14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

شخصیت شناسی و روانشناسی علمی Personality and Scientific Psychology است بسیار گسترده و پیچیده. که نقش بسیار مهم و کاربردی در زندگی فردی و اجتماعی دارد. از آنجایی که این دانش در مذاکرات ما میتواند بسیار کمک کننده باشد پس باید بدانید هر رفتاری که انجام می دهیم چه شخصیتی از ما را نمایان می کند.

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

از لحظه ای که دو نفر با هم دیدار می‌کنند، همدیگر را محک می‌زنند، و به دنبال نشانه‌هایی از صداقت، هوش، و نوع دوستی می‌گردند. چه یک قرار عاشقانه باشد چه یک مصاحبه‌ی شغلی، کوچک‌ترین چیزها هم برای Personality judgment قضاوت شخصیت شما اهمیت دارند- از سفت دست دادنتان گرفته تا دفعات چک کردن گوشی تلفن همراهتان. با ما همراه باشید تا چیزهای بیشتری هم بدانید.

ما این پرسش که “کارهای کوچکی که انجام می‌دهید و چیزهای زیادی درباره‌ی روانشناختی و شخصیت شما می گویند چیست‌اند؟” (در سایت پرسش و پاسخ کُورا) و جدیدترین تحقیقات علمی را بررسی کرده‌ایم و چند مورد از رایج‌ترین رفتارهایی که آدم‌ها برای قضاوتتان از آن استفاده می‌کنند را مشخص کرده‌ایم.

 

در ادامه با کارهایی که ما انجام می دهیم مورد قضاوت دیگران قرار می گیرم این رفتارها شامل:

۱. دست دادن

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

چندین نفر از کاربران سایت کُورا(سایت پرسش و پاسخ) قبول کرده‌اند که آدم‌ها را بر اساس دست دادنشان قضاوت می‌کنند.

جولیان پارج نوشته است: محکم دست دادن معمولاً معرف یک شخصیت مصمم و قوی است، درصورتی که شل دست دادن معمولاً حاکی از کمبود اعتماد به نفس است و تقریباً همیشه یکی از خصوصیات آدم‌هایی است که برای انجام کارها دنبال راهی ساده می‌گردند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند دست دادنتان می‌تواند جنبه‌های خاصی از شخصیتتان را آشکار کند. در مطالعه ای دریافتند آدم‌هایی که محکم دست می‌دهند احتمال برونگرا بودن و تاثیرگذاری عاطفی‌شان بیش تر است و احتمال خجالتی و عصبی بودنشان کم تر است.

۲. وقت شناس بودنتان

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

برای یک قرار خیلی مهم دیرتان شده است؟ کسی که منتظر است ممکن است از شخصیتتان برداشت بدی بکند.

“حمیرا صیدیقی می‌گوید: یک فرد غیر منفعل سر وقت می‌رسد، چون خود انگیخته است، به لحاظ ذهنی سازمان یافته است، و برای وقت ارزش قائل است در حالی که یک آدم منفعل مدام تا لحظه‌ی آخر دست دست خواهد کرد.”

به لحاظ علمی، کسانی که تأخیر زمانی دارند لزوماً آدم‌های بی ملاحظه ای نیستند- ولی احتمالاً افراد بی خیال “نوع B” هستند.

۳. نحوه‌ی برخوردتان با کارکنان رستوران

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

چندین کاربر گفته‌اند به نحوه‌ی تعامل آدم‌ها با پیشخدمت‌ها توجه می‌کنند.

“ساتی ماری فراست می‌گوید: من ابداً با مردی که با کارکنان رستوران گستاخانه برخورد می‌کند قرار نمی‌گذارم.”

حتی مدیران ارشد هم می گویند آدم می‌تواند بر اساس روش برخورد یک نفر با پیشخدمت‌ها، خدمتکاران هتل، و نگهبان‌ها چیزهای زیادی راجع به او بیاموزد. پانرا بِرِد می‌گوید: یک بار درخواست کارجویی را که با من رفتار خوبی داشت ولی با شخصی که آن نزدیکی میزها را تمیز می‌کرد بدرفتار بود، رد کردم.

 

۴. هنگام نوشیدن از یک لیوان به کجا نگاه می‌کنید

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

دیوید جونتو می‌نویسد: “کسی که موقع نوشیدن داخل لیوان را نگاه می‌کند، درونگراتر، خودآگاه تر، ایده آل گرا تر، و متمرکزتر است. کسی که هنگام نوشیدن از بالای لبه‌ی لیوان نگاه می‌کند بیش تر تحت تأثیر دیگران، نسبت به محیط آگاه تر، بیخیال تر، برونگراتر، و قابل اعتمادتر است.”

و حتی فکرش را هم نکنید به این بپردازید که انتخاب نوع نوشیدنی‌تان ممکن است به دیگران چه چیزهایی را درباره شخصیت تان القا کند. (بحثی مفصل دارد! م)

۵. ناخن جویدن

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

شوشروت مونجه دیدگاه‌های محکمی درمورد آدم‌هایی که ناخنشان را می‌جوند دارد، و می‌گوید این کار نشانه ای است از خودخوری شخص.

در ضمن، پژوهش‌ها نشان می‌دهند کسانی که ناخنشان را می‌خورند- یا موی شان را می‌کشند یا پوست بدنشان را می‌کنند- کمال گرا هستند و قادر نیستند به آرامش کامل برسند.

۶. دست خط تان

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

چه یک فهرست انجام کار بنویسد چه یک یادداشت عاشقانه، دست خطتان می‌تواند چیزهای زیادی درباره‌ی شما بگوید.

رامش ناگاراج معتقد است “آدم‌هایی که برای نوشتن چیزی روی قلم و کاغذ فشار زیادی می‌آورند عموماً نگرشی سرسختانه دارند. و بسیار معتمد به نفس هستند.”

در ضمن کتی مک نایت، دستخط شناس حرفه ای می‌گوید حروف درشت نشان می‌دهند شما مردم گرا هستید، درحالی که حروف ریز می گویند که شما درونگرا هستید. حروفی که به سمت راست متمایل هستند می‌توانند به معنای صمیمی و احساسی بودن شما باشند، کسانی که اصلاً کج نمی‌نویسند عمل گرا هستند، و حروفی که به سمت چپ متمایل هستند نشان دهنده‌ی برون گرا بودنتان هستند.

۷. دفعاتی که گوشی تلفن همراهتان را چک می‌کنید

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

یکی از کاربران ناشناس کُورا می‌نویسد به این موضوع دقت کنید که “[آدم‌ها] کی و کجا گوشی‌هایشان را بیرون می‌آورند(در یک صف کوتاه منتظر ایستاده‌اند، با والدینشان صحبت می‌کنند، با دوستانشان بیرون رفته‌اند، یا وقتی درجمع تنها هستند).”

درست همان طور که چک کردن مدامِ صندوق ورودی ایمیل یا فیس بوک تان نشان می‌دهد، در مطالعه ای دریافته‌اند این کار ممکن است به خاطر آن باشد که از لحاظ عاطفی ثبات کم تری دارید You are less emotionally stable و سعی می‌کنید روحیه‌ی خود را بالا ببرید.

۸. تماس چشمی برقرار کردن

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

مونجه می‌گوید “شل دست دادن و عدم تماس چشمی منظم نشانگر عدم کنترل شخصی، عدم اشتیاق لازم برای پیگیری، و اراده‌ی ضعیف است.”

و یا اینکه، روانپزشک دکتر آدرین فورنهام در “روانشناسی روز” می‌نویسد برونگراها از درونگراها نسبت به طرف مقابلشان تمایل دارند بیش تر و طولانی تر دیده شوند. و در کل، کسانی که بیش تر به طرف مقابلشان نگاه می‌کنند معتمد به نفس تر هستند و به لحاظ اجتماعی تسلط بیش تری دارند.

۹: سبکِ سلفی گرفتن تان

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند آدم‌ها بر اساس سلفی‌هایتان تصورات بسیاری درمورد تان می‌کنند.

معمولاً، این تصورات نادرست هستند. مثلاً، تنهابودن در یک عکس به معنی عصبی بودن شما نیست، ولی آدم‌ها احتمالاً حق دارند فکر کنند احساسات مثبت در یک عکس سلفی حاکی از تجربه پذیر بودن است.

۱۰: سلیقه‌ی موسیقی‌تان

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

کاربر سایت کُورا، حمیرا صیدیقی، با ذکر مطالعه ای در 2003 می‌گوید که او آدم‌ها را بر اساس نوع موسیقی که گوش می‌دهند قضاوت می‌کند.

در این پژوهش دریافته‌اند آدم‌هایی که به موسیقی تفکری و پیچیده گوش می‌دهند بیش تر پذیرای تجربه‌های جدید هستند و به لحاظ سیاسی آزادی خواه تر هستند. آن‌هایی که به موسیقی شاد و سنتی گوش می‌دهند به احتمال فراوان برونگرا و خوش بنیه تر هستند.

۱۱: رنگ مورد علاقه‌ی تان/ Your favorite color

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

شیوانی جی‌ها درمورد آن چه انتخاب رنگ درباره‌ی شخصیت تان می‌گوید نظریه ای دارد. مثلاً می‌گوید، اگر رنگ مورد علاقه‌ی تان قرمز باشد، به انجام کارهای فیزیکی اشتیاق دارید. اگر رنگ مورد علاقه‌ی تان زرد باشد، به نظم منطقی و ارزش فردی نیاز دارید.

روانپزشک صنعتی، برناردو تیرادو، این قضیه را به نحو متفاوتی بیان می‌کند. او در “روانشناسی روز” می‌نویسد، دوست داران رنگ قرمز استوار و مصمم هستند، درحالی که دوست داران رنگ زرد از یادگیری لذت می‌برند و به راحتی احساس خوشبختی می‌کنند.

 ۱۲:چقدر طول می‌کشد سؤال بپرسید

 

14 کاری که شخصیت ما را قضاوت می کنند/ شخصیت شناسی رفتاری

 

حتی اگر کسی در مورد خودش در یک گفت و گو چیزی نگوید، شما باز هم می‌توانید در مورد شخصیت او چیزهایی یاد بگیرید.

بر اساس گفته‌ی خالیانا اشمیتز: وقتی کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید، به بنید در مقابل چقدر طول می‌کشد تا سوالی را بپرسد. متعجب خواهید شد از این که ببینید این موضوع تا چه حد رازهایی درمورد “دستِ بده” یا “دست بگیر” داشتن آدم‌ها فاش می‌کند.

این امر به شما کمک خواهد کرد آدم‌هایی که دوستتان دارند را از آدم‌هایی که آن چه می‌توانید برایشان فراهم کنید را دوست دارند تشخیص دهید.

14 Things That Judge Our Personality / Behavioral Personality

در ادامه نیز نکاتی جالب در خصوص شناخت افراد از نوع چهره آنها بخوانید

جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها سال تکامل انسان هستند. بر خلاف حرکات و اشارات دست و پا که به فرهنگ و سنتها بستگی دارد ، حالات صورت جهانی هستند و به یک فرهنگ ، مذهب و یا یک ملیت خاص تعلق ندارند. جهانی بودن حالات صورت و رواج آن در بین انسانهای سراسر جهان نشان می دهند که این حالات در بیولوژی ذاتی ما انسانها ریشه دارند و حاصل میلیونها سال تکامل انسان هستند.

“پل اکمان” روانشناس و متخصص تعبیر و تفسیر حالتهای چهره ، در سالهای ۱۹۶۰ ثابت کرد که حالتهای کلی چهره در هنگام ترس ، عصبانیت ، انزجار ، ناراحتی و شادی تقریبا” در تمام مردم دنیا مشترک هستند و مردم سراسر جهان این حالتها را کاملا” می شناسند . از همان زمان بود که دانشمندان و محققان تلاش کردند با تعبیر و تفسیر حالات صورت افراد و یا به اصطلاح خواندن صورتهای آنها به احساسات و اسرار درونی آنها پی ببرند.

دستورالعمل :

ویژگیهای پنج حالت جهانی و اصلی صورت یعنی خشم ، ترس ، انزجار ، ناراحت و شادی را مطالعه و بررسی کنید .

این حالات را در جلوی آینه تمرین کنید .

اگرچه احساسات آدمها بی شمار هستند و به این پنح حس اصلی محدود نمی شوند اما مثل رنگهای مشتق شده که از ترکیب رنگهای اصلی بوجود می آیند ، احساسات مختلف انسان هم از ترکیب این احساسات اصلی حاصل می شوند.

_ وقتی به چشمهای یک نفر نگاه می کنید و متوجه می شوید که مردمک چشم او بزرگ شده و با سرعت پلک می زند یعنی آن فرد کمی هیجان زده است و مجذوب چیزی شده است که به آن نگاه می کند اما پلک زدن سریع به معنای گریزان بودن آن فرد نیز می تواند باشد.

_ به حرکات ابرو هم باید توجه کنید . ابروها معمولا” در هنگام تعجب بالا می روند و در هنگام خشم و ناراحتی به هم نزدیک می شوند.

_ به چین و چروکهایی که در صورت ایجاد می شوند نیز باید دقت کنید . به یاد داشته باشید که خشم باعث ایجاد چین و چروک روی پیشانی می شود و چین افتادن روی بینی نشانه انزجار است . وقتی یک نفر از ته دل می خندد گوشه چشمهایش نیز چروک می شود اما وقتی خنده یک نفر تصنعی است معمولا” فقط لبهایش می خندد و چشمهایش هیچ تغییری نمی کند.

_ گاهی اقات وقتی تلویزیون تماشا می کنید صدای آن را قطع کنید و به حالتهای اجزاء صورت بازیگران مخصوصا” حالت چشمها ، ابروها ، لبها و مخصوصا” چین و چروکهای آنها دقت کنید. سعی کنید با توجه به حالتهای صورت افراد ، احساسات آنها را شناسایی کنید.

 

معرفی انواع تست شخصیت+ شخصیت شناسی با فصول سال

رفتارهایی که شخصیت شما را کاریزماتیک، لاکچری و جذاب می کند

شخصیت شناسی ورزش مورد علاقه

شخصیت شناسی از عکس پروفایل

 

14 Things That Judge Our Personality / Behavioral Personality


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان