فرشتگان

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

مجموعه : تغذیه مناسب
بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

پاییز، فصل رنگ پاشی! فصل رنگی شدن قلب های یخی! Autumn, the foliage season! Icy hearts coloring season فصل عریان شدن واژه ها! فصل مهر و مهربانی بر همه شما کاربران عزیز نازوب مبارک باد.

با توجه به نزدیک شدن به ماه زیبای مهر فصل پاییز رنگارنگ لازم دانستیم تا به معرفی بهترین صبحانه های مقوی بپردازیم تا والدین و مادرهای عزیز در انتخاب تغذیه و تهیه صبحانه از شب قبل برنامه ریزی داشته باشند.

ابتدا به اهمیت خوردن صبحانه، سپس معرفی و دستور تهیه صبحانه های مقوی در این بخش می پردازیم. از انتخاب شما سپاسگزاریم.

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

به گزارش بخش تغذیه سالم وبسایت نازوب، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت افزود: والدین باید توجه داشته باشند کودکانشان به‌موقع به رختخواب بروند و اگر در تعطیلات تابستان عادت به شب‌نشینی داشتند با شروع پائیز طوری برنامه‌ریزی کنند که حداکثر تا ۱۰ شب فرزندانشان به‌خواب بروند تا صبح روز بعد با حالی خوش و بدون کسالت بیدار شده و در کلاس درس حاضر شوند.

خدادوست با اشاره به اینکه خوردن صبحانه کامل و مقوی از موارد مهمی است که باعث افزایش تمرکز و انرژی بیشتر هم در کودکان و بزرگسالان می‌شود، به بسیج پزشکی گفت:

علی‌رغم مفید بودن لبنیات برای کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود قبل از خواب استفاده شود چرا که لبنیات به‌دلیل خاصیت آرامش‌بخشی فرد را در طول روز دچار کسالت می‌کند.

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

وی ابراز کرد: بهتر است صبحانه حاوی غلات، پروتئین، قند مانند کره، مربا، عسل، خامه و نان تازه باشد چرا که علاوه بر مفید بودن از طرفی شادی‌آور بوده و کودکان را سر ذوق می‌آورد.

مشاور وزیر بهداشت به میان‌وعده دانش‌آموزان اشاره کرد و ضمن توصیه به خوردن تنقلات سالم مثل مغزها خوردن خوراکی‌های غیرمجاز مثل پفک، ترشک‌ها و غیره را مضر و مانع آرامش و یادگیری دانش‌آموزان دانست و تأکید کرد: بهتر است بچه‌ها میان‌وعده را از منزل ببرند تا اینکه از بوفه مدارس خوراکی‌های ناسالم تهیه کنند.

 

هر آنچه باید راجع به تغذیه دانش آموزان بدانید

کارشناسان معتقدند تغذیه سالم و اصولی نه‌تنها با سلامت و رشد جسمی رابطه مستقیم دارد، بلکه فعالیت‌های ذهنی و فکری افراد هم تا حدی به آن وابسته است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بسیاری از بچه‌ها همزمان با شروع فصل مدرسه تغذیه درستی ندارند یعنی سه وعده غذای اصلی و میان‌وعده‌هایی با ارزش تغذیه‌ای مناسبی مصرف نمی‌کنند و به مشکل بر می‌خورند.

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

صبحانه‌خورها باهوش‌ترند

به گفته دکتر رمضانی بسیاری از دانش‌آموزان دیررسیدن به مدرسه، حالت تهوع صبحگاهی، خواب آلودگی، حاضر نبودن صبحانه و… را بهانه می‌کنند و از صبحانه خوردن طفره می‌روند.

این در حالی است که آنها باید شام را در ساعات اولیه شب صرف کنند و قبل از ساعت ۱۲ شب بخوابند تا صبح فرصت کافی برای صرف صبحانه داشته باشند. از طرفی حالت تهوع با خوردن کمی آب پرتقال همراه صبحانه از بین می‌رود.

در این میان خانواده‌ها هم باید صبحانه خوردن دانش‌آموزشان را جدی بگیرند و حتما مواد غذایی لازم برای این وعده غذایی را پیش از رفتن فرزندشان به مدرسه آماده کنند.

 

این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد:

اگر شما ازجمله دانش‌آموزانی هستید که وقتی از خواب بیدار می‌شوید میلی به خوردن صبحانه ندارید به شما توصیه می‌شود شب‌ها شام بسیار سبکی قبل از ساعت هشت بخورید. البته صبح‌ها هم با کمی نرمش و ورزش Sport برای صرف صبحانه اشتها پیدا خواهید کرد.

در عین حال نباید فراموش کنید فرنی، شیر برنج، حلیم (البته بدون نشاسته)، عدسی و فرآورده‌هایی غلات مثل کورن فلکس‌های بدون شکر یا کم‌شیرین همراه با شیر و میوه، نان و پنیر و گردو، تخم مرغ، کره و مرباهای کم‌شیرین، خرما همراه با یک لیوان شیر و نان و پنیر و گوجه‌فرنگی صبحانه‌های مطلوبی محسوب می‌شوند.

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

میان‌وعده را جدی بگیرید

دکتر رمضانی با بیان این که میان‌وعده‌های غذایی در مدرسه بسیار مهم هستند، می‌افزاید: میان‌وعده‌ها یا همان خوراکی‌هایی که هنگام زنگ‌تفریح مصرف می‌شوند، قند خون مورد نیاز برای فعالیت‌های ذهنی را فراهم می‌کنند و از ضروریات تغذیه دانش‌آموزان برای افزایش کارایی و جلوگیری از حواس‌پرتی در کلاس محسوب می‌شوند چون با خوردن میان‌وعده سالم، بدن با افت قند مواجه نخواهد شد.

 

معرفی گروه های غذایی مهم برای بدن به ویژه دانش آموزان و محصلان

1) غلات کامل

صبحانه بهترین وعده برای استفاده از غلات است. این مواد غذایی سرشار از فیبر ، ویتامین و مواد معدنی هستند. ویتامین های موجود در آن از جمله ویتامین B، انرژی فراوانی در بدن تولید می کند. بهترین نوع غلات شامل نان هفت غله، نان گندم یا نان سبوس دار و یا حتی سوپ جو می شود، بنابراین بهتر است در صبحانه برای دانش آموزان این نان ها را جایگزین نان هایی با آرد سفید کنید.

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

صبحانه همراه با پروتئین برای بچه ها بسیار مهم است. پروتئین باعث می شود فرزندان سیر شود و دائم احساس گرسنگی نکند. برای تغذیه مناسب شیر گزینه خوبی است. شیر را می توانید همراه عسل و نان غلات یا همراه با برشتوکهای مختلف و میوه به بچه ها بدهید. غذاهایی که چربی بالا همراه با مواد افزودنی هستند را از لیست صبحانه برای دانش آموزان حذف کنید. سوسیس و کالباس را از غذاهای صبحانه خط بزنید.

2) فیبر

فیبر موجود در میوه ها، سبزیجات و غلات به هضم غذا کمک می کند. فیبر را می توانید در موادغذایی مختلفی بیابید برای مثال سیب ۴.۴ گرم فیبر دارد، میزان فیبر موجود در پرتقال ۱.۳ گرم و فیبر موجود در جو ۴ گرم است. Best breakfast and nutrition for students + recipe

می توانید صبحانه ای ترکیبی از نان تست گندم، موز خرد شده، کره بادام زمینی و املت سفیده تخم مرغ با تکه های سبزیجات را امتحان کنید. بهتر است میوه های طبیعی را جایگزین آبمیوه کنید. میوه فیبر بیشتری دارد.

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

3) کلسیم

کلسیم به ساخت و استحکام استخوان ها کمک می کند. با توجه به سن و سال و جنسیت فرزندان روزانه تقریبا ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم لازم است. بهترین گزینه ها شامل ماست، شیر و پنیر می شود.

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

بهتر است از مواد غذایی کم چرب به عنوان صبحانه برای دانش آموزان استفاده کنید. می توانید یک اسموتی از میوه و شیر تهیه کنید با این کار ۳۰۶ میلی گرم کلسیوم را تامین کرده اید. نان تست هفت غله و تخم مرغ در کنار پنیر نیز میتواند قسمتی از کلسیوم بدن فرزند شما را تامین کند.

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

با دانستن اینکه چه مواد غذایی برای صبحانه دانش آموزان مناسب است می توانید هر روز غذایی متنوع اما سالم و مغذی برای فرزندان پیش از مدرسه رفتن تهیه کنید تا با این کار رشد جسمی و ذهنی آنها را تقویت کنید. علاوه بر اینها خوردن یک صبحانه سالم و کامل می تواند عملکرد دانش آموزان را نیز بالا برده و روند یادگیری را افزایش دهد.

 

معرفی و دستور تهیه صبحانه های مقوی و سریع برای فرزندان دلبندتان قبل از راهی شدن به مدرسه

 

1. پنکیک خانگی:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

به جای خرید محصولات صنعتی که اغلب با مواد نگه‌دارنده همراهند، خودتان دست به کار شوید. هیچ چیز جای یک پنکیک خانگی را نمی‌گیرد. مخلوط آرد، تخم‌مرغ و شیر هنگام سرخ شدن در تابه، بوی خوشایندی دارد که اشتهای هر کسی را باز می‌کند. چه بهتر که روی آن عسل، شیره انگور یا میوه‌های فصل بریزید تا بچه‌ها این صبحانه مقوی را با لذت بیشتری بخورند.

2. سالاد میوه‌های تازه با عسل:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

ما پیشنهاد می‌کنیم روی میز صبحانه‌تان همیشه یک بشقاب میوه پوست‌کنده کنار بگذارید. این کار، خوردن میوه را برای بچه‌ها راحت‌تر می‌کند و توجه‌شان جلب خواهد شد. علاوه بر آن، شما با درست کردن یک سالاد میوه می‌توانید مخلوطی از ویتامین‌ها را در یک کاسه جمع کنید و در آخر اینکه شربت پرتقال، آلبالو یا عسل می‌تواند طعم تازه‌ای به سالاد میوه شما اضافه کند.

3. تست وانیلی فرانسوی:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

این نان یک گزینه ساده و هیجان‌انگیز برای یک صبحانه خوشمزه و سالم است. کافی است در حین دیگر کارهای‌تان، نان تست را به 30ثانیه در مخلوطی از دو عدد تخم‌مرغ، نصف لیوان شیر، کمی وانیل و شکر نگه دارید. بعد از آن کف یک تابه را چرب کنید و نان‌ها را در آن سرخ کنید تا طلایی شوند.در آخر پودر خوشبوی دارچین و عسل را فراموش نکنید.

4. سیب پخته با دارچین، خامه و گردو :

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

کافی است از شب قبل،چند سیب قرمز را پوست کنده و بگذارید خیلی آرام نیم‌پز شوند.قبل از سرو صبحانه، سیب ‌های پخته را در ظرف بریزید و با یک قاشق خامه، دو عدد گردو، عسل و کمی پودر دارچین تزئین کنید. بدون شک طعم و عطر مطبوع این صبحانه از فکرتان بیرون نمی‌رود.

5. عدسی با تکه‌های سیب‌زمینی:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

این Breakfast صبحانه مقوی را حتما در برنامه‌تان بگنجانید. برای روزهای بارانی، یک صبحانه داغ می‌تواند حال‌تان را دگرگون کند. به یاد داشته باشید که بگذارید عدس‌ها خوب نرم شوند و در آخر کمی آبلیمو چاشنی کار کنید.

6. کورن فلکس و برشتوک همراه مغزها:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

بچه‌ها عاشق این صبحانه هستند. آماده کردن این صبحانه هیچ زمانی نمی‌برد. فقط به یاد داشته باشید که برای بالا بردن ارزش غذایی این صبحانه می‌توانید کشمش، Almonds بادام و میوه‌های خشک‌شده را به آن اضافه کنید. پیشنهاد استفاده از شیرهای طعم‌دار به جای شیرهای ساده هم به نظر هیجان‌انگیز می‌رسد. امتحانش کنید.

7. املت سیب‌زمینی شیرین:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

هیچ می‌دانستید املت شیرین با قطعه‌های سیب‌زمینی سرخ‌شده، پیاز‌های باریک خلال شده، تخم‌مرغ و کره چقدر می‌تواند هیجان‌انگیز باشد؟ حتما این خوراک خوشمزه و راحت را با عسل و پنیر چدار امتحان کنید؛ بدون شک مشتری همیشگی‌اش خواهید شد. بنا به سلیقه و ذائقه‌تان می‌توانید به مخلفات این املت اضافه کنید.

8. اسموتی موز و شکلات:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

با موز و شکلات صبحانه می‌توانید به راحتی یک صبحانه مقوی و خوشمزه برای بچه‌ها درست کنید. خیلی وقت‌ها آنها به موزهایی که حتی ذره‌ای از پوست‌شان لک سیاه دارد، لب نمی‌زنند اما وقتی آنها را قطعه‌قطعه کرده و با شکلات صبحانه و شیر مخلوط می‌کنید، هیچ‌کس دلش نمی‌آید از خوردن آن صرف‌نظر کند. پس خیلی زود آستین‌ها را بالا بزنید و برای‌شان این صبحانه را آماده کنید. وقت زیادی نمی‌گیرد.

9. نیمرو با شوید همراه خیارشور:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

بچه‌ها قبل از چشیدن طعم یک خوراک، ظاهر آن را می‌بینند. می‌توانید تخم‌مرغ را در قالبی شبیه گل بشکنید تا نیمرو ظاهر هیجان‌انگیزی برای بچه‌ها داشته باشد. همراه کردن یک نیمرو با سبزی معطر، این صبحانه را خوش رنگ و بو می‌کند. بهتر است در کنار بشقاب صبحانه، خیارشور و گوجه هم بگذارید.

10. خاگینه:

 

بهترین صبحانه و تغذیه برای دانش آموزان+ دستور تهیه

 

از صبحانه‌های سنتی کشورمان غافل نشوید. با آرد، egg تخم‌مرغ و شیر می‌توانید معجزه کنید. خاگینه یک خوراک مقوی و خوشمزه برای بچه‌هایی است که حوصله خوردن صبحانه ندارند، بنابراین باید بیشترین ارزش غذایی را در چند لقمه برای‌شان بگنجانید. پس فراموش نکنید که به ظاهر این خوراک برسید. روی خاگینه حتما زنجبیل و پودر هل پخش کنید چون عطر فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد.

خط پایانی: بسیاری از کودکان درک درستی از تغذیه ندارند و این وظیفه والدین است که با راهکارهای درست سلامت و اهمیت تغذیه را به کودکان خود از همان ابتدا آموزش دهند. که مهم ترین آن حذف فست فود و خوردن صبحانه است.

برای تک تک دانش آموختگان سرزمینمان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

Best breakfast and nutrition for students + recipe


laghari
بیوگرافی هنرمندان