ramazan
ramazan

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

شپش، ریز حشره ای با شش پای بسیار قوی A lice, a very strong insect with six legs که با چشم غیر مسلح فقط یک پوسته بسیار بسیار ریز و سفید رنگ دیده می شود. متاسفانه با گسترش جهانی شپش وظیفه تک تک افراد است که مرتب خود و افراد خانواده را تحت نظر داشته باشند تا مبادا به شپش مو مبتلا شوند.

شپش دلیل بر عدم بهداشت و رعایت نکردن آن نیست شپش را نیز می تواند در رده ی اگزمای پوستی قرار داد زیرا شپش تا 6 ساعت در زیر آب دوام می آورد!! پس هیچ ارتباطی با عدم بهداشت و استحمام نکردن ندارد. تنها پس از مبتلا شدن دو برابر کردن بهداشت فردی موجب از بین رفتن شپش می شود.

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

با توجه به اهمیت بیماری و درمان آن در این بخش از 0 تا 100 شپش، علائم و نشانه های آن، راه های درمان را در این بخش گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

شپش چیست؟

شِپِش یک راسته از حشرات است. شپش‌ها انگل خارجی، دایمی و اجباری هستند. اجباری به این معنا است که به غیر از بدن پستانداران و پرندگان در جاهای دیگر نمی‌تواند زندگی کند. شپش‌ها در راسته «شپش بی‌بالان» (Phthiraptera) قرار دارند. این راسته دارای بیش از ۳٬۰۰۰ گونه شپش است که انگل خارجی پستانداران و پرندگانند. البته استثناء نیز وجود دارد؛ نوک‌اردکی و خفاش به شپش مبتلا نمی‌شوند.
هر ۳ نوع شپش انتشار جهانی دارند و از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته‌اند و آن‌ها را روی بدن اجساد مومیایی شده پیدا کرده‌اند؛ ولی غالباً در مناطق معتدل یافت می‌شوند.

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

آلودگی شدید به شپشِ بدن، شپشِ سر یا شپشِ عانه را اصطلاحاً پدیکولوزیس می‌گویند. پوست بدن برخی افراد که دچار آلودگی شدید هستند حالت خال خال دارد. اصطلاحاً به ابتلا به شپش بیماری ولگردان (Vagabond) هم می‌گویند.

مهم‌ترین بیماری‌هایی که به وسیله شپش انتقال می‌یابد عبارت‌اند از:

تیفوس اپیدمیک (تیفوس شپشی یا اگزانتماتیک)
تب راجعه شپشی (تب راجعه اپیدمیک)
تب خندق

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

مبارزه

با توجه به زیست‌شناسی شپش، بهترین راه رعایت موازین بهداشت فردی به ویژه استحمام و استفاده از آب گرم و صابون است. تعویض لباس‌های زیر، کوتاه کردن موها، رعایت اصول بهسازی محیط و در موقع اضطرار جوشاندن لباس‌ها در حرارت بالای ۶۰ درجه و ترجیحاً اتو کردن آن‌ها از راه‌های کاهش احتمال آلودگی به شپش است.

نشانه هایی که به شما می گوید شپش دارید !

شپش سر، حشرات کوچک دندان داری هستند که در موی انسان زندگی و زاد و ولد می کنند و با مکیدن خون از پوست سر تغذیه می کنند.شپش سر در دانش آموزان مدارس و موسسات در همه جا شایع است. آن ها افراد را از همه موقعیت های اجتماعی – اقتصادی و گروه های سنی متمایز می کنندنشانه شپش

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

شپش ها بسیار کوچک هستند و تنها حدود 2 تا 3 میلی متر اندازه گیری شده اند.شپش های بالغ بیضی شکل و خاکستری مایل به قهوه ای هستند. از فاصله دور، آن ها شبیه نقطه های کوچک به نظر می رسند. به همین دلیل است که هجوم شپش ها بسیار آسان است.

شپش های بالغ حدود 30 روز زندگی می کنند و به سرعت در صورتی که از روی سر فرود آیند می میرند آن ها تخم گذاران پرکاری هستند و ماده ها شش تخم در روز می گذارند.تخم ها تمایل دارند در ریشه مو، درست کنار پوست سر قرار بگیرند آن ها کوچک هستند و سفید به نظر می رسند.

نشانه های اصلی شپش در سر و بدن
سه نوع شپش وجود دارد:

شپش سر:

شپش موجودی 6 پا است که روی سر، گردن و گوش ها زندگی می کند و به این قسمت ها می چسبد و از خون انسان تغذیه می کند. اندازه شپش مانند یک دانه کنجد است و رنگ آن می تواند سفید، قهوه ای یا خاکستری تیره باشد . تخم شپش گرد یا بیضی شکل است و روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می چسبد. این شپش روی پوست سر یافت می شوند راحت ترین کار این است که پشت گردن و پشت سر، گوش های خود را نگاه کنید.

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

شپش بدن:

این شپش ها در لباس و رختخواب زندگی می کنند و برای تغذیه به روی پوست حرکت می کنند شپش های بدن اغلب بر افرادی تاثیر می گذارند که قادر به حمام کردن و یا شستشو به طور مرتب، مانند افراد بی خانمان نیستند. شپش بدن از روی لباس یا تختخواب به بدن منتقل می شود .

شپش عانه یا همان شپش ناحیه تناسلی:

این نوع شپش بر روی موهای زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می کند و معمولا خرچنگ نام دارد،این شپش روی پوست و موی ناحیه تناسلی رخ می دهد و اغلب، روی موهای زبر مانند مو سینه، ابروها و مژه ها یافت می شود.افراد می توانند بهداشت فردی خوبی داشته باشند اما شپش بگیرند اگر درمان درست انجام نشود، این وضعیت می تواند به مشکلی مکرر تبدیل شود.

نشانه ها و علائم عبارتند از:

خارش شدید
درد ناشی از خارش
احساس بی قراری ناشی از حرکت مو.

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

شپش روی پوست سر، بدن، لباس و یا موهای بدن .شپش بالغ ممکن است به اندازه دانه کنجد یا کمی بزرگ تر باشد.
تخم شپش روی شفت مو، یکی دیگر از نشانه ها است که گاهی با شوره سر اشتباه گرفته می شود، اما بر خلاف شوره سر، آن ها را نمیتوان به راحتی از مو کنار زد
برجستگی قرمز کوچک روی پوست سر، گردن و شانه.

 

نه پرواز می کنند و نه می پرند!

شپش درمدارس و مهدکودک ها به علت نزدیکی کودکان به هم و استفاده از شانه و گلسر های یکدیگر شایع تر است. شپش در صورت استفاده از شانه و وسایلی که با مو ارتباط دارد و همچنین هنگام تماس موهای سرتان با موهای سر فرد مبتلا می تواند از روی موی او به موی شما بخزد اما شپش ها نه می توانند پرواز کنند و نه بپرند!

بزرگسالانی که در خانه کودکان مدرسه ای دارند باید مواظب باشند و موهای کودک خود را بررسی کنند تا به شپش مبتلا نشود و یا در صورت ابتلا سریع تحت درمان قرار بگیرد . این بزرگسالان خودشان نیزدر خطر بیشتری برای ابتلا به شپش قرار دارند. شپش ها می توانند مدت زمان کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی نیززنده بمانند .

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

چیزی پوست سرتان را قلقلک می دهد؟!

افرادی که به شپش مبتلا می شوند احساس قلقلک یا راه رفتن چیزی را بر روی سر یا بدن خود دارند . گزش شپش ها باعث ایجاد حساسیت روی پوست خواهد شد و به دنبال این حساسیت ، روی پوست سر خارش ایجاد می گردد اما ممکن است بلافاصله پس از ابتلا به شپس به خصوص مواقعی که هجوم شپش ها خفیف باشد ، دچار خارش نشوید و حتی تا 6هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه ای نداشته باشید.

شپش ها تا 6 ساعت زیر آب دوام می آورند!

شپش ها موجب ایجاد بیماری نمی شوند وهم چنین بیماری را منتقل نمی کنند اما باعث خارش پوست سر می شوند . خارش پوست سر تنها به دلیل وجود شپش رخ نمی دهد بلکه بیماری های دیگری مانند شوره، اگزما و حساسیت به شامپو و سایر محصولات نیز می تواند موجب خارش سر شوند پس باید با راه تشخیص شپش آشنا باشید.

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

شپش ها در بسیاری از افراد مشکلی ایجاد نمی کنند و مدت زمان زیادی طول می کشد تا سرشان شروع به خارش کند. دلیل ابتلا به شپش کثیف بودن و حمام نکردن نیست زیرا شپش ها می توانند تا 6 ساعت زیر آب دوام بیاورند!

برخی دیگر از علائمی که نشان دهنده شپش بر روی سر شماست

• زخم هایی که جای گزش شپش است بر روی پوست شما ایجاد می شود.

• این زخم ها ممکن است توسط باکتری های روی پوست عفونی شوند.

• غدد لنفاوی تان ممکن است حساس شودپس در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

• برخی اوقات افراد مبتلا خواب راحتی ندارند.

• همچنین شپش ها می توانند سبب ایجاد برآمدگی های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه ها و ناحیه تناسلی گردند.

• اگر تکه های سفید رنگی به موهای شما چسبیده بود که به سختی از روی مو جدا می شد این تکه های سفید چسبیده به مو ، تخم های شپش هستند.

برای شپش چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

معمولا می توانید با استفاده از شامپو که به طور خاص برای کشتن شپش تعیین شده اند، از شر شپش های خلاص شوید.

اگر شامپو شپش ها را از بین نبرد – پزشک می تواند شامپو قوی تر را تجویز کند.
بارداری -از شامپوهای ضد شپش استفاده نکنند مگر با تجویز پزشک
کهیر آلوده و یا خراش های پوستی

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

نشانه شپش و علل آن

می توانید با تماس با شپش و یا تخم های آن، شپش را بگیرید. تخم حدود یک هفته باز می شود شپش ها نمی توانند پرواز کنند و یا روی زمین راه بروند آن ها پخش می شوند:

تماس بدن به بدن و سربه سر:

این ممکن است زمانی رخ دهد که کودکان و یا اعضای خانواده با یکدیگر بازی کنند یا تعامل داشته باشند.

 

نزدیکی وسایل ذخیره شده:

نگهداری لباس های آلوده در کمدها، یا چوب لباسی مدرسه، یا نگهداری اقلام شخصی مثل بالش، پتو، شانه ها و اسباب بازی ها در مجاورت یکدیگر می تواند باعث شیوع شپش شود.

 

تقسیم اقلام در میان دوستان یا اعضای خانواده:

این اقلام ممکن است شامل لباس، هدفون، مسواک، شانه ها، تزئینات مو، حوله، پتو، بالش ها و اسباب بازی های باشند.

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

چرا دچار شپش می شویم؟

تماس با اسباب و اثاثیه آلوده:

خوابیدن بر روی تخت خواب یا نشستن روی مبل پوشیده از پارچه، که توسط فردی که شپش دارد، آلوده شدهاست . شپش ها می توانند به مدت یک تا دو روز در بدن بدون علامت زندگی کنند

ارتباط جنسی:

این نوع شپش معمولا از طریق تماس جنسی پخش می شوند و عموما بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهند.

نشانه شپش و پیش گیری از آن

جلوگیری از گسترش شپش های سر در میان کودکان در محیط های مراقبت از کودکان و مدارس دشوار است. ارتباط بسیار نزدیکی میان کودکان و وسایل آن ها وجود دارد که شپش ها می توانند به راحتی گسترش یابند. این بازتاب در مورد عادات بهداشت فرزندان شما نیست، و اگر کودک شما شپش را بگیرد، این به معنای شکست در نقش بهداشتی شما نیست.

برخی از محصولات ادعا می کنند که شپش را دفع می کنند، اما تحقیقات علمی بیشتری برای اثبات ایمنی و اثربخشی آن ها مورد نیاز است.

مطالعات کوچکی نشان داده اند که مواد اولیه در برخی از این محصولات عمدتا روغن های گیاهی مانند نارگیل، زیتونی، رزماری و چای – ممکن است برای دفع شپش کار کنند. با این حال، این محصولات به عنوان “طبیعی” طبقه بندی می شوند بنابراین آن ها توسط اداره غذا و دارو تحت نظارت قرار نمی گیرند و ایمنی و اثربخشی آن ها طبق استانداردهای آزمایش نشده است.

از کودکان بخواهید که وسایل خود را با دوستان دیگر معاوضه نکنند و خیلی به یکدیگر در فضاهای شلوغ و آلوده مثل مدرسه نزدیک نشوند.

 

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

نحوه جلوگیری از شپش
روش های تشخیص برای اطلاع از علائم و نشانه های شپش

نشانه هجوم شپش ها ، مشاهده کردن شپش های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی باشد.شما با کمی دقت می توانید شپش ها را ببینید.برای تشخیص تخم شپش بعد از حمام موی تان را شانه بزنید و موهای روی شانه را بررسی کنید.

با استفاده از یک شانه دندانه ریز از قسمت های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید. اگر هم به شپشی برخوردید، آن را با شانه از روی مو بردارید.

از نور خورشید برای بازرسی موها استفاده کنید ممکن است تخم کوچک سفید و یا قهوه ای که به موها چسبیده را ببینید تکان خوردن آن ها دشوار است. اگر شپش ها از داخل تخم بیرون آیند یافتن شپش زنده دشوارتر است. شپش بالغ 2 تا 4 میلی متر و قهوه ای رنگ هستند.

بهترین راه چک کردن شپش سر، استفاده از مقدار زیادی نرم کننده مو (هر نوع برند)، سپس خشک کردن مو و شانه کردن مو با شانه زبر برای تمیز کردن است.سپس از یک شانه دندانه ریز برای شانه کردن مو استفاده کنید، آن را به طور منظم پاک کنید تا بتوانید میزان شپش و تخم آن ها را چک کنید.

نشانه شپش و دوره عفونی

(زمانی که فرد آلوده می تواند دیگران را آلوده کند) تا وقتی که تخم یا شپش زنده باشد ، پس از این که از تخم بیرون آمدند، شپش ها پس از 10 روز قادر به تخم گذاری هستند و شپش تا 35 روز در پوست سر زندگی می کنند. آن ها بیش از 2 روزخارج از بدن انسان جان سالم به در نمی برند.

 

درمان های بسیار سریع و کارآمد

 

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

4 روغن گیاهی بسیار مفید، و دیگر موادی که به شما در درمان و از بین بردن شپش ها کمک می کند.

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

روغن درخت چای

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

روغن درخت چای اسانس های طبیعی است که به طور موثر در درمان آلودگی شپش سر استفاده می شود. این روغن ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ و در درمان شپش بسیار سودمند است.

روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین با یک قطره olive oil روغن زیتون رقیق کنید. با توپ پنبه ای به سرتاسر پوست سر بمالید و 12 ساعت بعد بشویید. ابتدا سه بار در هفته این کار را انجام دهید و سپس یک بار در هفته تا از شر آن خلاص شوید.

روغن چریش

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

روغن چریش شامل ترکیبات مختلف است که دارای خواص دارویی است چند قطره از روغن چریش را با روغن زیتون ترکیب کنید و با توپ پنبه ای به پوست سر بزنید حداقل دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید تا بطور کامل شپش درمان شود.

روغن اکالیپتوس

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

روغن اوکالیپتوس از برگ های تازه درخت اکالیپتوس استخراج شده است. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری موثر است.

شامل ترکیباتی که به از بین بردن حشرات کمک می کند. استفاده از آن را به طور منظم به منظور خلاص شدن از شر شپش است . می توانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس در شامپو مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید.

این یک راه آسان برای از بین بردن شپش است. اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب حمام و شستشوی آن با موی سر شیوه دیگری برای دفع شپش است.

اسانس روغن شمعدانی

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

اسانس شمعدانی مورد استفاده برای کشتن شپش است اسانس شمعدانی به عنوان محبوب ترین از بین برنده شپش است .

ماساژ آن به مو و پوست سر در هنگام خواب و شستن آن در صبح ضروری است یا چند قطره از اسانس شمعدانی به شامپو اضافه کنید تا شپش بطور کامل از بین برود.

روغن بادام almond oil

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

روغن بادام برای بهبود شرایط موهای خود بهره‌مند شویم. زرده تخم مرغ نیز یکی دیگر از گزینه هایی است که فواید بسیاری برای مو به همراه دارد.

هم زرده و هم سفیده تخم مرغ سرشار از مواد مغذی هستند. با این وجود، در مورد درمان های مو، استفاده از زرده تخم مرغ گزینه بهتری است. زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی مفیدی مانند اسیدهای چرب، لسیتین، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین B، و بیوتین است.

تحریک رشد مو

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

پروتئین یکی از مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ است که برای رشد مو بسیار خوب است. پروتئین آن چیزی است که برای باززایی سریع Cell سلول های بدن به آن نیاز دارید. این باززایی شامل رشد سریع مو نیز خواهد بود.

پیشگیری از شکستگی

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

استفاده از محصولات مراقبت و درمان مصنوعی ممکن است به پاکسازی موی شما کمک کنند. با این وجود، این کار می تواند چربی طبیعی مو را طی استفاده از بین ببرد. در نتیجه، مو خشک و ضعیف می شود. در این شرایط مو نسبت به شکستگی نیز مستعدتر می شود. در این مورد، استفاده از زرده تخم مرغ به عنوان یک نرم کننده یا ماسک مو امکان احیای چربی طبیعی مو و پوست سر را فراهم می کند. به بیان دیگر، استفاده از زرده تخم مرغ روی مو به پیشگیری از ریزش موی ناشی از شکستگی کمک خواهد کرد.

مرطوب کردن مو

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

فواید عسل برای پوست و مو به ما نشان داده است که مواد طبیعی می توانند مرطوب کننده خوبی برای مو باشند. جدا از عسل، ما می توانیم از زرده تخم مرغ نیز به عنوان مرطوب کننده مو استفاده کنیم. برای کسب بهترین نتیجه می توانید از ترکیب عسل و زرده تخم مرغ به عنوان ماسک مو همیشگی خود استفاده کنید. استفاده از این مواد روی مو و پوست سر رطوبت را به موی خشک باز می گرداند.

از بین بردن شوره سر

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

Yolk زرده تخم مرغ به تنهایی ممکن است شوره سر را تشدید کند. با این وجود، شما می توانید زرده تخم مرغ را با مواد دیگر، مانند روغن یاس بنفش هندی که در مبارزه با شوره سر موثر عمل می کند، ترکیب کنید. از این رو، شما هم مواد مغذی و هم ویژگی های ضد شوره را در اختیار خواهید داشت.

پیشگیری از ریزش مو

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

پروتئین برای مو خوب است. تخم مرغ از محتوای پروتئین بالایی برخوردار است. استفاده از زرده تخم مرغ روی مو و افزودن برخی مواد مفید دیگر به آن یک ترکیب فوق العاده را برای تقویت موی سر شکل خواهد داد. رطوبت مورد نیاز مو و پوست سر از این طریق تامین می شود. این فرآیند مو را با مواد مغذی تغذیه می کند. افزون بر این، ریشه های مو تقویت خواهند شد.

پیشگیری از سفید شدن زودرس مو

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

ترکیب زرده تخم مرغ و روغن های طبیعی، مانند روغن نارگیل، گزینه خوبی برای تقویت رنگ طبیعی مو است. جدا از ترکیب زرده تخم مرغ و روغن نارگیل شما می توانید از فواید برگ های کاری و روغن نارگیل برای موی سفید بهره ببرید. این ترکیب ها از سفید شدن زودرس مو نیز پیشگیری می کنند. سفید شدن زودرس مو گاهی اوقات در افرادی که با مشکلات تغذیه ای مواجه هستند و یا بیش از حد از محصولات رنگ مو استفاده می کنند، رخ می دهد.

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

با رعایت اصول بهداشتی و استفاده مواد و روغن های ذکر شده راهکارهای بسیار آسان می توانید تخم شپش و خود حشره شپش را به راحتی از بدنتان دور کنید.

 

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

خط پایانی: با گسترش جهانی شپش در ذهن بسیاری از افراد وجود شپش عدم رعایت بهداشت فردی است در صورتی که کاملا این نظریه رد شده است شپش تا 6 ساعت زیر آب می تواند دوام بیاورد! پس با مبتلا شدن به شپش خجالت فردی و اجتماعی و نگرانی ندارد زیرا یک بیماری و اگزمای پوستی است که شامل هر کسی می شود.

 

شپش چیست/ درمانهای دارویی و خانگی شپش +علائم آن

 

به امید سلامتی همه شما عزیزان و کاربران نازوب که با انتخاب این بخش از سلامت، بیماری ودرمان به سلامت خود و خانواده اهمیت می دهید.

What is lice / Home remedies for lice + its symptoms

 

عجیب و وحشتناک ترین بیماری های دنیا 2 (تصاویر 18+)

بیماری کارناوان چیست و چه علائمی دارد + عکس

عجیب و وحشتناک ترین بیماری های دنیا (عکس)


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان