دارد؟

روغن ریحان منبع خوبی از ویتامین A، منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم بوده و برای درمان تهوع، آرتروز، سو هاضمه، یبوست، درمان استرس و افسردگی، تقویت بینایی، مشکلات تنفسی از جمله آسم و دیابت مفید می باشد.

طرز تهیه روغن ریحان

برگ های تازه ریحان سبز را به مدت 10 ثانیه در آب جوش بریزید و بردارید آب بکشید و با آب سرد خوب بشویید و خشک کنید. برگ ها را به همراه یک فنجان روغن زیتون در مخلوط کن بریزید و خوب هم بزنید تا یکدست شود، روغن ریحان آماده است در ظرفی بریزید و به مدت 3 روز در یخچال نگهداری کنید.

عوارض و مضرات ریحان سبز و بنفش

جنین، زنان باردار و زنان شیرده

گفته شده که زیاده روی در مصرف سبزی ریحان به دلیل روغن های فرار موجود در آن باعث تحریک رحم در دوران بارداری شده و برای جنین و زنان باردار و همچنین زنان در دوران شیردهی مضر می باشد.

ریحان تازه هیچ گونه عوارض جانبی ندارد اما اسانس ریحان بیشتر برای استفاده موضعی بوده و می تواند در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت شود.

ریحان ممکن است با دارو هایی که برای فشار خون بالا و دیابت استفاده می شوند، تداخل دارویی ایجاد کند.

اگر اختلال خونریزی دارید، ریحان ممکن است لخته شدن خون را کاهش دهد.

طبع ریحان سبز و بنفش

طبیعت ریحان کمی گرم و خشک می باشد. ریحان غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، تیامین، نیاسین، فولات، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر، پتاسیم و کلسیم می باشد.

از سبزی ریحان تازه و خشک برای تهیه ریحان پلو، کوفته ریحان، سس پستو و سس ریحان برای پاستا و ماکارونی و سالاد، آبمیوه و اسموتی ریحان و انواع سوپ و آش استفاده می شود. در ایران ریحان سبز و بنفش تازه را به عنوان سبزی خوردن استفاده می کنند.

درباره سبزی ریحان

بیش از 35 نوع ریحان مختلف در طبیعت یافت می شود.

یکی از انواع ریحان، ریحان مقدس است که در هند یک گیاه مقدس شناخته می شود و از روغن آن برای درمان سردرد، استرس و بهبود عملکرد جنسی استفاده می شود.

ریحان یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان جای نیش حشرات و نیش پشه می باشد.

گیاه ریحان بومی مناطق آسیا و آفریقا است که از 5000 سال پیش به صورت وحشی در مناطقی از خاورمیانه رشد کردند و سپس در قرن شانزدهم از هند به اروپا وارد شدند.

ارزش غذایی ریحان سبز و بنفش (100 گرم)

کالری : 22
چربی : 0.6 گرم
کربوهیدرات : 2.7 گرم
فیبر : 1.6 گرم
پروتئین : 3.2 گرم
قند : 0.3 گرم

 

فواید دانه ریحان

از مهمترین خواص تخم ریحان، خاصیت ضد نفخ این دانه است که به رفع مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از نفخ شکم، گرفتگی عضلات شکم، سوء هاضمه و یبوست کمک میکند. از دانه‌های نازبو در بسیاری مناطق دنیا برای تهیه نوشیدنی استفاده میشود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان