ramazan
ramazan

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

مجموعه : دانستنی ها
علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

کعبه، خانه خدا، براستی چرا هیچ پرنده و هواپیمایی روی کعبه پرواز نمی کند؟ چرا هیچ فرودگاهی در مکه وجود ندارد؟ آیا تا کنون برای این سوال پاسخی ارائه شده است؟ در ادامه پاسخ این سوال از چند پایگاه خبری-مذهبی عراق گردآوری و ترجمه شده است که در ادامه پاسخ این سوال را می خوانید.

Kaaba, God’s house, really why does not a bird and a plane fly over the Ka’bah? Why is there no airport in Mecca? Have you ever responded to this question

اطلاعاتی که شما را شگفت زده خواهد کرد…

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

کعبه چیست؟

کعبه بنایی در میان مسجدالحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی است و مقدس‌ترین مکان در دین اسلام به شمار می‌رود؛ خانه‌ای که استحکام کامل دارد و تاکنون پابرجا و استوار مانده است. کعبه ارتباط مستقیم به ارکان اسلام دارد؛ مخصوصاً فریضه حج که زیارت و طواف کعبه از ارکان حج است. همچنین در برپایی نماز نیز کعبه قبله‌گاه مسلمانان است. بنا بر روایت‌ها، هنگامی که چشمه زمزم زیر پای اسماعیل از دل زمین جوشید، مردم در این منطقه و به سبب آب این چشمه جمع شدند و شهر مکه را تشکیل دادند و ابراهیم به فرمان خدا ساختمان کعبه را که در اثر طوفان نوح تخریب شده‌بود و در آن هنگام اثری از آن نبود، بازسازی کند.

آیا می دانید چرا پرواز بر فراز کعبه ممنوع است، و هیچ فرودگاهی در مکه وجود ندارد؟

چرا پرندگان بر فراز کعبه پرواز نمی کنند؟

*پاسخ توسط نامدار*
ﻫﻞ ﺗﻌﻠﻢ ﻟﻤﺎﺫﺍ ﻳﻤﻨﻊ ﺍﻟﻄﻴﺮﺍﻥ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻜﻌﺒﺔ , ﻭﻻ ﻳﻮﺟﺪ ﻣﻄﺎﺭ ﻓﻲ ﻣﻜﺔ
ﺍﻟﻤﻜﺮﻣﺔ ﻣﻌﻠﻮﻣﺔ ﺳﻮﻑ ﺗﺬﻫﻠﻜﻢ
ﻟﻦ ﺗﺼﺪﻕ ..
ﺍﻟﻤﻌﻠﻮﻣﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﺍﺩﺧﻠﺖ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮﻳﻦ ﻓﻲﺍﻻﺳﻼﻡ , ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ .

 

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

تعتبر الكعبة المشرفة مركز الأرض، فهي تقع وسط رقعة الأرض الذي تخلو من أي ميلان أو أنحراف أو أعوجاج، ولكونها مركز الجاذبية الأرضية، فهي بطبيعة الحال تقوم بجذب الشحنات المغناطيسية لهذه المكان . وهى أول نقطة تستقبل شروق الشمس.
ولهذه الأسباب ولكون الكعبة المشرفة هي مركز الجاذبية الأرضية، وهي مركز جذب والتقاء الإشعاعات الكونية للجاذبية على سطح الأرض، فأن منطقة فراغ في طبقات الهواء التي تعلو الكعبة المشرفة، يستحيل التحليق فوقها سواء من قبل الطيور أو حتى الطائرات؛ لأنها مركز جذب مغناطيسي.

وهذا بالفعل ما أثبته العلم الذي أكد أن الطائرات والطيور يستحيل عليهم الطيران فوق الكعبة المشرفة، بسبب الجذب المغناطيسي، ولهذا السبب بالطبع لم تقيم المملكة العربية السعودية، مطار في مدينة مكة المكرمة.
وهذا ما يفسر أنه برغم كثرة الطيور بالكعبة، ألا أنها تحلق حول الكعبة، وليس فوقها.

و الجدير بالذكر إن الكعبة المشرفة هو نور الأرض حيث يخرج نور من الكعبة و يعبر الفضاء الخارجي عابراً للسماء ، و يقال إن هذا النور يصل و يلتقي عند بيت الله المعمور في السماء أي يتعامد البيت المعمور في السماء مع بيت الله الحرام في الأرض .

(سُبحانَ اللّهِ وَ تَعالى عَمّا يُشرِكُونَ)

باور نمی کنید … اطلاعاتی که بسیاری را به دین اسلام مشرف گرداند.

کعبه مرکز کره زمین است، که در وسط یک قطعه زمین عاری از هر گونه خمیدگی یا انحراف و یا انحنا واقع شده است ، و به این دلیل که مرکز جاذبه زمین است، به طور طبیعی بارهای مغناطیسی را برای این محل جذب می کند. و اولین نقطه ای است که تابش طلوع آفتاب با آن برخورد می کند.

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

به این دلایل و این واقعیت که کعبه مرکز گرانش زمین، و مرکز جاذبه و محل تلاقی تابش های کیهانی گرانش در سطح زمین است، منطقه خلاء در لایه های هوای بالاتر از کعبه، پرواز بر فراز آنرا توسط هر پرنده و یا حتی هواپیما غیر ممکن می سازد؛ چرا که مرکز جاذبه مغناطیسی است.

و این همان چیزی است که در حال حاضر توسط علمی، که تأکید دارد که پرواز هواپیماها و پرندگان بر فراز کعبه، به دلیل جاذبه مغناطیسی غیر ممکن است، ثابت شده است. و البته به همین دلیل است که، کشور عربستان سعودی هیچ فرودگاهی در شهر مکه نساخته است.

و به همین دلیل است که با وجود تعداد زیاد پرندگان در کعبه، آنها در اطراف کعبه پرواز می کنند، نه بالای آن .

شایان ذکر است که کعبه نور زمین است که در آن نور از کعبه خارج شده و از فضای بیرونی گذشته و بسوی آسمان پیش می رود، و گفته می شود که این نور به خانه آباد خدا می رسد، یعنی خانه آباد خدا در آسمان عمود و مقابل با خانه خدا در زمین است.

 

منزه است خدا و از آنچه با او شریک می گردانند برتر است.

 

نگاهی داریم به تصاویری ویژه از داخل خانه خدا

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

چرا تصویر برداری نیز از داخل خانه خدا ممنوع است؟

خانه خدا تنها در دو مناسبت در سال، چون ماه شعبان و پیش از موسم حج باز می‌شود تا طی یک مراسم رسمی با آب زمزم و گلاب ناب کاشان شستشو داده شود یا در برخی از مناسبت‌های رسمی دیگر که پادشاهان، سفیران، وزیران و رؤسای کشور‌های مختلف می‌آیند، این در برای آن‌ها باز می‌شود.

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

طی این مراسم رسمی و یا زمان ترمیم و بازسازی خانه خدا تعدادی عکس از داخل آن گرفته شده است.آنچه از تصاویر بر می‌آید این است که کعبه از داخل چندان چراغانی نیست و برق کشی نشده است. در دیوار‌های داخلی آن 15 فانوس قدیمی آویزان است. فضای داخل کعبه تنها گنجایش نماز خواندن 50 تا 60 نفر را دارد.

همچنین کتاب‌هایی در این راستا نوشته شده و به عکس برداری و تصویربرداری از خانه خدا اشاره کرده‌اند، اما به طور کلی همه این‌ها به قداست و ممانعت از کشف جلالت و عظمت خانه خدا باز می‌گردد تا همچنان اسرار کعبه پوشیده بماند. چرا که برخی معتقدند که این عکس‌ها احترام به خانه خدا را از بین می‌برد.

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

البته تولیت خانه خدا نیز اجازه تصویربرداری و عکس گرفتن از خانه خدا را نمی‌دهد. این موضوع اگر چه نه از نظر شرعی و نه دینی مانعی ندارد، اما اعتقاد به حفظ ارزش و قداست خانه خدا هر گونه تصویربرداری از آن را غیر مجاز اعلام کرده است.

با این حال وزارت حج عربستان هرساله با صدور قانونی ممنوعیت تصویربرداری از داخل حرمین شریفین و صحن آن‌ها را اعلام می‌کند و از شرکت‌های دارای مجوز این وزارتخانه می‌خواهد تا زائران خانه خدا را نسبت به ممنوعیت فیلمبرداری، تصویربرداری و عکاسی با هر وسیله‌ای آگاه کنند.

 

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

طی قانون این وزارتخانه آمده است: ممانعت از فیلمبرداری، تصویربرداری و عکاسی از حرمین شریفین و صحن آن‌ها با وسایل مختلف به منظور حفظ قداست این اماکن مقدس است و با این کار سعی می‌شود جو عبادی و بندگی پروردگار برای کسانی که به زیارت خانه خدا و مسجدالنبی آمده‌اند، فراهم شود. تصویربرداری از داخل حرم شریف منجر به تشویق، ازدحام و نگرانی می‌شود.

در ادامه این قانون آمده است: روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های گروهی وظیفه دارند تا حجاج را آگاه کنند و با نصب پوستر و توزیع بروشور‌هایی در اماکن اسکان زائران، آن‌ها را نسبت به این امر اقدام کنند.

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

بخش پایانی: انتشار این پاسخ ها از نظر برخی خبرگزاری های مذهبی عربستان باعث شد برخی به اسلام گرایش داشته باشند! وبسایت ناز وب این اطلاعات را از خبرگزاری های معتبر گردآوری کرده است و صحت و سقم یا خرافات بودن آن نیاز به بررسی های بیشتری دارد که متعاقبا در همین بخش بروزرسانی می شود. امیدواریم روزی برسد که جهان عاری از خرافه پرستی شود. *یا حق*

 

آنچه که باید در خصوص عدم پرواز در یکی از خاص ترین ارتفاعات جهان بدانید این است:

 

دلیل پرواز نکردن هواپیما در تبت

سوال جالبی است، نه؟ منطقه تبت یکی از مرتفع ترین نقاط زمین است و به بام جهان شهرت دارد. اورست، بلندترین کوه زمین و بسیاری از کوه های مرتفع نیز در همین منطقه قرار دارند. اما آیا می دانستید که هواپیماها اجازه ندارند بر فراز تبت پرواز کنند؟ پرواز بر فراز تبت بسیار خطرناک است و معمولا هواپیماها از پرواز بر فراز آن نهی می شوند.

فکر می کنید دلیل پرواز نکردن هواپیما در تبت چیست؟ آیا پای پدیده ای عجیب و ماورالطبیعه در میان است یا آنکه صرفا ویژگی های طبیعی و خاص منطقه باعث این امر می شود؟ ابتدا مختصری در مورد تبت و ویژگی خاص این منطقه صحبت می کنیم و بعد، پاسخ این سوالات را با هم پیدا می کنیم. با بخش دانستنی های جذاب وبسایت ناز وب همراه باشید.

 

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

سرزمین تبت کجاست؟

تبت منطقه ای خودگردان در کشور چین است. این منطقه در جنوب غربی چین واقع شده و از سمت غرب با هند، از جنوب غربی با نپال و از سمت جنوب شرق با برمه و بوتان مرز مشترک دارد.

فلات تبت مرتفع ترین فلات در دنیاست و رشته کوه هیمالیا در این منطقه قرار دارد. کوه هایی مثل اورست (۸۸۵۰ متر)، ماکالو (۸۴۸۱ متر) و بسیاری کوه های مرتفع در این سرزمین قرار دارند. میانگین ارتفاع این کوه ها ۸۰۰۰ متر (۲۶۰۰۰ فوت) است.

تبت یک فرودگاه بین المللی دارد؛ فرودگاه لهاسا گونگار و فرودگاه دیگر یعنی نگری گونسا فرودگاهی با کاربرد نظامی و همگانی است. فرودگاه لهاسا گونگر در ۶۲ کیلومتری لهاسا، پایتخت منطقه خودگردان تبت، قرار دارد.

میانگین ارتفاع این منطقه ۳۶۵۰ متر است! کوهنوردانی که به این منطقه سفر می کنند قبل از هرچیز باید کمی صبر کنند تا الگوی تنفسشان کم کم با این ارتفاع بالا هماهنگ شود. این اطلاعات به شما کمک می کند تا دلیل پرواز نکردن هواپیما در تبت را بهتر درک کنید.

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

ارتفاع زیاد فلات تبت

سرزمین تبت با دارا بودن مجموعه ای از کوه های مرتفع (بلندترین آنها اورست با ۸۸۵۰ متر) تبدیل به منطقه ای پرمخاطره برای هواپیماها شده است. هواپیماها برای پرواز محدودیت ارتفاع دارند و کمتر و بیشتر از ارتفاعی مشخص اجازه ندارند پرواز کنند. حداکثر ارتفاعی که هواپیماها می توانند پرواز کنند ۸۰۰۰ متر است.

همانطور که دیدیم ارتفاع بسیاری از کوه های این منطقه نزدیک به ۹۰۰۰ متر است، بنابراین هواپیماها به طور معمول اجازه ندارند بر فراز رشته کوه هیمالیا پرواز کنند. همچنین در ارتفاع بالا مسئله ای به نام لایه های جوی وجود دارد. این امر دلیل دیگر پرواز نکردن هواپیما در تبت است. آشفتگی لایه های جوی

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

خب، همانطور که ممکن است بدانید جو زمین از چهار لایه تشکیل شده است. نزدیک ترین لایه به زمین تروپوسفر نام دارد که از سطح زمین تا ارتفاع حدود ۱۱۰۰۰ متری (۷ مایلی) ادامه دارد.

همانطور که دیدیم رشته کوه هیمالیا در ارتفاع ۸۸۵۰ متری (۵٫۵ مایلی) قرار دارد. بنابراین در منتها الیه لایه اول و در نزدیکی لایه دوم جو قرار دارد. بین لایه های جوی مرزی نامرئی وجود دارد که از آنجا به بعد لایه بعدی شروع می شود.

پس از این ارتفاع، تروپوسفر جای خود را به لایه دوم، یعنی استراتوسفر می دهد. اکثر هواپیماها در بالای لایه تروپوسفر پرواز می کنند و پرواز در لایه جوی استراتوسفر تنها در صورتی مجاز است که ذخیره اکسیژن کافی داشته باشید. با زیاد شدن ارتفاع از تراکم هوا کم می شود.

به این معنا که هرچه بالاتر می رویم حجم اکسیژن در هوا کاهش پیدا می کند. همچنین با افزایش ارتفاع، فشار هوا بیشتر می شود. این دو در کنار هم باعث آشفتگی و اختلالات هوا می شود.

 

در صورتی که رشته کوه های مرتفع وجود نداشته باشد، مواجهه با فشار هوا در چنین ارتفاعی راحت تر خواهد بود. اما مشکل این جاست که علاوه بر فشار هوا، کوه هایی سر به فلک کشیده نیز وجود دارند که پرواز در این منطقه را بسیار خطرناک می کنند. اگر هواپیمایی بخواهد در این منطقه پرواز کند علاوه بر مواجهه با آشفتگی های جوی در لایه استراتوسفر باید مراقب رشته کوه مرتفع هیمالیا که مثل مانعی بر سر راه هواپیما هستند نیز باشد.

 

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

خطر پرواز بر فراز تبت

اکثر هواپیماها قادر هستند در ارتفاع بالاتر از ۶۰۰۰ متر پرواز کنند، اما اغلب آنها تنها ۲۰ دقیقه ذخیره اکسیژن دارند. بر طبق قوانین صنعت هواپیمایی، هواپیما پیش از آنکه ذخیره اکسیژن مسافرانش تمام شود باید به ارتفاع ۳۰۰۰ متری برگردد.

اگر هواپیمایی بر فراز این منطقه پرواز کند، به دلیل وجود کوه های با ارتفاع بیشتر از ۸۰۰۰ متر، کاهش به موقع ارتفاع و برگشتن به ارتفاع ۳۰۰۰ متری ممکن است دشوار باشد. پرواز بر فراز رشته کوه هیمالیا ریسک زیادی به همراه دارد، چون در چنین ارتفاعی آشفتگی های جوی کنترل همه چیز را از دست خلبان خارج می کنند و نمی توان زمان بندی درستی برای کاهش ارتفاع داشت.

اگر هواپیمایی این کارپرمخاطره را انجام دهد احتمال دارد در اواسط پرواز ذخیره اکسیژنش تمام شود و جان خود و مسافران به خطر بیفتد. از آنجا که ایرلاین ها نمی خواهند چنین ریسک پرخطری را بپذیرند به کل از پرواز بر فراز تبت خودداری می کنند.

 

 

علت عجیب ممنوعیت پرواز هواپیما و پرندگان در بالای کعبه!

 

مسیر منحنی پرواز و فرود هواپیماها

هواپیماها هنگامی که از زمین بلند می شوند مسیری منحنی (Geodesic) را در پیش می گیرند و کم کم ارتفاع خود را زیاد می کنند، برای فرود نیز هواپیما لازم همین مسیر منحنی را طی کنید تا بتواند به طور صحیح و بی خطر فرود بیاید. مسیر پرواز تمام هواپیماها بر اساس این منحنی ژئودزیکی برنامه ریزی می شود.

اما در تبت فرودگاه زیادی وجود ندارد و همانطور که گفتیم تنها دو فرودگاه در تبت وجود دارد. این دو فرودگاه هم ۱۳۵۷ کیلومتر از هم فاصله دارند.

خب، با توجه به دلایل بالا و همانطور که دیدیم هواپیماها بر فراز تبت پرواز نمی کنند؛ اما نه به دلایل مرموز و رمزآلود، بلکه به دلایلی کاملا علمی و ناشی از ویژگی های طبیعی منطقه تبت.

جمله پایانی: دانستنی های شگفت انگیز، جالب و خواندنی، عجیب را می توانید در بخش دانستنی های وب سایت ناز وب دنبال کنید و از علم و آگاهی داشتن مسائل و موضوعات پیرامون زندگی لذت ببرید.

The strange cause of the flight ban on flying birds and birds at the top of the Kaaba!

 

چرا طواف کعبه خلاف عقربه‌ های ساعت است

تا حالا به این فکر کردید چرا پرده کعبه سیاه است!

جنجال خودروی تجار ثروتمند با طرح پرده کعبه + تصاویر

نگاه کردن مکه از تلویزیون ها حرام شد!! عکس


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان