ramazan
ramazan

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

مجموعه : دانستنی ها
راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

ادامه Study Guide راهنمای اقامت تحصیلی برای علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور. پس از مطالعه بخش های قبلی راهنمای اقامت اینک به نکات مهم در خصوص مدرک تحصیلی و تهیه کردن ویزای شینگن می پردازیم. امیدواریم به تمامی اهدافی که دوست دارید دست یابید. با ارزوی Success موفقیت برای شما کاربران عزیز وبسایت نازوب.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

انتخاب دانشگاه و کشور مقصد یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج است.

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج مطرح می‌شود، تفاوت شرایط تحصیل و زندگی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در قاره‌های اروپا، آسیا و آمریکا است؛ زیرا درک بهتر از شرایط حاکم در مقصدهای مورد نظر افق روشن‌تری را پیش‌روی دانشجویان قرار داده و این امکان را فراهم می‌کند تا تصمیم درستی را درباره کشور و دانشگاه محل تحصیل اخذ کنند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

تاریخچه اعزام دانشجو به خارج از کشور جهت ادامه تحصیل به دوره قاجار باز می‌گردد. در این دوره ۶ گروه متشکل از ۱۰۰ نفر با هزینه دولت برای کسب علوم و فنون راهی اروپا شدند. نکته قابل توجه اینکه از آن دوران تا به امروز نیز کشورهای اروپایی همواره در صدر توجه دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل قرار دارند.

شاید این interest علاقه به تحصیل در اروپا ریشه در مسائل مختلفی مانند روابط سیاسی و اقتصادی کشورها، برنامه‌های تبادل دانشجو، سطح علمی دانشگاه‌های اروپایی، تحصیل رایگان و مواردی از این قبیل داشته باشد و این امر موجب شده است تا ظرفیت‌های تحصیل در قاره کهن ناشناخته باقی بماند.

البته در سال‌های اخیر، به دلیل بروز برخی مشکلات از قبیل اخذ شهریه از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، دشواری مراحل صدور ویزا و… رویکرد دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های اروپایی به دانشگاه‌های آسیایی تغییر کرده است. در این رابطه، پیشرفت کشورهای آسیای شرقی در سال‌های اخیر و به دنبال آن ارتقای جایگاه دانشگاه‌های این کشورها در رنکینگ جهانی باعث رشد درخواست پذیرش دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آسیایی مانند ترکیه، مالزی، سنگاپور، هند، فیلیپین، کره جنوبی، ژاپن و… شده است.

همچنین، مزایایی مانند کاهش بعد مسافت، شرایط آسان‌تر صدور ویزا، بورسیه‌های تحصیلی و هزینه‌های ارزان تحصیل و زندگی نیز از جمله سایر عوامل موثر در این زمینه محسوب می‌شوند. برای اطلاع بیشتر از شرایط تحصیل و زندگی در کشورهای آسیایی به سری مقاله‌های اختصاصی راهنمای تحصیل در آسیا مراجعه کنید.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

اروپا مهد بسیاری از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان است و تحصیل در این دانشگاه‌ها رویای بسیاری از دانشجویان است. جای تردیدی وجود ندارد که کشورهای اروپایی و دانشگاه‌های آن‌ها از بسیاری از جهت‌ها متفاوت هستند؛ یکی از مشهودترین موارد عملکرد دانشگاه‌ها بر اساس سیستم‌های استاندارد است.

از طرفی، تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند، به دلیل برخورداری از مواردی مانند عدم نیاز به ویزا یا پرداخت شهریه چندان دشوار به نظر نمی‌رسد و صرفا بر اساس امتیاز و علاقه خود می‌توانند در دانشگاه مدنظرشان به تحصیل ادامه دهند.

ولی دانشجویانی که شهروند کشورهای خارج از اتحادیه هستند، پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها چندان آسان به نظر نمی‌رسد؛ زیرا با چالش‌های مختلفی مانند مدرک زبان، دریافت ویزا، پرداخت هزینه زندگی، دوری از خانواده و… مواجه هستند.

 

البته مزایایی مانند بهره‌مندی از دانش اساتید برجسته، بورسیه‌ها، امکان تحصیل رایگان در بعضی از کشورهای اروپایی و… را نیز نباید از نظر دور داشت؛ با این وجود امکان پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی برای کلیه دانشجویان بین‌المللی فراهم است.

از آنجایی‌که شرایط تحصیل و زندگی در هر یک از کشورهای اروپایی متفاوت است، از اینرو، در سری مقاله‌های اختصاصی راهنمای تحصیل در اروپا کجارو اطلاعات تحصیل در هر کشور به تفصیل ارائه شده است.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

کتابخانه دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)

تحصیل در کشورهای آمریکای شمالی مانند کانادا و ایالات متحده آمریکا شرایط کاملا متفاوتی با کشورهای آسیایی، آفریقایی و حتی اروپایی دارد. این دو کشور که همواره مورد توجه دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور قرار دارند، علاوه بر فرصت‌‌های تحصیلی، امکان دریافت بورسیه و فرصت‌‌های شغلی نیز بسیار بالا است.

از طرفی، چالش‌هایی مانند دریافت ویزا (به دلیل عدم فعالیت سفارت این دو کشور در ایران و نیاز به مراجعه به کشورهای همسایه جهت درخواست ویزا) و تمدید آن به صورت سالانه، ارائه مدارک GRE علاوه بر مدرک زبان و مواردی از این قبیل پیش‌روی دانشجویان مشتاق به تحصیل در این کشورها است.

رزومه تحصیلی یکی از مهم‌ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی است که در آن خلاصه‌ای از مهارت‌ها و دستاوردهای دانشجو برای دانشگاه مقصد ارسال می‌شود.

اخذ پذیرش تحصیلی برای تحصیل در یک دانشگاه خارج از کشور مستلزم تهیه مدارک و مولفه‌هایی (admissions requirement) است که ارائه تک‌تک آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این مدارک رزومه تحصیلی است. در واقع، داشتن رزومه یکی از الزامات پذیرش برای تحصیل در خارج است.

ارزش رزومه به حدی است در صورت نگارش حرفه‌ای و متناسب با استانداردهای محافل آکادمیک می‌تواند نقش موثری در متقاعد کردن استاد و در نهایت پذیرش همراه با بورس را برای دانشجو به ارمفان بیاورد؛ البته رزومه ناقص و غیر استاندارد نیز نتیجه‌ای معکوس داشته و ممکن است به قیمت حذف دانشجو از روند پذیرش منجر شود.

رزومه چیست؟

رزومه تحصیلی که به اختصار CV (برگرفته از واژگان ابتدایی curriculum vitae) نامیده می‌شود به معنی “برنامه تحصیلی (شغلی یا زندگی)” است و سوابق تحصیلی و کاری فرد را از ابتدا تا زمان ارائه درخواست اشاره دارد. رزومه تحصیلی تا حدودی به رزومه استخدامی شباهت دارد، با این تفاوت که برخی نکات برای متمایز و برجسته کردن فعالیت‌های علمی و آکادمیک دانشجو رعایت شود.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

ساختار یک رزومه تحصیلی چگونه است؟

اطلاعاتی که در یک رزومه تحصیلی (Educational Resume) درج می‌شوند، باید کاملا صادقانه و مستند باشند. یک رزومه کامل و حرفه‌ای برای اخذ پذیرش تحصیلی دربرگیرنده موارد زیر است؛

اطلاعات شخصی (Personal Information)
علائق تحقیقاتی (Research Interests)
سوابق تحصیلی (Educational Experience)
سوابق تحقیقاتی (Resarch Experience)
سوابق تدریس (Teaching Experience)
سوابق مدیریتی (Management Experience)
جوایز و بورسیه‌ها (Awards and Honors)
دوره‌های آموزشی مرتبط (Attended Training Courses)
مهارت‌های تحقیقاتی/ فنی/ آزمایشگاهی مرتبط (Skills)
پروانه‌های ثبت اختراع (Invention License)
عضویت در مجامع حرفه‌ای (Membership in the Professional Associations)
سوابق نشر (Publications)
همایش‌ها، سخنرانی‌ها و پوستر‌ها (Conferences)
اساتید معرف (References)

در نگارش رزومه کدام نکات باید رعایت شوند؟

الف) موارد ذکر شده در رزرومه باید مستند و مستدل باشند.

ب) رزومه باید مختصر و به دور از حشو (مطالب و مدارک غیر ضروری) باشد.

ج) رزومه باید فاقد هرگونه غلط املایی و نگارشی باشد.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

تفاوت رزومه (CV) با بیانیه هدف (SOP) چیست؟

بیانیه هدف (statement of purpose) به این موضوع اشاره دارد که دانشجو قصد دارد در آینده چه‌کاری را انجام دهد و سوابق و تجارب آموزشی سابق چه کمکی به فرد در نیل به این هدف خواهد کرد. در واقع، بیانیه هدف چشم‌اندازی برای مأموریت‌های آینده و هدفی است که دانشجو قصد دستیابی به آنجا را دارد؛ ولی رزومه، به گذشته دانشجو اشاره دارد و آنچه هست اشاره دارد، نه آنچه و آنجایی که قصد دستیابی به آن را دارد.

به عبارت دیگر، رزومه نگاهی اجمالی به قابلیت‌های شخصی، علمی، اجتماعی و آکادمیک دانشجو محسوب می‌شود و بیان‌گر بخشی از توانمندی‌های علمی و تجربی وی در زمینه‌های گوناگون است.

از طریق رزومه یک فرد می‌توان تشخیص داد که این شخص در زمینه‌ای که قصد تحصیل یا کار در آینده دارد، از چه پتانسیل‌هایی برخوردار است و در چه حوزه‌هایی تبحر بیش‌تری دارد. مثلاً، فردی که مهندسی متالوژی خوانده و برخی از دوره‌های مهندسی بین‌المللی جوش را گذرانده است و تجربه جوشکاری و بازرسی فنی جوش دارد، رزومه مناسبی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای متالوژی، مهندسی مکانیک و رشته‌های مربوطه دارد و حتی برای استخدام شغلی نیز، برای کارهای مربوطه با این تخصص، رزومه و قابلیت‌های تکنیکی لازم را دارا است.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

در مجموع، نوشتن یک رزومه تحصیلی خوب، اصلی‌ترین گام در اخذ پذیرش از University دانشگاه برای ادامه تحصیل در خارج محسوب می‌شود. البته برای بالابردن کیفیت رزومه و تطبیق آن با استاندارهای آکادمیک می توان از وب‌سایت‌هایی مانند reddit، overleaf، resume.com یا نرم افزار resume builder نیز استفاده کرد.

بیانیه هدف (SOP) یکی از مدارکی است که دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج باید برای دانشگاه مقصد ارسال کنند.

کلیه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج باید فهرستی از مدارک را برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنند. این مدارک شامل موارد مختلفی مانند مدرک زبان، دانش‌نامه، رزومه، بیانیه هدف و… است. در این رابطه، بیانیه هدف (Letter of Interests یا Statement of Purpose) که به اختصار SOP نیز نامیده می‌شود که دلیل انتخاب و ادامه تحصیل دانشجو را به تفصیل بیان می‌کند.

بیانیه هدف (SOP) چیست؟

بیانیه هدف نامه‌ای است که به طور کامل و شفاف به تشریح علاقه‌مندی‌های دانشجو و دلیل انتخاب رشته و دانشگاه مقصد می‌پردازد. به عبارت دیگر، بیانیه هدف تصویری از اهداف تحصیلی و شغلی دانشجو و ظرفیت‌های علمی، تحقیقاتی،‌ تجربی و خصوصیات اخلاقی و علاقمندی‌های غیر آکادمیک وی است. در مجموع، بیانیه هدف را می‌توان فرصتی تلقی کرد که دانشجو می‌تواند به نحو احسن از آن برای تاثیرگذاری مثبت استفاده کند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

چرا بیانیه هدف مهم است؟

بیانیه هدف راهی برای معرفی دلایل تحصیل در دانشگاه هدف و تحصیل در خارج از کشور است. این نامه تا حدی مهم‌ترین و چالش‌آورترین بخش مدارک پذیرش تحصیلی دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه است؛ زیرا باید منعکس‌کننده این موضوع باشد که دانشجوی متقاضی کیست و چرا باید یک دارایی دانشگاه و رشته‌ای محسوب شود که برای قصد دریافت پذیرش از آن را دارد. این بیانیه هدف باید قادر باشد تا روند پذیرش دانشجو را در میان صدها درخواست دیگر برجسته کرده و شانس پذیرش وی را افزایش دهد. در واقع، بیانیه هدف باید شامل موارد زیر باشد:

 

چرا دانشگاه مورد نظر برای ادامه تحصیل انتخاب شده است؟

چه افرادی در داخل یا خارج از دانشگاه مشوق دانشجو برای ادامه تحصیل بوده‌اند؟
علت اصلی علاقه به ادامه تحصیل در گرایش خاص مورد نظر چیست؟
دانشجو تا چه میزان از دانشگاه مذکور دارای شناخت است؟
تجربه علمی و عملی دانشجو در رشته مورد نظر در چه حدی است؟
آیا دانشجو برای رساله دکتری خود برنامه خاصی دارد؟
دانشجو کدام موضوع‌ها را برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر دنبال خواهد کرد؟
پس از فارغ‌التحصیلی دانشجو چه جایگاهی را برای خود در دانشگاه، جامعه و… متصور است؟

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

در نوشتن بیانیه هدف کدام نکات باید رعایت شوند؟

بیانیه هدف باید فاقد هرگونه ایراد نگارشی یا دستوری باشد.
از تکرار و کلیشه خودداری شود.
متن نامه باید شفاف، دقیق و خوانا باشد.
بیانیه هدف باید به صورت رسمی نوشته شده و از زبان عامیانه خودداری شود.
بیانیه هدف،‌ یک بیانیه علمی است و نباید موضو‌ع‌های سیاسی یا اجتماعی در آن ذکر شوند.
بیانیه هدف،‌ بیانیه آرزوها نیست و هر پارگراف آن باید مبتنی بر صلاحیت‌ها و توانمندی های علمی و عملی دانشجو باشد.
در بیانیه هدف مقولاتی اشاره شود که قابل اثبات باشد.
از بیان نکات منفی خودداری شود.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

ساختار کلی بیانیه هدف چگونه است؟

فونت نامه بیانیه هدف به زبان انگلیسی باید با فونت Times New Roman و سایز ۱۲ نوشته شود.
حاشیه نوشته در صفحه به صورت یک اینچ از طرفین تنظیم شود.
فاصله سطرها ۱.۵ باشد.
نیازی به ذکر نام دانشجو در بیانیه هدف وجود ندارد.
بیانیه هدف باید در یک یا حداکثر ۱.۵ صفحه نوشته شود.
رعایت موارد یاد شده باعث خوانایی بیشتر بیانیه می‌شود.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

محتوای بیانیه هدف شامل کدام موارد است؟

بیانیه هدف معمولا از پنج پاراگراف تشکیل می‌شود که هر یک از این پارگراف‌ها دارای محتوا و مضمون خاصی است؛

#پاراگراف نخست: در این پارگراف دانشجو باید به معرفی خود پرداخته و خلاصه‌ای از موقعیت فعلی یا اهداف خود را ارائه دهد. این مقدمه باید با رشته‌ای که دانشجو قصد پذیرش در آن را دارد، همخوانی داشته باشد.

#پاراگراف دوم: پاراگراف دوم به علائق اختصاصی دانشجو اختصاص دارد. به عبارت دیگر، پس از آنکه دانشجو در پاراگراف نخست زمینه‌های مورد علاقه خود را بیان کرد، در پاراگراف دوم به صورت اختصاصی به بیان جزئیات پرداخته و دلایل درخواست خود را عنوان می‌کند.

#پاراگراف سوم: در پاراگراف سوم متقاضی به تجربیات شامل تجربه‌های شغلی، سولبق همکاری در پروژه‌های گروهی یا فردی و… خود را در حوزه مربوطه تشریح می‌کند.

 

راهنمای کامل اقامت تحصیلی خارج از کشور بخش پنجم

 

#پاراگراف چهارم: در ادامه پاراگراف سوم، دانشجو می‌تواند تجربه‌ها و فعالیت‌های خود را در این پارگراف نیز تشریح کند. البته از این پاراگراف می‌توان برای اضافه‌ کردن سایر اطلاعات تکمیلی نیز استفاده کرد.

#پاراگراف پنجم: یا پاراگراف نهائی نیز به ارائه توضیحی اجمالی از اهداف بلند مدت اختصاص دارد. نکته قابل توجه اینکه در پاراگراف اول هدف تشریح وضعیت کنونی دانشجو است، ولی پاراگراف نهائی به اهدافی می‌پردازد که دانشجو در آینده نزدیک قصد دستیابی به ‌آن‌ها را دارد. در واقع، پاراگراف نهائی بیان‌گر موقعیتی است که دانشجو پس از این قصد دستیبابی به آن را دارد.

در پایان لازم است تا متن مورد نظر به لحاظ ساختاری و نگارشی به دقت مورد بازبینی قرار گیرد و پس از ویرایش نهائی به همراه سایر مدارک برای دانشگاه مورد نظر ارسال شود.

کاربران عزیز برای دسترسی به تمامی اطلاعات شرایط تحصیل در خارج از کشور روی برچسب راهنمای اقامت کلیک کنید و تمامی اطلاعات موردنظر خود را کسب کنید.

Overseas Academic Residence Study Guide Part Five


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان