ramazan
ramazan

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

شیرهای گیاهی بهترین جایگزین برای شیر گاو Vegetable milk is the best alternative to cow’s milk . این بخش دنباله بخش های قبلی و آموزش تهیه شیرهای گیاهی است. در این قسمت آموزش تهیه شیر ماکادمیا، شیر کنیوا و شیر شاهدانه و تمامی خواص آن می پردازیم.

 

ماکادمیا چیست؟

Macadamia ماکادمیا یا فندق استرالیایی دانه چند گونه درخت از خانواده Proteaceae است. درختان این گیاه خشکباری همیشه سبز نیمه گرمسیری از رویش بذر حاصل می‌شود.

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

اگر این گیاه در تمامی فصول سال از برگ‌های شاداب و سالم برخوردار باشد، باردهی خوبی خواهد داشت. با توجه به اینکه اخیراً در شمال کشور به کشت آن پرداخته شده است و گرانترین خشکبار جهان است و نیز نزد مردمان آمریکا محبوبیت بالایی دارد، دارای پتانسیل خوبی در اقتصاد محلی و مملکت است.

خواص ماکادمیا

ماکادمیا میوه‌ای همسان فندق و مغذی‌ترین خشکبار جهان است. مغز ماکادمیا بسیار انرژی زا بوده و حاوی چربی‌های مفید است. ماکادمیا دارای ۷۶٪ روغن طبیعی، ۹٪ پروتئین، ۹٪ کربوهیدرات و ۲٪ فیبر است.

همچنین حاوی ویتامین‌های نیاسین، ب-۱ و ب-۲ و نیز عناصر ضروری همچون Calcium کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم و آهن است. روغن ماکادمیا سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

نکته: به طور کلی تهیه شیر از دانه های غلات یا گیاهان از یک روند خاص و یکسانی تهیه می شود. تنها در زمان و نحوه خیس کردن یا جوشناندن آنها متفاوت است.

دستور تهیه شیر ماکادمیا یا فندق استرالیایی

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

300 گرم ماکادمیا یا فندق استرالیایی
۳ و نیم فنجان آب
یک فنجان شکلات خرد شده / در صورت تمایل داشتن به طعم و رنگ بهتر و خوشمزه تر
شکر و یا هر شیرینی دلخواه مثل عسل، نبات …

 

طرز تهیه:

فر رو روی درجه ۳۵۰ درجه فارونهایت بگذارید. تا گرم بشه.
ماکادمیا رو توی سینی فر بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه و یا ۲ یا ۵ دقیقه. یشتر تا زمانی که به حالت قهوه ای یا طلایی رنگ شود سپس از فر بیرون بیاورید.

اجازه بدید ماکادمیا خوب خنک شود . سپس آنها را درون یک شیشه درب دار بریزید و تا لبه شیشه رو از آب پر کنید درب شیشه رو ببندید بگذارید به مدت یک شبانه روز و یا حتی دو روز خوب خیس بخورن.
بعد از این مدت آب رو دور بریزید ماکادمیا رو با آب بشویید و درون میکسر بریزید. سه و نیم فنجان آب رو درون میکسر بریزید و خوب باهم میکسشون کنید.

مخلوط رو توی یک پارچه تمیز بریزید و خوب با دست پارچه حاوی مخلوط ماکادمیا رو فشار بدیهد تا شیره اون درون ظرف بریزه این قسمت از کار کمی سخت و زمانبره. و در صورتی که اولین بار است می خواهید شیر ماکادمیا را تهیه کنید بهتر است تنها از چندماکادمیا شروع کنید و به صورت تستی شیر آن را تهیه کنید و پس از تجربه در زمان و نحوه تهیه به مقدار بیشتر ماکادمیا را خریداری کنید و شیر آن را بگیرید.

حالا شیر آماده شده رو توی یک شیشه بریزید میتونید این شیر رو به مدت دو روز درون یخچال نگهداری کنید. در صورتی که تمایل دارید طعم و رنگ بهتری داشته باشید می توانید شکلات های خرد شده رو بوسیله حرارت آب کنید و درون شیر ماکادمیا بریزید و باهم مخلوط کنید.

حالا شیر شکلاتی ماکادمیای شما آماده است نوش جانتان.

برای شناخت بیشتر این میوه استرالیایی نگاهی به خواص آن نیز داشته باشید.

خواص کلی ماکادمیا

خواص دارویی و درمانی ماکادمیا برای بدن

1. کلسترول خون و قلب

آجیل ماکادمیا حاوی چربی های سالم (اسید های چرب غیر اشباع) است که به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

در یک تحقیق که توسط دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، افرادی که روزانه 4 تا 17 عدد آجیل ماکادمیا را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند، کلسترول خون پایین تری نسبت به افراد دیگر دارند.

2. سرطان

ماکادمیا حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هاست که به محافظت از سلول ها کمک کرده و با کاهش رادیکال های آزاد در بدن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

3. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای چربی های سالم موجود در ماکادمیا به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود. محتوای چربی خوب می تواند در کاهش اشتها به شما کمک کند.

پالمیتولئیک اسید موجود در میوه ماکادمیا به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در ماکادمیا به سم زدایی و پاک سازی روده ها کمک کرده که همین می تواند باعث کاهش وزن شود.

4. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در آجیل ماکادمیا به بهبود هضم غذا کمک می کند، همچنین مس موجود در این آجیل برای بهبود واکنش های آنزیمی در دستگاه گوارش مفید است.

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

5. پوکی استخوان ها

مقادیر بالای فسفر، منگنز و منیزیم موجود در ماکادمیا به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند؛

کلسیم در شکل گیری دندان ها و استخوان ها مفید است و منگنز به تشکیل بافت استخوانی و تقویت استخوان ها کمک می کند.

6. مغز و اعصاب

مس، ویتامین B1، منیزیم و منگنز موجود در آجیل ماکادمیا به بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی کمک می کنند، همچنین اولئیک اسید و پالمیتولئیک اسید موجود در آن به به محافظت از سلول های عصبی در مغز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری مغزی را کاهش می دهند.

مقادیر بالای امگا 9 موجود در ماکادمیا به بهبود خلق و خو، تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری های عصبی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

7. کاهش التهاب بدن

اسیدهای چرب امگا 6 موجود در ماکادمیا به کاهش التهاب مزمن در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتریت، سرطان، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهند.

8. آرتریت

یک مطالعه نشان داده که ماکادمیا خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد و یکی از بهترین آجیل های برای درمان آتروز محسوب می شود.

9. دیابت و قند خون

تحقیقات در کانادا نشان داده که ماکادمیا به دلیل خواص ضد التهابی و شاخص گلیسمی پایینی که دارد به کاهش قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

10. درمان کم خونی

مقادیر بالای آهن و مس موجود در آجیا ماکادمیا به افزایش تعداد گلبول های قرمز و بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و باعث درمان کم خونی می شود.

11. بدنسازی

چربی های سالم و کربوهیدرات های پیچیده ی موجود در ماکادمیا به افزایش انرژی مورد نیاز ورزشکاران و بدنسازان کمک می کند.

12. چشم

ویتامین B1 و اسید های چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 موجود در ماکادمیا به سلامت چشم کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید را کاهش می دهند.

13. سلیاک

ماکادمیا گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین آجیل ها و میان وعده ها برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک می باشد.
فواید ماکادمیا برای پوست و مو
فواید ماکادمیا برای پوست و مو
فواید روغن ماکادمیا برای پوست و مو

14. جوان سازی پوست صورت

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

مصرف خوراکی ماکادمیا به دلیل مقادیر بالای اسید های چرب ضروری به ویژه پالمیتولیئک اسید که دارد به آب رسانی پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

15. تقویت و افزایش رشد مو

پالمیتولئیک اسید موجود در ماکادمیا باعث آبرسانی به پوست سر و مو ها شده و با تقویت فولیکول ها به افزایش رشد مو کمک می کند.

16. تقویت ناخن ها

مقادیر بالای پروتئین و اسید های چرب موجود در ماکادمیا به تقویت و افزایش رشد ناخن ها کمک می کنند.

عوارض و مضرات ماکادمیا

بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعاتی از اثر ماکادمیا بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.
کلیه

مقادیر بالای فسفر موجود در ماکادمیا ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مشکلاتی را به وجود آورد.
آلرژی و حساسیت

اگر به آجیل و مغزیجات حساسیت دارید، ماکادمیا هم می تواند باعث واکنش های آلرژیک در شما شود.
اسهال و نفخ شکم

زیاده روی در مصرف ماکادمیا ممکن است باعث احتباس گاز در روده ها، نفخ شکم و اسهال شود.

طبع ماکادمیا

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

ماکادمیا که با نام های آجیل کوئینزلند، آجیل هاوایی و آجیل ماروچی هم شناخته می شود، دارای پوسته ای سبز رنگ است که وقتی جدا می شود درون آن یک میوه با پوسته ای سفت به رنگ زرد یا قهوه ای قرار دارد که شکسته شده و مغز سفید رنگ آن به عنوان آجیل استفاده می شود.

دو نوع ماکادمیا وجود دارد؛ یک نوع که پوسته ای صاف دارد و نوع دیگر که دارای پوسته ای سفت می باشد.

نحوه خوردن ماکادمیا چگونه است؟

میوه ماکادمیا به صورت تازه و خشک شده در دسترس قرار می گیرد؛ پوست ماکادمیا تازه را با یک چاقو ببرید تا مغز آن را به دست آورید.

پوست سفت آجیل ماکادمیا را مانند فندق می توان با یک چکش یا دستگاه آجیل شکن شکست و مغز درون آن را استفاده کرد؛

ماکادمیا را به صورت آجیل خام، بو داده و شور و نمکی به عنوان میان وعده و برای تهیه انواع اسموتی، معجون، شکلات، کیک و کلوچه و سالاد سبزیجات استفاده می کنند.

ماکادمیا را برای ماه ها می توان در یک جای خنک و تاریک مانند یخچال و فریزر نگهداری کرد.

آجیل ماکادمیا بسیار گران قیمت است چون 7 تا 10 سال طول می کشد تا یک درخت ماکادمیا به سن باروری برسد. شما می توانید این آجیل را از فروشگاه های بزرگ و آجیل فروشی های معتبر خریداری کنید.

 

دستور تهیه شیر کنیوا دانه گیاهی که از گمنامی شکایت دارد!!!! و خواص آن

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

کینوادانه ای ۷۰۰۰ ساله است که در مناطق کوهستانی جنوب آمریکا یافت می شود و با توجه به مزایای قابل توجهی که دارد در سال های اخیر محبوبیت ویژه ای بین مردم پیدا کرده است.

این دانه سرشار از پروتین، آنتی اکسیدان ها،ویتامین ها و مواد مغذیبیشتری نسبت به دانه های دیگر است. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به دلیل سرشار بودن این دانه از مواد مغذی و ارزان بودن آن نسبت به ارزش غذایی آن، سال ۲۰۱۳ را سال کینوا نامید و گفت از این دانه برای از بین بردن گرسنگی و سو تغذیه در سراسر جهان کمک زیادی به آنها کرده است.

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

کینوا ارگانیک OAB

گیاه کینوا بدون گلوتن، پروتئینی کامل و کم کالری است که با مصرف آن نه تنها پروتئین بدنتان را تکمیل می‌کنید، بلکه ۸ آمینواسید لازم را فراهم کرده‌اید و برای تمامی گروه‌های خونی بسیار مناسب است.

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

کینوا غله برتر گیاهخواراناست و در سال ۲۰۱۳ از سوی سازمان FAO سال جهانی کینوا نام گذاری شده است. کینوا منبع غنی از آهن، فسفر، ویتامین B، امگا ۳، منیزیم، کلسیم و لیزین (یکی از ضروری‌ترین اسید آمینهٔ اصلی) است. کینوا گیاهی است برای متعادل کردن قند خون و برای کنترل دیابت بسیار سودمند می‌باشد.

مصرف کینوا

باعث کاهش کلسترول خون و فشار خون، تضمین کاهش وزن، رفع یبوست، ضد التهاب، پرورش اندام، تقویت مو، پیشگیری از سرطان و کنترل بیش فعالی کودک می‌شود.
کشت گیاه کینوا در آمریکای جنوبی است و دارای سه نوع مختلف در سه رنگ متفاوت است، و رایج‌ترین رنگهای کینوا در سه رنگ سفید، قرمز و سیاه می‌باشد.

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

گیاه کینوا شرکت OAB ارگانیکاست و هیچگونه مواد یا رنگ افزودنی ندارد. باید ذکر کنیم که از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی بین انواع کینوا وجود ندارد و تفاوت اصلی و بارز آنها در رنگ و بافت آنهاست. کینوا ارگانیک OAB بدون ساپونینبوده و نیازی به شستشو ندارد و دارای طعم لذیذی است.

دستور تهیه شیر کینوا

همانطور که در مباحث قبلی متذکر شدیم به طور کلی تهیه شیرهای گیاهی از یک روش اصلی با کمی تفاوت در زمان تهیه می شود. کینوا به دلیل غله ای بودن به روش آسانی نیز می توان شیر آن را تهیه کرد.

یک فنجان کینوا را به خوبی در یک آبکش بشورید. پس در یک ظرف آب جوش کینوا را بریزید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بجوشد.

پس از آن شغله را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

سپس کینوای داخل ظرف را از یک پارچه تمیز و مخصوص صاف کردن مواد ریخته و با دست فشار دهید تا شیره ی آن خارج شود این کار کمی زمان بر و سخت است.

نکته: پس از به جوش آمدن کنیوا آب کینوا نباید تمام و خشک شود. شیر کنیوا را می توانید یک 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید.

همانطور که می دانید به دلیل غله ای بودن کینوا طعم خوشمزه ای ندارد پس می توانید با سلیقه از شکر، عسل، شکلات نرم شده داخل شیر کینوا استفاده کنید تا کمی طعم آن خوشمزه شود.

 

دستور تهیه شیر شاهدانه و خواص آن

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

شیر شاهدانه با استفاده از شاهدانه خام و آب تهیه شده و به عنوان جایگزین شیر گاو برای تهیه انواع نوشیدنی ها و دسر ها استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه شیر شاهدانه

دانه های شاهدانه خام – 1/4 فنجان
آب – 1.5 فنجان
نمک دریا – مقدار کمی

روش درست کردن شیر شاهدانه

1. دانه های شاهدانه خام را به مدت 6 تا 10 ساعت در آب سرد خیس کنید تا نرم شوند و هضم و جذب آن ها راحت تر شود.

2. شاهدانه های خیس خورده را آبکشی کنید و با 1.5 فنجان آب و مقدار بسیار کمی نمک دریا در مخلوط کنی با سرعت بالا بریزید و به مدت 1 تا 2 دقیقه خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. اگر می خواهید کمی شیرین باشد می توانید خرما، عسل یا شربت افرا به آن اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید.

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

3. شیر به دست آمده را با یک پارچه نخی صاف کنید (می توانید از یک صافی فلزی با سوراخ های ریز هم استفاده کنید)، شیر شاهدانه آماده است.
شیر شاهدانه را از صافی رد کنید

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

4. شیر شاهدانه به دست آمده را در یک بطری شیشه ای بریزید و به مدت 5 روز در یخچال نگهداری کنید.

 

طرز تهیه شیر ماکادمیا، شیر کینوا و شیر شاهدانه+ خواص

 

نحوه مصرف شیر شاهدانه

شیر شاهدانه را به عنوان جایگزین شیر گاو برای تهیه انواع کوکی، دسر، شیر کاکائو، شیر موز، اسموتی، نوشیدنی های گرم مانند شیر قهوه، کافی لاته و کاپوچینو به کار می برند.

ارزش غذایی شیر شاهدانه (یک فنجان)

کالری : 83
چربی : 7.3 گرم
کربوهیدرات : 1.3 گرم
پروتئین : 4.7 گرم
کلسیم : 2%
آهن : 7%

 

دوستان عزیز در بخش دیگر می توانید با دستور تهیه شیرهای گیاهی و خواص آنها آشنا شوید و به راحتی و تهیه در منزل جایگزین شیر گاو کنید.

برای دسترسی راحت به شناخت شیرهای گیاهی و طرز تهیه آنها برچسب زیر / شیرهای گیاهی/ را کلیک کنید. ما را با  نظرات و پیشنهادات خود همراهی کنید. سپاسگزاریم.

How to prepare Macadamia Milk, Quinoa Milk and Cannabis Milk + Properties


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان