معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

هزار بار خزان کرد نوبهار تو را * چه عشق دارد با ما چه جست و جو دارد What love does he have with us… پاییز می رسد که حس و حال ما را با رنگ های تازه آشنا کند. نگهداری گل و گیاه در هر مکانی که هستید شاید یکی از مهمترین اکسسوری های دکوارسیون باشد. طراوت و حس شادابی گل های آپارتمانی به خودی خود آرامبخش است.

نگهداری گل در فضای باز آپارتمان در فصل پاییز و زمستان باعث از بین رفتن گلها می شود به همین منظور برخی گل ها در فصل سرما مقاومت بیشتری دارند در این بخش به معرفی گل های ویژه فصل پاییز و زمستان می پردازیم. لحظه هایتان به طراوت گل.

پاییز برگ‌ریز و زمستان سرد هم بخش مهمی از چرخه زندگی همه موجودات زنده، از جمله گیاهان است؛ دو فصلی که گیاهان را برای دوباره شکوفا و سبز شدن در بهار آماده می‌کند؛ بعضی گیاهان به خواب زمستانی می‌روند، برخی خزان را تجربه می کنند و بعدها دوباره جوانه می‌زنند و بعضی دیگر همچنان سبزی و نشاط خود را حفظ می‌کنند. پرونده امروز «زندگی سلام»، در همین باره است:

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

با شروع فصل سرد، چگونه از انواعِ گل ها و گیاهانی که در باغچه، تراس یا گوشه آپارتمانمان است، مراقبت و نگهداری کنیم تا هرچه بهتر پاییز و زمستان را پشت سر بگذارند و سالم و سرحال به بهار و تابستان گرم برسند. در این روزگار شلوغ، شاید اگر گوشه سبز و دنجی در خانه با گل ها و گیاهان برای خودتان دست و پا کنید، بهترین مکان برای پناه بردن و به آرامش رسیدن از تنش‌های روزانه باشد.

گوشه سبز و گیاهانی که از رشدشان انرژی بگیرید، با بوییدنِ گل‌هایشان حالتان خوب شود و با نشاط و طراوتشان، فکرهای منفی از ذهنتان دور شود. گل ها و گیاهان سبزی که وجودشان، از سردی و بی‌رنگی و کسالتِ فصل سرد کم کند. پس با ما همراه باشید با راهنمای مراقبت از گل و گیاه در فصل سرد.

برای مراقبت بهتر از گل ها و گیاهانِ درون خانه، چه‌ کنیم؟
هنگام انتخاب گیاهان، فارغ از فصل و دمای هوا، باید حتما حواسمان به میزان علاقه و نیاز آن گیاه به نور خورشید باشد زیرا نور برای گیاهان حکم خون درون رگ‌های ما را دارد. مثلاً انواع گیاهان سایه‌دوست باید به دور از پنجره‌های آفتاب گیر باشند و انواع روشنایی‌پسند، لازم است پشت پنجره قرار گیرند.

اگر خانه یا محل کارتان آفتاب‌گیر نیست و همیشه سایه است، «نخل مرداب»، «سانسوریا»، «پاپیتال» و «اسپاتی فیلوم» بهترین گزینه‌ها هستند اما اگر حتی در پاییز، نور زیاد و مستقیم در اختیار دارید، بی معطلی «حسن‎یوسف» زیبا و «کاکتوس»‌های دوست داشتنی را خریداری کنید چون گیاهانی هستند که نیاز به نور زیاد دارند.

گروهی از گیاهان هم نیمه‌سایه و نیمه‌آفتاب پسندند، مثل «یوکا»، «دیفن باخیا»، «فیکوس»، «آگلونما»، «کاج مطبق» و «لیندا» که بهتر است در فاصله سه متری از پنجره قرار گیرند.

معمولا گیاهان آپارتمانی خزان ندارند، پس نگران نباشید؛ فقط ممکن است در زمستان رشد ریشه‌ها متوقف شود و درواقع به خواب زمستانی بروند و دوباره در فصل بهار رشد کنند. اگر دمای محیط خانه یا محل نگهداری آن‌ها 20 درجه باشد، این گیاهان به رشد خود ادامه می‌دهند و در دمای حدود 17 تا 18 درجه نیز بدون رشد، سالم می‌مانند.

برای گیاهانی همچون کاج مطبق، دیفن باخیا، لیندا، سیکاس و … لازم نیست دمای خانه در فصل‌های پاییز و زمستان تغییر ‌کند، فقط باید دفعات آبیاری‌شان کم ‌شود؛ مثلا اگر در تابستان هفته‌ای دوبار بوده، در پاییز و زمستان به هفته‌ای یک بار کاهش پیدا ‌کند.

البته که در پاییز، این گیاهان باید بیش از قبل، پشت پنجره بمانند و نور خورشید را دریافت کنند. در ادامه، نحوه نگهداری چند گیاه متداول‌تر آپارتمانی در فصل‌های پاییز و زمستان را با هم مرور می‌کنیم.

شمعدانی

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

بسیاری از ما در حیاط و تراس خانه‌هایمان، «گیاه شمعدانی» داریم که اگر دمای اطرافش به صفر درجه برسد و همچنان در فضای آزاد باشد، مساوی با مرگش است. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید دور گیاه نایلون ضخیمی بپیچید ولی بهتر است آن را به فضای سرپوشیده منتقل کنید و نور غیر مستقیم و پشت پنجره‌ای به آن برسانید.

حُسن‌یوسف

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

حسن یوسف ها در سرمای شدید خشک می‌شوند و باید در مکان و دمایی مناسب نگهداری شوند. پاییز فصلی است که از جذابیت برگ‌های حسن یوسف کاسته می شود اما جای نگرانی نیست و با رسیدن فصل بهار و انتقال گلدان به مکان مناسب و دریافت نور خورشید، دوباره زیبایی و شفافیت خود را به دست می‌آورد.

پتوس

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

پتوس‌ها، محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند که در تمام سال، سبز و باطراوت اند و بالطبع گزینه‌ مناسبی برای نگهداری گل و گیاه در فصل سردند. اگر به دنبال گیاهی می‌گردید که در جای کم نور رشد کند و نیاز زیادی هم به آبیاری نداشته باشد، پتوس انتخاب خوبی است و از طریق قلمه تکثیر می‌شود و می‌توانید فضای اطراف خود را با آن‌ها پُر و زیبا کنید.

برگ بیدی و نخل مرداب

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

گیاهانی مثل برگ بیدی بنفش و نخل مرداب اگر در فضای باز زمستان باشند، کاملا خشک می‌شوند. منتها نیازی به تلاش برای جلوگیری از این اتفاق نیست زیرا ریشه‌های این گیاهان زنده‌اند و این خواب زمستانی اتفاقا به گیاهان شما کمک می کند تا در فصل بهار، زیبایی و کمال خود را به نمایش بگذارند. از ریشه‌های این قبیل گیاهان مراقبت کنید و مواظب باشید در محل ریشه‌های این گیاهان، عمل شخم‌زنی انجام نشود.

بنجامین

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

بنجامین گیاهی است که در فصل سرد، بهتر است با آب ولرم کتری آبیاری و هر روز غبارپاشی (آبیاری با آب جوشیده از فاصله 40 تا 50 سانتی متری با آب‌پاش) شود تا سبز بماند و برگ هایش نریزد.

در فصل سرد، چه گل و گیاهانی بکاریــم و بخریم؟
برخی گیاهان برخلاف بقیه، اتفاقا وقتی هوا سرد می‌شود، نه‌تنها خاموش و خشک نمی شوند بلکه سبزتر و سرحال‌تر هم می‌شوند و حتی این سرما برای رشدشان، لازم و ضروری است. اگر برای سبز نگه داشتنِ خانه‌تان در فصل سرما، به دنبال گونه‌های سازگار با فصل پاییز و زمستان هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

بنفشه

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

بنفشه که انواع وحشی آن در ایران وجود دارد، گیاه سرما دوستی است که تا هوا سرد نشود، گل نمی‌دهد. نشاء آن در گلخانه‌ها وجود دارد و اگر حیاط و باغچه دارید می‌توانید پاییز و زمستان خود را با این گل‌های بنفش زیبا سر کنید. اگر بارندگی وجود داشت، نیازی به آبیاری نیست و اگر هوا خشک بود باید هفته‌ای دو بار بنفشه را آبیاری کنید.

گل برف

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

موگه یا گل برف را در زمستان می‌کارند و فقط در همین فصل هم گل می‌دهد. بذر این گیاه آپارتمانی در ایران هم وجود دارد و اتفاقا خیلی‌ها به آن علاقه‌مندند و می‌توانید آن را از گلخانه‌ها تهیه کنید و بکارید.

قرنفل

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

این گیاه با اسم بامزه‌اش هم حسابی به سرما مقاوم است و حوالی مهرماه می‌توانید نشای آن را تهیه کنید و در باغچه یا گلدانی مناسب بکارید. گیاهی است دو ساله با گل‌های کوچک و مخملی به رنگ‌های صورتی، سفید، قرمز، بنفش و مخلوط سفید و قرمز که به تعداد زیاد در یک گل‌آذینِ چترمانند جمع می‌شوند.

مینا

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

و اما گل مینا که بسیار سریع رشد می کند و خیلی زود همه باغچه را به خودش اختصاص می‌دهد. گیاهی که در فصل زمستان هم سبزینه برگ‌های خود را حفظ می کند و باغچه و تراس و گلدانِ شما را سرسبز نگه می دارد. سرزمین اصلی برخی از گونه‌های مینا، آمریکای شمالی است.

کاکتوس

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

کاکتوس‌ها بدون شک از جمله گیاهان دوست داشتنی و کوچکی هستند که همیشه جایی روی میز کار یا پشت پنجره خانه دارند. گیاهان کم توقع و مقاومی که نگهداری آسانی دارند و با انواع شکل‌ها و رنگ‌های زیبای خود، فضای اطرافمان را رنگی و زیبا می کنند. حتی گفته می‌شود کاکتوس‌ها انرژی منفی و امواج مضر موبایل را دفع می‌کنند و نگهداری از آن‌ها در محیط کار و زندگی مفید است. هرچند کاکتوس، گیاهی تابستانی شناخته می شود اما به خاطر مقاومتش در تمام فصول، قابل نگه داری است.

بامبو

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

بامبوها، گیاهان جذاب و خوش تیپ बांस, आकर्षक और सुंदर पौधे ی هستند که انواع مختلفی دارند اما نوع آپارتمانی آن در آب نگهداری می‌شود و در پاییز و زمستان هم سبز است، به شرطی که دمای محیط اطراف از 20 درجه پایین تر نرود و البته عمر مفیدش حدود هفت سال است.

اگر نوک برگ‌های بامبوی شما خشک می‌شود، به دلیل کمبود رطوبت در محل نگهداری است و باید هرروز آن را غبارپاشی کنید و خاک روی برگ‌های آن را با پارچه تمیز بگیرید تا گیاه بتواند بهتر نفس بکشد و شاداب بماند. همچنین بامبو در اثر نور زیاد، آب سرد و گرمای زیاد، زرد می‌شود و چروک شدن ساقه اش هم به دلیل بسته شدن محفظه انتهای گیاه است و برای درمان باید یک برش 45 درجه از قسمت سالم بامبو بزنید.

موضوع جذابی که وجود دارد این است که گیاه بامبو اغلب به رنگ‌های شاد به خصوص قرمز، واکنش مثبت نشان می‌دهد. تجربه نشان داده که اگر مکان نگهداری این گیاه با رنگ‌های شاد مثل نارنجی و قرمز تزیین شده باشد، برگ‌های این گیاه با سرعت بیشتری رشد می‌کند و امکان زدن جوانه‌های بیشتری وجود دارد.

ریحان و تربچه

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

در فصل پاییز می توانید در کنار گل ها و گیاهان تزیینی، سبزی خوردن هم بکارید و سبزی‌ و تربچه‌های حاصل زحمت خودتان را سر سفره بیاورید.

به این شکل که یک سبدِ ریز بافت را از خاک پر می کنیم، روی آن بذر هر سبزی دلخواه یا تربچه را می‌ریزیم و دوباره روی آن، کود حیوانی نرم الک و در پاییز و زمستان، روزی یک مرتبه آن را آبیاری می‌کنیم. این سبد را باید در حیاط یا تراس قرار دهید تا از نور خورشید، هرچند کم رمق، بی نصیب نماند و شب‌های سرد روی آن نایلون ضخیم بکشید تا سرما نخورد و دوباره صبح آن را بردارید.

راه ای پیشگیری از سرمازدگی گل ها و گیاهانِ حیاط و تراس

باتوجه به سردی هوا در شب‌های پاییز و زمستان، گل‌های راه پله، تراس و حیاط را آرام آرام به داخل منزل منتقل کنید اما دقت کنید آن ها را یکباره به مکانی کم نورتر نبرید تا شوکه نشوند.

اگر به اندازه کافی وقت دارید و هوا سرد نشده است، یک یا دو هفته قبل از آن که گلدان‌ها را از فضای باز به خانه بیاورید، آن‌ها را به مکان سایه‌داری منتقل کنید. این کار به گیاهان فرصت می‌دهد قبل از آمدن به درون خانه، وجودشان با نور کم تطبیق پیدا کند.

پیش از آن که گلدان‌ها را به داخل خانه بیاورید، آن‌ها را کنترل کنید تا عاری از هر گونه حشره باشند. بهترین روش برای آن که بدانید گلدانی آفت دارد یا نه، این است که آن را کاملاً در تشت آب فرو کنید. اگر حشره ای در خاک گلدان زندگی کند، پس از چند دقیقه روی آب می‌آید.

اگر چنین اتفاقی افتاد، می‌توانید گلدان و خاک آن را قبل از آوردن به خانه عوض کنید. علاوه بر این، مقداری صابون مایع را در آب حل و روی گیاه اسپری کنید. این محلول را روی تمام قسمت های گیاه از جمله دو طرف برگ بریزید، چون برگ ها مکان اصلی زندگی آفت های گیاهی هستند.

همچنین سعی کنید حداقل به مدت چند روز، آن‌ها را دور از سایر گیاهان خانگی نگه دارید تا احتمال انتقال هرگونه آفت کنترل شود.

گیاهانی که از بیرون به داخل خانه می‌آورید، در زمستان به آب کمتری نیاز دارند. قبل از آب دادن به آن‌ها، خاکشان را لمس کنید و فقط موقعی که احساس کردید خاک خشک است، آبیاری شان کنید.

اگر سیستم گرمایشی خانه شما، هوا را خشک یا بسیار گرم می‌کند، هوای اطراف گیاهان را مرطوب نگه دارید، به خصوص درختچه مرکبات و سرخس‌ها را؛ برای این کار می‌توانید از بخور یا اسپری آب استفاده کنید.

گیاهانی را که به نور فراوان نیاز دارند به سختی می‌توان در پاییز، شاداب نگه داشت. برای این نوع گیاهان، مکانی را در کنار پنجره‌ای که آفتاب گیر یا جنوبی است، آماده کنید و گیاهانی را که به نور کمتری نیاز دارند پشت پنجره های رو به غرب قرار دهید.

اگر در خانه جایی را ندارید که به اندازه کافی نورگیر باشد، می‌توانید در زمستان از چراغ مخصوص گیاهان استفاده کنید. همه گیاهان خانگی را باید از در و پنجره‌های سرد و همین طور رادیاتورها و منابع گرمایشی دور نگه دارید.

 

گل های ویژه فصل پاییز

گل داودی

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

به علت داشتن گل‌های درشت و زیبا با رنگ‌هایی متنوع از سفید و صورتی گرفته تا قرمز و بنفش و زرد دارای طرفداران زیادی می‌باشد. گل داودی معمولا در فضای باز کشت می‌شود اما در سال‌های اخیر کشت آن به عنوان یک گیاه گلدانی متداول شده است.

از نظر، رنگ، ارتفاع، تعداد و اندازه گل داودی ها را می‌توان به صدها نوع تقسیم کرد. اما از نظر ارتفاع به طور کلی داودی ها دارای سه رقم بلند، متوسط و کوتاه هستند.

از ارقام بلند به منظور تهیه گل شاخه‌بریده استفاده می‌شود. در کشت ارقام بلند به منظور تنظیم قد و یا کوتاه‌تر نگه‌داشتن شاخه‌ها از هورمون B-9 استفاده می‌شود.

ارقام پاکوتاه با بوته‌های متراکم داودی بسیار آسان تکثیر می‌شوند و نگهداری از آنها در منازل بسیار آسان است. گل داودی بومی کشور چین می‌باشد اما سابقه‌ی کشت آن در نقاط مختلف دنیا به بیش از ۲ هزار سال بالغ می‌شود.

نام انگلیسی این گل (Chrysanthemum) از ترکیب دو واژه‌ی یونانی که به معنای طلا و گل هستند اقتباس شده است.

برخی این گیاه را در جنس chrysanthemum sp و برخی آنرا جزو Dendranthema sp طبقه‌بندی می‌کنند. گیاه داودی به طور طبیعی با کوتاه شدن طول روز در فصل پاییز گل می‌دهد.

اما در صورتی که در گلخانه امکان کم کردن نور و همچنین کاهش دما فراهم باشد، داودی را در هر فصلی می‌توان به گل برد. برخی به منظور چند شاخه کردن داودی و گل دهی بیشتر بهش کوچکی از جوانه‌ی انتهایی را زمانی که گیاه رشد کافی خود را کرده باشد قطع می‌کنند.

داوودی را می‌توان با گرفتن قلمه از ساقه‌های انت هایی و ریشه دار کردن آن تکثیر نمود. در صورت کنترل نور حداقل بعد از سه ماه این قلمه‌ها به رشد کافی رسیده و آماده گل دادن می‌شوند.

هوای گرم (در حدود ۱۸ درجه) و مرطوب برای رشد قلمه ها مناسب‌تر است. ارقام پا کوتاه که حداکثر تا ۳۰سانت رشد می‌کنند گل‌هایی درشت و تنوع رنگی جالبی دارند. به منظور اینکه داودی گل های درشت‌تری داشته باشد می‌توان جوانه‌ها و غنچه‌های فرعی را حذف نمود.

خاک گلدان های داودی بهتر است نسبتا سبک باشد. بهترین خاک برای کشت قلمه‌ها مخلوطی از ماسه و یا پرلیت و تورب است. داودی نسبت به خاک‌های قلیایی حساس بوده و در صورت قلیایی بودن خاک شاهد زرد شدن قسمت‌های انتهایی برگ ها و شاخه ها خواهیم بود.

PH مطلوب گل داودی ۶ الی ۷ می‌باشد. بسته به میزان آبیاری و کیفیت خاک، بهتر است چند نوبت از کودهای ازته و پتاسه استفاده نمود.
گل داودی برای رشد و نمو مناسب در بهار و تابستان به نور کافی احتیاج دارد. با کاهش طول روز و شدت نور در پاییز رشد گیاه متوقف شده و گل‌دهی آغاز می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت گیاهان از جمله داودی به طول روز ناشی از ماده‌ای به نام فیتوکروم است که مانند یک آنزیم عمل کرده و به شدت و طول تاب ش نور واکنش نشان داده و تغییرات مقتضی را باعث می‌گردد.

در تئوری چنانچه داودی در مقابل نور مادون قرمز و با میزان کلوین پایین قرار بگیرد جوانه‌های گل در آن تشکیل می‌گردد. نورهای متمایل به آبی طبیعتا رشد رویشی گیاه را تحریک خواهد نمود.

در طب سنتی برای گیاه داودی که با گیاهانی چون بابونه بزرگ (Chrysanthemum parthenim) و تانه‌زی در یک جنس طبقه‌بندی می‌شود، خواص متنوعی بر می‌شمرند. از جمله این گیاه را برای رفع سینه‌درد، تسکین سردرد، درمان دیابت، کاهش فشار خون و غیره مفید می‌دانند. دم‌نوش گیاه داودی در چین به عنوان نوشیدنی‌ای تابستانه بسیار محبوبیت دارد.

دیگر گل های پاییزی

1. گل اشرفی یا گل ستاره ای

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

2. گل جعفری

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

3. نرین

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

4. گل استرنبرجیا

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

5. گل سیکلامن Cyclamen Flowers

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

6. گل گلایل سفید

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

7. گل بگونیا

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

8. گل زمستانی تاج الملوک

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

9. زعفران

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

10. گل Flower کوکب

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

11. گل آهار

 

معرفی و نگهداری گل های پاییز و زمستان/ گل های خوش تیپ!

 

این گل ها تماما گل های زیبا و رنگارنگی هستند که در فصل پاییز می توانید در آپارتمان نگهداری کنید و از رنگ های زیبا و حس طراوت آن روح تازه بگیرید.

Introducing and Keeping Fall / Winter / Handsome Flowers!



برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان