جالب ترین و مهم ترین تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان

مجموعه : دانستنی ها
جالب ترین و مهم ترین تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان

مغز جیست و چه تفاوتی بین مغز زن و مرد Difference between male and female brains وجود دارد؟ سوالی است که بسیاری از افراد مشتاق دانستن آن هستند. در این بخش جالب و خواندنی با شما عزیزان همراه هستیم.

مجله تفریخی ناز وب، مغز یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی‌مهرگان است که در برخی گونه‌ها 2 درصد از وزن بدن جان‌دار را تشکیل می‌دهد.

در انسان حدود 20 تا بیش از 25 درصد کالری (انرژی) روزانه را مصرف می‌کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات‌ها (گلوکز خون) جذب می‌کند و این سوخت را سریع می‌سوزاند حتّی زمانی‌که شخص در خواب است، مغز بیشتر از هر عضوی از بدن اکسیژن مصرف می‌کند. به نارسایی مغزی اسکم مغزی می‌گویند.

مغز «زنان» و «مردان» تفاوت مشخصی دارند؟

 

جالب ترین و مهم ترین تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان

 

در یک مدل، هر انسانی 4 بخش مختلف دارد:

جنس(Sex)، جنسیت(Gender)، نمودهای جنسیتی(Gender Expression) و نقش‌های جنسیتی(Gender Roleها)

جنس که همان ماده/نر بودن و بیناجنسی هست. کاملا فیزیکی.

جنسیت همان زن و مرد بودن و هر چیزی بینشون. باور شخصی هر فرد در مورد خودشه.

نمودهای جنسیتی هم مثل رفتار مردانه و زنانه که عموما با کلیشه‌ها تعیین میشه. مثل دامن زنانه‌س یا موی بلند زنانه‌س. یک نمود بیرونی.

نقش‌های جنسیتی هم چیزی‌اه که از جامعه می‌گیریم. مثلا کلیشه‌ی خونه‌داری زنونه‌س یا کار معدن مردونه‌س.

توضیحات بیشتر در این مورد رو می‌تونین از +این فایل صوتی کانال رادیوگیگ(بخش جوراب‌شلواری) بشنوین.

حالا آیا میشه گفت این تفاوت اندام جنسی(جنس) یا جنسیت ذهنی هر کس از خودش باعث میشه که تفاوت‌هایی در مغز و ذهن آدم‌ها شکل بگیره؟ تفاوت‌هایی که با دقت خوبی بشه مشخص کرد این مربوط به زنان و این مربوط به مردانه؟

تفاوت‌ مغزها

یه تحقیقی بررسی کرده و دیده به طور متوسط مغز مردان 10%  بزرگ‌تر از مغز زنانه*. گرچه هیچ تفاوت معنادار IQی بین زنان و مردان پیدا نشده. تو همین تحقیق اشاره شده که ارتباطات بیشتری بین دو نیم‌کره‌ی مغز زنان وجود داره. در حالیکه در مردان، ارتباط بین جلو و عقب مغز بیشتره.

همچنین تو این تحقیق به این نتیجه رسیدند که بخش هیپوکاموس(که گفته میشه کارش مرتبط با حافظه‌س) و بخش caudate چپ(که می‌گن کارش کنترل مهارت‌های ارتباطی ماست) مغز زنان ماده‌ی خاکسری بیشتری داره. شاید به همین خاطره که گفته میشه زنان راحت‌تر و سریع‌تر می‌تونند با بقیه ارتباط بگیرند و احساسات افراد رو تشخیص بدن.

البته تو همین مطلب هم اشاره شده که چون در طی زمان و با رفتار ما مغز تطبیق پیدا می‌کنه و اتصالات جدیدی شکل می‌ده، شاید این تفاوت‌ها نه به خاطر تفاوت فیزیکی، بلکه به خاطر تفاوت نقش جنسیتی باشه.

در یک کلیپ استنداپ معروفی که خوشم میاد، آقایی میاد و توضیح میده که ذهن مردان جعبه جعبه‌س. یه جعبه برا ماشین، یه جعبه برا پسرشون، یه جعبه برا فوتبال و الی آخر. و قانون اینه که این جعبه‌ها به همدیگه نخورند و تماس نداشته باشند.

وقتی هم مردی در مورد موضوعی می‌خواد صحبت کنه، فقط جعبه‌ی اون موضوع رو میاره بیرون، با دقت بازش می‌کنه، در مور هر چیزی که تو اون جعبه هست فقط صحبت می‌کنه و بعد می‌زاره سر جاش. و بعد خیلی مواظبه که با جعبه‌های دیگه تماس نداشته باشه.

اما ذهن زنان. ذهن زنان خیلی خیلی با ذهن مردان فرق داره. خیلی. شبیه یه توپ سیم درهم‌پیچیده‌ی بزرگه. هر چیزی، به هر چیز دیگه‌ای وصله. ماشین به شغل وصله و شغل به بچه‌ها و بچه‌ها به مادر و … .

و انرژی این توپ بزرگ سیم هم از احساسات میاد. برا همینه که زنان همه‌ چی رو بهتر یادشون میاد*. اتفاقات رو با احساسات ربط می‌دن و بعدا بهتر یادشون میاد.

البته همین سازوکار تو مغز مردان هم هست، ولی خب چون مردان اغلب براشون مهم نیست، دیگه این احساسات درگیر نمیشه که بعدا یادشون بیاد(: ولی خب زنان همیشه و به همه چیز اهمیت میدن

راستی مردان تو ذهن‌شون یه جعبه‌ای دارن که خیلی دوستش دارن. هر وقت که ممکن باشه میرن سراغش. بهش می‌گن جعبه‌ی «هیچ‌چی/Nothing Box». برا همینه می‌تونند بشینن پای یه کار مهمل. مثل ماهی‌گیری که ساعت‌ها همین طوری می‌شینی.

*جالبه که تو تحقیقات علمی‌ای که بررسی می‌کردم هم تفاوت مغز زنان و مردان باعث می‌شد زنان رخدادهایی که با احساسات ارتباط قوی‌تری داشتند رو بیشتر و بهتر به یاد بیارند(+).

 

جالب ترین و مهم ترین تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان

 

برای درک بهتر تفاوت بین مغز زن و مرد به 10 مورد از اصلی ترین تفاوت جالب این بخش علمی اشاره می کنیم:

1. روابط انسانی

به گزارش نیک شو، خانم ها تمايل دارند به نحو کارآمدتري با ديگران ارتباط برقرار کنند و توجه خويش را به يافتن راه‌حل مفيد گروهي، حل و فصل مسايل و کاربرد نشانه‌هاي غيرکلامي همچون لحن، هيجان و همدردي معطوف نمايند. در حالي که مردها بيشتر تمايل دارند كه وظيفه‌شناس، کم‌حرف‌ و منزوي‌تر باشند.

آقایان از حيث درک هيجاناتي که آشکارا به زبان نمیآيند، با اشکال مواجه می‌شوند و حال آن‌که خانم ها معمولا هيجانات و نشانه‌هاي عاطفي را احساس میکنند. اين تفاوت‌ها مشخص میسازند که چرا خانم ها گاهي از لحاظ ارتباط دچار مشکل‌اند و چرا دوستي‌هاي آقایانه و خانم هاه با هم متفاوت‌اند.

 

2. مغز سمت چپ در سنجش با هر دو نيمکره مغز

مردها گرايش دارند در نيمکره چپ مغز پردازش کنند در صورتي که زن‌ها میتوانند از هر دو نيمکره به خوبي اســتفاده كنند. اين تفاوت مشخص میسازد که چرا آقایان معمولا از لحاظ فعاليت‌هاي ناشي از نيمكره چپ قوي هستند و از چشم‌انداز وظيفه‌شناسي به مشکل‌گشايي راه میيابند، اما خانم ها معمولا گره مشکلات را خلاقانه‌تر حل میکنند و هنگام ارتباط، از احساسات، آگاه‌ترند.

 

3. توانايی هاي رياضی

یک تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان در توانایی های ریاضی اســت. ناحيه‌اي از مغز موسوم به بخش آهيانه‌اي تحتاني (آي‌پي‌ال) معمولا در آقایان به‌ويژه در سمت چپ، به طرز بارزي بزرگ‌تر از خانم ها اســت.

تصور میشود اين بخش از مغز بر قدرت ذهني رياضي نظارت میکند و شايد روشن میسازد که چرا مردها اغلب بهتر از خانم ها از عهده حل مسايل رياضي برمیآيند. جالب اســت بدانيد اين همان ناحيه مغز اينشتين اســت که معلوم شد به طرز غيرعادي بزرگ اســت.

در ضمن بخش آهيانه‌اي تحتاني (آي.پي‌.ال) اطلاعات حسي را آمايش میکند و طرف راســت بزرگ‌تر مغز خانم ها، به آنها كمك میکند که متوجه مسايلي مانند گريه شبانه کودکشان شوند.

 

4. واکنش نسبت به فشار رواني (اســترس)

آقایان در مقابل شرايط تنش‌زا، از خود واکنش “ستيز يا گريز” نشان میدهند. در حالي که به نظر میآيد خانم ها در رويارويي با چنين اوضاعي، اســتراتژي “تمايل و دوستي کردن” را در پيش میگيرند.

روان‌شناسي به نام “شلي ايي‌تيلر” بعد از اين‌که متوجه شد زن‌ها موقع مواجه شدن با فشار روحي از خود و فرزندانشان مراقبت کرده و پيوندهاي اســتوار گروهي به وجود میآورند، عبارت “تمايل و دوستي کردن” را وضع کرد. چرايي اين واکنش‌هاي ناهمانند، ريشه در هورمون‌ها دارد.

هنگامي که همه دچار فشار رواني میشوند، هورمون “اکسي‌توسين” آزاد می‌گردد. با اين وصف، “اســتروژن” معمولا “اکسي‌توسين” را افزايش داده و به آرامش منجر میشود. در صورتي که “تستوستروني” که مردها موقع بروز فشار روحي توليد میکنند، اثرات “اکسي‌توسين” را میکاهد.

 

جالب ترین و مهم ترین تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان

 

5. زبان

دو بخش از مغز که عهده‌دار زبان بوده، در خانم ها بزرگ‌تر از آقایان اســت به يک دليل که زن‌ها، به‌خصوص در موضوعات وابسته به زبان برتر از آقایان هستند. علاوه بر اين، آقایان معمولا فقط زبان را در نيمکره اصلي آماده میکنند، حال آن‌که خانم ها در هر دو نيمکره به اين امر میپردازند. اين تفاوت در صورت بروز سکته مغزي، كمي مصونيت به وجود میآورد. امکان دارد خانم ها بتوانند از ضايعه‌اي که سکته مغزي به نواحي زباني وارد میکند، کاملا بهبود يابند، ولي شايد مردها از اين امتياز محروم بمانند.

 

6. توانایی ارتباطی

زن‌ها، داراي دستگاه حاشيه‌اي (کناري) عميق و بزرگ‌تري نسبت به مردها هستند که سبب میشود بيشتر با احساساتشان تماس داشته و قادر باشند آنها را بهتر بر زبان آورند و رشته پيوند با ديگران را محکم‌تر سازند. به خاطر همين توانايي ارتباطي اســت که آنها بيش از مردها میتوانند از بچه‌ها مراقبت كنند.

 

7. اندازه مغز

یک تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان در اندازه اســت. قاعدتا مغز آقایان ۱۱-۱۲ درصد بزرگ‌تر از مغز خانم ها اســت. اين گوناگوني وزن مطلقا ارتباطي به هوش ندارد، بلکه تنها بيانگر تفاوت جسمي بين خانم ها و آقایان اســت. مردها به سلول‌هاي عصبي بيشتري نياز دارند تا توده عضلاني بزرگ‌تر و اندازه بدني حجيم‌تر را مهار کنند و از همين روست که معمولا داراي مغز بزرگ‌تري هستند.

 

8. درد

ديدگاه‌هاي خانم ها و آقایان در مورد درد با هم فرق میکند. پژوهش‌هاي به عمل آمده حکايت از آن دارد که هنگام درد نياز زن‌ها به مورفين بيش از مردهاســت.

از طرفي خانم ها بيشتر از آقایان درد را بر زبان میآورند. آن قسمت از مغز که در طي درد فعال میشود، بادامک ناميده میشود و پژوهندگان دريافته‌اند که بادامک راســت در آقایان و بادامک چپ در خانم ها فعال اســت.

بادامک راســت با آن بخش‌هايي از مغز که اعمال خارجي را مهار میکند، مرتبط‌تر اســت در حالي که بادامک راســت با کنش‌هاي داخلي ارتباط فزون‌تري دارد. شايد بر اثر همين تفاوت اســت که زن‌ها درد را شديدتر از مردها احساس میکنند.

 

جالب ترین و مهم ترین تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان

 

9. توانايي فضايي

یک تفاوت بین مغز خانم ها و آقایان در توانایی های فضایی اســت. معمولا قدرت‌هاي فضايي مردها چشمگيرتر اســت و آنها قادرند شکل يا پويايي‌اش را از نظر ذهني مجسم كنند. متخصصان کشف کرده‌اند که مغز خانم ها داراي ناحيه آهيانه‌اي ضخيم‌تري اســت که مانع از چرخش ذهني اشيا در جهت توان فضايي میشود.

 

10. آسيب‌پذيري در برابر نابساماني‌ها

از آن‌جايي که خانم ها و آقایان دو نيمکره مغز را به شكل متفاوتي به کار میبرند، بعضي اختلالات وجود دارند که آقایان و خانم ها به شيوه‌هاي گوناگوني در معرض آنها قرار میگيرند. مردها بيشتر دچار مشکلات زباني‌اند.

اگر خانم ها چنين وضعي را داشته باشند به احتمال زياد به جبران آن میپردازند و از سويي ديگر بيشتر مستعد اختلالات خلقي نظير افسردگي و اضطراب‌اند. همچنين ابتلاي مردها به اختلال کم‌توجهي و بيش‌فعالي بيش از جنس مخالف اســت.

مردها به سلول‌هاي عصبي بيشتري نياز دارند تا توده عضلاني بزرگ‌تر و اندازه بدني حجيم‌تر را مهار کنند و از همين روست که معمولا داراي مغز بزرگ‌تري هستند.

هر چند بين خانم ها و آقایان تفاوت‌هاي ظاهري به چشم میخورد، ولي در عين حال کارشناسان دريافته‌اند که تفاوت‌هايي در ساختار مغزي و شيوه واکنش اين دو جنس در برابر رخدادها وجود دارد. پس بار ديگر که همسر، دوست يا پدر و مادرتان به شما تذکر دادند که چطور بايد کاري را انجام میداديد، در اين صورت به اين ده فرق اساسي بين زن و مرد رجوع کنيد.

 

سلفی های دیدنی بازیگران از جرم گیری مغز تا بابا هوشگله!

مغز دوم و قلب دوم بدن کدام است؟ دانستنی های بدن

فیلم پورن و تحریک آمیز چه تاثیری روی مغز کودک دارد

کالبد شناسی مغز | دانستنی های مغز انسان تحقیق علوم

 

The most interesting and important difference between the brains of ladies and gentlemen


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان